OCZ Octane hittas ej.

Permalänk
Medlem

OCZ Octane hittas ej.

Hallå!

Nu har jag hållt på att fixa ett irriterande problem med en SSD Hårddisk.

Information om felet:

Verifying DMI Pool Data...........
Boot from CD/DVD:
Boot from CD/DVD:
DISK BOOT FAILURE
INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER.

Detta var alltså en OCZ Octane SSD.

Prövade att ändra till 1st priority boot device..

Försökte fixa detta problem med hjälp av Google..

Har prövat några lösningar som att gå in i CMOS Setup:en och ändrat till Auto.
Reset:at configuration data i moderkortets CMOS PNP/PCI konfiguration osv osv...

Men.. sen kom jag ju på.. att när jag ville ändra till 1st priority boot device så fanns det bara alternativet : Bootable add-in cards.. (efter att jag valt HardDisk.)

Sedan gav jag upp och tänkte att jag installerar om operativsystemet på hårddisken.. då fanns den ju inte där heller.. såklart..

SSD:n är i stort sett ny.. nån månad gammal bara... http://www.inet.se/produkt/5315216/ocz-ssd-octane-64gb-3gbit-...

Kan den ha pajat?! :S

Edit: Glömde datorns specifikationer! (Ej datorn i signatur)

GA-78LMT-S2P - Gigabyte Motherboard

AMD Sempron 145 2,8GHz AM3 Box

Nätagg: Codegen 200X1 460 W

All info om RAMen som jag har: ADATA 4GB PC3-10600U-999

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | GTX 960 | MSI B250I Gaming Pro AC | Corsair 16GB 2400Mhz VENGEANCE LPX | Intel i5 7600K 3,8 Ghz

Permalänk
Medlem

Testa en annan SATA port. Jag är på min tredje SATA port just med min värdelösa Octane.

Permalänk
Inaktiv

OCZ Octane S2 (SATA 3,0 Gbps-versionen) har tyvärr ett riktigt dåligt facit. Det är den serien bland annat Sweclockers varnar för här, och både 64 GB samt 128 GB-varianterna har riktigt usla betyg på Prisjakt. På OCZ:s supportforum finns dessutom en hel del trådar om problem med familjen.

Så, summa summarium, det är antagligen så illa att din enhet är död. Får du fart på den igen kan det eventuellt hjälpa för framtiden med nytt firmware, även om jag personligen nog skulle försöka hitta en annan enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkish:

Hallå!

Nu har jag hållt på att fixa ett irriterande problem med en SSD Hårddisk.

Information om felet:

Verifying DMI Pool Data...........
Boot from CD/DVD:
Boot from CD/DVD:
DISK BOOT FAILURE
INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER.

Detta var alltså en OCZ Octane SSD.

Prövade att ändra till 1st priority boot device..

Försökte fixa detta problem med hjälp av Google..

Har prövat några lösningar som att gå in i CMOS Setup:en och ändrat till Auto.
Reset:at configuration data i moderkortets CMOS PNP/PCI konfiguration osv osv...

Men.. sen kom jag ju på.. att när jag ville ändra till 1st priority boot device så fanns det bara alternativet : Bootable add-in cards.. (efter att jag valt HardDisk.)

Sedan gav jag upp och tänkte att jag installerar om operativsystemet på hårddisken.. då fanns den ju inte där heller.. såklart..

SSD:n är i stort sett ny.. nån månad gammal bara... http://www.inet.se/produkt/5315216/ocz-ssd-octane-64gb-3gbit-...

Kan den ha pajat?! :S

Edit: Glömde datorns specifikationer! (Ej datorn i signatur)

GA-78LMT-S2P - Gigabyte Motherboard

AMD Sempron 145 2,8GHz AM3 Box

Nätagg: Codegen 200X1 460 W

All info om RAMen som jag har: ADATA 4GB PC3-10600U-999

Om den fungerat tidigare så är den antagligen trasig, men du kan kanske berätta hur det gick till när den slutade fungera? Meckade du med något?

Raderat citat
Permalänk
Medlem

Octaneserien lider dock av mer problem än Agility 3-serien. Kan inte så mycket, men om det visar sig vara fel på SSDn kan du nog skicka in den och få en Agility 3 istället. Håll dig borta från OCZ Octane i framtiden.
EDIT: Agility/Vertex 4 ska dock vara stabil, iaf vad jag har hört. Rätta mig om jag har fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du har inte kopplat ur en disk som satt i under windows 7 installastionen?
Var så för mig och då låg bootningsfilerna på den andra jag plockade bort x)

Visa signatur

l Antec Three Hundred l Corsair CX 600W l 2x4+2x2=12 gb 1600mhz
l XFX Radeon HD 6950 2Gb l Gigabyte GA-990XA-UD3 l AMD Phenom II x6 3,2ghz
l Noctua NH-U9B SE2 l Verbatim 120Gb ssd l 1tb 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koffe_93:

Du har inte kopplat ur en disk som satt i under windows 7 installastionen?
Var så för mig och då låg bootningsfilerna på den andra jag plockade bort x)

Lite vad den här personen beskriver.

