Mid- till high-end 4-tums Android-telefoner?

Permalänk
Medlem

Mid- till high-end 4-tums Android-telefoner?

Jag siktar på att köpa en ny Android-mobil ganska så omgående, men är lite besviken på utbudet i dagsläget. Jag filtrerade ut alla Android-mobiler på prisjakt, och sorterade på omdöme. Google Nexus One ligger överst, men känns som lite överpris med tanke på den gamla Android-versionen, samt att skärmen är lite i det minsta laget. Övriga mobiler uppe i toppen är antingen för stora (4.3-skärm är nog min övre gräns) eller har några andra uppenbara nackdelar. T.ex Samsung Galaxy S2 har ganska många negativa recensioner som tar upp t.ex dålig byggkvalité, låg batteritid, diverse buggar och dålig prestanda (hackar/laggar). Även Sonys Xperia-modeller dras med väldigt varierande recensioner. Alltså, klart jag fattar att på x tusen användare kommer det alltid finnas måndagsexemplar samt folk som är missnöjda med smådetaljer, men om säg 2-3 av 10 recensioner ger mindre bra betyg (långsam, varning om batteritid, lagg, dålig kvalité) så drar jag öronen åt mig.

I dagsläget har dessa två fångat mitt intresse:

• HTC Sensation XE, dock antyder flera recensioner att det finns bättre telefoner där ute (vilka, inom samma storlek?)

• Samsung Galaxy S Advance (tydligen ersättaren till Samsung Galaxy R). Få negativa recensioner, men det kan ju bero på det låga antalet recensioner totalt. Och enligt specifikationerna ska den väl vara sämre än Samsung Galaxy S2 som jag redan har dissat, mer eller mindre. Så jag vete 17...

Vilka modeller tycker ni att jag ska titta närmare på?

Det jag vill ha:

• Bra mottagning och samtalskvalité

• Minimalt med allvarliga buggar eller negativa omdömen inrapporterade bland användarna på olika forum

• Ej för gammal (som tidigast släppt slutet av 2011)

• Android (som minst stöd för 4.0)

• Ska passa smidigt i jeansfickan även när man sitter eller cyklar. Det innebär att jag tror runt 4-tumsskärm är lagom för mig (minimum 3.7, max 4.3).

• Gedigen byggkvalité, och tålig även utan skal. Bör hålla daglig användning i minst 2 år.

• Bra energiförbrukning/hantering (jämför t.ex med en iPhone 4s som kan ha wireless och gps igång hela tiden på en laddning typ var 24-48:e timme)

• Bra skärm (t.ex Samsung Galaxy S2 har tydligen inte så bra upplösning enligt vissa recensioner)

• Bra kamera (i nivå med iPhone 4s eller bättre)

• Standardiserade knappar (gärna touch) för "Meny", "Bakåt" och "Hem" (ogillar skarpt att t.ex iPhone-appar kan ha bakåt- och meny-knappar lite var som helst)

Funktioner som är helt oviktiga för mig är:

• Musikfunktioner (lyssnar aldrig på musik på mobilen)

• Interaktion mot Facebook, Twitter, Instagram eller liknande (vill jag kolla facebook/twitter så går jag in där själv, och skulle jag mot förmodan vilja ladda upp en bild så gör jag det manuellt)

• Stöd för avancerade spel (jag spelar bara logik/pussel-spel a'la Tetris)

Som bakgrund kan jag nämna att jag i dagsläget använder en HTC Gratia (3.2-skärm) privat och en iPhone 4S för jobbet. Det är HTC'n som jag ska byta ut. Dessvärre är det så att jag bara har kvar HTC'n en vecka till, och om jag därefter inte har köpt en ny telefon så måste jag använda min gamla och halvtrasiga dumbphone enda till dess att jag köpt en ny. Så om jag ska vänta på en ny modell så är jag inte beredd att vänta mer än några veckor.

För att sammanfatta det jag söker så är det väl en mid- till high-end 4-tums Android-telefon. Vad jag är beredd att lägga på denna telefon varierar beroende på hur bra jag tycker att den verkar vara, men generellt kan jag väl säga att kanske 2000 kr för en modell som når upp till kanske 80% av mina krav upp till säg 6-7000 för en "perfekt" telefon (dvs en telefon som jag verkligen bara som mest kan hitta minimala saker att anmärka på, och som håller i flera år).

