Amiga 500 Plus - Trasig diskettstation?

Permalänk
Medlem

Amiga 500 Plus - Trasig diskettstation?

Fick idag en Amiga 500 Plus med massa skojjsiga tillbehör så som hårddisk, 1MB extra minnesexpansion, plus en hel hög med driver av diverse disketter innehållande spel och program. Själv har jag aldrig tidigare ägt en Amiga, är alltså rätt ny inom Amiga-området, och jag har därför inga större kunskaper om vanliga eller ovanliga problem och hur dessa löses.

Problemet

Amigan bootar med Kickstart 2.0 och väntar på att en boot disk skall stoppas in genom att floppydriven gör ett litet hopp var tredje sekund ungefär och att den animerade bilden med 'regnbågsbocken' visas på skärmen. Den försöker läsa Workbench 2.04 disketten jag skickar in i den, men den den ger snart upp och läsning av disketten börjar igen osv.
Om jag kopplar in hårddisken får jag en form av GUI som amigan bootar till och vill då också ha en diskett, men den blir sur på mig när jag stoppar in workbench disketten och ger mig ett bad block meddelande. 'Retry' ger andra bad block meddelanden.
Floppydriven har jag haft isär och gjort rent noga samt gjort rent huvudena till ingen förändring.

Vad kan vara för fel tror ni? Jag tror säkert att det finns något Amiga-fan här som kan hjälpa mig.
Tacksam för svar!

:EDIT:
Vill och nämna att jag försökt med två andra kopior av workbench.

/Znax

Visa signatur

2009a - GPU[ASUS GTX570 1280MB], MoBo[ASUS P5Q-E], RAM[4GB], HDD's[3x SG 3TB, 1x WD 1TB, 1x Corsair F120 SSD], Mon[Iiyama Visionmaster Pro 451 (2048x1536@73Hz)]

Permalänk
Medlem

Disketten som är pajj?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Disketten som är pajj?

Har testat en originaldiskett av WB 2.04 samt en kopia av denna, och en diskett innehållande WB 1.2. Inga verkar fungera. Har även testat att boota med ett antal disketter med spel märkta "kickstart", dessa ger samma resultat.

Visa signatur

2009a - GPU[ASUS GTX570 1280MB], MoBo[ASUS P5Q-E], RAM[4GB], HDD's[3x SG 3TB, 1x WD 1TB, 1x Corsair F120 SSD], Mon[Iiyama Visionmaster Pro 451 (2048x1536@73Hz)]

Permalänk
Medlem

Gamla disketter blir avmagnitiserade med tiden.
Jag hade nyligen upp min flyttlåda med amiga saker för en nostalgikväll.
Av ca 200 disketter hade väl ca 50-60 gått i graven.
Pröva lite andra diskar

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk
Medlem
Skrivet av InTrance:

Gamla disketter blir avmagnitiserade med tiden.
Jag hade nyligen upp min flyttlåda med amiga saker för en nostalgikväll.
Av ca 200 disketter hade väl ca 50-60 gått i graven.
Pröva lite andra diskar

Mja, hoppades på att det inte skulle vara så, men så är nog fallet endå. =( Verkar iaf som att den laddar WB en bit när den bootar från 2.04 disketterna eftersom jag får någon form av GUI. Har inga fler kopior av WorkBench, ska jag våga köpa på ebay tro?

Visa signatur

2009a - GPU[ASUS GTX570 1280MB], MoBo[ASUS P5Q-E], RAM[4GB], HDD's[3x SG 3TB, 1x WD 1TB, 1x Corsair F120 SSD], Mon[Iiyama Visionmaster Pro 451 (2048x1536@73Hz)]

Permalänk
Medlem

Inte direkt superovanligt att floppydriven slits ut heller på gamla A500:or, och andra jämngamla datorer, det är inte helt enkelt att reparera dom heller.

