Permalänk

3D är det något att ha ?

Hej, känner att det börjar bli dags för ny skärm då min nuvarande har hängt med i ca 7 år nu.

Har kollat runt lite och har hittat en billig Ips skärm från philips men funderar samtidigt på om man kanske skulle ha 120hz och 3D för det kan ju vara lite roligt att spela i 3D ?
Jag spelar en del, kanske inte så mycket fps just nu men det lär bli mer av det framåt hösten.

Ni som har 3D skärmar och använder er av 3D funktionen, hur pass bra fungerar det ?

Kom gärna med positiva/negativa kommentarer om man ska satsa på en Ips skärm eller på en 3D skärm.

Permalänk

hur pass bra grafikkort har du?

Permalänk
Medlem

Börja med att ge oss dina specs så kan vi lättare säga vad som kommer först i kön så att säga.

Tänker såhär. Ditt grafikort kanske kan driva 3d eller helt enkelt inte klarar av det

Permalänk
Medlem

Nej.

Visa signatur

Desktop|Corsair HW 850W 80+|ASUS P8P67 PRO REV 3.1|I5 2500K(4.4Ghz OC)|Scythe BIG Shuriken|
Corsair Vegeance DDR3 8GB|W7 Ultimate|OCZ Vertex 2 120GB|3TB HDD|XFX Radeon HD6970 2GB GDDR5|
Notebook|ASUS N56VZ + 256GB M4 SSD|

Permalänk
Medlem

Har 3D-Vision 2 och det är riktigt ballt i dom flesta spelen.. Så visst är det värt det. Iaf för mig.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Använder ibland 3D men hur bra det är hänger VÄLDIGT mycket på titeln man spelar.

Max Payne 3 är riktigt härligt i 3D när man bullettimar. Dock får man sveda och lite dåsighet i huvet av 3d.

Däremot så är 120hz skärm trevligt

Jag sitter på en Asus VG278 och är nöjd. Dock så finns det bättre skärmar för samma pris om man ser till bildkvalité.

Permalänk
Skrivet av ripper_viruset:

hur pass bra grafikkort har du?

Skrivet av Burks:

Börja med att ge oss dina specs så kan vi lättare säga vad som kommer först i kön så att säga.

Tänker såhär. Ditt grafikort kanske kan driva 3d eller helt enkelt inte klarar av det

Jag har ett HD 5770 så det kanske är aningen klent för att köra 3D med?
Fast jag kan köra bf3 på high utan lagg (cirka 40-50 fps).
Det är lite smått överklockat, har tyvärr inte speccsen då jag sitter på jobbet nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Förslagsivs:

Jag har ett HD 5770 så det kanske är aningen klent för att köra 3D med?
Fast jag kan köra bf3 på high utan lagg (cirka 40-50 fps).
Det är lite smått överklockat, har tyvärr inte speccsen då jag sitter på jobbet nu.

Lite klent ja, sen AMD och 3D funkar det? förvirringen är större där jämfört med Nvidias etablerade 3Dvision.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker att fördelarna (3D-känslan) inte överväger nackdelarna (flimmer, ghost image, prestanda, yrsel).

Permalänk

Tror att jag kör på en ips skärm då det känns som att 3d teknologin inte är tillräckligt utvecklad samt att det blir dyrare.

Tack för alla svaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Jag tycker att fördelarna (3D-känslan) inte överväger nackdelarna (flimmer, ghost image, prestanda, yrsel).

Jag får inga ghost bilder eller yrsel och inte heller flimmer.. Men vet inte vad du har. Men inte har du 3D-Vision 2.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att du skippar hela 3D-grejen och köper en 120hz skärm endast för 120hz skull. BF3 i 100 FPS är en stor skillnad till BF3 i 50

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Aldrig använt 3D-funktionen på min skärm. Tycker förövrigt att 3D är rätt kasst.

Skrivet av Mithras:

Personligen tycker jag att du skippar hela 3D-grejen och köper en 120hz skärm endast för 120hz skull. BF3 i 100 FPS är en stor skillnad till BF3 i 50

Vet jag inte ifall jag tycker. Motionblurreffekten gör att jag knappt ser skillnad @ 2560*1440 iaf.

Permalänk
Medlem

3D är riktigt riktigt trevligt! För er som blir yra och får ont i huvudet, ge det lite atid att vänja er, det är i princip hela nya muskler som ska tränas upp så tar en stund, efter det kan man köra på ordentligt med convergence och depth och det är då det börjar bli roligt Speciellt i 3d vision surround

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Aldrig använt 3D-funktionen på min skärm. Tycker förövrigt att 3D är rätt kasst.

Nvidias 3d på PC är verkligen inte kass. Om man har en dator som orkar med det.

Skrivet av Dreas89:

Vet jag inte ifall jag tycker. Motionblurreffekten gör att jag knappt ser skillnad @ 2560*1440 iaf.

