Datorn laddar upp och laddar ner konstant

Permalänk

Datorn laddar upp och laddar ner konstant

Hej.

Nu på kvällen upptäckte jag att min dator helt plötsligt laddade upp, de står runt 100-600 K up i min Rainmeter. Efter ca 5 min så började den även tanker ner i samma hastighet typ. De "roliga" är dock att dessa siffror bara hoppar upp och stannar i ca 1 sekund, sedan försivinner dom. Så de går typ 50,0,0,0,300,500,20 osv osv, om vi räknar att kommat representerar varje sekund.

Är detta virus eller vad är de frågan om? Har aldrig fått virus förr och har inte gått in på något skumt på sistone.
Sitter på Win7 64 Ultimate. Har även kollat taskmanager och inget konstigt verkar köras. Har Microsoft Security Essentials på datorn men den säger att jag inte har något skit på den.

What to do?

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Moderator
Moderator

Kör du spotify? Det kan ladda en hel del.

Ett tips är att kika i resource monitor under network.
Kör -> resmon

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Nu verkar det ha lugnat ner sig om man säger så. Men när det började så var Spotify igång, det tänkte jag iförsig inte på. MEn nu när jag startade om så hoppade siffrorna hejvilt igen, typ 500K up i en sekund, sedan noll i några sekunder, och sedan någon fjantig siffra igen i en bråkdels sekund. Helskumt. Och då var INTE spotify igång alls.

Nu laddar den typ 4-5 k up och typ samma ner, konstant. Men det är väl normala hastigheter när man håller på och surfar.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk

Virus? kolla i Processes i WTM och se om du hittar något konstigt där i, du kan också kolla om det finns nåt som startar, Windowsknappen/run "Msconfig" (no quotes) och sedan startup.

Permalänk

Jag har redan kollat där, och det verkar inte finnas något alls. Har även kollat i msconfig som du sa och kollat upp alla program som startas, och det finns inget där heller. Drygt som fan.

Nu har det dock slutat, så det kanske bara var något temporärt. Jag har dock koll på trafiken nu, men det är ju också störigt att inte riktigt veta vad det var.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk

Virus-defenitioner? Windows Update? Felrapporterings-sändning till MS? osv osv. Finns mängder med småsaker som kollar enstaka saker mot nätet. CCC från amd, nvidias program... Java med java update. Adobe reader har default någon bakom-process som ligger och pollar lite. Windows kollar nätverks-status...

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

Jo, jag har insett nu att de kan vara en satans massa olika program. Men det händer inte nu iaf, vilket betyder att det antagligen var något program som jag hade igång. Tack ändå för svaren.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

100-600 "K" är inte speciellt mycket trafik, ett virus hade säkert genererat mer än så. Antagligen bara bakomliggande processer som ni redan konstaterat

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem

steam är ju också en sådan "grej", ligger konstant och skickar någon enstaka byte för att kolla om anslutningen existerar.
Om du använder "process monitor" så kan du efter ett tag se vad som jobbar mot nätet, använd filterfunktionen och dölj saker du vet vad är, det du sitter kvar med är det som "jobbar".

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds