Permalänk

Datorn bara dör vid spelande!

Hej!

Min stationära dator kraschar i vissa krävande spel :(Battlefield 3, Star wars). Men funkar utmärkt i andra (dirt showdown och att köra vanliga program).

Efter cirka 5-20 minuter in-game, så bara dör datorn och startas om.

Körde ett program som hette OCCT och där fick jag ett fel där det stod: fel i kärna#1 efter 19 min..

Problemet började (tror jag) när jag köpte ett extra grafikkort ( xfx 7870 och körde crossfire) men har nu tagit bort det extra kortet men samma problem kvarstår.

Jag har även uppdaterat till de senaste grafikdrivrutinerna.

Mina specs:

Chassi: Fractal design DEFINE XL USB 3.0 BLACK PEARL
Nätagreggat: fractal design Newton 2 800w
Moderkort: asus p8p67 rev. 3,1
Processor: Intel Core 2 i7 - 2600 @ 3.40ghz
Minne: Corsair XMS3 DDR3 PC10600/1333MHz 4x4gb
Grafikkort: 2 x XFX ATI Radeon HD7870 crossfire
DVD-RW: Samsung dvdwbd sh-b123l
Hårddisk: Adata SSD s510 120gb
Operativsystem: Windows 7 Ultimate (64-bit)

Permalänk
Medlem

du har inte överklockat eller så? Det är den vanligaste orsaken som gör att spel krashar.

Permalänk
Skrivet av willaim:

du har inte överklockat eller så? Det är den vanligaste orsaken som gör att spel krashar.

ingen överklockning alls.. och sen har jag plockat ur det ena grafikkortet nu med... men märker att det sker samma sak med ett

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I mina fall brukar det oftast vara, överhettning,krånglande drivrutiner eller ostabila klockningar som spökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callema:

I mina fall brukar det oftast vara, överhettning,krånglande drivrutiner eller ostabila klockningar som spökar.

+1 ^

TS: allting uppdaterat osv?

Permalänk
Medlem

Kolla vad du har för temps. Om dem inte är sky höga kan du prova att höja volten ett eller två snäpp på grafikortet och cpun.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

om han inte har överklockat så är det inte direkt läge att öka spänningen till cpu

prova ta ut processorn och testa den i en annan dator, händer samma sak då är det dags att gå tillbaka till försäljaren om du är inom garantitiden ännu.
(om det är >1 år, <2 år sedan du köpte cpu kan du även kontakta tillverkaren om jag inte har helt fel)

Permalänk

tror inte det är överklockat men moderkortet har ju en jäkla massa funktioner för mer prestanda och dyl..

Permalänk
Avstängd

Låter ju nog som om nånting går för varmt. Hur ser dina temps ut ?

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk

Inom vilka värden skall temperaturen ligga?

Permalänk

Testade att skifta grafikkort och än så länge funkar det......

Permalänk

Och det höll inte länge...:(

Permalänk
Avstängd

Och jag frågar igen, efter att det crashar, hur ser dina temps ut ?

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk

finns det något bra program som kan logga temperaturen under drift

Permalänk
Medlem

core temp, tryck tools -> logging on

loggfilen hamnar i den mapp där programmet är installerat

den lägger även in dina core speeds, så du ser om du har throttlat ner under körningen.

Permalänk

Testa att bara köra med 2 st ram-minnen. Hade ett mycket liknande problem, att datorn stänger av sig i spel efter 5-30min fast för mig var det i alla spel, då hade jag bytt till crossfire och satt i två extra ram-stickor. Då trodde jag först det var problem med crossfire men det visade sig att det var problem med ram-stickorna. Efter att jag tog ut dom har jag inte haft det problemet mer.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk

Nu har jag rensat datorn och installerat allt från grunden...får inga direkta värmeproblem någonstans men felen kvarstår fast nu är det lite mer direkt vid spelstart och innan så dog den vid installationen av battlefield.. testat att byta ut minnena och ändra om dom med varandra.

Kan processorn vara felaktig eller?

loggen från core temp sa inte så mycket heller...