Permalänk
Medlem

Har inget direkt tips då din beskrivning av vad du söker är lite kräsen

Men värt att nämna är att det finns större batterier till androider (kan bara lova att S2an som jag har möjlighet).
Jag har en S2a i nuläget och håller med det du läst, batteri-tiden är värdelös.
Men uteslut ingen telefon pga. batterietid för det kan finnas större batterier som går att köpa inte alls för dyrt.
Mobilen bler lite tjockare om man byter ut original batteriet.

http://www.batteryupgrade.se/shopBrowser.php?shopGroupId=1103...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ackaman:

Har inget direkt tips då din beskrivning av vad du söker är lite kräsen

Jo, jag vet, jag kan vara lite kräsen ibland... Eller typ alltid, när jag ska köpa något nytt som kostar mer än en spottstyver...

Men jag menar att det är oftast rätt bra att börja kräsen, med riktigt höga krav, och sen så att säga arbeta sig nedåt, och gradvis sänka sina krav. Oftast finns det produkter som passar in på mina allra högsta krav, bara det att dom är lite väl dyra, men i det här fallet har jag ännu inte hittat några såna produkter alls, vilket jag finner lite märkligt. Det är därför jag skapade denna tråd, för att jag är rätt säker på att jag missat ganska många telefoner genom att enbart utgå ifrån prisjakts listning, men jag har ingen bra koll på andra ställen att kolla in.

Citat:

Men värt att nämna är att det finns större batterier till androider (kan bara lova att S2an som jag har möjlighet).
Jag har en S2a i nuläget och håller med det du läst, batteri-tiden är värdelös.
Men uteslut ingen telefon pga. batterietid för det kan finnas större batterier som går att köpa inte alls för dyrt.
Mobilen bler lite tjockare om man byter ut original batteriet.

http://www.batteryupgrade.se/shopBrowser.php?shopGroupId=1103...

Du har en poäng där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimih:

Jo, jag vet, jag kan vara lite kräsen ibland... Eller typ alltid, när jag ska köpa något nytt som kostar mer än en spottstyver...

Men jag menar att det är oftast rätt bra att börja kräsen, med riktigt höga krav, och sen så att säga arbeta sig nedåt, och gradvis sänka sina krav. Oftast finns det produkter som passar in på mina allra högsta krav, bara det att dom är lite väl dyra, men i det här fallet har jag ännu inte hittat några såna produkter alls, vilket jag finner lite märkligt. Det är därför jag skapade denna tråd, för att jag är rätt säker på att jag missat ganska många telefoner genom att enbart utgå ifrån prisjakts listning, men jag har ingen bra koll på andra ställen att kolla in.

Du har en poäng där.

Problemet är väl att fu vill ha en så "liten" skärm då alla dagens flagskepp är 4,5" plus. Men kolla på xpera p kanske passar dig. Tror den matchar alla din. Möjligtvis lite dålig batteri tid.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att Motorola Razr och Razr MAXX passar bra in.
Razr är dock inte värd de 3200kr+ den kostar idag, men om den sjunker till nivåerna runt början av sommaren (2500kr på t.ex Elgiganten) så är den ett klockrent köp.
MAXX kostar mer med ger istället grym batteritid.

Razr har riktigt bra byggkvalitet, fysiska touchknappar för meny, hem, bakåt och sök, ICS har nyligen börjat rulla ut i Sverige, den är rapp, fin skärm, tillräckligt bra kamera etc.

Till nackdelarna hör en svagt gul ton vid betraktning rakt framifrån (som man normalt inte tänker på om man inte är medveten om det) och fläckar på skärmen som syns i totalt mörker när svart visas på skärmen (inget man ser så ofta heller).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Problemet är väl att fu vill ha en så "liten" skärm då alla dagens flagskepp är 4,5" plus.

Jag har klämt på en Samsung GS2 och en HTC One X och båda dom känns lite för stora för mig. Märkligt att så många andra tycker dom är i lagom storlek. Har folk jättestora händer, eller har dom gett upp tanken att en telefon ska kunna användas med enbart en hand?

Dock verkar det svårt att hitta något vettigt även om jag ökar min maxgräns till 4.5-tumsskärm. Denna sökning ger nämligen inte en enda träff på prisjakt:

Lanseringsår: 2012
Omdöme: 7+
Skärmstorlek: 3.5-4.5
Taltid: 8.8+

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s92142055&o=produkt_bet...

