Fler än jag som tröttnat på Android?

Permalänk
Medlem

Använde en Galaxy SII tidigare men lessnade och köpte en riktigt billig Windows Phone bara för att testa (en ZTE för 900 spänn, så ingen kvalité direkt) men oj vad jag blev förvånad, trots dålig hårdvara så är det ju ett fantastiskt flyt i operativet, har inte använt ios så vet inte hur det är där men blev ganska chockad hur en telefon som hårdvarumässigt är ljusår efter skulle ha en så mycket trevligare användarupplevelse än min SII.

Gillar hur man integrerat office och skydrive, så för min del kommer det bli en schysst Nokia W8 telefon när dom kommer.

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Entusiast

Låt mig ge ett annat perspektiv:
Jag äger en Sony Ericsson Xperia X10i, som många ansåg(anser) är en flopp. Jag håller inte med. Det som floppade var Sony Ericssons implementering av Android. Sony Ericsson första försök med Android. Hårdvaran är helt okej. Det är trots allt en ARMv7 baserad enhet.
(Observera: Sony ericsson är idag känt som Sony,. Dem köpte ut Ericsson)

Än idag använder jag den här Xperian flitigt. Jag har valt att köra CyanogenMod på den. Fungerar prima, minimalt med lagg och dem få gånger det laggar, varar lagget knapp bråkdel av en sekund. Fullt acceptabelt.

Jag har inte behövt uppgradera mig ännu. Visst, köpa en ny lockar: Dualcore, med färgsprakande skärm och möjligheter att köra tunga 3D-applikationer. Men behöver jag det? Jag spelar inte.
Jag avvaktar en tag till, och min Xperia X10i fyller mina behov:
Tillgång till nätet i fickan, kartor (GPS) epost, facebook, telefoni, skype, filsyncning, tillgång till mina servrar via SSH, film (720p), youtube (HD), WiFi hotspot åt min bärbara, Musik.
Ja, jag ser mig själv som en flitig användare av Android och Googles tjänster. Hittils har jag inte haft några behov av att uppgradera.

...och framförallt: Jag har inga behov att knöla runt med buggiga tredjeparts-ROMs. CyanogenMod ger mig det jag behöver.

Det är där jag tror många har problemet: Folk testar och knölar runt med halvdanna och dåliga ROMs ihopsnickrade av sådana som inte vet hur man sätter samman bra ROMs. (Usla ROMs och usla "utvecklare" finns det massor av hos XDA developers. )
Jag har sett hur folk går in i första bästa tråd dem kan hitta hos XDA som har rubriken "ZOMG: BEST ROM EV4RRR!!!oneone!!1"... och sedan blir besvikna när den inte är "ZOMG BEST ROM EV4R!!!".

EDIT:
För att svara på frågan: Tröttnat på Android?... ja.. .och nej!
Jag har tröttnat på producenternas ständiga misslyckade implementationer av Android. Producenterna skall alltid besudla enheten med massor av crapwares som tar resurser till ingen nytta. Dåligt optimerade applikationer är i regel orsaken till strul och instabilitet över tid.
Som spraygrädde på pulvermosen: Operatörerna stoppar i sin tur in ytterligare crapwares, adwares och annat totalt onödigt.
En operatörsmodiferad Android tillsammans med producentens implementationer: Den värsta Android-upplevelsen en användare kan råka ut för, någonsin!

Där gillar jag CyanogenMod: En hyperoptimerad Android, med optimeringar på rätt ställen.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Hade SGS med MIUI, Arc S med 4.0.4 "Google experience" och nu kör jag en stock One X. Jag stormtrivs med HTCs interface. Jag tror det handlar mycket mer om att du hållt på så mycket att du nu tröttnat. Det är ju inte normalt att man flashar om luren hur mycket som helst. Då har man ju i så fall en annan lur man kör med 24/7.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem

