ljud nivåer på hårddiskar(och ibm..)

Permalänk
Medlem

ljud nivåer på hårddiskar(och ibm..)

har funderat på ny..och nu är det bara det hur mycke låter dom här? kan jag testa det på någe sätt så jag får ett humm om det hela? ti ex WD som har ganska hög ljudnivå..mullrar den dovt? så det inte stör bara låter skönt typ?:P

---------------
Idle Noise (in dB/A @ 18mm)
Seagate Barracuda ATA V (120 GB ATA-100) - 37.8
IBM Deskstar 180GXP 8 MB (180 GB ATA-100) - 40.1
Western Digital Caviar WD2000JB (200 GB ATA-100) - 45.5
---------------

har ibm fixat sina hårddiskar? och är alla diskar man beställer av ibm bra kvalite?

Permalänk
Medlem

ibm 120gxp låter nästan ingennting, tycker jag iaf.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ja dom flesta verkar tycka så och seagate hör man inte ens..hur stor kan skillnad vara mellan ibm(40.1db) och wd(45.5db) vara? har ingen koll alls på hur högt det är så finns det nått man kan jämföra med? ljud fil eller dyligt med samma inspelnings nivå på ljudet eller annat..

Permalänk
Medlem

IBM 120GXP serien har samma felfrekvens som andra tillverkare ungefär. Sen om det blir dåliga serier i framtiden kan man ju aldrig förutspå kan ju hända andra tillverkare också så klart.

DB har felfrekvens om du vill kolla själv och jämföra.

Permalänk
Hedersmedlem

Jadu.. IBM 180GXP (40.1dB)är lite tystare än Seagate Barracuda IV (41.3dB) enligt storagereview, så jag skulle klassa den som extremt tyst eftersom Barracuda IV klassades som det (och fortfarande gör det).
Visst, Barracuda V är ännu tystare, men IBM 180GXP har mycket bättre prestanda.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

jo ibm har mycket bättre prestanda än seagate..fast lutar nog mera mot WD, ligger lite bättre till. sen var det ljudet:P

ingen som vet hur det låter? är det dovt ljud eller låter det högt/mycket

Permalänk
Medlem

WD:n låter betydligt mer än IBM:s 120GXP. Tillsammans med en 120GXP och en WD hörs inte en 180GXP. Det är vad jag kan erbjuda i information om det... Både IBM:en och WD:n har rätt högfrekventa "vinanden", WD:n i mer irriterande frekvens i mina öron.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Min IBM 120GXP har det högfrekventa ljudet ibland.
Men hos 180GXP skall det var borta, efter vad jag hört då.

Visa signatur

Lian-Li V600, Intel Core2 Duo E6400 2,13GHz, Asrock ConroeXFIRE-ESATA2, 1GB DDR2, nVidia 7600GS 256MB, Samsung Syncmaster 172X

Permalänk
Medlem

Jag är inne på min tredje 120GXP sen i Februari i år, den har ett väldigt irriterande högfrekvent ljud, det har alla diskarna haft. Dessutom har jag haft två krasher (det som föranledde att jag är inne på min tredje disk nu), kan säga så mycket att bli av med 120GB data två gånger på samma diskmodell gör att jag med glatt mod i sinnet kan säga att IBM SUGER HÄSTKUK, dessutom gör min nuvarande disk ifrån sig ett behagligt klickande ljud som påminner om sisådär exakt samma problem som mina andra diskar hade innan de rasade.

Jag är med andra ord inte direkt jättenöjd med IBMs jävla kukdiskar, som tur är fick jag den billigt på ITbutikken när det begav sig, 2200:- eller vad det var, helt ok. Fast jag tycker ändå inte det är värt det när man tappar all jävla data man har samlat på sig.

Visa signatur

In a world in which we are all slaves to the laws of gravity, I'm proud to be counted as one of the freedom fighters.
http://www.fallskarm.com

Permalänk

nya IBM180GXP är mycket tyst