I hur stor utsträckning kan jag kräva att få mitt bredband stabilt?

Permalänk
Medlem

I hur stor utsträckning kan jag kräva att få mitt bredband stabilt?

Tjenare alla SweClockare

Jag skall försöka gå rakt på sak men måste skriva lite bakgrundsinfo först, skall försöka hålla det kort. Vi bor i villa, har bott här i 12år. Vi har haft mer eller mindre problem hela tiden fram tills för några månader sedan. Som problem så räknas endast att internetet lägger av, att det är långsamt räknar jag knappt med trots att vi betalar för 24 och får ut 8 Vi har haft Telias tekniker hemma hos oss oräkneliga gånger under 10 års tid, alla har alltid skyllt på att det måste vara något fel på huset och hävdar därmed att det inte är upp till dom.

Men för ca 3 månader sedan så ringde jag till Skanova istället för Telia, då skickade dom ut 2 gubbar, istället för 1, och efter 20min istället för 5 dagar, som stannade tills de hade löst problemet (6h) istället för telias gubbar som max får stanna 1h. Jag blev otroligt nöjd över detta, notera att det INTE var Telia som löste problemet... Problemet i sig var att blixten hade slått ner i ledningen så att själva kabeln inuti höjlet var mer eller mindre av, därav att det blev glapp så att det la av heeeela tiden. Men nu när höstvinden börjar komma tillbaka så är det svajjigt igen, om än mycket bättre än tidigare år, men det lägger av i olika långa perioder ca 10-30 gånger om dagen. Oftast är det bara för någon minut, men när man spelar till exempel Diablo och precis fått 5 NV stacks och det lägger av, eller att man är i slutkampen på HoN, eller vad som helst så är det extremt frustrerande!

Nu till själva frågan: I hur stor utsträckning kan jag kräva att Telia åtgärdar detta problemet så att internetet inte behöver lägga av hela tiden så fort det börjar blåsa eller regna lite? Vi är förövrigt det huset om är absolut längst bort på våran ledning (ca.2km). Så jag menar, vill Telia lösa problemet permanent så behöver dom säkert byta hela sträckan på 2km med kabel samt byta ut dom antika telekopplingarna påvägen hit. Det hade ju varit det bästa såklart, men kan man kräva detta som kund?

Sen så är det så väldigt typiskt att det är just vi i det här området som har sämst internet, när det är vi, jag och min bror som använder mest internet av alla. Vi skulle kunna offra vad som helst för att få fiber hit, men självklart skall vi bo precis mitt emellan 2st olika nät och inte inom en sådan zon. Samma sak gäller med telestationerna, precis mitt emellan...

Ledsen för att det blev så mycket "irrelevant" information men jag är så trött på det här att om jag inte lyckas lösa det här så ser jag knappt någon annan utväg än att flytta :'(

Permalänk

Skulle nog råda dig till att skaffa en 3G-uppkoppling om det är möjligt, det är iallafall mindre känsligt än Telia-sladdarna.
Högst troligtvis så kan du inte kräva att dom ska åtgärda det för internets skull, däremot så har dom "tror" jag att dom måste göra det om inte din telefon funkar.

Och man flyttar väl inte från sitt hus bara för att man inte har stabilt internet för att man ska kunna spela, då borde du skaffa dig en vettigare hobby än så.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem

Du betalar för en tjänst som de inte lyckas leverera fullt ut. Varför betala för 24Mbit när du får ut 8Mbit varför inte sänka ditt abbonemang till 8Mbit och betala för det istället?

Sen så vad det gäller att det lägger av till och från är jue fråga om driftsäkerhet visst kan det bli avbrott men är det 20 - 30ggr per dag så är det helt klart något fel som Telia eller Skanova skall åtgärda för dig som kund utan kostnad för dig.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Du betalar för en produkt som du ska kunna nyttja, om din utrustning, alltså allt innan för din dörr är intakt, helt och korrekt installerat så är resten telias ansvar. Du har rätt att kräva att dom ska se till att hålla en viss standard och leverera det du betalar för..
Gör dom inte det gå till Reklamationsverket och få hjälp med att häva ditt abonnemang. Får du också bara ut 8 när dom garanterar 12-24 så sköter dom inte sitt jobb.
Nästa gång du ringer, be att få tala med personens chef, sedan deras chef och se till så den chefen löser problemet åt dig. Glöm inte ta namn på alla som svarar i telefonen.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

jag hänger inte riktigt med... felet hittades av skanova, vilket visade sig vara en kabel som var mer eller mindre av p.g.a blixtnedslag, yeah? Byttes inte den kabeln så allt var frid och fröjd igen?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av adriankarlsson:

Skulle nog råda dig till att skaffa en 3G-uppkoppling om det är möjligt, det är iallafall mindre känsligt än Telia-sladdarna.
Högst troligtvis så kan du inte kräva att dom ska åtgärda det för internets skull, däremot så har dom "tror" jag att dom måste göra det om inte din telefon funkar.

Och man flyttar väl inte från sitt hus bara för att man inte har stabilt internet för att man ska kunna spela, då borde du skaffa dig en vettigare hobby än så.