Problem med Android är att den är hypad.
Det fins en anledning vfr Nokia inte gick över till android när den var ny.
Fins säker en videoclipp på YT där nokia vd'n sa: "Android är som att kissa på sig först är det skönt och varmt, sen blir det jobbit"
Det han menade var att problemet med android är att konceptet faller på sin egen mångfald. Dvs android måste ha en fottprint som passar många olika hårvara arkitekturer. Men Android löste det igenom att flytta över den delen till tillverkarna ( samsung. HTC, ect....), dom måste stå för sina egna drivrutiner för varige telefon. DVS själva android är inte buggig utan det är själva drivrutinerna/ romet som tillverkaren skrivet till telefonen som har de flesta buggarna. Vilket betyder att köper du en telefon från typ HTC så förväntar man sig att de ska skriva uppdateringar till just den telefonen du köper. Men vad händer om tillverkaren bara kalkylerar att släppa rom uppdatering de första 2 åren? Ja då sitter man på en buggig telefon 2 år efter lanserings datum. (vilket HTC gör för det använder försäljnings argument " köp en ny telefon från oss för din är ju redan 2 år gammal" )
Har själv haft/långtestat 6 olika HTC telefoner från mitt gamla jobb och alla telefoner var buggiga som F*N. Det är anledningen till varför Apple har bra servis på uppdatering av buggar för de har kontroll på alla variationer på hårdvaran och alla telefon är lika, viket underlättar enormt när man ska fixa buggar. (en anledning vfr Microsoft har håra krav när det gäller techspecen på WP telefoner)
Detta var min anledning vfr jag inte köpte en android utan en Lomia 800 för man vet att de tilverkare som har telefoner som liknar varandra så mkt som möjligt har best support när det gäller buggar.

Visa signatur

CPU: i7 2600k Moderkort:ASRock Z68 Extreme7 GEN 3 GPU: MSI TF GTX 680 SLi Ram: Corsair (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Chassi: Fractal Design Define XL PSU: Corsair 1200W HD: SSD: Samsung 840 (256GB) 3x 2TB WD green

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Låt mig ge ett annat perspektiv:

*klipp*

Där gillar jag CyanogenMod: En hyperoptimerad Android, där optimeringarna sitter på rätt ställen.

Cyanogenmod är grymt. Det fungerar dock olika bra på olika telefoner.
T.ex till s2an så har de fortfarande inte fått allt att fungera.

Permalänk
Medlem

En fråga. Vad är ROM?

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar och synpunkter, jag har tagit åt mig mycket och håller med många.

Det lutar nog nu åt att det blir en ny iPhone eller en telefon med WP8 framåt hösten/vintern när man läst lite recensioner osv om dem, men samtidigt kommer jag behålla min nuvarande telefon för att ha som lekobjekt vid sidan om när lusten faller på.

Edit:

Skrivet av Cooling23:

En fråga. Vad är ROM?

Den här sidan förklarar på ett väldigt bra sätt vad en ROM är http://www.androidauthority.com/what-is-a-custom-rom-android-...

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Boss302:

Cyanogenmod är grymt. Det fungerar dock olika bra på olika telefoner.
T.ex till s2an så har de fortfarande inte fått allt att fungera.

Jo, det är en nackdel med just Samsung, som jag anser vara lite väl överhypad.
Samsung gör altl dem kan för att hålla oberoende modifieringar ute. Än mindre ger källkod till communityn.

Där gillar jag Sony långt mycket bättre: Dem har släppt det mesta av sin kod. (Dock några detaljer, som Sony inte får släppa)
Än bättre är att Sony även erbjuder gratis upplåsning av bootsektorn på sina enheter för dem som är intresserade att köra oberoende tredjeparts-ROMs.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Jo, det är en nackdel med just Samsung, som jag anser vara lite väl överhypad.
Samsung gör altl dem kan för att hålla oberoende modifieringar ute. Än mindre ger källkod till communityn.

Där gillar jag Sony långt mycket bättre: Dem har släppt det mesta av sin kod. (Dock några detaljer, som Sony inte får släppa)
Än bättre är att Sony även erbjuder gratis upplåsning av bootsektorn på sina enheter för dem som är intresserade att köra oberoende tredjeparts-ROMs.

Samsung gav cyanogenmod utvecklarna varsina s2or samt har "läckt" firmwares ganska duktigt.
Öppen bootloader m.m.

