Permalänk

120 vs 180 gxp

Någon som kan dra skillnaden mellan den gammla ibm modellen och den nya. Är det något annat än att 180 gxp har 8 mb cash o 120:an bara 2mb?

/Calle

Visa signatur

I´m not a player, I just fuck a lot...

Ingen tjej kan någonsin tillfredställa mig lika mycket som min dator gör.

Permalänk
Hedersmedlem

180GXP är större snabbare och tystare. Den är lika tyst som Seagate Barracuda IV och är nästan lika snabb som en 200GB WD med 8MB cache.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk

Jo jag såg att den var tystare, men större? Jag förmodar att du menar lagringskapasitet. Fysiskt e den ju inte större. Och snabbheten, är det nån skillnad på hastigheten utöver att den har större cash o där med utnytjar den?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av absorbater
Jo jag såg att den var tystare, men större? Jag förmodar att du menar lagringskapasitet. Fysiskt e den ju inte större. Och snabbheten, är det nån skillnad på hastigheten utöver att den har större cash o där med utnytjar den?

Fakta 1: 180GXP har 60GB / platta.
Fakta 2: 120GXP har 40GB / platta.
Fakta 3: Större täthet med samma rotationshastighet = bättre.

Slutsats: 180 GXP är teoretiskt sett snabbare än 120 GXP.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem

hoppas det är bättre kvalité på den.

Visa signatur

: AMD Ryzen9 9900X : 64GB RAM : Nvidia RTX 4070 Ti Super :

Permalänk
Hedersmedlem

Vad jag förstått av storagereview är att det finns specialmodeller av 180GXP 120GB och 180GXP 180GB som har 8mb cache. Annars finns alla i 2mb.
8 mb cache har också 3 års garanti.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

IBM today introduced "the world's fastest desktop hard disk drive" with IBM-exclusive technology called "tag 'n seek" (i.e., tagged command queuing), which enables the new IBM Deskstar 180GXP to perform nearly 25 percent faster than its predecessor. The new 180GXP is a 7200 RPM drive and features a fourfold increase in cache size -- up to 8 MB (as well as average seek time of 8.5 ms). It is available in capacities of 30GB, 40GB, 60GB, 80GB, 120GB and 180GB.

IBM's "tag 'n seek" technology allows it to control commands sent from the host processor to the hard drive, by "tagging" each comannd with an identifier and then reordering/processing the commands in the most efficient manner. This enables commands to be more quickly processed, minimizing seek time and freeing the host processor to handle other critical activities.
The Deskstar 180GXP features the lowest power consumption and heat emission of any high-performance desktop drive, according to the company. It also implements spindle motors with fluid dynamic bearing across the entire family, significantly reducing acoustic noise. The new-generation Deskstar is targeted at gaming and nonlinear digital and audio/video recording and editing.

Har en 120GB som går som ett skott! min 3:e IBM np
Master

Permalänk

Ok, tack för svaren, Nu går jag till mycom o köper en sån.

Visa signatur

Permalänk

Spara nåtra hundra och gå till Dataprince i stället
Master

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheMaster
Spara nåtra hundra och gå till Dataprince i stället
Master

Och få en begagnad 120GXP istället.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk

Va bitter du lät nu!!
Jag har genom åren handlat en hel del både på Dataprince och nu senast på Mycom, inga bekymmer någonstans! Har bytt en trasig DVD spelare en gång utan problem, man handlar där det är billigast och bekvämast helt enkelt.
Tillbaks till hårddiskarna.

Kolla den här länken:
http://www.tomshardware.com/storage/02q4/021122/index.html

Master