Möjligt att INTE spara sökhistorik i utforskaren?

Permalänk

Möjligt att INTE spara sökhistorik i utforskaren?

Jag använder mig av Windows 7 Ultimate x64 och undrar om det är möjligt att avaktivera att Windows sparar någon slags historik över vad man har sökt efter för grejer i utforskaren.

I det här fallet sökte jag efter "Musik".

Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv

Googla min vän

om du vill stänga av historiken så gör såhär.

starta Gpedit.msc
/user configuration
/administrative templates
/windows components
/windows explorer

leta upp turn off display of recent search entries in the windows explorer search box och klicka enabled

Fanns här :http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1106833...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Jag använder mig av Windows 7 Ultimate x64 och undrar om det är möjligt att avaktivera att Windows sparar någon slags historik över vad man har sökt efter för grejer i utforskaren.

http://minfil.se/VescX2a3b8

I det här fallet sökte jag efter "Musik".

Tack på förhand!

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Skrivet av Andragaz:

Googla min vän

om du vill stänga av historiken så gör såhär.

starta Gpedit.msc
/user configuration
/administrative templates
/windows components
/windows explorer

leta upp turn off display of recent search entries in the windows explorer search box och klicka enabled

Fanns här :http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1106833...

Ber om ursäkt, i det här fallet ansträngde jag mig inte ens efter att söka efter en lösning.

Tack! Dock är jag lite nyfiken på om det bara är själva visningen av sökhistoriken som döljs, eller om historiken verkligen slutar att loggas. Inte för att jag är paranoid över någonting, är bara nyfiken då det står "turn off display of recent search entries".

HAHAHAHA, man kan aldrig vara för tydlig när det gäller forum. Speciellt inte om man söker hjälp, det kan vara skillnaden mellan att få ett hjälpande svar eller att inte få något svar över huvud taget!

Permalänk
Medlem

Den sparar fortfarande sökhistoriken, den döljer den bara.

Vill du ta bort den är det detta du får göra vid t.ex. varje utloggning eller start via policy eller schemalagt jobb:

reg delete "HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\WordWheelQuery" /f

Visa signatur

mb = millibit!

Permalänk
Medlem

Ccleaner kan rensa bland annat detta åt dig, tror det går att köra automagiskt vid varje uppstart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Skrivet av davyp3:

Ccleaner kan rensa bland annat detta åt dig, tror det går att köra automagiskt vid varje uppstart.

Jag tänkte faktiskt den tanken innan jag skapade den här tråden, men jag hittade inte vilket alternativ i CCleaners "Windows"-lista som gör det här jobbet – om det nu ens finns.

Permalänk
Medlem

Du måste tydligen lägga till det i CCleaner, lägg till i (eller skapa om den inte finns) winapp2.ini i CCleaner-katalogen.

[Search History] LangSecRef=3002 Default=True RegKey1=HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\WordWheelQuery

Visa signatur

mb = millibit!

Permalänk
Skrivet av Skrotis:

Du måste tydligen lägga till det i CCleaner, lägg till i (eller skapa om den inte finns) winapp2.ini i CCleaner-katalogen.

[Search History] LangSecRef=3002 Default=True RegKey1=HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\WordWheelQuery

Tack! Dock säger CCleaner att det inte finns någonting att ta bort när jag högerklickar och väljer "Analyze" på alternativet "Search History". Även efter att jag faktiskt har gjort sökningar i utforskaren.