Har du frågor om din Sony/Sony Ericsson-telefon?

Permalänk

Söker efter ett stereo headset med Bluetooth för dammiga miljöer

Finns det något sådant headset? vill kunna använda mina egna in-ear lurar så mikrofonen måste sitta i mottagaren. Jag använder en Sony Ericsson J105i. Idag har jag en dammtät väska med trådad headset, den lösningen är inte riktigt bra. Måste använda in-ear på grund av att jag använder skyddshjälm och hörselskydd på jobbet. Tacksam för tips.

Mvh

Anton

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_137:

Finns det något sådant headset? vill kunna använda mina egna in-ear lurar så mikrofonen måste sitta i mottagaren. Jag använder en Sony Ericsson J105i. Idag har jag en dammtät väska med trådad headset, den lösningen är inte riktigt bra. Måste använda in-ear på grund av att jag använder skyddshjälm och hörselskydd på jobbet. Tacksam för tips.

Mvh

Anton

Finns ju annars BT headset med "inbyggt" hörselsskyd

http://www.vianetab.se/peltor.htm

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jace:

Detta hände mig efter att jag uppdaterade mobilen för en vecka sedan.
Mycket irreterande!

När jag tänker efter så uppdaterade jag telefonen ganska nyligen med, kan ju vara i och med det. Fortfarande något som inte ska förekomma.

Jag har även på senare tid upptäckt att den "fria" delen under telefonens menyknappar har börjat glappa lätt, vilket är nästan mer irriterande än täckningen.

Som alltid tacksam för svar,

Daniel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av mofie:

När jag tänker efter så uppdaterade jag telefonen ganska nyligen med, kan ju vara i och med det. Fortfarande något som inte ska förekomma.

Jag har även på senare tid upptäckt att den "fria" delen under telefonens menyknappar har börjat glappa lätt, vilket är nästan mer irriterande än täckningen.

Som alltid tacksam för svar,

Daniel

Det glappar som satan på min Xperia Mini, 6 mån gammal och de går inte att skriva sms samt ibland går det inte att svara då man drar fingret över skrämen händer det inget alls. Samt att den har blivit extremt seg, och får massa små buggar överallt. Ska till Telia i helgen och byta in den mot nått annat hoppas jag på då den hade utgått ur deras system sa nissen i veckan. Trodde det var överhettnings problem men den är inte super varm så de är nog något annat.

Frågan är vad man får istället, kan gärna lägg till om man kan få nya s3:an eller så. Tror Xperian kostade 2,7 ca när den var ny men vi får se vad som händer.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk

Fråga om xperia play:
Var ju mycket snack om att xperia play skulle få playstation suite när den kom. Det som intresserade mig var möjligheten att spela PSone spel på telefonen och det släpptes ju en del(ca 10st) på releasen.
Efter det har det dock varit helt dött på den fronten.
Har sett att t.ex psvita kommer få psone classiscs nu och undrar egentligen om det finns några planer på att släppa fler psone spel till telefonen?

Känns som den blir mer och mer bortglömd tyvärr och nedprioriterad iom att den inte kommer få ICS heller.

Permalänk
Medlem

OTG

Stödjer min Xperia Arc S en OTG kabel (http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...) USB A-hona ---> USB micro-hane för USB minnen/externa hårddiskar och mus/tangentbord?

Jag behöver det till att läsa och skriva filer på:
extern HDD med AC strömtillförsel, formaterad exFAT
USB sticka, FAT32

Skulle vara roligt med:
Mus/tangentbord kopplat med http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link...

Tack på förhand för alla svar!

EDIT: Fungerar denna kabel http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil... annars för samma syfte och vad blir skillnaden isf?

Permalänk
Sony Xperia Support
Skrivet av Grottbert:

Fråga om xperia play:
Var ju mycket snack om att xperia play skulle få playstation suite när den kom. Det som intresserade mig var möjligheten att spela PSone spel på telefonen och det släpptes ju en del(ca 10st) på releasen.
Efter det har det dock varit helt dött på den fronten.
Har sett att t.ex psvita kommer få psone classiscs nu och undrar egentligen om det finns några planer på att släppa fler psone spel till telefonen?

Känns som den blir mer och mer bortglömd tyvärr och nedprioriterad iom att den inte kommer få ICS heller.

