Mid- till high-end 4-tums Android-telefoner?
Jag siktar på att köpa en ny Android-mobil ganska så omgående, men är lite besviken på utbudet i dagsläget. Jag filtrerade ut alla Android-mobiler på prisjakt, och sorterade på omdöme. Google Nexus One ligger överst, men känns som lite överpris med tanke på den gamla Android-versionen, samt att skärmen är lite i det minsta laget. Övriga mobiler uppe i toppen är antingen för stora (4.3-skärm är nog min övre gräns) eller har några andra uppenbara nackdelar. T.ex Samsung Galaxy S2 har ganska många negativa recensioner som tar upp t.ex dålig byggkvalité, låg batteritid, diverse buggar och dålig prestanda (hackar/laggar). Även Sonys Xperia-modeller dras med väldigt varierande recensioner. Alltså, klart jag fattar att på x tusen användare kommer det alltid finnas måndagsexemplar samt folk som är missnöjda med smådetaljer, men om säg 2-3 av 10 recensioner ger mindre bra betyg (långsam, varning om batteritid, lagg, dålig kvalité) så drar jag öronen åt mig.
I dagsläget har dessa två fångat mitt intresse:
HTC Sensation XE, dock antyder flera recensioner att det finns bättre telefoner där ute (vilka, inom samma storlek?)
Samsung Galaxy S Advance (tydligen ersättaren till Samsung Galaxy R). Få negativa recensioner, men det kan ju bero på det låga antalet recensioner totalt. Och enligt specifikationerna ska den väl vara sämre än Samsung Galaxy S2 som jag redan har dissat, mer eller mindre. Så jag vete 17...
Vilka modeller tycker ni att jag ska titta närmare på?
Det jag vill ha:
Bra mottagning och samtalskvalité
Minimalt med allvarliga buggar eller negativa omdömen inrapporterade bland användarna på olika forum
Ej för gammal (som tidigast släppt slutet av 2011)
Android (som minst stöd för 4.0)
Ska passa smidigt i jeansfickan även när man sitter eller cyklar. Det innebär att jag tror runt 4-tumsskärm är lagom för mig (minimum 3.7, max 4.3).
Gedigen byggkvalité, och tålig även utan skal. Bör hålla daglig användning i minst 2 år.
Bra energiförbrukning/hantering (jämför t.ex med en iPhone 4s som kan ha wireless och gps igång hela tiden på en laddning typ var 24-48:e timme)
Bra skärm (t.ex Samsung Galaxy S2 har tydligen inte så bra upplösning enligt vissa recensioner)
Bra kamera (i nivå med iPhone 4s eller bättre)
Standardiserade knappar (gärna touch) för "Meny", "Bakåt" och "Hem" (ogillar skarpt att t.ex iPhone-appar kan ha bakåt- och meny-knappar lite var som helst)
Funktioner som är helt oviktiga för mig är:
Musikfunktioner (lyssnar aldrig på musik på mobilen)
Interaktion mot Facebook, Twitter, Instagram eller liknande (vill jag kolla facebook/twitter så går jag in där själv, och skulle jag mot förmodan vilja ladda upp en bild så gör jag det manuellt)
Stöd för avancerade spel (jag spelar bara logik/pussel-spel a'la Tetris)
Som bakgrund kan jag nämna att jag i dagsläget använder en HTC Gratia (3.2-skärm) privat och en iPhone 4S för jobbet. Det är HTC'n som jag ska byta ut. Dessvärre är det så att jag bara har kvar HTC'n en vecka till, och om jag därefter inte har köpt en ny telefon så måste jag använda min gamla och halvtrasiga dumbphone enda till dess att jag köpt en ny. Så om jag ska vänta på en ny modell så är jag inte beredd att vänta mer än några veckor.
För att sammanfatta det jag söker så är det väl en mid- till high-end 4-tums Android-telefon. Vad jag är beredd att lägga på denna telefon varierar beroende på hur bra jag tycker att den verkar vara, men generellt kan jag väl säga att kanske 2000 kr för en modell som når upp till kanske 80% av mina krav upp till säg 6-7000 för en "perfekt" telefon (dvs en telefon som jag verkligen bara som mest kan hitta minimala saker att anmärka på, och som håller i flera år).