Permalänk
Medlem

Du menar att du byter bara för att du kan. Ledsen men inte ens en Iphone kommer hjälpa.

Även fast det är krångligare finns ju fortfarande jailbreak. Och du kan då istället knarka sönder olika "launchers"

Förslagsvis letar du upp en stabil rom, tror android revolution finns till desire s, kastar in en egen launcher och nöjer dig: -)

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Boss302:

Samsung gav cyanogenmod utvecklarna varsina s2or samt har "läckt" firmwares ganska duktigt.
Öppen bootloader m.m.

Där ser man. Händer saker sedan jag "gav upp hoppet" om Samsung. Ändå verkar det lite extra kinkigt att få fram en relativt buggfri CyanogenMod till S2/S3.
Finns fortfarande större buggar att lösa.

Samsung har öppnat bootloadern. *noterar* ... det är verkligen på tiden. Bättre sent än aldrig.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Har kört android i några år på privata lurar (nuvarande, Galaxy Note) och har nyligen fått en WP7 lur av företaget för att använda i jobbet.. herregud den är en förflyttning 3 år tillbaka i tiden.. till symbian ungefär.. var är alla användbara finesser? den "flyter" bra mellan fyrkanterna och menyn.... sen då??? skulle önska att hela kören av förmodligen betalda glorifierare av WP7 kniper igen omedelbart! WP7 passar tekniskt handikappade människor och jag tror inte att de hänger här på forumet...

Permalänk
Medlem

palla ändringar om det funkar att ringa/smsa och surfa någorlunda så finns det ingen anledning att ändra på nåt

Permalänk
Skrivet av hdjb1:

Har kört android i några år på privata lurar (nuvarande, Galaxy Note) och har nyligen fått en WP7 lur av företaget för att använda i jobbet.. herregud den är en förflyttning 3 år tillbaka i tiden.. till symbian ungefär.. var är alla användbara finesser? den "flyter" bra mellan fyrkanterna och menyn.... sen då??? skulle önska att hela kören av förmodligen betalda glorifierare av WP7 kniper igen omedelbart! WP7 passar tekniskt handikappade människor och jag tror inte att de hänger här på forumet...

Vilka användbara finesser saknar du? Instagram?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Vilka användbara finesser saknar du? Instagram?

Instagram är en app... börja med att dra igång en sån enkel sak som filhanteraren eller my files... kanske så enkelt som timer eller stoppur under klockan.. ställ in bas och diskant i radion.. eller... eller... finns massor..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:
Skrivet av basse1978:

Jag är en sådan som tror på att om du behandlar dina saker rätt, så kommer dem fungera bättre

Så, jag tror att ni har problem för att ni kanske missat att rensa cachen före ni lägger in en ny rom (gör att program slutat svara osv), och sedan klagar på Android på det. Det är som Windows, om någon får blåskärm efter överklockning så är det inte Windows fel, det är användarens

Äger en HTC One X, och som med alla flaggskepp så är rom-utbydet enormt. Allt från Jelly Bean, till Sense och ICS-romar. Det roliga är, att även ifall jag är grymt sur på en ROM för att den inte funkar (Typ Jelly Bean CM10) så börjar jag inte gnälla på Android för att "vilken satans skit, det funkar aldrig". Börjar gnälla på mig själv istället för att jag har gjort fel och kanske missat något. Eller så är det kocken som missat något, som uppdateras i nästa version

Jag tror det är lite så att ni ställer fel frågor. Dessutom sitter ju TS med en Desire S, som inte har något officiellt ICS-stöd, vilket gör att de romar som finns ute är inte officiella, vilket gör att det är inte Android's fel att det inte funkar, det är helt enkelt ROM'en eller telefonen i sig.

Kanske lite dålig ton i inlägget, men jag försöker bara säga att om man inte kör 100% stock och aldrig gjort något med sin android så har man heller aldrig använt den. Man SKA byta roms och leka runt som en jävla id*ot, men då finns det såklart medfödda risker med att program kan krasha eller frysa om du missat något.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt er som klagar på att ICS/JB är "opålitligt".
De telefonerna jag meckar med till vardags är Note / Galaxy II - ingen utav dessa har jag någonsin haft problem med, allt bara fungerar.

