2TB Extern på CDon för 599, någon testat?

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Såg att en disk gick för 655 kr på tradera så inte direkt det lönar sig att sälja där för dem som tänkt det:)

Såg det också, några på 900kr som ingen budade på, tycker det är konstigt faktiskt men men.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av WolfOfVengeance:

Förstår mycket väl att det blir irriterande om man haft lång väntetid som sedan förlängs, där hamnade väl jag personligen i den mer tursamma kategorin.

Angående själva diskarna i noname-kabinetten så kan jag mycket väl tänka mig risken att det skulle handlat om andrahands-sortering som inte klarat kvalitetstesten om det nu inte var så illa som muttrar i detta fallet, dock lär vi ju aldrig få veta det.

Oavsett så tror jag faktiskt att majoriteten varit nöjda med hur de har löst det, och även om du har en liten poäng i själva prisskillnaden på 2tb och 3tb så måste man tänka på vilket enorm ärende detta måste varit för cdon med tanke på mängden diskar och kunder som varit inblandade så allt annat än att ersätta just det som kunden beställt hade nog medfört alldeles för mycket jobb för att ens tanken skulle vara aktuell

Precis, vi avslutar det här

Kommer köra på ny beställning som en annan här gjorde men tror du att det kommer skickas ospårbara igen? menar försvinner dem denna gången så tupar jag nog av.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Såg det också, några på 900kr som ingen budade på, tycker det är konstigt faktiskt men men.

kolla på antalet annonser så blir allt glasklart

ska testa min disk ikväll tror jag, inte blivit av än.

edit.

Någon som har möjlighet att mäta hur mycket el den drar? vore skitnajs.

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Såg det också, några på 900kr som ingen budade på, tycker det är konstigt faktiskt men men.

Vänta någon månad tills "klippen" ryker och lägg upp en annons då istället så ska du se att det finns pengar att tjäna. Det är klart att ingen budar på ett disk med utgångbud för 900:- när vissa startar sina på 32 spänn och de flesta ligger runt femhundralappen.

Permalänk
Skrivet av toxicstone:

Precis, vi avslutar det här

Kommer köra på ny beställning som en annan här gjorde men tror du att det kommer skickas ospårbara igen? menar försvinner dem denna gången så tupar jag nog av.

I ditt läge hade jag möjligtvis frågat om de hade något likvärdigt på svenskt lager att erbjuda, elller om tålamodet tillåter chansa på att nästa disk dyker upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramsam:

Någon som har möjlighet att mäta hur mycket el den drar? vore skitnajs.

Har gjort lite test nu. Har en energy logger 4000 som jag tror är ganska så korrekt. Testerna är gjorda över USB 3 och gick ut på att jag kopierade min steam mapp på 15.5GB från och till min SSD raid0.

Av: 0W
Startup: Såg peak ända upp till 25W
Idle: ~7.1W hoppar mellan 6.9 - 7.3W ungefär.
Read/write: ~9.5W såg peak upp till 9.7W när jag läste skulle haft ett SD-kort så man kunde få en fin kurva och se ett genomsnitt men alla SD-kort är mystiskt försvunna här hemma :/

edit: nu har den gått in i nått sorts strömsparläge och drar 1.9W

Permalänk
Medlem

Hur tänker ni använda era diskar?
Jag hade helst tagit ut dom å kört i raid 1 för ökad säkerhet. Men vill inte förlora garantin. Tänkte backa upp allt viktigt från alla diskar i hushållet... jobbigt att behöva göra samma procedur 2 ggr. Borde man göra skivabbilder av hushållets hårtddiskars partitioner?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det är helt lönlöst att försöka montera ur disken ur kabinettet utan att förstöra den och förlora garantin eller? Har man fabriksgaranti för själva disken ändå? Skulle vilja köra dom i raid 1 i en NAS.