En disk, under installationen av Windows, får inte vara "marked as" Active. Det betyder att Windows Boot Info läggs på just den/dom diskarna med partitionen/-erna märkt som Aktiva.

Om du har en disk utöver din SSD (SSD:n behöver Inte vara märkt som aktiv bara för att du installerar windows på den) som är märkt aktiv måste således denna disk vara den du bootar från dvs. du ska INTE boota från din ssd bara för att windows ligger på den, snarare boota från den disk windows installationen lägger din boot på

Jag kan t.ex. inte boota från min SSD eftersom min ena mekaniska disk envisas med att vara aktiv under installationen dvs. jag Måste i BIOS/UEFI säga att min mekaniska S-ATA ska vara den som boota först även om min installationen görs på min primära SSD.

Väl mött,
Christian

Visa signatur

| ASUS Maximumus V Formula, Intel i7-3770K @ 4.6GHz, Corsair vengance 16Gb @ 1600, ASUS nVidia GTX 970, Samsung EVO 840 256GB SSD, Fractal Design R3 Vitt, Logitech G502 Proteus Core, Ducky YYY | - 10251 Firestrike 3DMark

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkish:

Hallå!

Nu har jag hållt på att fixa ett irriterande problem med en SSD Hårddisk.

Information om felet:

Verifying DMI Pool Data...........
Boot from CD/DVD:
Boot from CD/DVD:
DISK BOOT FAILURE
INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER.

Detta var alltså en OCZ Octane SSD.

Prövade att ändra till 1st priority boot device..

Försökte fixa detta problem med hjälp av Google..

Har prövat några lösningar som att gå in i CMOS Setup:en och ändrat till Auto.
Reset:at configuration data i moderkortets CMOS PNP/PCI konfiguration osv osv...

Men.. sen kom jag ju på.. att när jag ville ändra till 1st priority boot device så fanns det bara alternativet : Bootable add-in cards.. (efter att jag valt HardDisk.)

Sedan gav jag upp och tänkte att jag installerar om operativsystemet på hårddisken.. då fanns den ju inte där heller.. såklart..

SSD:n är i stort sett ny.. nån månad gammal bara... http://www.inet.se/produkt/5315216/ocz-ssd-octane-64gb-3gbit-...

Kan den ha pajat?! :S

Edit: Glömde datorns specifikationer! (Ej datorn i signatur)

GA-78LMT-S2P - Gigabyte Motherboard

AMD Sempron 145 2,8GHz AM3 Box

Nätagg: Codegen 200X1 460 W

All info om RAMen som jag har: ADATA 4GB PC3-10600U-999

det jag skulle göra är att prova stoppa in den i en annan dator och kolla om den går att hitta där.. går det så uppdatera firmware och installera om windows. hittar du den inte så är den förmodligen död och då är det bara att skicka in på garantin och försök få en annan då just octane inte är dom bästa diskarna

Raderad diskussion
Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Bara för att göra det klart och inte försöka lösa ett problem som inte går att lösa:

Jag stoppade in SSD:n i en annan dator, och jag hittar inte SSD:n...

Så jag antar att den är död?

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | GTX 960 | MSI B250I Gaming Pro AC | Corsair 16GB 2400Mhz VENGEANCE LPX | Intel i5 7600K 3,8 Ghz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Funkish:

Bara för att göra det klart och inte försöka lösa ett problem som inte går att lösa:

Jag stoppade in SSD:n i en annan dator, och jag hittar inte SSD:n...

Så jag antar att den är död?

Ja då är det bara å skicka den på RMA, Och hoppas på att få en Agility istället

Raderad diskussion
Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkish:

Bara för att göra det klart och inte försöka lösa ett problem som inte går att lösa:

Jag stoppade in SSD:n i en annan dator, och jag hittar inte SSD:n...

Så jag antar att den är död?

Antagligen död. Men kan inte skada att fråga.

Testade du någon annan SATA port?

Min Octane har också haft "DISK BOOT FAILURE". Löste sig tillfälligt då jag bytte till en annan SATA port. Efter någon vecka eller två fick jag "DISK BOOT FAILURE" igen. Så nu är jag på min tredje SATA port

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Funkish:

Bara för att göra det klart och inte försöka lösa ett problem som inte går att lösa:

Jag stoppade in SSD:n i en annan dator, och jag hittar inte SSD:n...

Så jag antar att den är död?

Med största sannolikhet har SSD:n slutat fungera, ta kontakt med OCZ och få den utbytt.

Raderad diskussion
Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Ocz har konsekvent toppat listan på returer när det gäller ssd:er. Den statistik som finns tillgänglig kommer från en stor fransk försäljare och har sett ut så här de senaste åren:

Våren -12 / hösten -11 / våren -11 / hösten -10:

Crucial 0.82% / 0.8% / 1.9% / 2.25%
Intel 1.73% / 0.1% / 0.3% / 0.59%
Corsair 2.93% / 2.9% / 2.7% / 2.17%
OCZ 7.03% / 4.2% / 3.5% / 2.93%

Ocz är sämst varje år och blir tydligen sämre och sämre...agilty 3 60 gb hade f.ö. 6.37% i returer...

