Era erfarenheter av schenker

Permalänk
Medlem

Era erfarenheter av schenker

Hej, väntar på ett paket som levereras av schenker, det lämnades in i måndags. Under tisdagen hände ingenting. På onsdagen hade paketet passerat sorteringsterminalen och på torsdagsmorgonen hade paketet avgått från sorteringsterminalen, "invänta avisering med löpnummer" stod det. Nu är det fredag eftermiddag och ingen uppdatering, får jag paketet idag eller?

Hade paketet levererats med posten hade jag haft det igår, schenker verkar vara väldigt oseriösa, långsamma och dålig kollisökning, man får ju inte veta vart paketet befinner sig.

Dela med er av era erfarenheter.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Det tar längre tid jämfört med Posten men samtidigt är kostnaden att skicka lägre.

Jag använder mig gärna av Schenker men är medveten om att det ofta tar 2-3 dagar längre tid jämfört med gamla hederliga Postverket.

/Erik

Permalänk
Medlem

Schenker är inte lika snabba men är 30-40% billigare än posten. Min erfarenhet är att när det tar Posten 2 dagar så tar det Schenker 3-5 dagar. I övrigt tycker jag Schenker är bra.

Permalänk

De är bra fram tills det krånglar... Fick dubbelbetalning och blev en lång procedur att försöka få ordning på det hela..

Visa signatur

Define XL, Gigabyte UD3 X79, Gtx 580 sli (dc2 & referens), Intel i7 3820, Zalman 9900 max, ax1200

Permalänk

Har att göra med dom då och då genom företaget. Det är ofta problem med dom.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Hej, väntar på ett paket som levereras av schenker, det lämnades in i måndags. Under tisdagen hände ingenting. På onsdagen hade paketet passerat sorteringsterminalen och på torsdagsmorgonen hade paketet avgått från sorteringsterminalen, "invänta avisering med löpnummer" stod det. Nu är det fredag eftermiddag och ingen uppdatering, får jag paketet idag eller?

Hade paketet levererats med posten hade jag haft det igår, schenker verkar vara väldigt oseriösa, långsamma och dålig kollisökning, man får ju inte veta vart paketet befinner sig.

Dela med er av era erfarenheter.

Vi säljer ett tiotal varor på Tradera via schenker varje vecka och vi har aldrig haft problem, de är bra och seriösa enligt mig

Permalänk
Skrivet av Oggaaaa:

Hej, väntar på ett paket som levereras av schenker, det lämnades in i måndags. Under tisdagen hände ingenting. På onsdagen hade paketet passerat sorteringsterminalen och på torsdagsmorgonen hade paketet avgått från sorteringsterminalen, "invänta avisering med löpnummer" stod det. Nu är det fredag eftermiddag och ingen uppdatering, får jag paketet idag eller?

Hade paketet levererats med posten hade jag haft det igår, schenker verkar vara väldigt oseriösa, långsamma och dålig kollisökning, man får ju inte veta vart paketet befinner sig.

Dela med er av era erfarenheter.

Aldrig haft några problem med Schenker, men det stämmer som flera sagt att Schenkers paket går ungefär lika fort som postens B-post (ekonomibrev) men att det är mycket billigare...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Jag har själv aldrig haft några problem med Schenker men jag tycker att posten gör saker snabbare.

Sist jag använde mig av Schenker så tog det drygt en vecka att få mitt paket. Men jag har fått liknande paket ifrån posten på 2-3 dagar med liknande avstånd då givetvis.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Föredrar att använda Schenker när jag säljer på tradera/blocket/swec då frakten är lägre och de har bra kartonger om man inte har det själv. Tar 2-3 dagar längre oftast men om det är ett problem finns alltid posten. Har fått betala dubbelt någon gång men ringde kundtjänst och det löste sig direkt. Känner en som jobbar på kundtjänsten där nu så kommer köra på med Schenker.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Om dom är billigare förstår jag att de är lite långsammare, men nu har jag betalat postenfrakt då personen skulle skicka med posten egentligen men de hade problem att ta emot paket. Därför man känner sig lite irriterad.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Om dom är billigare förstår jag att de är lite långsammare, men nu har jag betalat postenfrakt då personen skulle skicka med posten egentligen men de hade problem att ta emot paket. Därför man känner sig lite irriterad.