Om jag ändrar filtreringen till 2011-2012 så får jag dessa tre som resultat:

• Samsung Galaxy R

• Samsung Galaxy S2

• HTC Sensation XE

Alla förutom SG2 verkar dock vara utgående modeller dessvärre, och om jag ska köpa en telefon för att ha några år (jag lockas sällan av det senaste och hetaste) så känns lite inte så jättekul att köpa en telefon som är utgående modell redan när jag köper den. Och prisjakt-omdömena för SG2 gör den inte jättelockande. På tok för många som ger den lågt betyg pga bl.a byggkvalitén. Fan vad trist detta är...

Citat:

Men kolla på xpera p kanske passar dig. Tror den matchar alla din. Möjligtvis lite dålig batteri tid.

Xperia P verkar vara en budgetmodell? Har kollat lite nu på Xperia Acro S, som också den verkar vara lite av en budgetmodell, men snäppet bättre än Xperia P(?). Den specade batteritiden är lite låg dock. Finns ingen high end-modell av Xperia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jag skulle säga att Motorola Razr och Razr MAXX passar bra in.
Razr är dock inte värd de 3200kr+ den kostar idag, men om den sjunker till nivåerna runt början av sommaren (2500kr på t.ex Elgiganten) så är den ett klockrent köp.
MAXX kostar mer med ger istället grym batteritid.

Razr har riktigt bra byggkvalitet, fysiska touchknappar för meny, hem, bakåt och sök, ICS har nyligen börjat rulla ut i Sverige, den är rapp, fin skärm, tillräckligt bra kamera etc.

Till nackdelarna hör en svagt gul ton vid betraktning rakt framifrån (som man normalt inte tänker på om man inte är medveten om det) och fläckar på skärmen som syns i totalt mörker när svart visas på skärmen (inget man ser så ofta heller).

Vad märkligt, den verkar matcha alla mina sökkriteringer i mitt föregående inlägg, men ändå kommer den inte upp i den sökningen. Kan du se vad jag missat?

Batteritiden verkar ju underbar med denna modell. Bra pris också. Dock är jag inte helt nöjd med utseendet. Har alltid föredragit utseendet på HTC's olika modeller.

Men jag får nog ta och ta och klämma och känna lite på den i en butik närmaste dagarna. Specifikationer i all ära, det är först vid en fysisk inspektion man får en mer ordentlig känsla för hur en telefon är.

Tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimih:

Vad märkligt, den verkar matcha alla mina sökkriteringer i mitt föregående inlägg, men ändå kommer den inte upp i den sökningen. Kan du se vad jag missat?

Batteritiden verkar ju underbar med denna modell. Bra pris också. Dock är jag inte helt nöjd med utseendet. Har alltid föredragit utseendet på HTC's olika modeller.

Men jag får nog ta och ta och klämma och känna lite på den i en butik närmaste dagarna. Specifikationer i all ära, det är först vid en fysisk inspektion man får en mer ordentlig känsla för hur en telefon är.

Tack för tipset

har du kollat någe på HTC one S, är ju ett alternativ till one x om du gilar HTC samt inte vill ha "för stor" skärm

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

har du kollat någe på HTC one S, är ju ett alternativ till one x om du gilar HTC samt inte vill ha "för stor" skärm

Jo, jag har kollat in den, men tror nästan att avsaknaden av meny-knapp är en deal breaker för mig. Dessutom antyder vissa personer att skärmen inte är så bra.
Men visst, om jag ändå tar en tur in till en affär som har denna inne så kommer jag definitivt testa den en stund. Så tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimih:

Jo, jag har kollat in den, men tror nästan att avsaknaden av meny-knapp är en deal breaker för mig. Dessutom antyder vissa personer att skärmen inte är så bra.
Men visst, om jag ändå tar en tur in till en affär som har denna inne så kommer jag definitivt testa den en stund. Så tack för tipset

vill bara meddela att på one x iaf kan man ställa om "multi-task" knappen till en menyknapp i sense sedan den sista uppdateringen, vet inte om det finns/ planeras till S men det kan jag tänka mig iaf

Edit: såg precis att uppdateringar börjat rulla ut för s oxå http://www.swedroid.se/htc-one-s-far-android-4-0-4-och-sense-...

dock står det inget om meny-knappen men förövrigt verkar det vara "samma" uppdatering som till one x där man kan ändra meny-knappen

Edit2: verkar som det går http://www.aapstatic.nl/photos/134/56/315144289/htc-one-s-sen...