Btw vilken skärm har du som är 2560x1440 med 120hz och stöd för 3d-vision2????

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Köpte denna igår http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/149159-samsung_27_led..., grymt nöjd! Fantastisk att spela på, är så mycket mjukare och finare gämfört med 60Hz skärmar. Den är dock inte kompatibel med nvdias 3d vision.
Men den använder sig av samsungs egna aktiva 3d teknik (man får med brillor) det positiva är att denna teknik är kompatibel med alla grafikkort som finns där ute eftersom allting sköts av skärmens egna krets och påverkar då inte grafikkortet.
Jag testade bf3 i 3d fungerade mycket bra men det är inget som faller mig i smaken, spelar inte med 3d, men där emot var det grymt att se på HD film som är gjord för 3d tex avatar/ pixar filmer.

Permalänk
Medlem

Jag själv har en 120Hz skärm som jag har köpt till 3D Vision 2 med, och det är en "ny" känsla. Ingenting kommer "ut" ur skärmen, men du får ett djup, i t.ex. LoL så ser det ut som att du verkligen är där och tittar uppifrån. förvänta dig inte en känsla som är precis som verklighet, men häftigt är det. Sen kan man få tag i diverse 3D filmer och vissa 3D skärmar (t.ex. den hede länkade) kan konvertera 2D till 3D ganska enkelt. Hur bra detta nu fungerar vet jag inte, men tror inte det blir dåligt. Tror dock att 5770 är ett lite för klent kort för 3D, tror även du ska köra på nVidia om du ska ha 3D då, av vad jag har hört, ska vara lättare att sätta igång 3D med.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Personligen tycker jag att du skippar hela 3D-grejen och köper en 120hz skärm endast för 120hz skull. BF3 i 100 FPS är en stor skillnad till BF3 i 50

Håller med, kör på en 120hz, mycket skönare flyt. Fast ligger du på 40-50fps nu(som jag inte tycker är i närheten av flyt) så får du ju automatiskt inte mer fps för att du köper en 120hz!;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av davaa:

Jag själv har en 120Hz skärm som jag har köpt till 3D Vision 2 med, och det är en "ny" känsla. Ingenting kommer "ut" ur skärmen, men du får ett djup, i t.ex. LoL så ser det ut som att du verkligen är där och tittar uppifrån. förvänta dig inte en känsla som är precis som verklighet, men häftigt är det. Sen kan man få tag i diverse 3D filmer och vissa 3D skärmar (t.ex. den hede länkade) kan konvertera 2D till 3D ganska enkelt. Hur bra detta nu fungerar vet jag inte, men tror inte det blir dåligt. Tror dock att 5770 är ett lite för klent kort för 3D, tror även du ska köra på nVidia om du ska ha 3D då, av vad jag har hört, ska vara lättare att sätta igång 3D med.

Problemet i LoL är ju bara att när du ser det sådär uppifrån, och du klickar på skärmen (UI:n sitter "på" skärmen så att säga, ingen 3d-effekt där) så klickar den lite snett upp till vänster vilket är jäkligt irriterande.

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Samsung S22

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Problemet i LoL är ju bara att när du ser det sådär uppifrån, och du klickar på skärmen (UI:n sitter "på" skärmen så att säga, ingen 3d-effekt där) så klickar den lite snett upp till vänster vilket är jäkligt irriterande.

Detta har jag inte märkt av, är detta ett känt problem?
Tog mest LoL som ett exempel, finns flertalet spel med riktigt bra 3D.

Förresten, ont i huvudet och dylikt är en biverkning inte alls många får, jag har aldrig märkt av det. Ögonen blev lite trötta efter de första timmarna, men efter att ha spelat med 3D i några dagar så får jag inga problem alls.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av davaa:

Jag själv har en 120Hz skärm som jag har köpt till 3D Vision 2 med, och det är en "ny" känsla. Ingenting kommer "ut" ur skärmen, men du får ett djup, i t.ex. LoL så ser det ut som att du verkligen är där och tittar uppifrån. förvänta dig inte en känsla som är precis som verklighet, men häftigt är det. Sen kan man få tag i diverse 3D filmer och vissa 3D skärmar (t.ex. den hede länkade) kan konvertera 2D till 3D ganska enkelt. Hur bra detta nu fungerar vet jag inte, men tror inte det blir dåligt. Tror dock att 5770 är ett lite för klent kort för 3D, tror även du ska köra på nVidia om du ska ha 3D då, av vad jag har hört, ska vara lättare att sätta igång 3D med.