Det finns färdig reparerade eller konverterade (från PC) diskdrivar att köpa på Ebay och dylika ställen.
Det finns också andra lösningar där man emulerar floppy på SD-kort och sådant, men det är i regel dyrare, och då har du kvar problemet att överföra ev. data från floppisarna.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Jo jag funderade också på om diskdriven var utsliten eller nått. Hellre det än att mängder av disketter har gått förlorade liksom =o. Jag googlade lite till och hittade detta:
http://www.ianstedman.co.uk/downloads/amega.jpg
http://www.ianstedman.co.uk/downloads/amega2.jpg

Ska bygga ihop detta nu och se om jag får en TEAC FD-235HF från -93 att fungera i amigan. Om nu detta skulle fungera vill jag verkligen inte skära ut ett hål i sidan av datorn för att få plats med PC diskdriven, isf blir det att köpa en annan diskdrive i bra skick.

Fram med veroboard och en 7438, här ska lödas. Hoppas detta fungerar.

Visa signatur

2009a - GPU[ASUS GTX570 1280MB], MoBo[ASUS P5Q-E], RAM[4GB], HDD's[3x SG 3TB, 1x WD 1TB, 1x Corsair F120 SSD], Mon[Iiyama Visionmaster Pro 451 (2048x1536@73Hz)]

Permalänk
Medlem

Jo det är habilt att göra själv om man har kunskaperna och hittar en kompatibel drive bara...
Värt ett försök.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Tips från en gammal Amiga nörd behöver du Amiga komponenter så finns det på www.ggsdata.se finns det inte på sidan så ta kontakt med butiken. Annars så finns det tilverkare i Polen www.elbox.com. Annars så lägger du bara en sökning på tradera eller blocket. Jag misstänker att din disk drive är lite kass så mitt råd är att köpa en ny på ggsdata dom brukar ha både interna och externa diskdrives.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonlord:

Tips från en gammal Amiga nörd behöver du Amiga komponenter så finns det på www.ggsdata.se finns det inte på sidan så ta kontakt med butiken. Annars så finns det tilverkare i Polen www.elbox.com. Annars så lägger du bara en sökning på tradera eller blocket. Jag misstänker att din disk drive är lite kass så mitt råd är att köpa en ny på ggsdata dom brukar ha både interna och externa diskdrives.

Tackar för länkarna där. GGS-Data har både diskdrives och backup-batterier (som var precis på att börja läcka!). Är dom verkligen nya NOS diskdrives dem har där, eller refurbished? Priset var helt okej fr prylarna, blir nog att beställa efter jag testat modden med TEAC diskdriven.

Visa signatur

2009a - GPU[ASUS GTX570 1280MB], MoBo[ASUS P5Q-E], RAM[4GB], HDD's[3x SG 3TB, 1x WD 1TB, 1x Corsair F120 SSD], Mon[Iiyama Visionmaster Pro 451 (2048x1536@73Hz)]

Permalänk
Medlem

Hmm... Nu kom jag lite längre i bootprocessen med Workbench 2.04 disketten, men den slänger endå ett bad block meddelande i ansiktet på mig. I bakgrunden syns nu iaf ett Amiga terminalfönster ('AmigaDOS') som jag kan knappa in lite kul saker i. Längre kommer jag alltså inte.

Ska testa lite andra diskdrives jag har liggandes.

:EDIT:
I'm in...

Olika PC diskdrives samt olika disketter kommer olika långt i bootprocessen verkar det som. En boot med WorkBench 1.2 är nu lyckad. Jag har nu presenterats med ett blått desktop med en diskett och 'RAM Disk' ikon.
Är så himla glad nu hehe.

Visa signatur

2009a - GPU[ASUS GTX570 1280MB], MoBo[ASUS P5Q-E], RAM[4GB], HDD's[3x SG 3TB, 1x WD 1TB, 1x Corsair F120 SSD], Mon[Iiyama Visionmaster Pro 451 (2048x1536@73Hz)]

Permalänk
Medlem

Förmodligen är det en kombination av en delvis oläslig diskett och att den gamla diskettstationen var utsliten. Som noterat ovan brukar diskettstationerna på Amiga 500 vara snudd på det första som går sönder, det är därför man kan hitta relativt många billiga A500 utan diskettstation! Det är också därför man ska försäkra sig att diskettstationen fortfarande fungerar om man bjuder på nätet.

Enligt uppgift ska exakt samma mekanism när den sitter i en samtida Atari ST hålla längre, att det beror på hur AmigaOS är programmerat att läsa disketten som på sikt sliter ut diskettstationen, men detta kan mycket väl vara BS från Atari-håll.

Permalänk
Skrivet av ZnaxQue:

Tackar för länkarna där. GGS-Data har både diskdrives och backup-batterier (som var precis på att börja läcka!). Är dom verkligen nya NOS diskdrives dem har där, eller refurbished? Priset var helt okej fr prylarna, blir nog att beställa efter jag testat modden med TEAC diskdriven.

Jag har faktiskt för mig att dom är splitter nya det brukar annars stå att det är refurbished Där finns massa trevliga grejer till A500 bla adaptor så att man kan köra kort avsedda för A600 och A1200s klockport plus ett litet kort så man kan köra A500 direkt till en tft skärm via vga kabel.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonlord:

Jag har faktiskt för mig att dom är splitter nya det brukar annars stå att det är refurbished Där finns massa trevliga grejer till A500 bla adaptor så att man kan köra kort avsedda för A600 och A1200s klockport plus ett litet kort så man kan köra A500 direkt till en tft skärm via vga kabel.

Diskettstation beställdes i förrgår och kommer troligtvis med posten på Måndag. Splitter nya? Fiiint! =D Fasen att jag inte kollade lite mer, adapter för att koppla den till en datorskärm hade inte varit fel! Grafiken på TVn är då inte den bästa hehe.

Visa signatur

2009a - GPU[ASUS GTX570 1280MB], MoBo[ASUS P5Q-E], RAM[4GB], HDD's[3x SG 3TB, 1x WD 1TB, 1x Corsair F120 SSD], Mon[Iiyama Visionmaster Pro 451 (2048x1536@73Hz)]

Permalänk
Medlem

Awrighty! Diskdriven är installerad och fungerar. Yay! Det som inte var lika kul var att diskdriven inte var original, menmen hehe, det fungerar helt klart!

Den var like knulig att få att passa då det är en vanlig moddad PC diskdrive, två brickor var jag tvungen att knöla in mellan den och chassit vid en skruv så att disketten inte tar i kanten när den ejectas. Eject-knappen är ju lite halvtaskig också då den är fastlimmad (superlim?) på stället där den gamla knappen satt från början, det ser rätt ohållbart ut, men är man försiktig och inte falcon-punchar in knappen så håller den nog.

Jag får tacka för de svar jag fått, de hjälpte!

Dags att överföra lite spel till disketter med seriekabel och Amiga Explorer.

Visa signatur

2009a - GPU[ASUS GTX570 1280MB], MoBo[ASUS P5Q-E], RAM[4GB], HDD's[3x SG 3TB, 1x WD 1TB, 1x Corsair F120 SSD], Mon[Iiyama Visionmaster Pro 451 (2048x1536@73Hz)]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZnaxQue:

Fasen att jag inte kollade lite mer, adapter för att koppla den till en datorskärm hade inte varit fel! Grafiken på TVn är då inte den bästa hehe.

Det är nu inte alltid så enkelt. Ditt bästa alternativ är att försöka med en Scart, men du bör vara förberedd på att inte alla nyare TV's (läs "många plattisar") klarar Amigans uråldriga signaler. Väldigt få PC skärmar klarar signalen, utan lösningen blir i många fall att köpa en så kallad scandoubler / flickerfixer. En som fortfarande tillverkas, eller åtminstone fortfarande har en tillverkare med nya tillgängliga, och support på produkterna är "Indivision ECS", men en sådan kostar 800+ frakt, lite drygt... En RGB-Scart kabel är klart rimligare, 100-150 spänn eller så. Det är lite synd att du "bara" har 1MB extra minne. En vettig CPU uppgradering, och lite mer minne hade gjort det klart roligare att använda WHDLoad, och spela många gamla klassiska Amiga spel som normalt bara går att spela från floppies direkt från HD. Det finns minst 2 olika uppgraderingar till A500'an som "är på gång" så att man ska kunna boota från HD, få 2MB+ ram minne som uppgradering, och CPU som ska vara snabb nog för vettig prestanda med WHDLoads. Men de landar runt 6-700 och uppåt.

En Amiga är en leksak. Nostalgin är helt underbar, men som med alla leksaker måste man passa sig lite. Det kan kosta hur mycket som helst. Själv har jag lagt lite över 5K på min A1200 de senaste 2 åren. Och om man bortser från konfigurering, och moddningstiden, så har jag kanske lekt med den 10-15 timmar under samma tid. Jag tror mig vara färdig för stunden, men jag vet redan en CPU uppgradering som är intressant för framtiden, istället för min nuvarande ACA1230/56 så en ACA1232/40. Anledningen är enkel, mer minne. Min ACA1230 är en 68030 @ 56MHz, med 64MB ram. ACA1232 (eller vad den officiellt kommer heta vid release) kommer åtminstone finnas med 20-40MHz klockfrekvens, och minnesmängden är... 128MB. Det är inte som om jag någonsin kommer använda mina 64MB, men så har jag inte heller någonsin nyttjat full fart från CPU'n i heller. Det är bara habegäret som styr. Se mig som ett varnande exempel. Det kan bli hur dyrt som helst, om du inte är försiktig.

Mycket nöje.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är nu inte alltid så enkelt. Ditt bästa alternativ är att försöka med en Scart, men du bör vara förberedd på att inte alla nyare TV's (läs "många plattisar") klarar Amigans uråldriga signaler. Väldigt få PC skärmar klarar signalen, utan lösningen blir i många fall att köpa en så kallad scandoubler / flickerfixer. En som fortfarande tillverkas, eller åtminstone fortfarande har en tillverkare med nya tillgängliga, och support på produkterna är "Indivision ECS", men en sådan kostar 800+ frakt, lite drygt... En RGB-Scart kabel är klart rimligare, 100-150 spänn eller så.

I mitt rum finns inte en enda plattis. Och skulle en försöka ta sig in så åker den ut omedelbart med HDMI-kablage före! Här körs bara med tjockisar! Problemet är att min TV som amigan är kopplad till är en 14tummare och det är svårt att läsa text. VGA-skärmen till datorn bör dock ha mycket bättre bild om man nu på något sätt kunde koppla till den.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är lite synd att du "bara" har 1MB extra minne. En vettig CPU uppgradering, och lite mer minne hade gjort det klart roligare att använda WHDLoad, och spela många gamla klassiska Amiga spel som normalt bara går att spela från floppies direkt från HD. Det finns minst 2 olika uppgraderingar till A500'an som "är på gång" så att man ska kunna boota från HD, få 2MB+ ram minne som uppgradering, och CPU som ska vara snabb nog för vettig prestanda med WHDLoads. Men de landar runt 6-700 och uppåt.

Jag vet inte riktigt vad basminnet är på den, men en SupraRAM 500RX på 1MB sitter på sidan, och en A501 "TrapdoorRAM" på 512KB (vad nu det är?) finns bakom locket på undersidan.
Jag tänkte att hårddisken jag fick tillsammans med amigan (en SupraDrive 500XP på 85MB (Quantum disk inuti)) skulle tjäna som en lagringsdisk. Tyvärr är disken halvt pajj. Spindeln i disken spinner, men läsarmen orkar inte dra sig från mitten ut på disken för att göra disktestet. Disken blir ledsen och spinner då ner igen. Huvudena på disken har dock inte fastnat. Tanken är att jag ska leta upp en annan SCSI IDC50 disk på tex Ebay och stoppa in istället. Får se om jag hittar något.
De här med uppgradering av CPUn, hur menar du då? Byta kristallen för högre klocka, eller hela CPUn på nått sätt?

Skrivet av -=Mr_B=-:

En Amiga är en leksak. Nostalgin är helt underbar, men som med alla leksaker måste man passa sig lite. Det kan kosta hur mycket som helst. Själv har jag lagt lite över 5K på min A1200 de senaste 2 åren. Och om man bortser från konfigurering, och moddningstiden, så har jag kanske lekt med den 10-15 timmar under samma tid. Jag tror mig vara färdig för stunden, men jag vet redan en CPU uppgradering som är intressant för framtiden, istället för min nuvarande ACA1230/56 så en ACA1232/40. Anledningen är enkel, mer minne. Min ACA1230 är en 68030 @ 56MHz, med 64MB ram. ACA1232 (eller vad den officiellt kommer heta vid release) kommer åtminstone finnas med 20-40MHz klockfrekvens, och minnesmängden är... 128MB. Det är inte som om jag någonsin kommer använda mina 64MB, men så har jag inte heller någonsin nyttjat full fart från CPU'n i heller. Det är bara habegäret som styr. Se mig som ett varnande exempel. Det kan bli hur dyrt som helst, om du inte är försiktig.

Mycket nöje.
B!

Jo det här med att kostnaderna flyger iväg, det får man som sagt passa sig för. Alla småkostnader som man tycker är så små blir ibland till lite större utan att man ens märker det. Ibland kan det dock vara värt att satsa lite på något om man verkligen brinner för det.

En fråga.
Jag köpte ett batteri på Kjell&Co idag som fick ersätta det gamla NiCd backup batteriet på moderkortet. Jag trodde att den skulle hålla tiden nu, men det gör den inte? Batteriet hade runt 3.7V laddning fräsht från butiken, och endå håller den inte tiden när jag resettat. Vad kan detta vara nu? (Förlåt om jag glider iväg från trådens titel).

Visa signatur

2009a - GPU[ASUS GTX570 1280MB], MoBo[ASUS P5Q-E], RAM[4GB], HDD's[3x SG 3TB, 1x WD 1TB, 1x Corsair F120 SSD], Mon[Iiyama Visionmaster Pro 451 (2048x1536@73Hz)]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZnaxQue:

De här med uppgradering av CPUn, hur menar du då? Byta kristallen för högre klocka, eller hela CPUn på nått sätt?

Man kan iofs byta CPU'n, då gärna mot en 68010 som är pinkompitabel, och ger lite fler funktioner som exempelvis "quit" funktionen i WHDLoad. Men det är det på hela taget inte värt. Jag tänkte närmare på Zeus68K, som är en lite dyrare CPU upgradering "in development" som ger 50MHz cpu istället för 7, IDE och 8MB ram, eller ACA500 som ger 14MHz CPU, 2MB ram, IDE kontroller avsedd för CompactFlash-kort & CD spelare, (bootbara) och som bonus kommer ACA500 med en A1200 expansionsport garanterad att fungera med alla ACA123x acceleratorer släpta i nuläget, och "troligtvis" fungerar alla andra (äldre) märken och modeller. Rent teoretiskt bör det vara möjligt att köra en 300MHz PPC i en A500... Kom i håg vad jag sa om kostnader som springer iväg bara... Båda de här är dock "under utveckling".

Skrivet av ZnaxQue:

Jag köpte ett batteri på Kjell&Co idag som fick ersätta det gamla NiCd backup batteriet på moderkortet. Jag trodde att den skulle hålla tiden nu, men det gör den inte? Batteriet hade runt 3.7V laddning fräsht från butiken, och endå håller den inte tiden när jag resettat. Vad kan detta vara nu? (Förlåt om jag glider iväg från trådens titel).

Titta efter skador från det läckande batteriet på moderkortet. Det är väll det troligaste jag kommer på på rak hand. Vilken 2.8-3.7v strömkälla som helst ska / bör fungera till att hålla tiden. Och fungerar det inte, så är det troligtvis något som är fel. Vätskan som läcker ut batterierna kan neutraliseras med en citron, och sen tvättar man med avjoniserat vatten, eller sprit, och låter skiten torka ordentligt. Inspektera sen kopparbanorna noga, troligen är det dålig kontakt, eller brott på kopparbanorna som är boven.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.