Domstol i USA: "Samsung har kopierat Iphone och Ipad"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Hade fungerat om inte hela världens ekonomi ligger på USAs breda axlar.

Hade varit intressant att se effekterna efter en hel världsekonomi blivit raserad, tänker mig i stil med filmen Fight Club

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

"Originality and innovation"..
Hahahahahahaahaaaaa, Apple har kopierat/stulit allt de har gjort sedan de grundades ffs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Undrar om man kan patentera en build order i SC2 i USA

Hmm... har inte tänkt på det! Skulle faktiskt inte förvåna mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Har man hängt med i detta mål vet man att domaren Lucy Koh knappast kan påstås ha favoriserat någon. Tvärt om har hon ju varit högst irriterad på båda parter, frågade tex om Apples advokater hade rökt crack Flera gånger har hon försökt pressa dem för att lösa detta själva, innan det gick till juryn att besluta.

Min första tanke när jag läste domen var "nej nej nej, vad håller dom på med nu, så kan dom inte göra.. väljer de sida för att apple är amerikanskt?"

Lite om det amerikanska rättssystemet
http://www.dn.se/debatt/hopplost-for-svenska-foretag-i-amerik...

Skrivet av DN debatt:

1. Det är lätt att starta process i USA. En amerikansk domstol accepterar att ta upp de flesta ärenden, bara det finns minsta lilla anknytning till landet. Domstolarna tillämpar då vanligtvis amerikansk rätt fastän ärendet ursprungligen handlar om helt andra länder. För 30 år sedan exporterade ett svenskt företag en hiss till Korea. Hissen såldes senare vidare till USA. Det svenska företaget är nu föremål för stämning i USA, enligt amerikansk rätt. Exemplen är många där internationella principer om vilket land som ska hantera en tvist, så kallade lagvals- och forumregler, inte följs. Stämningar tas upp i USA fastän de utifrån sett inte har där att göra.

2. Advokatkostnader är oundvikliga. Den stora risken för företag är oftast inte skadestånden, även om de i sig kan vara extremt höga, utan de enorma advokatkostnaderna. Dessa kostnader är i praktiken omöjliga att slippa. I Sverige är den grundläggande principen att den som förlorar betalar motpartens advokatkostnader, vilket förhindrar okynnestvistande. Så är det inte i USA. I kombination med att advokaten får betalt i procent på vad han eller hon lyckas utverka – i regel tar advokaten runt 30 procent av ett skadestånd eller en uppgörelse – så blir det rent processdrivande. Den klagande och dennes advokat har aldrig något att förlora på att dra i gång en tvist. Påstådda konsument¤skador blir på det sättet en mycket lönsam affär för advokater i USA. Många företag väljer i dessa fall hellre att göra upp än hamna i segdragna tvister, även i de fall där klaganden troligen inte skulle tilldömas någon rätt till ersättning.

3. Juryledamöterna saknar kunskap. Det amerikanska jurysystemet är kringgärdat av regler och procedurer som tyvärr utnyttjas av parterna. De som sitter i juryn ska vara den amerikanska allmänheten. Förutom den brist på juridisk kompetens som de i utgångsläget har, så kan klagandeparten alltid välja bort jurykandidater. Resultatet blir att kritiskt tänkande ledamöter sorteras bort, kvar blir de påverkbara och lättledda.

De som sitter i juryn kan även tycka att det är ganska underhållande att bestämma att ett utländskt företag ska betala miljontals dollar till en ”vanlig hederlig” amerikan, något vi har sett exempel på. Nationalismen har ingen naturlig spärr i jurysystemet och summorna som döms ut är extremt höga.

Det behöver ju inte betyda att det har hänt här, men man undrar ju...

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk

Skall aldrig köpa mer av Apples överprisade skitprodukter. Hade en iPhone 3GS och det räckte gott och väl för att se hur kassa produkter de gör. Innovativa, jo tjenare. Kanske om man inte har andra krav än att kunna ringa, sms:a, "facebooka" och "instagramma". Apple har knappast ritat om mobilvärlden. Avancerade smartphones fanns länge innan iPhone kom och inga funktioner som iPhone 2G med iOS 1.0 hade var speciellt revolutionerande. Man kunde ju inte ens använda tredjeparts applikationer i början

Det enda Apple har gjort är att fördumma begreppet smartphone genom att ta bort eller helt strunta i funktioner som förut definierade en smartphone. En iPhone är inget annat än en dumbphone med Touchscreen förrän du jailbreakar den. Och hur många iSheep har gjort det?

