Permalänk
Medlem

hårddisk = DÖD ?

Hej.

Det är så att jag har en 60 gb IBM hårddisk, vet inte riktigt vilken serie det är.

Idag började den uppföra sig lite underligt, fick tex meddelande när jag startade datorn om att någon configfil var borta.

När jag sedan kom in i windows tyckte jag att hårddisken var lite varm (ca 45 grader), så jag flyttade ner hårddisken ett snäpp i hållaren. Detta gjorde jag utan röra några kretsar eller dylikt på hårddisken, alltså rörde jag bara metallhöljet på den.

Jag startar datorn och märker att den inte hittar hårddisken längre, tänker: Konstigt, säkert någon sladd som sitter löst.
Kollar alla sladdar och konstaterar att allt sitter som det ska, testar igen, inget händer.

Kan tilläggas att jag startade hårddisken upp&ned 1 gång.

Nu är det så att hårddisken inte fungerar, börjar inte snurra när jag startar datorn.

Vad ska jag göra???

Permalänk
Medlem

Ta ur IDE-sladden ur hårddisken. Sen provar du någon annan (alla andra) strömkabel... Spinner inte hårddisken igång ens då så är nog disken med största sannolikhet trasig.

Visa signatur

Friskt kopplat hälften brunnet. http://zvenzzon.mine.nu/

Permalänk
Medlem

Neppz, den spinner inte igång.

FAAAAAN...

Förra gången jag pillade i chassit så brände jag min CPU, jag är nog världens största klant...

EDIT: Den gick igång igen... min dag är räddad...

Jag tog en annan kontakt på samma sladd... så funkade det.
Nu slipper jag bli halshuggen av mina föräldrar...

Jaja tack för att du tog dig tid att svara iaf