Permalänk
Inaktiv

Har fortfarande inte sett att TS har svarat på frågan vilka tempraturer han har fått.

Permalänk

Processorn pendlar mellan 55-60 grader vid belastning i ett program som heter OCCT

Permalänk

när jag kör cpu i OCCT så funkar det här...så fort jag testar GPU genom OCCT så dör den

Permalänk
Medlem

som en tidigare användare skrev kolla minnen men test program kommer inte ihåg vad det hette ,en bekant hade samma strul fast då va det när han spelade gw2 under betan o bf3 .temperaturen verkar ju inte som nått problem om du inte ens kommer över 60 ..

Permalänk

Tror jag kommit på vad det är för fel nu... Bildskärmen!! installerat om drivrutinerna och bytte ut en HDMI-kabel (supra xxxl) mot dvi och vips..

Permalänk
Skrivet av pushroads:

Tror jag kommit på vad det är för fel nu... Bildskärmen!! installerat om drivrutinerna och bytte ut en HDMI-kabel (supra xxxl) mot dvi och vips..

Har det funkat under en längre tid? Låter väldigt konstigt att det skulle vara bildskärmen som ger ett sånt problem...

Hursomhelst hoppas det löste sig!

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av pushroads:

Inte bildskärmen, grafikkortet/drivrutiner. Men det var ju trevligt att de löste sig i alla fall.

Permalänk

Verkar vara glapp i hdmi kabeln..köpte en supra-kabel för något år sen, tror fanken den kostade lika mycket som min samsungskärm på 27" gjorde nu... men den funkar nu iallafall... håller tummarna...:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pushroads:

Verkar vara glapp i hdmi kabeln..köpte en supra-kabel för något år sen, tror fanken den kostade lika mycket som min samsungskärm på 27" gjorde nu... men den funkar nu iallafall... håller tummarna...:)

Lagom överpris på den du... Bra att dom har sänkt priset på kabeln nu i alla fall.

Permalänk

Nu dog den igen..."###!#!##"#!#"#" nu vet i fan vad man ska kunna tänka sig göra...

Permalänk
Skrivet av pushroads:

Nu dog den igen..."###!#!##"#!#"#" nu vet i fan vad man ska kunna tänka sig göra...

Är det bildskärmen som dör eller datorn? Om det är datorn har du testat RAM-minnena?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Liknade problem

Skrivet av pushroads:

Hej!

Min stationära dator kraschar i vissa krävande spel :(Battlefield 3, Star wars). Men funkar utmärkt i andra (dirt showdown och att köra vanliga program).

Efter cirka 5-20 minuter in-game, så bara dör datorn och startas om.

Körde ett program som hette OCCT och där fick jag ett fel där det stod: fel i kärna#1 efter 19 min..

Problemet började (tror jag) när jag köpte ett extra grafikkort ( xfx 7870 och körde crossfire) men har nu tagit bort det extra kortet men samma problem kvarstår.

Jag har även uppdaterat till de senaste grafikdrivrutinerna.

Mina specs:

Chassi: Fractal design DEFINE XL USB 3.0 BLACK PEARL
Nätagreggat: fractal design Newton 2 800w
Moderkort: asus p8p67 rev. 3,1
Processor: Intel Core 2 i7 - 2600 @ 3.40ghz
Minne: Corsair XMS3 DDR3 PC10600/1333MHz 4x4gb
Grafikkort: 2 x XFX ATI Radeon HD7870 crossfire
DVD-RW: Samsung dvdwbd sh-b123l
Hårddisk: Adata SSD s510 120gb
Operativsystem: Windows 7 Ultimate (64-bit)

Har själv ett liknade problem! Jag har lirat BO2 nu någon månad, sedan nu i förgår så bara dog datorn efter 20 min spelande och har bara fortsatt så! Datorn bara dör och startar om igen! Datorn känns inte varm eller ngt.
Vet någon vad det kan vara för fel?
Hjälper det att vänta några dagar och låta datorn vila och sedan testa?