Visa signatur

[Fractal Design Define R3 Titanium|MSI P67A-GD65|Intel i7 2600K|Corsair 8Gb 1600 MHz|Gigabyte GTX 570 SOC|Corsair SSD Force 60 Gb|WD Caviar Black 1TB|Samsung BX2231]
[Xperia S|Vaio S|Bravia KDL-32EX-500|Playstation 3 Slim|PSP]
[iPhone 3GS 16 Gb|iPod Nano 1G,4G,6G|Creative Zen Micro]

Permalänk
Medlem

Steve Jobs 1994:
"Good artists copy, great artists steal"
http://bit.ly/j2ViJ

Steve Jobs 2011:
"I'm going to destroy Android, because it's a stolen product. I'm willing to go thermonuclear war on this,"
http://cnet.co/K3tr9c

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Min första tanke när jag läste domen var "nej nej nej, vad håller dom på med nu, så kan dom inte göra.. väljer de sida för att apple är amerikanskt?"

Lite om det amerikanska rättssystemet
http://www.dn.se/debatt/hopplost-for-svenska-foretag-i-amerik...

Det behöver ju inte betyda att det har hänt här, men man undrar ju...

Det är ganska uppenbart att så är fallet. Det var egentligen aldrig något tvivel om att de skulle förlora i USA, frågan var egentligen bara hur stort blir beloppet.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

http://news.cnet.com/8301-13579_3-57500358-37/exclusive-apple...

De flesta mår nog bäst av att inte läsa artikeln.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

http://news.cnet.com/8301-13579_3-57500358-37/exclusive-apple...

De flesta mår nog bäst av att inte läsa artikeln.

Fler artiklar om juryn för den som är intresserad.

Om vad det var för personer:
http://news.cnet.com/8301-13579_3-57499944-37/how-qualified-i...

Och mer om deras beslut:
http://www.reuters.com/article/2012/08/25/us-apple-samsung-ju...

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Min första tanke när jag läste domen var "nej nej nej, vad håller dom på med nu, så kan dom inte göra.. väljer de sida för att apple är amerikanskt?"

Lite om det amerikanska rättssystemet
http://www.dn.se/debatt/hopplost-for-svenska-foretag-i-amerik...

Det behöver ju inte betyda att det har hänt här, men man undrar ju...

John Stossel har tagit upp problemet i ett flertal av hans program.

Permalänk
Medlem

Apple <3<3<3<3<3<3<3<3<3

Visa signatur

CPU:i7 3770k @4,5Ghz Kylning:Custom water-loop RAM:16GB @1866Mhz GPU: 2 X R9 290x @ 1200Mhz PSU:Corsair AX 1200w MB: P8 Z77-pro Chassi:NZXT swich 810 white

Macbook Pro Retina.iPhone 7
200/200Mbit/s fiber.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är nästan jobbigt att läsa om hur ett så stort ärende summeras av en jurymedlem som att det allt i slutändan handlade om "copied appearance". Apple har tagit sig dit företaget idag är genom smart marknadsföring av primärt en påstådd livsstil och personlighet associerad med produkter, och sekundärt av design. Summan av Apples aktioner tycks indikera detsamma: egentligen finns det inget direkt tekniskt att diskutera, utan det handlar om "appearance". Vad är då Apple som företag egentligen värt? När utseendet falnar i iakttagarens ögon är företaget alltså värt [...]?

Permalänk
Medlem

Vem kan säga att dom inte kopierat? Bilderna är tillräckligt starka bevis för att kunna fälla någon för våldtäkt.

Menmen. Jävla skitkrig iaf. Apple borde vara säkra nog på sin produkt. Men Ja, jag kan tycka att det ändå är rätt att stämma skiten ur samsung för ni ser ju själva. För likt.

Permalänk
Skrivet av VagenTG:

Okej, Apple har gjort mig till en Apple-hatare på ett år, från att ha velat köpa en MacBook (har ägt iPod innan). Nu kommer jag propagera emot Apple alla gånger jag har chansen. Och aldrig köpa nåt från deras äckliga företag.

Tja föreslår då att du kollar upp alla andra företag som finns där det handlar om stora summor och patentfrågor. Du lär kanske märka att detta är vardagsmat för företag oavsett vilka de är, dock är det inte lika mycket nyhetsfaktor kring att företag X stämmer företag Y utan det är först när det riktigt stora är med och leker i denna sandlåda som media rapporterar kring det, speciellt ett så stort företag som Apple och även Samsung. Så då får du nog ta och propagera mot andra företag med, tror det kommer bli väldigt många företag till slut.

Det är inte företagens fel, de spelar bara efter de regler som finns, det är de korkade patentlagarna och hur lätt det är att ta patent på minsta lilla sak i USA som däremot bär skulden till dessa skrattretande tvister.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Jävla dubbelmoral-kärringar Apple beter sig som. Apple "kopierade" ju statusfältet från android 1.6.

http://cache.gawkerassets.com/assets/images/17/2011/10/medium...

http://2.bp.blogspot.com/-GMbK68bT_Ws/UBa9v2xqEdI/AAAAAAAAC7w...

... och android kopierade det från SBSettings.

Permalänk
Medlem

Kom igen Nokia dax att slipa knivarna i patent lådan, farbror havoc behöver en ny bil och Apple's kassa behöver lättas.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Skrivet av KimTjik:

Jag har säkert missat några kommentarer och kanske upprepar jag bara vad andra skrivet. Det är å andra sidan inte så lätt att hänga med i de här trådarna.

Det jag blev lite förvånad över att flera menar/tror att Apple uppfann eller introducerade smartphone konceptet, att Google endast härmat och alla andra följt efter. Jag skulle kunna gå med på att Apple vann racet mot att först på allvar gå all-in. iPhone lanserades sommaren 2007.

Google hade redan 2005 köpt Android Inc. och under hela följande år gick spekulationerna höga på att Google skulle träda in på mobiltelefonmarknaden. Menar då flera här att Google inte gjorde ett skvatt mellan 2005 till sommaren 2008, inte hade några visioner om design av ett mobilt operativsystem, och att det av en händelse påtades ihop efter sommaren 2007? Säkerligen blev Google inspirerat av Apples iPhone - vilket väl också är tanken med tekniktrender? - fast hur som hade Google redan 2006 ett någorlunda fungerande operativsystem med ett flertal appar (ironiskt nog har en del information om hur långt Gooogle egentligen hade nått kommit ut tack vare Oracles stämningsprocess mot Google).

Nokia blir lätt glömt eftersom deras problem egentligen inte låg i teknisk utveckling, utan att de helt missbedömde vad marknaden ville ha. I ivern att se iPhone år 2007 som unik glöms eller ignoreras att Maemo fanns fullt fungerande med touch-screen, utan att behöva vara beroende av tangentbord. Är det alltså helt uteslutet att Apple lät sig inspireras av det som fanns?

Någon förde fram att Samsung inte behövde göra ett smack, utan allt var färdigt och serverat i och medd iPhone, vilket endast kan förstås om samma person menar att Android var en ren kopia (Samsung är en av många medlemmar i Open Handset Alliance). Android drog nytta av en existerande Linux kärna och Apple var beroende av BSD för att lyckas nå fram till en fungerande produkt. Min egentliga tanke här är att det blir helt verklighetsfrämmande att påstå att något enskilt företag kan ta på sig äran av att ha introducerat konceptet som bl a kan ses i iPhone. iPhone blev en naturlig utveckling av vad som under flera år pågått, precis som Android. Den aktör som egentligen slarvade bort sin möjlighet att komma åt den initiala marknaden är Nokia, så mycket slarv att de baxats in i fållan att behöva vänta på att en annan i sammanhanget sengångare ska komma loss, Microsoft. Hur som ger jag kredit till Apple för att ha tagit chansen att komma åt den initiala marknaden, men försök inte övertyga mig om att de kom dit på egen hand, eller frälste världen med något helt nytt.

Med tanke på design är det dessutom komiskt att söka på Samsung telefoner år 2007. Jag fick i alla fall upp några som månader innan Apples lansering av iPhone hade samma svarta ram och aluminium kant. Var det produkten av industrispionage?

Det känns lite si så där att nu 2012 läsa alla vändor med lite obekväm bitter smak, efter att många år ha varit positivt inställd till Apple. Än tråkigare blir det att läsa vad slags av patent som det bråkas om. Om det varit något av vikt, något som verkligen förändrat tekniken, ja då hade det känts lite intressantare, och kanske rent av relevant.

Vissa menar att det är tack vare att Google förde ett väldigt intimt samarbete med Apple som de fick tillgång till information som andra inte hade. De fick såldes se de lösningar som Apple hade på hur man skulle förenkla en telefon som annars var väldigt svår att hantera. Jag har inte sett någon information som ens pekar mot att andra tillverkare hade lyckats lösa detta lika bra som Apple hade. Innan hade många tillverkare försökt sig på att skapa en telefon med smarta lösningar men helheten var fortfarande på tok för avancerad för en normal användare.

