Permalänk
Medlem

IDE>Sata Adapter

Tjenare! Har du äntligen skaffat bättre delar till min dator och satt i dom (moderkort,ram,processor). När man startar datorn så blir det blabla windows kan inte startas, starta felsäkert läge. Men det var ju väntat då jag bytt moderkort och allt. Men jag har också windows 7 som jag ska formatera om till. MEN! Mina gamla optiska enheter använder sig av den där platta breda sladden. (IDE heter den va?) Då tänkte jag köpa en sån här http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=575802 så jag kan koppla in mina dvdenheter. Alltså en IDE blir sata och inte tvärtom.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Men lägg på 40kr och köp en SATA brännare istället för att hålla på köpa nån adapter.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Nasra:

Men lägg på 40kr och köp en SATA brännare istället för att hålla på köpa nån adapter.

Och sälj dina gamla på Tradera. Betydligt mer värt, precis som Nasra säger.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

saken är den att sladdarna når inte från nätagget till en satabrännare längst upp i chassit till mina två hårddiskar längst ner i chassit

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

saken är den att sladdarna når inte från nätagget till en satabrännare längst upp i chassit till mina två hårddiskar längst ner i chassit

Vilken sladd? Det blir ju samma sak med en ide->sata adapter.
Är det strömsladd du menar så finns adapter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Tjenare! Har du äntligen skaffat bättre delar till min dator och satt i dom (moderkort,ram,processor). När man startar datorn så blir det blabla windows kan inte startas, starta felsäkert läge. Men det var ju väntat då jag bytt moderkort och allt. Men jag har också windows 7 som jag ska formatera om till. MEN! Mina gamla optiska enheter använder sig av den där platta breda sladden. (IDE heter den va?) Då tänkte jag köpa en sån här http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=575802 så jag kan koppla in mina dvdenheter. Alltså en IDE blir sata och inte tvärtom.

Starta den en gång i felsäkert läge, fungerar inte det så gå in i bios och slå om från ide till sata läge eller tvärt om på s-ata portarna så kan du starta Windows och använda datorn medan du väntar på din brännare.

Jag som andra rekommenderar en s-ata brännare om du inte vill köra en USB-installation. Eftersom nätaggets kablar är för korta, du har hårddiskarna nere tyder på att du endast har en slinga med sådana kablar. Vilket ofta kännetecknar ett nätagg av äldre modell/dålig kvalité, men inte säkert. Du kan köpa en molex till s-ata strömkontakt när du köper brännaren.

Permalänk
Medlem

Som andra säger kör med SATA läsare istället och det går köpa förlägningar till kabeln som är för kort (vilken du nu menar).
Dock kan jag ge lite input ang IDE(PATA till SATA omvandlare, jag har provat en hel hög med dem, med både bra och dåliga resultat, men i vissa fall så ballar omvandlaren ur om det ör stora strömmar data eller väldigt många små läs/skrivningar (leder till svarslöst OS en stund eller i värsta fall BSOD) men enbart med snabbare hårddiskar från sata till pata, detta händer oftast på billiga ebay/tradera adaptrar men jag har även använt adaptrar som fungerar ypperligt.

Jag kör själv med en signalomvandlare som fungerar åt båda hållen till min DVD-brännare efterssom alla mina SATA portar används av hårddiskar och då det inte är några enorma överföringshastigheter på en DVD läsare/brännare har jag faktiskt inte haft några problem oavsett adapter och det fungerar bra. Nu blir det från SATA brännare till PATA(IDE) i mitt fall men lär bli likadant för dig.

Så om du inte har möjlighet att använda dig av en SATA läsare så kör adapter eller alt köp en extern DVD-Brännare.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du nu måste ha en adapter så fundera på om du inte ska ta en usb till ide och sata, de löser det mesta och brännare har man ingen större nytta av längre, är du snål så lånar du nån fungerande dator och gör en installations usb, http://www.microsoftstore.com/store/msstore/html/pbPage.Help_...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Att använda usb finns inte på listan, jag har spel som ska installeras. Dessutom har jag 2 brännare och 2 hårddiskar. Så IDEkontakten från mina brännare är bara en sladd som går från det ena brännare till den andra och sen till moderkortet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Att använda usb finns inte på listan, jag har spel som ska installeras. Dessutom har jag 2 brännare och 2 hårddiskar. Så IDEkontakten från mina brännare är bara en sladd som går från det ena brännare till den andra och sen till moderkortet

Du kan inte koppla 2st PATA(IDE) enheter på en SATA kontakt, då behöver du 2 adaptrar, 2 sata portar, 2 sata kablar och en till PATA kabel om du inte vill köpa en SATA brännare.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

sitter själva adaptern på sladden eller på brännaren?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

sitter själva adaptern på sladden eller på brännaren?

På komplett artikeln så ser du hur adaptern du tänkt köpa monteras. Då behövs även en strömkontakt, ser ut som en sådan man kopplar till floppy-diskar. Om du menar en molex-> s-ata ström så är det oftast en 20cm lång sladd som är adaptern.

Permalänk
Medlem

Skit samma. Kör på satabrännare om de nu är bättre och köper en strömadapter så att jag kan koppla in satabrännaren med molex. Molex har jag i drivor på mitt nätagg.

Visa signatur