Testa att ta en hårtork och blås längs kanterna du skall öppna, borde få limmet att smälta så att kabinettet borde gå lätt att dra isär. Sedan hur det är med eventuella plasthakar och dylikt inuti vet jag ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeII:

Testa att ta en hårtork och blås längs kanterna du skall öppna, borde få limmet att smälta så att kabinettet borde gå lätt att dra isär. Sedan hur det är med eventuella plasthakar och dylikt inuti vet jag ej.

På min är det inget lim, bara en massa jobbiga plasthakar. 2 TB disken

Visa signatur

| 3960X | 16 GB DDR3 | P9X79 | H100 | 7950 |
| E31270 | 16 GB DDR3 ECC | ~7 TB eff. ZFS R-Z2 | ESXi |

Permalänk
Medlem

Vad säger CDON till er som inte fått disken? (kommit bort under leveransen)

CDON började utreda mitt ärende förra måndagen då jag tagit kontakt när alla andra i den här tråden började få sina diskar.
Fick snabbt till svars att jag borde fått min så det hamnade på utredningsbordet. Jag ombads kontakta CDON igen i slutet på förra veckan om jag inte hörde mer från dom. Gjorde aldrig det.

Så trött på skiten nu. Vill få ett slut!
Vill ha min hårddisk.
Har fått fakturan som dessutom är felaktig i det faktum att det står fraktavgift 29 kr.
Visst var det fri frakt på hårddiskarna?

Så nu har jag lättat på hjärtat.....

Visa signatur

i7 6700K, GTX 970, ASUS Z170-A, 16GB RAM, Samsung 840 EVO 250GB,

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

det är ju max-gränsen för USB2.0, dvs. 480 mbit ... så, mjo väldigt troligt ...

sen för att inte tala om hur otroligt lätt det är att nå den gränsen med en vettig extern.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMMHMMS:

Visst var det fri frakt på hårddiskarna?

Det var det

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mistard:

sen för att inte tala om hur otroligt lätt det är att nå den gränsen med en vettig extern.

Rekord i gamm-citering?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av o0ski:

Har nu väntat snällt sedan 5.6! Om inte disken dyker upp nästa vecka lovar jag att helvetet bryter lös. Tvekar inte på att fälla hela CDON.COM koncernen med mina egna händer.

Disken kom igår, CDON.COM lever vidare.

Permalänk

Någon som kan lägga ut en bild på de jobbiga hakarna när man skall ta ut disken ?
Jag inbillar mig att jag kan dela den bättre då utan att sabba plastlådan.

Tack på förhand

Visa signatur

| ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | i5 2500K - 4.9 GHz| Corsair H100 PnP | Corsair SSD Drive 120G Force3 | 8 Gb Corsair 1600 MHz | EVGA GTX Titan + Geforce 210 + Triplehead2Go + 6 skärmar varav 5 touch | Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze | moddat ANTEC P280 |
http://www.sweclockers.com/galleri/9290-simpit-flygsim-och-ga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMikaelEricsson:

Någon som kan lägga ut en bild på de jobbiga hakarna när man skall ta ut disken ?
Jag inbillar mig att jag kan dela den bättre då utan att sabba plastlådan.

Tack på förhand

Tro mig, det kan du inte. Men det går ändå fint att stoppa i en annan disk och knäppa igen lådan igen utan att det glappar.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Ja ok pris men glöm ej att vi fick 3.0 2TB för 599;)
Skall tänka på dig när du kopierar filer för att fylla din disk:)

Du behöver inte oroa dig över och tycka synd om mig bara för att du har en USB 3.0-disk och jag köpt en gammal USB 2.0-disk.

Visserligen är USB 2.0 riktigt slött och det ser ut så här:

Men när jag kopplar in och kör i SATA istället får jag:

(Den kontrollern är av helt andra skäl dock bara i IDE-läget.)

Jag är nöjd med mina Green-diskar!