Kommer ut ur skärmen gör det visst. Är ju en inställning.. Kan lätt få känslan att saker skjuts ut ur skärmen mot mig så jag duckar ibland
Man får klicka i en ruta i Nvidia Panelen så kan man ställa converge i alla spel. Tro mig. Du kan få saker att sticka ut så långt som du själv vill samtidigt som du får ett enormt djup.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Kommer ut ur skärmen gör det visst. Är ju en inställning.. Kan lätt få känslan att saker skjuts ut ur skärmen mot mig så jag duckar ibland
Man får klicka i en ruta i Nvidia Panelen så kan man ställa converge i alla spel. Tro mig. Du kan få saker att sticka ut så långt som du själv vill samtidigt som du får ett enormt djup.

Detta hade jag ingen aning om, blir nog värt att testa när jag kommer hem.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Nvidias 3d på PC är verkligen inte kass. Om man har en dator som orkar med det.

Jag antar att jag inte är ensam med att säga, 3D är överflödigt. Detta är dock uppenbarligen min personliga åsikt, men sådan är den, har alltid hatat att behöva titta på till exempel filmer på bio i 3D.. enligt mig tillför det ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Nvidias 3d på PC är verkligen inte kass. Om man har en dator som orkar med det.

Min dator klarade utan tvekan av 3D när jag fortfarande satt på en 3D-kompatibel 120hzare.

Skrivet av palusa:

Btw vilken skärm har du som är 2560x1440 med 120hz och stöd för 3d-vision2????

Yamakasi Catleap "extreme". Dock inget stöd för 3D vilket jag som sagt ogillar skarpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davaa:

Detta har jag inte märkt av, är detta ett känt problem?
Tog mest LoL som ett exempel, finns flertalet spel med riktigt bra 3D.

Förresten, ont i huvudet och dylikt är en biverkning inte alls många får, jag har aldrig märkt av det. Ögonen blev lite trötta efter de första timmarna, men efter att ha spelat med 3D i några dagar så får jag inga problem alls.

Njae, LoL har ju inget stöd alls av nvidia ännu, och detta felet uppstår i konverteringen mellan 2d -> 3d. Hur dom ska kunna åtgärda det det vet jag inte för destu mer djup du har destu längre upp till vänster så klickar du.

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Samsung S22

Permalänk
Medlem
Skrivet av davaa:

Detta hade jag ingen aning om, blir nog värt att testa när jag kommer hem.

Bara att göra såhär

Lycka till

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Du borde testa spela på en 3D skärm i åtminstånde 1-2 timmar och avgöra själv imo, jag testade men jag tyckte inte det var värt pengarna

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk

Okej, nu fick ni mig att bli osäker igen haha.
Är det värt att lägga säg tusen kronor extra för att få 3D/120hz istället för en ips skärm. Datorn används för att spela på, film kollar jag på min tv.

Märker en "casual gamer" som jag någon skillnad på 60hz ips skärm vs 120hz ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Förslagsivs:

Okej, nu fick ni mig att bli osäker igen haha.
Är det värt att lägga säg tusen kronor extra för att få 3D/120hz istället för en ips skärm. Datorn används för att spela på, film kollar jag på min tv.

Märker en "casual gamer" som jag någon skillnad på 60hz ips skärm vs 120hz ?

Det beror ju helt på. Men jag valde 120hz skärm bara för just flytet i spelen. 3D köpte jag till senare..
Har man testat att spela i 100+fps på en 120hz skärm så är enligt mig en 60hz skärm ett skämt.

Ställer jag om min skärm till 60hz och startar tex BF3 så finns det ju inte en chans i världen att jag tänker spela så haha. Är ju hur "hackigt" som helst. Man fattar inte själv hur man kunde spela så innan.

Edit: Ska man ha en IPS som är riktigt bra får man ju lägga betydligt mer pengar. Då är det kanske värt det. Men inte i 3-4k klassen. Inte så extremt bra färger så att jag hellre väljer färg över flytet i bilden.

Håller man på med Photoshop och sånt är det kanske en annan femma. Men för spel. Nja.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Skrivet av palusa:

Det beror ju helt på. Men jag valde 120hz skärm bara för just flytet i spelen. 3D köpte jag till senare..
Har man testat att spela i 100+fps på en 120hz skärm så är enligt mig en 60hz skärm ett skämt.

Ställer jag om min skärm till 60hz och startar tex BF3 så finns det ju inte en chans i världen att jag tänker spela så haha. Är ju hur "hackigt" som helst. Man fattar inte själv hur man kunde spela så innan.

Edit: Ska man ha en IPS som är riktigt bra får man ju lägga betydligt mer pengar. Då är det kanske värt det. Men inte i 3-4k klassen. Inte så extremt bra färger så att jag hellre väljer färg över flytet i bilden.

Håller man på med Photoshop och sånt är det kanske en annan femma. Men för spel. Nja.

Kanske är en 120hz skärm man ska satsa på då. Men om man har en 120hz skärm då klarar den av att visa i 3D också om jag förstått rätt ?

Någon rekommendation på 120hz skärm? gärna så billig som möjligt då jag försöker hålla en låg budget.

Skickades från m.sweclockers.com