Tråkigt att du känner dig missnöjd över utbudet och avsaknaden av ICS. Tyvärr har jag inte någon info alls om PS Suite eller fler spel i dagsläget, men jag ska skicka ditt inlägg vidare som feedback. Håll lite koll på vår produktblogg (http://blogs.sonymobile.com/products/), om det dyker upp någon ny info så är det där.

/Samuel
Sony Mobile

Permalänk
Sony Xperia Support
Skrivet av Charl96:

Stödjer min Xperia Arc S en OTG kabel (http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...) USB A-hona ---> USB micro-hane för USB minnen/externa hårddiskar och mus/tangentbord?

Jag behöver det till att läsa och skriva filer på:
extern HDD med AC strömtillförsel, formaterad exFAT
USB sticka, FAT32

Skulle vara roligt med:
Mus/tangentbord kopplat med http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link...

Tack på förhand för alla svar!

EDIT: Fungerar denna kabel http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil... annars för samma syfte och vad blir skillnaden isf?

För att använda USB OTG använder du enklast LiveDock (http://www.sonymobile.com/se/products/accessories/livedock-mu...). Om du vill använda OTG utan denna måste du vad jag vet roota telefonen. Mer info om detta finns på andra, mer mobilrelaterade, forum (lite osäker på hur strikt det är med att länka till andra forum här på SweC). Vill du veta mer kan du skicka mig ett PM!

/Samuel
Sony Mobile

Permalänk
Medlem

Fråga om Xperia S. Jag har som många andra den gula fläcken på skärmen i nederkanten. Jag skaffade den på releasedagen och har hört att de nya skärmarna på Xperia S telefonerna inte får den gula fläcken längre. Stämmer det?

Sedan undrar jag också om det finns några planer från Sony Mobile att uppdatera Xperia S till 4.1 eller kommer ni nöja er med 4.0?

Permalänk
Sony Xperia Support
Skrivet av 2infinity:

Fråga om Xperia S. Jag har som många andra den gula fläcken på skärmen i nederkanten. Jag skaffade den på releasedagen och har hört att de nya skärmarna på Xperia S telefonerna inte får den gula fläcken längre. Stämmer det?

Sedan undrar jag också om det finns några planer från Sony Mobile att uppdatera Xperia S till 4.1 eller kommer ni nöja er med 4.0?

Det stämmer. Enklast är att höra av dig till vår support på telefon (013-244500) så kan de hjälpa dig vidare med hur du får din telefon reparerad. De öppnade nu för en kvart sedan

Gällande 4.1/JB så har jag tyvärr ännu inte någon info. Det är många som undrar så när någon information finns tillgänglig kommer det läggas ut på vår produktblogg. Länkade den i ett inlägg här ovan.

/Samuel
Sony Mobile

Permalänk

Jag har en fråga om Sony Ericsson Xperia Arc och andra smartphones med Android från 2011. Har gått en del rykten om Jelly Bean till dessa och först skulle det inte komma och nu säger man att det kan hända.

Läste det senaste här:

http://www.theverge.com/2012/7/31/3206215/sony-xperia-android...

Nu är frågan var jag bäst kan följa detta om Jelly Bean och om man nu kan ge något svar på om det kommer eller inte. Du har kanske inte tillgång till all denna informationen Samuel?

Tack på förhand!

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Sony Xperia Support
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag har en fråga om Sony Ericsson Xperia Arc och andra smartphones med Android från 2011. Har gått en del rykten om Jelly Bean till dessa och först skulle det inte komma och nu säger man att det kan hända.

Läste det senaste här:

http://www.theverge.com/2012/7/31/3206215/sony-xperia-android...

Nu är frågan var jag bäst kan följa detta om Jelly Bean och om man nu kan ge något svar på om det kommer eller inte. Du har kanske inte tillgång till all denna informationen Samuel?

Tack på förhand!

Jo, det har varit lite fram och tillbaka gällande JB de senaste dagarna . För att enklast få koll på vad som gäller rekommenderar jag produktbloggen. Där hamnar allt nytt först. När det väl publicerats där skickas det sedan vidare till övriga medier. Just nu håller vi på att undersöka möjligheterna med JB så än finns nog ingen som kan svara på exakt hur det blir.

