Hårddisk - ATA-133 vs. 8 MB Cache

Permalänk
Medlem

Hårddisk - ATA-133 vs. 8 MB Cache

Vad får man ut mest av?

Maxtor IDE ATA-133 80GB 7200RPM.
DiamondMax Plus 9 med 2 MB Cache...

eller...

Western Digital Caviar 120GB IDE 7200RPM
Special Edition med 8 MB Cache

Alltså vad ger bäst prestanda (ATA133-2MBCache) eller (ATA100-8MBCache)?

Hälsn. Daniel

Permalänk
Medlem

Har du ett moderkort som stödjer ata 133?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

är det inte så att maxtro har hittat på ata-133,ungefär som kt400, det är ingen standard idag. fast jag kan ju vara ute och flumma i lingon skogen

Visa signatur

mAngAn_

Permalänk
Medlem

Har tänkt köpa ett moderkort som har stöd för ATA133 japp...

En polare som nyligen köpte den disken jag nämnde med 8 MB Cache sa att det just Cache'n gjorde att det blev rejält med fart i den...

Blev lite kluven till om man ska ta det istället för ATA133, så nu vet jag inte riktigt...

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad* -> Lagringsmedia - Övrig hårdvara

Permalänk
Medlem

Köp disken med 8mb i cache. ATA133 ger ingen prestanda ökning om du endast kör med en disk.

Visa signatur

// Aloha

Permalänk
Medlem

kommer använda en annan disk också.
vid namn: Western Digital WD400BB 40GB ATA100 7200rpm.

är det så att det där med ata133 bara är något flashigt försäljningsknep för att lura folk som mig kanske jag satsar på en med 8 mb cache istället då.

// Daniel

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt vad jag har förtstått så utnyttjar inte hårddiskarna Ata-133 än, utan Ata-133 är mest för att öka möjliga diskstorlekar, Ata-133 är nästan som Agp 8x, det används inte än.
Sitter själv på en WD 80gb SE, fungerar fint.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Hedersmedlem

ATA133 är Maxtors påhitt. I deras förslag ingår även 48bit LBA som möjliggör stora diskar (144Petabyte).

ATA133 och 48bit LBA går EJ hand i hand.
Många kontrollerkort och bioser har stöd för 48bit LBA och "bara" ATA100.

Promise har t.ex flera kontrollerkort som fått nya bioser för att hantera stora diskar.

Till din fråga: Western Digital disken krossar Maxtor och 8MB buffer är iofs mest marknadsföring men ändå en liten prestandaknuff.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

ok, tack för hjälpen!
har fått klarhet i detta nu.

// daniel

Permalänk

köp en ny IBM 180GXP eller WD:s 8mbs cache variant, dem är överlägset bästa diskarna på marknaden nu.

Permalänk
Medlem

48bit LBA är en synnerligen god tanke (137GB är för snålt, 144 PB räcker väl iallafall i några år till). ATA133 är däremot rätt onödigt.

Skillnaden i prestanda mellan ATA-66 och ATA-100 är rätt liten, men åtminstone hyfsat motiverad. Steget mellan ATA-100 och ATA-133 har (i de 3-4 tester jag sett) ökat prestanda mellan 0 och 5%, d.v.s. just såpass mätbart. Dessutom blir det ännu större bekymmer med för långa/dåliga kablar (som förmodligen fixas av Serial-ATA), och går dåligt att kombinera med lägre hastigheter på samma IDE-kanal.
Tills Serial-ATA kommer "på riktigt" (d.v.s., det finns diskar att köpa...) och ATA-133 blir standardiserat kan man strunta i det. Senare kan man väl fundera på det, men precis som med ATA-100 idag kommer väl alla diskar och kontrollers att klara det, även om det egentligen inte behövs av prestandaskäl, utan bara för att det är behändigt.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk