Victor v286A någon kunnig som kan denna datorn?

Permalänk
Avstängd

Victor v286A någon kunnig som kan denna datorn?

Tja!

Har sedan en tid suttit på en victor v286A dator som jag tror är från början av 80 talet. Tänkte höra om någon vet exakt årtal och eventuellt värde på en sådan? Även intresserad av mer information av denna, typ va den användes för osv..

Tack på för hand!
/Exxonti

Permalänk
Medlem

Med informationen du ger oss är det ungefär som att säga: "Jag har en dator där det står core2duo, vad har den kostat, vem köpte den, hur många FPS får den i CS och vilken färg på slipsen hade säljaren ?"

Du får öppna datorn och kolla på CPU:n så kanske du kan utläsa frekvensen, troligen 8-12Mhz.

Har du startat upp datorn ?

Vad den användes till ? Eftersom det är en helt vanligt PC är det omöjligt att svara på utan mer info.

Släng den inte, är inte så lätt o få tag på 286or i dagsläget.. eller så skänker du den till mig

Ta några bilder på den o lägg upp, gärna noga på baksidan på eventuella kontakter osv, insidan också om du vågar öppna den.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Okej den fungerar och detta fick jag reda på

Processor: 8 till 10 Mhz
Ram-minne: 1 Mb
Grafikkort: 512 Kb
Hårddisk: 130,7 Mb

Har tagit kort på den, men min bluetooth dongle krånglar så jag kan inte överföra dom nu.

Permalänk
Medlem

Det är en väldigt stor hårddisk för att vara en 286a... samt grafiken brukar vara 256kb, är du säker ?

Ser intresse fram emot lite bilder från innanmätet..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Det står så på hårddisken och det står vga mode 512kb på skärmen när man startar den :/

Ska försöka fixa fram bilder så snabbt som möjligt

Permalänk
Medlem

Aha, där ser man, jag säger inte att du har fel, bara att det är lite udda.

Kanske upphottad i efterhand

Ser fram emot bilder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det är en väldigt stor hårddisk för att vara en 286a... samt grafiken brukar vara 256kb, är du säker ?

Ser intresse fram emot lite bilder från innanmätet..

Kan ju va uppgraderad.
Min 286:a kom med 60GB, många BIOS klarar nog upp till 120GB i alla fall.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Kan ju va uppgraderad.
Min 286:a kom med 60GB, många BIOS klarar nog upp till 120GB i alla fall.

Säker på det

Vet att dos 4.0 krävde att man körde shares (tror jag det hette) om man hade mer än 30MB.

60GB är rätt mycket i en 286a, får väl upp i en dator i PII klass för o klara det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

DOH!
MegaByte menade jag givetvis!!

Kommer ihåg att burken kom med DOS 3.3, som hade max 32-MB-partitioner.
DOS 5.0+ (och 4.0+ tror jag ja) klarade i alla fall 60-100MB diskar utan problem.

Både BIOS och OS måste ju vara med i matchen...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Din Victor torde vara från 1986-87 eller något liknande. Jag har en något senare lillebror till den, en Vicki 8088. Som andra har skrivit är det en PC, förmodligen använd till någon slags nyttoprogram: ordbehandling, kalkylprogram, bokföring, registerhantering osv som de flesta PC-datorer användes till i början. Visst finns det DOS-spel, och eftersom du skriver 512KB grafikminne antar jag att den har VGA vilket gör den kapabel för en del DOS-spel, kanske främst grafiska textäventyr.

Det som kan vara intressant är att det amerikanska företaget Victor Technologies köptes upp av svenska Datatronic (med VD Mats Gabrielsson, numera känd från Draknästet, som travfantast och en av Sveriges största företagsledare), som vid det laget var generalagent för Commodore. Under några år, c:a 1985-88 var Victor helt svenskägt! Sedan sålde riskkapitalbolaget Proventus företaget vidare. Alltså är det högst sannolikt att både din och min Victor-PC tillverkades under perioden företaget var svenskägt.

Permalänk
Avstängd

Okej då vet ja lite mer nu, tack!

Ps, kommer inga bilder på ett tag, kan inte överföra dom längre. Windows 7 vägrar installera bluetooth periphal device nånting för min usb dongle :@

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Jag hittade en sida på franska, där historieskrivningen lyder V286 och VPC3 från 1987, och den något nedbantade V286A från 1988. C-modellen har jag inte hittat något definitivt svar om, men rimligen är de alla tämligen lika.

http://ordicasse.perso.sfr.fr/victor_technologies.htm

Permalänk
Medlem

Victorn i filmen är min och står för tillfället under min säng
edit: min är också upphottad med VGA grafik och ett separat expantionskort för extra minne. Sitter 4mb i men finns plats för 16mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxonti:

Okej då vet ja lite mer nu, tack!

Ps, kommer inga bilder på ett tag, kan inte överföra dom längre. Windows 7 vägrar installera bluetooth periphal device nånting för min usb dongle :@

Är det från en mobiltelefon (vilket jag gissar på eftersom du pratar om Bluetooth) så borde du väl kunna föra över bilderna med USB-kabel eller maila dem till dig själv från mobilen?

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Avstängd

Inte riktigt tror jag. Min har inte någon hammare inristat på fronten och en sån lampa precis jämte hammaren.

Skrivet av lbs129:

Är det från en mobiltelefon (vilket jag gissar på eftersom du pratar om Bluetooth) så borde du väl kunna föra över bilderna med USB-kabel eller maila dem till dig själv från mobilen?

Mvh Johan

Precis, från mobiltelefonen. Men jag har ingen usb kabel eller något fungerande internet på den, den är ganska budget om man säger så.

Ska pilla lite till med den strax och se fall det fungerar denna gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxonti:

Inte riktigt tror jag. Min har inte någon hammare inristat på fronten och en sån lampa precis jämte hammaren.

Det är för att den är stöldskyddsmärkt med kommunloggan där den kommer från. Gammal skoldator från början