3g är det inte ens tal om, det är väääldigt dålig täckning här ute på landet. Värt att tillägga är att jag är 19år = jag bor med föräldrarna. Om internetet fungerar såhär dåligt så vill man skynda sig lite mer att flytta hemifrån menade jag bara

Skrivet av Grabben_83a:

Du betalar för en tjänst som de inte lyckas leverera fullt ut. Varför betala för 24Mbit när du får ut 8Mbit varför inte sänka ditt abbonemang till 8Mbit och betala för det istället?

Sen så vad det gäller att det lägger av till och från är jue fråga om driftsäkerhet visst kan det bli avbrott men är det 20 - 30ggr per dag så är det helt klart något fel som Telia eller Skanova skall åtgärda för dig som kund utan kostnad för dig.

Jag har testat att bara betala för 8mbit, men då får vi bara 5mbit, väldigt snålt kan man tycka men så är det...

Kan jag alltså kräva att dom fixar uppkopplingen, oavsett om de hävdar att det är en stor kostnad för endast ca. 5 kunder på min gata?

Skrivet av xamber:

Du betalar för en produkt som du ska kunna nyttja, om din utrustning, alltså allt innan för din dörr är intakt, helt och korrekt installerat så är resten telias ansvar. Du har rätt att kräva att dom ska se till att hålla en viss standard och leverera det du betalar för..
Gör dom inte det gå till Reklamationsverket och få hjälp med att häva ditt abonnemang. Får du också bara ut 8 när dom garanterar 12-24 så sköter dom inte sitt jobb.
Nästa gång du ringer, be att få tala med personens chef, sedan deras chef och se till så den chefen löser problemet åt dig. Glöm inte ta namn på alla som svarar i telefonen.

Låter bra! Då skall jag nog ta och ringa till Skanova igen, det gick ju mycket bättre än när jag ringde till Telia

Skrivet av Marticus:

jag hänger inte riktigt med... felet hittades av skanova, vilket visade sig vara en kabel som var mer eller mindre av p.g.a blixtnedslag, yeah? Byttes inte den kabeln så allt var frid och fröjd igen?

Jag menade att vi har haft problem med internetet i 10 år ungefär, sen kom en en kille från skanova och löste det, och nu är det tillbaka igen. "problemet" ligger i ledningen, det är det enda jag vet... Och frågan är om jag kan kräva att dom åtgärdar det, trots att det är en så stor kostnad för endast 1 kund

Permalänk
Medlem

då är jag me. Skulle förvåna mig om telia står för det, men dem kanske gör det!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Syncar modemet fortfarande upp i 8mbit sedan de bytte kablarna inne i ditt hus eller har du fått högre hastighet sedan bytet? Hur många dagar fungerade det bra efter att de bytt kablarna?

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av SubMarine:

Syncar modemet fortfarande upp i 8mbit sedan de bytte kablarna inne i ditt hus eller har du fått högre hastighet sedan bytet? Hur många dagar fungerade det bra efter att de bytt kablarna?

De bytte inga kablar direkt, eller... De bytte bara ut ca. 1 meter på ledningen. Det fungerade i stort sätt jättebra i 3 månader, och nu är det tillbaka igen Man kan gå från 50 ping till 2000, och man flyger ut ur D3 (det jag spelar atm) typ var 10-15e minut när det är riktigt dåligt

Permalänk

Okej så du tappar inte synken med telestationen utan du får bara mycket hög ping när det strular? Hur lång tid tar det innan det slutar strula efter att det börjat? Har du bytt någon komponent i nätverket efter dessa tre månader som det fungerade bra?

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem

Jag kräver att det är uppe 24/7, nere 1-2 dagar om året max. Telefonen krånglar aldrig men internet ska krångla minst en gång i månaden.

Permalänk

Vet du om hemtelefonen glappar lika mycket? Isf så är jag nästan säker på att Telia är skyldiga att få den driftsäker.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Telia är ändå skyldiga att få den driftsäker. Ligger felet utanför ditt hus är det leverantörens skyldighet att se till så dom levererar en produkt i Sverige.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Fast om lösningen på problemet är att byta ut hela telekabeln så kan man som kund i regel glömma det. Man lär knappast vilja gräva ner mängder med pengar på att byta ut en gammal teknik.

Man blir förmodligen erbjuden att byta till en mobil lösning/ansluta sig till ett fibernät beroende på vad för möjligheter som finns.

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering, allt går med snigelfart men nu har Skanova ÄNTLIGEN gått med på att byta ut åtminståne den del på kabeln som är äldst och antagligen skapar problemen! Bytet skall ske så fort som möjligt i 2013, det är alltså inte helt omöjligt att få kopparkabel utbytt! Det roliga är dock att det nu har börjat planeras för fiber, lär ju bli klart samtidigt som kopparn xD

Permalänk
Medlem

I hur stor utsträckning kan jag kräva att få mitt bredband stabilt?

I så stor utsträckning som dom lovat ut antar jag

Permalänk
Medlem

Det är den vanliga historien med telia - gör som alla andra, byt operatör då telia inte ens är intressarade av att lösa problemen med åldrande ADSL tekniken.

Permalänk
Medlem

Skanova garanterar att du kan ringa med analog telefon och använda ett analogt modem i 20 Kbit/s.
Detta regleras i lagen om eleltronsik kommunikation (2003:396 om jag minns rätt)

Allt utöver det är bonus. Sen kan man klaga på Telia osv för att de inte håller vad de lovar men då är chansen lika stor att det säger upp abbet.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415