Ocz är kanske inte skit, men det är så nära man kommer när det gäller tillverkare av ssd:er

Källa: http://www.behardware.com/html/cat/7/

För dom som inte orkar läsa så gäller statistiken endast ssd:er i åldersspannet 6 månader till 1 år, eventuella kompatibilitetsproblem pga firmware bör således inte vara med då man antagligen returnerat disken innan dess om den inte fungerar.

Skrivet av Funkish:

Bara för att göra det klart och inte försöka lösa ett problem som inte går att lösa:

Jag stoppade in SSD:n i en annan dator, och jag hittar inte SSD:n...

Så jag antar att den är död?

Japp, den är nog bekräftad som död tyvärr. Om du har möjlighet att byta märke/modell så skulle jag satsa på ett annat märke om det går, bra alternativ är intel, crucial och samsung. Alla dessa har bättre returstatistk än ocz som ÄR klart sämst på den punkten. Det finns sammanställningar från en fransk återförsäljare sedan ett par år tillbaka och ocz är konsekvent den tillverkare med sämst statistik.

Raderad diskussion
Permalänk
Relik 📜

*tråd rensad*

Tagit bort trams, påhopp, otrevligt språk, förolämpningar och diverse annat på låg nivå. Tyvärr tror jag lite bra info rök också, får kalla det collateral damage. Dags att plocka upp debatten ett snäpp.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Ocz har konsekvent toppat listan på returer när det gäller ssd:er. Den statistik som finns tillgänglig kommer från en stor fransk försäljare och har sett ut så här de senaste åren:

Våren -12 / hösten -11 / våren -11 / hösten -10:

Crucial 0.82% / 0.8% / 1.9% / 2.25%
Intel 1.73% / 0.1% / 0.3% / 0.59%
Corsair 2.93% / 2.9% / 2.7% / 2.17%
OCZ 7.03% / 4.2% / 3.5% / 2.93%

Ocz är sämst varje år och blir tydligen sämre och sämre...agilty 3 60 gb hade f.ö. 6.37% i returer...

Ocz är kanske inte skit, men det är så nära man kommer när det gäller tillverkare av ssd:er

Källa: http://www.behardware.com/html/cat/7/

För dom som inte orkar läsa så gäller statistiken endast ssd:er i åldersspannet 6 månader till 1 år, eventuella kompatibilitetsproblem pga firmware bör således inte vara med då man antagligen returnerat disken innan dess om den inte fungerar.

Japp, den är nog bekräftad som död tyvärr. Om du har möjlighet att byta märke/modell så skulle jag satsa på ett annat märke om det går, bra alternativ är intel, crucial och samsung. Alla dessa har bättre returstatistk än ocz som ÄR klart sämst på den punkten. Det finns sammanställningar från en fransk återförsäljare sedan ett par år tillbaka och ocz är konsekvent den tillverkare med sämst statistik.

Jag tror nog att Corsairs skulle vara lite högre om dom inte envisades med att man ska skicka allt trasigt direkt till dom, och inte via affären. Är inte så insatt, men det bör väl betraktas som statistikfusk?

Har f.ö smällt i en Octane S2 i en kompis dator trots Emils fina åsikter om den. Får verkligen hoppas att den överlever tills OCZ får ut en firmware-uppdatering som löser problemet ^^

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

*tråd rensad*

Tagit bort trams, påhopp, otrevligt språk, förolämpningar och diverse annat på låg nivå. Tyvärr tror jag lite bra info rök också, får kalla det collateral damage. Dags att plocka upp debatten ett snäpp.

Var det något relevant till problemet med enheten, eller var det mestadels allmän info? Har en Octane S2a i en väns dator, och jag skulle gärna gardera mig/honom så gott det går.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Jag tror nog att Corsairs skulle vara lite högre om dom inte envisades med att man ska skicka allt trasigt direkt till dom, och inte via affären. Är inte så insatt, men det bör väl betraktas som statistikfusk?

Envisas? Har du garanti är det bara att skicka till butiken, du behöver inte skicka till Corsair.

Skrivet av Deathdancer:

Har f.ö smällt i en Octane S2 i en kompis dator trots Emils fina åsikter om den. Får verkligen hoppas att den överlever tills OCZ får ut en firmware-uppdatering som löser problemet ^^

Ingen som vet om problemet går att lösa via firmware.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Ingen som vet om problemet går att lösa via firmware.

Fick samma fel på min fars octane. Skillnaden var den att pappas disk kunde mitt i allt hoppa igång efter x antal omstarter. Jag for och hämtade disken hans och stoppade den i min dator, efter sådär en 7-8 omstarter fanns den helt plötsligt där, jag flashade senaste firmware och sedan dess startar den utan att bråka.

Med omstart menar jag att jag fick slå av datorn och starta igen, fungerade ej att bara starta om på resetknappen.

Så uppdatera medans ni kan!