Favorit-ROMs till respektive:
Note: Tablet/Hybrid Paranoid Android
SGSII: Ressurrection ICS AOSP

Permalänk

Galaxy s3 problem solved =3

Visa signatur

Ryzen 9950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 5090 Astral LC Alphacool WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x24TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2024 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Inaktiv

Har använt Android i flera år både i mobiler och plattor, kan inte säga att jag är trött påt, då jag inte kan se något bättre ute,
sen är android numera bättre än någonsin, gillar inte ios och WP känns för nytt med för lite appar, har inte använt customrom på min nuvarande Xperia S, men gjorde det på min LG Optimus X2 och Xperia Play.
Jag använder den som en dator i princip, är också 34

Skrivet av Marticus:

Har en Sony Xperia S sedan release och den är så ostabil titt som tätt så jag blir riktigt irriterad. Program krashar, ibland flera ggr på raken, menyerna laggar, är det många inkomna händelser som ska gås igenom på en gång så händer ingenting p.g.a (antar jag) överbelastning, den går in på saker vid upplåsning som inte va där när jag låste den, osv osv. Har visserligen ett måndags ex så är förhoppningsvis p.g.a det som jag upplever allt detta, men min mor har en Lumia 800 och allt flyter på något otroligt. Blir nog WP8 för mig om Nokia överlever fram tills dess

Har också haft Xperia S sedan release, jag har inga problem som du har förutom att det laggar ibland, vilket beror på installerade appar,lätt åtgärdat, du måste fått ett dåligt ex.

Den enda är att mellan touch knappen är lite svår ibland, sen är bateriet för klent, men dugligt om man laddar varje kväll.
jag är annars mycket nöjd och är bra mycket bättre än mina andra lurar tex LG Optimus X2, Xperia Play, SE Satio osv, den enda jag skulle kunna tänka mig byta till är Galaxy III.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kvicksilverfred:

Du har tröttnat på Android och vill gå till Apple, eller? Där är ju möjligheterna för ROMS/HB obefintliga i jämförelse med Android. Eller har du tröttnat på mobiler överlag?

Har man tröttnat på mobiler bara för att man tröttnat på Android och dess buggar och laggighet?! Undar hur världen lyckades överleva innan smartphones

Permalänk
Medlem

Japp, tröttnade på Android och allt kladdande hit o dit vill ha en fungerande lur, går på avvänjning genom att skaffa N9 med MeeGo och nästa mobilköp blir wp8 samtidigt som releasen av next gen spelkonsol från microsoft och eventuell operativsystemsuppgradering till windows 8

Permalänk

Jag tycker Android är helt okej på min gamla LGP500, kör custom ROM dock, hade varit allt för segt annars!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av PCWin:

Problem med Android är att den är hypad.
Det fins en anledning vfr Nokia inte gick över till android när den var ny.
Fins säker en videoclipp på YT där nokia vd'n sa: "Android är som att kissa på sig först är det skönt och varmt, sen blir det jobbit"
Det han menade var att problemet med android är att konceptet faller på sin egen mångfald. Dvs android måste ha en fottprint som passar många olika hårvara arkitekturer. Men Android löste det igenom att flytta över den delen till tillverkarna ( samsung. HTC, ect....), dom måste stå för sina egna drivrutiner för varige telefon. DVS själva android är inte buggig utan det är själva drivrutinerna/ romet som tillverkaren skrivet till telefonen som har de flesta buggarna. Vilket betyder att köper du en telefon från typ HTC så förväntar man sig att de ska skriva uppdateringar till just den telefonen du köper. Men vad händer om tillverkaren bara kalkylerar att släppa rom uppdatering de första 2 åren? Ja då sitter man på en buggig telefon 2 år efter lanserings datum. (vilket HTC gör för det använder försäljnings argument " köp en ny telefon från oss för din är ju redan 2 år gammal" )
Har själv haft/långtestat 6 olika HTC telefoner från mitt gamla jobb och alla telefoner var buggiga som F*N. Det är anledningen till varför Apple har bra servis på uppdatering av buggar för de har kontroll på alla variationer på hårdvaran och alla telefon är lika, viket underlättar enormt när man ska fixa buggar. (en anledning vfr Microsoft har håra krav när det gäller techspecen på WP telefoner)
Detta var min anledning vfr jag inte köpte en android utan en Lomia 800 för man vet att de tilverkare som har telefoner som liknar varandra så mkt som möjligt har best support när det gäller buggar.

