Virusproblem i Win7, påverkar Firefox, mus/tangentbord

Permalänk
Medlem

Virusproblem i Win7, påverkar Firefox, mus/tangentbord

Hej! Min bror har fått problem med sin dator och jag har inte lyckats hjälpa honom. Det verkar vara något virus av något slag. Han använder sig av Windows 7 64-bitarsversionen.

Det kan ha börjat med att han råkade installera programvaran Babylon i Mozilla Firefox. Såvitt jag kan bedöma har vi fått bort det, men har desto större problem istället. Några av symptomen:

- Mozilla Firefox går bara att starta i felsäkert läge. Har provat att installera om det ett par gånger (inklusive att vid avinstallationen välja att plocka bort alla inställningar och liknande).
- Varje gång man klickar på en länk i Firefox så startas en ny session av programmet upp, istället för att bara byta till sidan man klickat på
- När man ska klicka på en mapp i utforskaren så markeras och öppnas alla mappar i katalogen.
- Har testat att köra en sökning i antivirusprogrammet Microsoft Security Essentials, och programmet kunde då ta bort 5 av 7 skadliga filer, övriga sattes i karantän.
- Tangentbordet verkar ha blivit inställt så att det är SMÅ bokstäver när Caps Lock är på istället för tvärtom.
- Att göra systemåterställning fungerar inte, det står att funktionen är avaktiverad

Någon som har några förslag på vad jag kan testa?

Jag såg att det var några hänvisningar till Babylon kvar i systemregistret (typ Babylon helper och lite annat), men vet inte om det spelar någon roll, jag kan inte se att Babylon på något sätt skulle vara aktivt ändå.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K @ 4 Ghz ~ Asus Z170 Pro Gaming Aura ~ Asus Geforce GTX 1060 6GB ~ 16 GB Corsair Vengeance 2666Mhz
~ Fractal Design Define R5 ~ Windows 10 ~ Dell U2719DC

Permalänk
Inaktiv

Testa inget. Formatera om. Då är du säker på att allt försvinner, och din bror lär sig att vara skeptisk när han installerar saker.

Nästa gång det blir aktuellt, formatera om och säg meningen "skärp dig, ta reda på vad du håller på med".

Du sparar tid också då du slipper att felsöka. Ha även igång Windows update, och installera MSE.

Permalänk
Medlem

Jo, men då måste han ju installera om Windows? Vill helst slippa det om det går.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K @ 4 Ghz ~ Asus Z170 Pro Gaming Aura ~ Asus Geforce GTX 1060 6GB ~ 16 GB Corsair Vengeance 2666Mhz

Permalänk
Inaktiv

Du kan ju aldrig bli helt säker på att viruset är borta, och med ett sånt beteende framför datorn som din bror upperbart har haft så kan han ju ha installerat keyloggers och allt möjligt.

Blås rent, formatera och installera om windows och hoppas att din bror lär sig läxan. Glöm inte låta han bju dig på pizza för besväret

Permalänk
Medlem

Det enda han/du kan göra är att formatera om datorn, om han vill slippa det får han skylla sig själv, det var ju ändå han som orsakade problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Okej, det är väl inte mycket annat att göra antar jag.

Visa signatur