Edit3: kommer på nya saker hela tiden om du ska in i en affär och klämma på den, kolla då inställningar>om>programvaruinformation. Kolla om den visar 4.1 under sense verision, gör den det kolla inställningar>display, gester och knappar> Senaste program knapp.
Går det att ändra är du ju i hamn

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Inaktiv

Jag tror att det är Sony Xperia S och HTC One S du ska titta på, glöm resten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

hTC är väl den bäst byggda telefonen som finns ute..Min gamla desire har jag tappat i gatan ett par gånger på fyllan och den har knappt blivit repig.Skärmen är som ny och då har jag inte haft nåt skydd alls.

Mitt tips är helt klart hTC av nån modell

Köpte mig en SG3 och den känns mer plastig tyvärr.Vill inte ens tänka på vad som skulle hända med den om jag tappar den i gatan som jag gjort med desire som förövrigt är min fylle lur idag..haha

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

vill bara meddela att på one x iaf kan man ställa om "multi-task" knappen till en menyknapp i sense sedan den sista uppdateringen, vet inte om det finns/ planeras till S men det kan jag tänka mig iaf

Edit: såg precis att uppdateringar börjat rulla ut för s oxå http://www.swedroid.se/htc-one-s-far-android-4-0-4-och-sense-...

dock står det inget om meny-knappen men förövrigt verkar det vara "samma" uppdatering som till one x där man kan ändra meny-knappen

Edit2: verkar som det går http://www.aapstatic.nl/photos/134/56/315144289/htc-one-s-sen...

Edit3: kommer på nya saker hela tiden om du ska in i en affär och klämma på den, kolla då inställningar>om>programvaruinformation. Kolla om den visar 4.1 under sense verision, gör den det kolla inställningar>display, gester och knappar> Senaste program knapp.
Går det att ändra är du ju i hamn

Stort tack du! Detta är väldigt trevliga nyheter. Och så visade det sig att en kollega på jobbet hade just en såndäringa HTC One S, så vi provade ditt tips och hittade den där inställningen utan problem. Jag passade även på att titta lite på skärmen, och den verkar helt ok det lilla jag hann se. Däremot är ja lite bekymrad över att batteriet inte går att byta ut. Hur länge kan ett sånt här batteri förväntas hålla, utan att tappa allt för mycket "effekt"? Är den slut efter ett år kanske?

Jag insåg för övrigt varför jag inte fick med denna modell i min filtrering förut. Taltiden (2G) står inte specad alls för den modellen, och då filtrerar tydligen Prisjakt bort den om man väljer en taltid större än 0. Något mer logiskt hade kanske varit att göra tvärt om, och så att säga inkludera dom där taltiden är okänd (kanske med en extra markering i sökresultatet). aja...

Permalänk

Galaxy s2 är en riktgt bra telefon. Du kan byta batteriet mot ett större om du vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Galaxy s2 är en riktgt bra telefon. Du kan byta batteriet mot ett större om du vill

Jag ser för- och nackdelar hos både HTC One S och Samsung Galaxy S2. HTC'n är enligt mig snyggare, och mindre plastig. Dock har den inte utbytbart batteri och inte heller någon SD-plats (vilken smartskalle tog dessa beslut? suck...)

Permalänk
Avstängd

Menyknapp saknas för att google aktivt jobbat för att få bort den, det skall finnas knapp för tillbaka, hem och en aktivitetsknapp. (Android 4.x virtuella eller tillverkarens egna fysiska)
Menyknapp skall istället integreras i appar och spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Menyknapp saknas för att google aktivt jobbat för att få bort den, det skall finnas knapp för tillbaka, hem och en aktivitetsknapp. (Android 4.x virtuella eller tillverkarens egna fysiska)
Menyknapp skall istället integreras i appar och spel.

Må så vara att Google vill få bort den, men själv så gillar jag den skarpt. Jag tycker att den tillför något, och om man ändå har fysisk plats för den så ser jag ingen anledning att ta bort den.

Permalänk
Avstängd

De bästa Android modellerna verkar ha stora skärmar, runt 4.8 tum.
Vilket jag inte gillar heller, blir för stora helt enkelt.