/Samuel
Sony Mobile

Permalänk
Medlem

Hur är det med garanti på spräckta skärmar?
Jag har en Xperia Mini Pro som är ett riktigt måndagsexemplar, jag hör hur telefonen spricker när jag har den i fickan (tillsammans med plånbok, inga nycklar). Tidigare har den spruckit på utsidan runt skärmen och igår sprack typ en halv centimeter av lcd:n när jag hade den i fickan. Själva "glaset" med touchscreen är dock helt.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Sony Xperia Support
Skrivet av Fenix:

Hur är det med garanti på spräckta skärmar?
Jag har en Xperia Mini Pro som är ett riktigt måndagsexemplar, jag hör hur telefonen spricker när jag har den i fickan (tillsammans med plånbok, inga nycklar). Tidigare har den spruckit på utsidan runt skärmen och igår sprack typ en halv centimeter av lcd:n när jag hade den i fickan. Själva "glaset" med touchscreen är dock helt.

Generellt sett är det inte garanti på spruckna skärmar. Dock måste en verkstad undersöka för att se om det är garanti eller ej, så jag kan varken säga bu eller bä. Konstaterar verkstaden att det är ett produktionsfel på telefonen som orsakat att skärmen sprucket och att det inte är orsakat av yttre åverkan går det självfallet på garanti.

/Samuel
Sony Mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samuel-SonyXS:

Generellt sett är det inte garanti på spruckna skärmar. Dock måste en verkstad undersöka för att se om det är garanti eller ej, så jag kan varken säga bu eller bä. Konstaterar verkstaden att det är ett produktionsfel på telefonen som orsakat att skärmen sprucket och att det inte är orsakat av yttre åverkan går det självfallet på garanti.

/Samuel
Sony Mobile

Ok. Det kanske är lika bra att byta skärmen själv istället, då jag inte hittar kvittot till telefonen

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Är väldigt sugen på Xperia Acro S, men undrar lite hur vattentät den är.
Går de att surfa (bokstavlit talat) med den och att den klarar sig fast man hamnar i vattnet och går de att använda vattentäta hörlurar med den då också?

Väldigt sugen på en android igen efter att jag gick över till iphone vilket var en råmiss i mina ögon.

Och var kan jag testa denna i stockholms trakten?

MvH

Permalänk

Kommer Xperia U få Jelly Bean? Blit lite missnöjd i fall att min nyinskaffade mobil inte får senast uppdateringen.

Visa signatur
Permalänk
Sony Xperia Support
Skrivet av Humper:

Är väldigt sugen på Xperia Acro S, men undrar lite hur vattentät den är.
Går de att surfa (bokstavlit talat) med den och att den klarar sig fast man hamnar i vattnet och går de att använda vattentäta hörlurar med den då också?

Väldigt sugen på en android igen efter att jag gick över till iphone vilket var en råmiss i mina ögon.

Och var kan jag testa denna i stockholms trakten?

MvH

Kul att du där sugen på Acro S! Kör den själv nu och är väldigt nöjd. Gällande hur vattentät den är så är det alltid lite svårt att förklara. Telefonen är IP55/IP57-klassad. Här är förklaringen som finns på vår hemsida: "Den här produkten är IP55/IP57-klassad enligt klassificeringssystemet International Protection. Den första siffran i IP-numret (5) anger att enheten är skyddad mot damm. Den andra siffran anger hur väl enheten är skyddad mot inträngande fukt eller vätska. IPX5 anger att telefonen fortsätter att fungera även om den utsätts för ett direkt vattenflöde på 12,5 liter per minut från alla håll via ett munstycke med en invändig diameter på 6,3 mm vid ett tryck på 30 kN/m² och ett avstånd på cirka 3 meter under minst 3 minuter. IPX7 anger att telefonen fortsätter att fungera och att inget vatten tränger in om enheten ligger i sötvatten på upp till 1 meters djup under maximalt 30 minuter." .

Vattentäta hörlurar skulle fungera bra, förutsatt att de är trådlösa. För att telefonen ska vara tät måste luckan till hörlurarna vara stängd så trådade hörlurar är inte att rekommendera. Telefonen är under lansering nu så den bör finnas (eller dyka upp inom kort) hos de större återförsäljarna. Enklast är nog om du går dit och hör efter, har tyvärr ingen lista över butikernas lagersaldo.

/Samuel
Sony Mobile
Sony Mobile

Permalänk
Sony Xperia Support
Skrivet av grottsten:

Kommer Xperia U få Jelly Bean? Blit lite missnöjd i fall att min nyinskaffade mobil inte får senast uppdateringen.

