Permalänk
Medlem

Eyefinity, komplettera eller börja om?

Hej!

Har med tiden blivit mer och mer sugen på en flerskärmslösning (tre) och Eyefinity och har som mål att sätt upp en lösning under september. Har därför lite frågor kring hur jag skulle kunna göra detta.

Jag har egentligen tre behov.

1. Spel
2. Video och bildredigering - perfekt att köra bild i mitten och verktygen vid sidan om.
3. Musikproduktion, främst i Reason - här vill man köra Reasons tre huvudskärmar i varsin skärm.

Idag sitter jag med en Dell UltraSharp 27" U2711 IPS och ett 7970 referenskort biosflashat till GHz edition. Datorn är helt okej för att bygga vidare i.

Om jag köper två st Dell UltraSharp 27" U2711 IPS till, kan jag då köra 7680*1440 i spel? Jag antar att jag kommer få komplettera med minst ett 7970 till för att det skall rulla hyffsat.

Ni som kan detta, kan ni ge mig lite tips och råd? Är ovanstående okej, eller bör jag tänka om?

Permalänk
Inaktiv

Jo som sagt. Du behöver nog minst två 7970 för att kunna spela på lite bättre grafikinställningr (helst 3st om du har råd.) Trifire fungerar som sagt bättre än crossfire.

Permalänk
Medlem

Råd har jag (jag är dock inte gjord av pengar) att köpa två st kort.

Jag har ett ASRock Z68 Extreme7 GEN 3 som sitter i en Corsair Graphite 600T med ett Corsair TX 850W V2 80+ Bronze. Jag har dessutom satt i ett Asus ljudkort som tar en plats och en molex. Frågan är om jag får in tre totalt i burken min?

Permalänk
Medlem

Jag är själv sjukt sugen på eyefinity och har börjat köpa in delar till detta.
Vilka spela har tänk dig att spela?
krävs 7970cf för att spela bf på high i 5760x1080p så du kommer antagligen behöva bättre än det.
Sen så är bf3 extremt krävande och kanske inte ens planerar att spela.

Permalänk
Medlem

När jag stod i en liknande situation som du (hade en 27" men ville testa eyefinity) så valde jag att satsa på tre st dell u2412 24" skärmar som komplement till min 27" (2560x1440) skärm. Dessa 3 kör jag i porträttläge för eyefinity men jag kan fortfarande köra spel på min 27" om spelen inte stödjer multiskärmar. Bra blandning som inte sved lika mycket ekonomiskt. De drivs av dubbla vattenkylda 6990 kort som får svettas när jag spelar ex bf3.

Permalänk
Medlem

Jag spelar D3, BF3, NFS Shift 2, Dirt 3 just nu. Så det är ganska blandat. BF3 är okej att gå ner lite i inställningar på, jag behöver inte all eyecandy, men lite okej ska det ju vara.

Jag kan som sagt tänka mig att köpa två kort, tänker mig två likadana som det Sapphire refkort jag har, sen biosflasha dom till GHz, köra dom på typ 1150 Mhz som jag gör med mitt idag. Då borde det gå undan hyffsat iaf, men går inte det in i min burk så får jag nöja mig med två totalt.

Intressant med 24" arna också.

Permalänk
Medlem

Svara på min egen fråga. Jodå moderkortet fixar trifire även med det extra ljudkortet, men jag behöver även byta nätagg. Så jag tror jag börjar med att köra enbart CF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perhuden:

När jag stod i en liknande situation som du (hade en 27" men ville testa eyefinity) så valde jag att satsa på tre st dell u2412 24" skärmar som komplement till min 27" (2560x1440) skärm. Dessa 3 kör jag i porträttläge för eyefinity men jag kan fortfarande köra spel på min 27" om spelen inte stödjer multiskärmar. Bra blandning som inte sved lika mycket ekonomiskt. De drivs av dubbla vattenkylda 6990 kort som får svettas när jag spelar ex bf3.

Efter mycket funderande blir det något liknande din setup. Så tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Efter mycket funderande blir det något liknande din setup. Så tack för tipset!