Och se hur bra det går för Nokia...

Fast jag faktiskt lite sugen på en windows-lur nästa gång. Min Legend är fortfarande snygg, men webbläsare och appar segar som fan.
Hur är batteritiden på windowslurar jmf med android?

Har testat min brors SGS3 och den är väldigt rapp och är sugen på den också, men den har för stor skärm enl mig (vilket verkar vara en trend).

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Jag är oerhört less på Android, eller kanske snarare min SE Arc S. Vet att jag inte är den enda som anser att de snålade rejält med minnet i denna telefon, något som blir allt mer uppenbart ju mer jag använder den. På senare tid har den även börjat starta om helt random. Det är väl dock inget som en ren ominstallation inte skulle fixa, men det känns drygt att det ska behövas överhuvudtaget.

Jag var redan när jag köpte ny telefon väldigt sugen på WP, men kände att jag ville avvakta till WP8 och låta systemet mogna lite mer, därför bytte jag ut min iPhone 3GS mot denna för att få lite erfarenhet av Android. I början var jag nöjd då det var en hyfsad uppgradering på 3GS som blivit seg och jäklig. Med tiden har jag som sagt ledsnat dock. Jag känner heller inga behov att kunna byta roms etc. När det gäller mobil föredrar jag att det bara funkar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hdjb1:

Jag tror du har missupfattat att det främst är mobil helt enkelt. Att den flyter bra nämner du själv. Det är väl så att säga hela poängen med Windows Phone som sådant:
http://www.suntimes.com/technology/ihnatko/11730729-452/can-w...
http://www.theverge.com/2012/4/28/2983312/steve-wozniak-windo...

Vilka "finesser" syftar du på?
Jag tror Windows Phone funkar tillräckligt bra för att vara ett bra alternativ för många användare.

Windows Phone 8 blir nog ett lyft också. Mer möjligheter att skräddarsy den med ett mer personligt utseende och så vidare:
http://www.techradar.com/news/phone-and-communications/mobile...

Om man vill ha mer finesser som du kanske menar, så vänta 2 månader och gå på en sån modell istället.
Man behöver inte vara betald för att tycka att Windows Phone är ett intressant alternativ istället för Android eller iPhone.
Jag tror konsumenterna tjänar på att det finns 3 system som konkurrerar med varandra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Albinfiskare:

Och se hur bra det går för Nokia...

Fast jag faktiskt lite sugen på en windows-lur nästa gång. Min Legend är fortfarande snygg, men webbläsare och appar segar som fan.
Hur är batteritiden på windowslurar jmf med android?

Har testat min brors SGS3 och den är väldigt rapp och är sugen på den också, men den har för stor skärm enl mig (vilket verkar vara en trend).

Tror inte Nokia hade gått bättre med Android:
http://www.idg.se/2.1085/1.459510/htcs-borsvarde-stortdyker
http://www.idg.se/2.1085/1.459140/sony-sanker-prognos-efter-k...

Android är ingen universalösning för företag i kris. Däremot tror jag Nokia är på rätt väg och kommer igen till hösten:
http://www.techradar.com/news/phone-and-communications/mobile...

Ser fram emot de nya Nokia modellerna.

Permalänk
Medlem

jellybean ftw är hur stabil som helst på min desire S

Permalänk
Medlem

Jag blir imponerad varje gång jag läser om folk som hittar så mycket buggar. Själv så har mina Android och andra lurar funkat. Konstigt är det att vissa får problem om och om igen medan andra aldrig får problem.

Kan det vara handhavande fel, tro...?

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på FirefoxOS. Så slipper man app-tjafs och inlåsningar och kör allt i HTML5 istället.

Visa signatur