Än så länge finns inget klart gällande JB/4.1 till någon av våra telefoner. Vi håller på att undersöker möjligheterna just nu. Önskar jag hade haft ett roligare svar, men tyvärr

/Samuel
Sony Mobile

Permalänk
Medlem

Jadu, trist att den inte tål lika mycket som Xperia Go, skulle varit perfekt till mig då eftersom den skulle passat till både kitesurfingen och jobbet annars.

Permalänk

När kommer ICS till Xperia U? Känns riktigt dumt att ni lägger på ert skin när det segar ner uppdateringarna rejält. Dessutom vill många ha de vannila: http://www.swedroid.se/resultatet-sa-har-ser-den-optimala-and...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av grottsten:

När kommer ICS till Xperia U? Känns riktigt dumt att ni lägger på ert skin när det segar ner uppdateringarna rejält. Dessutom vill många ha de vannila: http://www.swedroid.se/resultatet-sa-har-ser-den-optimala-and...

Det är inte bara Sony som gör det. Känns som det är mer regel än undantag att ha ett eget gränssnitt i Android.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk

Hej jag har en xperia x10.
Den har en adreno 200 gpu

Jag undrar vad för hårdvaru dekodering utav h.264 video den klarar av?
Klarar den av "Main" profile?

Jag undrar även ifall adreno 200 gpu kan användas för hårdvaruaccelerering utav flash video eller stream man hittar när man surfar med mobilen wifi
mvh

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Det är inte bara Sony som gör det. Känns som det är mer regel än undantag att ha ett eget gränssnitt i Android.

Vet, men om Sony började köra vanilla så blir det ett sätt att sticka ut från mängden.

Visa signatur
Permalänk
Sony Xperia Support
Skrivet av grottsten:

Planerat släpp av ICS är nu till senare delen av kvartal 3. Förhoppnings dröjer det inte allt för länge innan det dyker upp!

/Samuel
Sony Mobile

Permalänk
Sony Xperia Support
Skrivet av dontmakeme:

Hej jag har en xperia x10.
Den har en adreno 200 gpu

Jag undrar vad för hårdvaru dekodering utav h.264 video den klarar av?
Klarar den av "Main" profile?

Jag undrar även ifall adreno 200 gpu kan användas för hårdvaruaccelerering utav flash video eller stream man hittar när man surfar med mobilen wifi
mvh

Såvitt jag vet har inte adreno 200-gpu'n stöd för hårdvarudekodning av video alls dessvärre. Det tillkom först i 205. Finns lite mer info här: http://en.wikipedia.org/wiki/Imageon

/Samuel
Sony Mobile

Permalänk

Nu tycker jag allt det är dags att få ics till U, om jag inte får se det den här veckan blir jag ledsen. BTW, vad nnehöll uppdateringen som kom ut får någon vecka sen?

Visa signatur
Permalänk
Sony Xperia Support
Skrivet av grottsten:

Nu tycker jag allt det är dags att få ics till U, om jag inte får se det den här veckan blir jag ledsen. BTW, vad nnehöll uppdateringen som kom ut får någon vecka sen?

Det är många som tycker det är dags nu . Förhoppningsvis slipper du bli ledsen, jag har inte hört annat än att den kommer inom kort.

Gällande uppdateringen som kom för ett par veckor sedan var det en nätverksfix som löste problem vissa användare upplevde med växling mellan 2G/3G.

/Samuel
Sony Mobile

Permalänk
Skrivet av Samuel-SonyXS:

Det är många som tycker det är dags nu . Förhoppningsvis slipper du bli ledsen, jag har inte hört annat än att den kommer inom kort.

Gällande uppdateringen som kom för ett par veckor sedan var det en nätverksfix som löste problem vissa användare upplevde med växling mellan 2G/3G.

/Samuel
Sony Mobile

Ni gör i alla fall fin hårdvara Har dock inte fått loss den utbytbara bottnen, sitter stenhårt

Visa signatur
Permalänk
Sony Xperia Support
Skrivet av grottsten:

Ni gör i alla fall fin hårdvara Har dock inte fått loss den utbytbara bottnen, sitter stenhårt

Tricket för att få bort botten"locket" är att klämma samtidigt på båda kortsidorna samtidigt som du drar nedåt. Första gången man tar bort den kan den sitta rätt hårt. Lycka till

/Samuel
Sony Mobile