Ett alternativ annars skulle vara Nokia Lumia 800 som har 3.7 tum:
http://www.nokia.com/se-sv/produkter/telefon/lumia800/

Inte Android men ändå. De nya modellerna som kommer i höst blir troligen i samma storlek som Lumia 800 och 900 också:
http://www.mobil.se/nyheter/nokia-phi-forst-ut-med-windows-ph...

Kan kanske vara värt att vänta in dessa och testa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik6504:

De bästa Android modellerna verkar ha stora skärmar, runt 4.8 tum.
Vilket jag inte gillar heller, blir för stora helt enkelt.

Exakt. Så himla trist att man måste nöja sig med sämre skärm, lagringsutrymme m.m bara för att man vill ha 4-4.3 tumsskärm. Jag vill ha en state-of-the-art-modell, ett flaggskepp, med 4-4.3 tumsskärm.

Citat:

Ett alternativ annars skulle vara Nokia Lumia 800 som har 3.7 tum:
http://www.nokia.com/se-sv/produkter/telefon/lumia800/

Inte Android men ändå. De nya modellerna som kommer i höst blir troligen i samma storlek som Lumia 800 och 900 också:
http://www.mobil.se/nyheter/nokia-phi-forst-ut-med-windows-ph...

Kan kanske vara värt att vänta in dessa och testa?

Njae... Jag har aldrig gillat Nokia, och Windows Phone känns inte heller som något för mig.

Men tack för att du påminde mig om att det kommer nya telefonmodeller hela tiden. Jag har på tok för dålig koll på sånt. Vilket är bästa stället för att få en överblick över vilka nya telefonmodeller som kommer ut närmaste veckorna/månaderna? För om det kommer någon riktigt superintressant android-telefon inom en inte allt för avlägsen framtid så kanske jag kan stå ut med min gamla dumbphone som privatmobil (och min jobb-iphone som surfmobil) fram tills dess. Även om det inte är sådär jättelockande att kasta sig över en telefon när den är helt ny på marknaden (jag har alltid föredragit att vänta tills ny teknik är inkörd och beprövad, med de värsta barnsjukdomarna över).

Permalänk
Avstängd

En sådan här från HTC eller Samsung och jag hade köpt en direkt

http://www.swedroid.se/xiaomi-phones-kanske-kommer-till-europ...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jimih:

Exakt. Så himla trist att man måste nöja sig med sämre skärm, lagringsutrymme m.m bara för att man vill ha 4-4.3 tumsskärm. Jag vill ha en state-of-the-art-modell, ett flaggskepp, med 4-4.3 tumsskärm.

Njae... Jag har aldrig gillat Nokia, och Windows Phone känns inte heller som något för mig.

Men tack för att du påminde mig om att det kommer nya telefonmodeller hela tiden. Jag har på tok för dålig koll på sånt. Vilket är bästa stället för att få en överblick över vilka nya telefonmodeller som kommer ut närmaste veckorna/månaderna? För om det kommer någon riktigt superintressant android-telefon inom en inte allt för avlägsen framtid så kanske jag kan stå ut med min gamla dumbphone som privatmobil (och min jobb-iphone som surfmobil) fram tills dess. Även om det inte är sådär jättelockande att kasta sig över en telefon när den är helt ny på marknaden (jag har alltid föredragit att vänta tills ny teknik är inkörd och beprövad, med de värsta barnsjukdomarna över).

Finns en del internationella webbsaiter man kan följa för mobilnyheter:
http://www.phonearena.com/
http://www.theverge.com/

Permalänk
Medlem

Gå ner i skärmstorlek så blir http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=922645 ett möjligt alternativ.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

Finns en del internationella webbsaiter man kan följa för mobilnyheter:
http://www.phonearena.com/
http://www.theverge.com/

Tack för tipsen. Jag har sett en del av phonearenas videorecensioner men inte tittat runt på deras sida i övrigt.

Skrivet av skogsvilden:

Gå ner i skärmstorlek så blir http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=922645 ett möjligt alternativ.

Oj, det var ett väldigt stort steg ner i skärmstorlek. Iom att jag tycker min 3.2-tumsskärm på min HTC Gratia är för liten så tror jag nog att en 3-tumsskärm inte är något för mig. Nä, jag avvaktar nog ett tag till. 4 tum är den perfekta storleken enligt mig.