Det kan jag iofs förstå. Om priset var detsamma skulle jag välja Posten. Bara av ren nyfikenhet, på vilket sätt hade dom problem att ta emot paketet?

/Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik:

Det kan jag iofs förstå. Om priset var detsamma skulle jag välja Posten. Bara av ren nyfikenhet, på vilket sätt hade dom problem att ta emot paketet?

/Erik

Det nämnde han aldrig, han sa bara att han skickade med schenker istället då dom inte kunde ta emot.
Hursomhelst så fick jag paketet idag, så det var bara en dag långsammare än vad posten brukar vara, helt ok.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Rekordmedlem

Har skickat ganska mycket med dem, främst i jobbet men även några paket som privatperson och de har generellt bra service i förhållande till priset, frakttiden och tidsspridningen blir det man betalar för så att påstå att de är sämre än nått annat är inte riktigt rätt, eftersom det går att få väldigt specifika klockslag på leveranserna om man betalar för det, men just billiga frakter är billiga för att de har dem för att fylla en bil och då blir det variationer, men det går att få saker både hämtade och levererade på rätt minut om man betalar.
Det gäller iofs de flesta fraktbolag, men väljer man schenker privpack (som är bland de billigaste frakterna i sverige) så är leveranstiden 2-6 dygn
Väljer man "bästa standardfrakt" Schenker TOP EXACT så är det +-30 minuter de har som tidstolerans mot överenskommen leveranstid och man kan teckna tightare avtal också om man verkligen har behov av det och är villig att betala för det, men det är nog ingen som gör det om inte behoven verkligen finns, för det kostar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

köpte två datorskärmar på tradera och säljaren skickade med schenker, gick på ca 3-4 dagar från gbg till växjö. Helt ok enligt mig. Kan tillägga att paketet va helare än vissa man fått hem från posten

Med andra ord, schenker är bra!

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk

Schenker är fruktansvärt sega.

Permalänk

Många säger att dom tar längre tid än posten, men jag säger raka motsatsen..
Men sen beror det på vilken del av djungeln man bor i.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Rekordmedlem

Schenkers billigaste fraktsätt kan vara långsammare än posten, upp till 6 dygn vill de ha på sig, men de är samtidigt ganska mycket billigare, det intressanta är väl egentligen inte tiden i sig utan om de håller sig inom den tidsram de anger för respektive frakttjänst som de säljer och det gör de, jag har skickat 1000tals paket med dem och så länge det inte sker trafikolyckor o liknande så har paketen kommit fram inom tidsramen, och vill man inte ha 6 dygn i spann så har de dyrare frakter upp till exacten där man anger tid för leveransen +-30minuter, man får vad man betalar för, man kan hyra helikopter och ett eget fraktplan också om man har brottom, men det skiljer i pris, de billiga frakterna är sånt man har för att "fylla upp" med, de kan bli liggande en stund på nån terminal, men börjar tiden ta slut så åker de iväg även om de ska till nån by i norrlands inland där det inte kommit nått paket på en vecka.
Det intressanta (tycker jag) är att man håller de tider man anger och så vitt jag vet har samtliga paket vi skickat kommit inom tidsramen med undantag för olyckor och det är ju inget fraktbolaget påverkar.