Trevligt att höra. Hoppas det passar och släng gärna upp en bild i tråden när allt är på plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perhuden:

Trevligt att höra. Hoppas det passar och släng gärna upp en bild i tråden när allt är på plats.

Absolut! Har beställt ett till ref. kort 7970 som skall biospatchas till ett "Ghz edition". Sen blir det väl arctic cooling-fläktar på för att se hur långt de båda korten kan klockas. Räknar med att klara av detta denna vecka. Efter jag fått igång CF och en stabil klockning så räknar jag med att beställa skärmar under nästa vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Absolut! Har beställt ett till ref. kort 7970 som skall biospatchas till ett "Ghz edition". Sen blir det väl arctic cooling-fläktar på för att se hur långt de båda korten kan klockas. Räknar med att klara av detta denna vecka. Efter jag fått igång CF och en stabil klockning så räknar jag med att beställa skärmar under nästa vecka.

Här är lite referens i form av vad jag kör och vad jag får ut;
Jag kör 3 x 24" 1920x1080 och de flesta spel funkar helt ok på ett 7970 ASUS ref. som kör i 1200 med Ghz BIOS, jag kör maxat eller just under på alla spel jag kör och här är lite vad jag får

Upplösning: 5940x1080 ( Bezel Compensation )

Guild Wars 2 @ DX9 Inställningar: Allt på max utom shadows som är High istället för Ultra. FPS: WvW 30FPS+, PvP 60FPS stadigt, Open World 45-50FPS+ (oftast Stadigt V-sync 60FPS)

The Secret World @ DX11 Inställningar: Allt på max utom Advanced GFX settings som är på 3 istället för 4 (AMD AA AF, Tesse Optim samt SSAA). FPS: 30FPS+ beror lite på område m.m. första områdena är 35-50FPS+ bara vissa ställen i Transylvanien som är 30-35 områden och varje patch har förbättrat, 35-50FPS+ i PvP Fusang.

Spec Ops: The Line @ DX9 Inställningar: Allt på max. FPS: Stadigt V-sync 60FPS

Mass Effect 3 @ DX9 Inställningar: Allt på max. FPS: Stadigt V-sync 60FPS

Warhammer 40K: Space Marine @ DX9 Inställningar: Allt på max. FPS: Stadigt V-sync 60FPS

Största skillnaden man ser är att vissa spel nyttjar mycket mer VRAM, The Secret world har faktiskt varit och nafsat på just under 3GB vid något tillfälle och sedan ser man GPU load går upp en del ofc, fläkten kör 70-75% så det låter rätt bra men har slutna lurar så inte så farligt och tempen ligger på ~70°C

Värdena som jag satt som lägst är de lägsta, oftast ligger FPSen över, det enda är väl att om man inte kör med ett headset med slutna lurar ska man nog inte köra ref kort, för det låter rätt bra när det jobbar ;D men ska du köra CF är nog ref kylningen bättre fast den låter iom att den faktiskt trycker ut luften ur lådan? kanske fel men så jag hört det?

BTW ett tips sedan är Windows knappen + P så man kan växla mellan Eyefinity och Extended Desktop, gör livet mycket lättare

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Jag har min eyefinitysetup på gång (beställt) och du ser min pc i sign, jag har ju dock 7950 och inte alls lika OC'ad, men den borde ju klara 60fps+ i de "flesta" spel ( och nu menar jag alltså oberoende av grafikkvallite, jag kan lika gärna spela på low såsom ultra ^^ ) eller vad tror du?

Tack för tipset om Windows + P, ska användas. ^^

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Skaffa två stycken mindre skärmar, med samma storlekt på bredden, som din nuvarande har på höjden, och sätt dem i porträttläge på var sin sida om din nuvarande.

Visa signatur

Gigabyte Z68X-UD3H-B3 Rev 1.3 | G.Skill 8GB CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming | Intel Core i5 2500K @ 4,2GHz | Gigabyte GeForce GTX 670 2gb OC @ 1100 | Samsung SSD EVO 840-Series 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Corsair HX 750W 80+ Silver Modulär.

Battlefield 3 profil: Brexour

Permalänk
Skrivet av Brexour:

Skaffa två stycken mindre skärmar, med samma storlekt på bredden, som din nuvarande har på höjden, och sätt dem i porträttläge på var sin sida om din nuvarande.

