Permalänk
Medlem

Slöa diskar!

Ny här, men endå hållit på i ett par år med dator... Har stött på ett lite problem i min data jävel som jag ångrar att jag köpt! Hade man varit klok och viss från början skulle man lagt pengarna på något vettigt

Jag har en IBM GXP på 40gb och en Seagate på 40gb, Båda två är 7200rpm med UDMA100, Problemet är att jag kommer inte upp i hastigheter större än 1500-2000 kb/s, Medan min granne får upp sin IBM i runt 40 000 kb/s. Enda skillnaden är att han har en dator med Promise krets på moderkortet. Vilket jag inte har. Någon som vet vad som kan vara problemet! Varenda gång jag startar ett annat program stannar hela datorn upp och börjar rycka och det ska det väl inte göra på en 1 ghz duron?

Tacksam för svar
//Sammy Johannesson

Visa signatur

//Sammy

Permalänk

vad har du för mobo/minne
kan d va nån inställning i bios???

Visa signatur

Do never undrestimate the power of a large number of morons

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marran mon
vad har du för mobo/minne
kan d va nån inställning i bios???

jag har ett Gigabyte 7ZXR-C KT133, 512 Sdram
När man startar datorn så står den i läget UDMA 5, Så det kan det inte vara...

Visa signatur

//Sammy

Permalänk
Medlem

Re: Slöa diskar!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cool2000
Ny här, men endå hållit på i ett par år med dator... Har stött på ett lite problem i min data jävel som jag ångrar att jag köpt! Hade man varit klok och viss från början skulle man lagt pengarna på något vettigt

Jag har en IBM GXP på 40gb och en Seagate på 40gb, Båda två är 7200rpm med UDMA100, Problemet är att jag kommer inte upp i hastigheter större än 1500-2000 kb/s, Medan min granne får upp sin IBM i runt 40 000 kb/s. Enda skillnaden är att han har en dator med Promise krets på moderkortet. Vilket jag inte har. Någon som vet vad som kan vara problemet! Varenda gång jag startar ett annat program stannar hela datorn upp och börjar rycka och det ska det väl inte göra på en 1 ghz duron?

Tacksam för svar
//Sammy Johannesson

Har du aktiverat DMA? Kontroll panelen - system -enheter -diskenheter -inställningar - DMA sätt ett kryss där.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Re: Re: Slöa diskar!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lastviking

Har du aktiverat DMA? Kontroll panelen - system -enheter -diskenheter -inställningar - DMA sätt ett kryss där.

Har XP och det står att DMA är aktiverat om tillgängligt. På IBMen så är det Pio läget som är aktiverat och detta är min huvuddisk, På seagaten är det UDMA 5. Detta då enligt Windows, Men när man startar datorn så står det UDMA 5 på båda!

Visa signatur

//Sammy