En del "säljbolag" ger möjlighet att välja en snabbare frakt eller nån annan tjänst typ utkörning på kvällen eller inbärning, eller leverans på dagtid till arbetsplatsen i stället för hem, schenker gör sånt också, så om säljaren inte har de alternativen så beror de kanske på att de anser att kostnaden inte gör det motiverat, eller så har de det på stora prylar, det är ju skillnad om man skickar ett grafikkort eller ett motorblock eller en tvättmaskin.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Schenker är helt värdelösa ^^

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem

Det tar tid men det är billigt. 5 arbetsdagar är inte ovanligt.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Om jag kan välja mellan Schenker och Posten tar jag Posten alla ggr. Det tar alltid två dagar innan paketet går iväg från deras central, och man är bortskämd med dagen efter leverans för det mesta.

Har dock aldrig haft några problem med dom.

Permalänk

I staterna kan det ta veckor innan man får sina paket!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

I staterna kan det ta veckor innan man får sina paket!

Skickades från m.sweclockers.com

Men det är ju ett glorifierat U-land!

Permalänk
Medlem

Har inte haft problem med dom. Visserligen tar det längre tid än posten, men det är också billigare.. så det jämnar ut sig.

Visa signatur

Main: MacBook Pro 16" [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM]
Spel: Steam Deck LCD, PS5

Permalänk
Medlem

Föredrar schenker före posten. Speciellt om jag beställer från företag.

Posten = Sveriges största misslyckande. På 10 år har dom tappat bort eller skickat fel 10ggr vid importgods, senast i fredags. Beställde från Tyskland och i Malmö lyckades posten få dit fel postnummer... 56134 istället för mitt 86134. Så nu skickas det i retur till Tyskland. Enligt DHL har dom fruktansvärt stora problem med posten i Sverige och tusentals försändelser per MÅNAD hamnar fel vid import.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Jag föredrar schenker framför posten, speciellt vid mindre paket och elektronik så som grafikkort o moderkort.
Visst det har tagit mellan 3-6 dagar för paketet att komma fram men det är billigare + paketen kommer fram i bättre skick.

Det enda som stör mig är att man måste själv skriva ut pappret som skall på paketet.

Permalänk
Medlem

Har skickat/mottagit paket via Schenker ett tiotal gånger. Kortaste tiden har varit 2 dagar och längsta tiden har varit 2 hela veckor.

Jag tror det beror på hur etablerade Schenker är just på den orten.

Visa signatur

[Stationär] i7 13700K, RTX3080Ti
[Laptop] i7 11800H Liquid metal, RTX3070 Liquid metal
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro, Audeze Maxwell

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft några problem med Schenker och jag har skickat ganska många paket med dem. Tycker det är smidigt att boka frakten via Tradera, skriva ut adresslapp och sedan bara lämna in paketet hos ombud. Det tar någon eller några dagar extra, men är oftast mycket billigt.

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem

Har heller aldrig haft några problem med Schenker. Visst tar det lite längre tid än med Posten men inte så att det stör mig.

Permalänk
Medlem

Schenker är billigare då de tar längre tid.

Säg att du lämnar paket hos posten och schenker kl 12.00 en måndag.

Du kan i 9 fall av 10 lita på att Posten har levererat paketet dagen efter.

Med Schenker har du tur om den du skickar till kan hämta ut paketet på Onsdagen. Men räkna mer med Torsdag/Fredag.

Jag både säljer och köper på Tradera, ca 20-40 auktioner i månaden och jag föredrar Posten. det kostar lite mer, men sakerna kommer fram.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Era erfarenheter av schenker
Jag har aldrig kommit, eller varit i kontakt med Schenker förren nu. Och jag har väl inte så mycket att säga kring det hela. De må vara billigt, men jag vet väl inte hur jag ställer mig till själv leveranstiden. Ska det verkligen behöva ta nästan en hel vecka för att skicka ett paket på 4kg från punkt a till punkt b inom Sverige ?

Det är väl det ända som jag kan känna mig lite skeptiskt emot. Om jag nu ska ha något negativt att säga kring Schenker.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10