Fungerar detta bra i eyefinity?
Hur blir upplösningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag har min eyefinitysetup på gång (beställt) och du ser min pc i sign, jag har ju dock 7950 och inte alls lika OC'ad, men den borde ju klara 60fps+ i de "flesta" spel ( och nu menar jag alltså oberoende av grafikkvallite, jag kan lika gärna spela på low såsom ultra ^^ ) eller vad tror du?

Tack för tipset om Windows + P, ska användas. ^^

Det borde ju funka utan problem i de flesta fall om du är ok med medium settings m.m.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Här är lite referens i form av vad jag kör och vad jag får ut;
Jag kör 3 x 24" 1920x1080 och de flesta spel funkar helt ok på ett 7970 ASUS ref. som kör i 1200 med Ghz BIOS, jag kör maxat eller just under på alla spel jag kör och här är lite vad jag får

Upplösning: 5940x1080 ( Bezel Compensation )

Guild Wars 2 @ DX9 Inställningar: Allt på max utom shadows som är High istället för Ultra. FPS: WvW 30FPS+, PvP 60FPS stadigt, Open World 45-50FPS+ (oftast Stadigt V-sync 60FPS)

The Secret World @ DX11 Inställningar: Allt på max utom Advanced GFX settings som är på 3 istället för 4 (AMD AA AF, Tesse Optim samt SSAA). FPS: 30FPS+ beror lite på område m.m. första områdena är 35-50FPS+ bara vissa ställen i Transylvanien som är 30-35 områden och varje patch har förbättrat, 35-50FPS+ i PvP Fusang.

Spec Ops: The Line @ DX9 Inställningar: Allt på max. FPS: Stadigt V-sync 60FPS

Mass Effect 3 @ DX9 Inställningar: Allt på max. FPS: Stadigt V-sync 60FPS

Warhammer 40K: Space Marine @ DX9 Inställningar: Allt på max. FPS: Stadigt V-sync 60FPS

Största skillnaden man ser är att vissa spel nyttjar mycket mer VRAM, The Secret world har faktiskt varit och nafsat på just under 3GB vid något tillfälle och sedan ser man GPU load går upp en del ofc, fläkten kör 70-75% så det låter rätt bra men har slutna lurar så inte så farligt och tempen ligger på ~70°C

Värdena som jag satt som lägst är de lägsta, oftast ligger FPSen över, det enda är väl att om man inte kör med ett headset med slutna lurar ska man nog inte köra ref kort, för det låter rätt bra när det jobbar ;D men ska du köra CF är nog ref kylningen bättre fast den låter iom att den faktiskt trycker ut luften ur lådan? kanske fel men så jag hört det?

BTW ett tips sedan är Windows knappen + P så man kan växla mellan Eyefinity och Extended Desktop, gör livet mycket lättare

Tack så mycket för infon!

Ja, jag funderade lite på kylningen, men jag har såpass mycket stora (långsamma) fläktar som ventilerar ut luft från lådan ändå så tempen i lådan blir nog helt ok med arctic cooling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brexour:

Skaffa två stycken mindre skärmar, med samma storlekt på bredden, som din nuvarande har på höjden, och sätt dem i porträttläge på var sin sida om din nuvarande.

Det är en bra idé, har kikat på det nu, men inser att det verkar bli svårt att hitta en bra lösning. De 19"are med 1440 som jag hittat har TN-paneler och jag tror det blir en dålig matchning mot min nuvarande skärm. Men jag tar tacksamt emot tips på passande skärmar!!

Permalänk
Medlem

Största problemet just nu är att hitta vilken skärm jag skall köpa. Har kikat på Asus och Dells 23-24". Skulle väl egenrligen vilja ha lite mindre Bezel men, ja, jag får inte riktigt ihop pusslet.

För mig räcker det med 60Hz. Bildkvalitén och färgerna är viktiga och jag är mycket nöjd med bilden på min Dell 27:a. Vill väl helst inte ha så mycket sämre. Tips mottages tacksamt!