Permalänk
Medlem

När jag äntligen hämtat ut paketet, kommit hem och lagt över massa film osv från min laptop till disken så ska jag lägga undan laptopen och tänker inte på att disken är i och drar ner hela skiten i golvet. Klart att disken går sönder efter enbart en halv dags bruk...fml

Visa signatur

i5 2500k@4,4| NH-D14 |GTX 780| ASUS VG248QE | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 990 | Dali Zensor 7

Permalänk
Skrivet av Holm01:

När jag äntligen hämtat ut paketet, kommit hem och lagt över massa film osv från min laptop till disken så ska jag lägga undan laptopen och tänker inte på att disken är i och drar ner hela skiten i golvet. Klart att disken går sönder efter enbart en halv dags bruk...fml

Har hänt mig med, dock 4-5 år sedan men endå.

Tycker synd om dig. :/

Är den helt kass?

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Någon som öppnat sin externa kan kolla om själva disken innuti har aktiv garanti:
http://support.seagate.com/customer/en-US/warranty_validation...

Seagates garanti är ju baserad på serienummer och tillverkningsdatum.

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är med era diskar, men min ström kontakt som man kopplar i väggen har börjat föra ett mystiskt ljud? Någon som har samma problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av o0ski:

Vet inte hur det är med era diskar, men min ström kontakt som man kopplar i väggen har börjat föra ett mystiskt ljud? Någon som har samma problem?

Min med... en av dem iaf. Låter dock enbart när disken är i viloläget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Min med... en av dem iaf. Låter dock enbart när disken är i viloläget!

Måste kolla när jag kommer hem, men märkte ljudet i morse fören jag drog till jobbet och då var datorn samt disken avstängd.

Permalänk
Avstängd

Går det att öppna chassit utan att bryta garantin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Såg att en disk gick för 655 kr på tradera så inte direkt det lönar sig att sälja där för dem som tänkt det:)

Skrivet av toxicstone:

Såg det också, några på 900kr som ingen budade på, tycker det är konstigt faktiskt men men.

Jag såg också det! Strax efter det gick båda mina för 1007:- styck, trots att två för "900:- köp nu" fanns uppe Totalt kostade alltså de två jag behöll drygt 200:- skulle man kunna säga...

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holm01:

När jag äntligen hämtat ut paketet, kommit hem och lagt över massa film osv från min laptop till disken så ska jag lägga undan laptopen och tänker inte på att disken är i och drar ner hela skiten i golvet. Klart att disken går sönder efter enbart en halv dags bruk...fml

Kan inte sluta skratta, skadeglädje.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Går det att öppna chassit utan att bryta garantin?

CDON kommer med all säkerhet inte att erbjuda dig någon garantiassistans om du öppnar chassit. Om du däremot går direkt till Seagate så ska disken i sig ha fabriksgaranti hos dom. Man får dock tänka på att det ofta är jobbigare att ha o göra med tillverkaren direkt, eftersom man brukar behöva skicka returen till utlandet och stå för fraktkostnaden själv.

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AerisArchon:

CDON kommer med all säkerhet inte att erbjuda dig någon garantiassistans om du öppnar chassit. Om du däremot går direkt till Seagate så ska disken i sig ha fabriksgaranti hos dom. Man får dock tänka på att det ofta är jobbigare att ha o göra med tillverkaren direkt, eftersom man brukar behöva skicka returen till utlandet och stå för fraktkostnaden själv.

Jobbigt. Jag vill ju ha en intern disk. Vågar man öppna chassit då...

Vad har ni gjort som vill ha en intern disk? Struntar ni i att garantin bryts?

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som har råkat ut för en transformator som låter som en gammal bil som har en slirande fläktrem?
Tog en stund i morse att lista ut vad det var för något oljud innan jag lyssnade närmare den nya hårddiskens transformator.

(Det låter bara illa när hårddisken är i viloläge, när den är igång och snurrar så är transformatorn tyst)

Permalänk

CDON har inte kontakt mig angående nya utskicket, dåligt.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO