Synpunkter på min Idè!?

Permalänk
Medlem

Synpunkter på min Idè!?

Jag har följande ide, och jag behöver lite åsikter utifrån huruvida det är bra eller ej.
Jag ska ta ut alla hårddiskar utom en i min och min brors dator, och sätta dessa i en gemensam filserver.
Vi kommer båda att ha kvar en 80gb var, där vi har O/S, program, spel och det viktigaste.
På filservern kommer allt annat att lagras, så att båda har tillgång till det. Vi kommer då alltså att ha nätverksenheter på våra datorer, så att det fungerar som en vanlig hårddisk.
De för och nackdelar jag själv kommit på är:

FÖRDELAR:

• Min dator blir tystare (har vattenkylning)

• Jag får stabilare spänningar, eftersom det går åt mindre ström

• Det blir kallare i datorn

• Vi får mer plats, eftersom båda slipper ha samma saker på datorerna

NACKDELAR:

• Det blir slöare än en vanlig hårddisk

• Diskarna slits mer eftersom de är på 24/7

• Det blir jobbigt att åka på lan

Nu vill jag höra vad ni tror!! tack

Permalänk
Medlem

Tja, vad finns det att tro? Du har ju så vakert punktat upp de olika för- och nackdelarna så du verkar ju vara på det klara med hur det kommer att bli.

Den stora frågan är ju om du tycker att det är ok. Tycker du om idén så skall du skita i vad jag säger.

Visa signatur

WS (Moria) Win XP SP1: ABIT NF7-S 2.0, AMD XP 2200+@2005 (h2o), 768 MB RAM, 360GB HDD, POW GeForce 2 GTS Pro
Server (Angmar) Gentoo Linux 1.4: PIII@500, 256 MB RAM, Riva TNT 16 MB, 678GB HDD
Server (Morgul) Gentoo 2004.3 PIII@700, 384 mb RAM, 457GB HDD

Permalänk

En sak som kommer bli jobbig är när brosan raderar något du tankat ner för att få plats med nått annat han vill ha.

Permalänk
Medlem

Men har de 80gig var är kanske inte filservern något du är och pillar på hela tiden, den lär väll inte bli mer än ett arkiv.

Visa signatur

"I read these books, any books, to develop my command and knowledge in the english language. I read to further my education, miss Kenton"

Permalänk
Hedersmedlem

Att ha en diskserver är smidigt tycker jag. Jag har en Barracuda IV i min burk och resten av diskarna i diskservern. Jag har några till fördelar:

* Brännaren sitter i diskservern, alltid tillgänglig för de som vill bränna ut något.

* All utdelad data för program som DC ligger på ett ställe, tillgänglig för alla på det interna nätverket som kör DC.

* Alla filmer och sånt ligger där, ständigt åtkomligt för DivX-burken.

* Kylningen på diskarna blir bättre i och med att ljudnivån inte är något problem (diskservern står i min lilla klädkammare).

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

det är mer skadligt att starta & stänga av datorn varje dag än att låta den stå på. såg uppgifter på att start/stop av en hd tar några hundra timmar idling varje gång av livslängden

Visa signatur

weeee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fv02
det är mer skadligt att starta & stänga av datorn varje dag än att låta den stå på. såg uppgifter på att start/stop av en hd tar några hundra timmar idling varje gång av livslängden

Jasså? Det kan jag iofs tro, att varva upp till 7200 varv på så kort tid lär ju slita.
Det verkar ju inte vara någon som erfatit några större nackdelar med en sånhär "setup", så jag tror faktiskt att jag kör på det.
Nu ska jag bara försöka fixa ett bra chassi med fin ventilation, och övertala morsan att jag får ha datorn på 24/7 i garderoben.
Tack för era synpunkter