Permalänk
Skrivet av stimy09:

Det är en bra idé, har kikat på det nu, men inser att det verkar bli svårt att hitta en bra lösning. De 19"are med 1440 som jag hittat har TN-paneler och jag tror det blir en dålig matchning mot min nuvarande skärm. Men jag tar tacksamt emot tips på passande skärmar!!

Har kikat på möjlighet för en PLP-setup (Portrait-Landscape-Portrait) tidigare, och den är svår att fixa. För det första måste man hitta skärm med en vertikal upplösning som matchar en annans skärms horisontella upplösning. Dvs en med 1080, 1200, 1440 eller 1600 pixlar i bredd. Dessutom ska de ha samma ppi och helst vara samma paneltyp och märke.

Dessutom stödjer inte Crossfire PLP-setup, så man måste tydligen köra alla spel i windowed mode.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Många gillar ju IPS skärmar fast för egen del så tycker jag det spelar mindre roll när man sitter själv direkt framför datorn men bästa är ju att du kollar reviews på de olika skärmarna på nätet och kollar så ingen har massa negativa saker osv

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Många gillar ju IPS skärmar fast för egen del så tycker jag det spelar mindre roll när man sitter själv direkt framför datorn men bästa är ju att du kollar reviews på de olika skärmarna på nätet och kollar så ingen har massa negativa saker osv

Ja, du har säkert rätt. Har du något tips på skärm som funkar bra på Eyefinity då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Ja, du har säkert rätt. Har du något tips på skärm som funkar bra på Eyefinity då?

Helt ärligt tror jag de flesta funkar bra, IPS iofs ger ju jämna färger typ i alla vinklar men helt ärligt tycker jag inte att det påverkar så mycket iom att de ggrna isf är i periferin, det är mer en fråga av hur du vill ha din uppsättning, jag blev lite nyfiken på ett förslag med stor skärm och sedan två mindre stående på höjden vid sidorna, ger ~2 på bredden totalt men det är lite mer pyssel att hitta rätt skärmar

Något i stil med en 27" 16:9 och två 17" 5:4 eller så

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Så, nu har jag två st GHz edition bios patchade kort som ligger och väntar på att det termiska limmet skall torka, har påbörjat montering av Arctic cooling 7970 extreme. Räknar med att det blir klart imorrn. Hoppas kunna köra båda korten i 1,2 GHz. Får göra lite prestandatester och därefter blir det beställning av skärmarna.

Permalänk
Medlem

Har kört lite "burn in" under kvällen och har såhär långt fått båda korten stabila på 1175 / 1600 OC. Ska prova att höja lite till imorgon. Med senaste beta drivisarna från AMD kan jag köra 2560x1440 i ultraläget på BF3 och får runt 90-100 FPS på Metro/64. Känns som att det finns en del kräm. Däremot är det nog ingen idé att gå högre än tre st 1920*1200 för Eyefinity. Så planen på 1 st 27" och 3 st 32/24" kvarstår.

Permalänk
Medlem

Kör själv Eyefinity 3st 24" 1920x1080 = 5760x1080. Kan säga dig vill aldrig gå tillbaks till 1 skärm igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Efter ytterligare lite funderande, googlande etc blev det lite annorlunda ändå. Jag köpte mig 2 till DELL 27". Så nu står det 3x Dell UltraSharp 27" U2711 på skrivbordet. Dirt3 i 7680x1440 är riktigt härligt. BF3 blev jag illamående av, men jag hade iofs konsumerat lite single malt när jag testade det.

Permalänk
Medlem

Lägg gärna upp ett eller två foton, måste se riktigt maffigt ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-oiL:

Lägg gärna upp ett eller två foton, måste se riktigt maffigt ut

Har tyvärr inte hunnit möblera om. Väggen bakom ser därför ut som crap. Men det blir väl nån fondvägg, modell lite mörkare. Installationen skall också snyggas till så klart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Har tyvärr inte hunnit möblera om. Väggen bakom ser därför ut som crap. Men det blir väl nån fondvägg, modell lite mörkare. Installationen skall också snyggas till så klart!

http://farm9.staticflickr.com/8305/7808501582_9da0ca0511_c.jp...

ser bra ut men jag hadde väll förslagit nvidea