Jag använde tidigare i tråden Wii som exempel och jag kan använda den igen för att poängtera hur mycket Apples Iphone har betytt för mobiltillverkare världen över.

Nintendo var på väg att gå i konkurs, de satsade allt på något som många trodde skulle floppa rejält och det hade arbetsnamnet, Revolution. Denna produkt släpptes senare under namnet Wii och blev som vi alla vet en enorm framgång för Nintendo. Microsoft och även Sony insåg efter detta att det var här de riktigt stora pengarna låg, hos de som bara spelade då och då och inte hos de som spelade dagligen. Detta gav oss Kinect och Move. Kinect sålde över förväntan medan Move inte riktigt nådde samma framgång. Jag tvivlar starkt på att Microsoft hade satsat på Kinect om det inte varit för att Nintendo hade sådana otroliga framgångar med Wii som de hade. Microsoft satsar bara på säkra kort till skillnad från Sony som vågar ta chanser.

Så tack vare Wii slapp Microsoft och Sony själva ta smällen ifall det hade visat sig att detta inte alls hade funkat. Samma sak med Apple, de gav sig in i en bransch där det fanns en hel del aktörer och redan efter ett år hade de tagit andelar. Detta visade de andra företagen att det var enkelhet som gällde och det visade dom också hur de skulle använda sådant som redan fanns.

Så vad jag vill säga med detta är att det är en sak att ha en uppfinning, det är en helt annan sak att veta hur man använder den på bästa sätt. Apple har alltid varit väldigt duktiga på att ta något som redan finns och förbättra det.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Skrivet av Massy:

"We have invented a thing called multi-touch, and boy have we patented it". Nej, nej, bara nej.

Först skriver du touch och nu ger du ett citat där de säger att de uppfunnit multi-touch. Vad jag skrev var att de inte hade hävdat att de uppfann touch.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Skrivet av BerraJobb:

I framtiden kommer det inte spela någon roll vilken mobil eller surfplatta du köper, Apple kommer få patentpengar på alla mobila enheter och på så sätt så kommer Apple alltid tjäna dina pengar oavsett märke. Alla blir förlorare i den här patentstriden.

Tvivlar starkt på att inte även Apple måste betala en massa pengar till andra då det, som jag skrev tidigare, krävs ca 250 000 patent för att tillverka en modern mobiltelefon idag.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lonefox:

Och hur har Samsung kopierat den RAKT AV?
Det har de INTE.
Deras produkter må vara snarlika.....men inga rena kopior. Då hade marknaden varit översvämmad av iPhonekopior märkta Samsung, sett likadana ut, fungerat likadant... Nu är det snarligt. HUR kan man missta en Samsung från en Apple? Det GÖR man inte....även om man ser till plattorna...
Däremot lukruativa kineser har slussat ut en mängd med iPhone-kopior i rasande takt....för kineserna skäms inte för sig när det gäller kopior.

Jag håller med dig, Samsung kopierade inte rakt av, de gjorde hemknappen fyrkantig istället för rund

Permalänk
Medlem

Om patent nu är så heligt i USA varför skyddar de inte Håkan Lans?

USA börjar falla sönder som en rättsstat. Det börjar likna en Soviet stat mer och mer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pudeln:

Om patent nu är så heligt i USA varför skyddar de inte Håkan Lans?

Lans var för envis och skulle vara för mycket sin egen advokat. Blev mycket formella fel i stämningarna/patent ansökningarna m.m..
Men tillbaka till Samsung. Samsung kan ju falla tillbaka till sitt Bada:
http://www.bada.com/

Den stora förloraren på sikt är nog ändå Google/Android.
Vilka tillverkare vågar satsa fullt ut på det nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Om patent nu är så heligt i USA varför skyddar de inte Håkan Lans?

För att landet är styrt av stora företag som inte vill betala pengar till en svensk uppfinnare?
Han har spenderat 30milj och tio år än så länge. Tycker patentsystemet verkar funka som det är tänkt från början?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johnh3:

Lans var för envis och skulle vara för mycket sin egen advokat. Blev mycket formella fel i stämningarna/patent ansökningarna m.m..
Men tillbaka till Samsung. Samsung kan ju falla tillbaka till sitt Bada:
http://www.bada.com/

Den stora förloraren på sikt är nog ändå Google/Android.
Vilka tillverkare vågar satsa fullt ut på det nu?

Google i sig lider nog inte så mycket, men HTC tror jag kommer satsa mycket mer på WP8, de var ju störst på Windows-lurar tidigare, Nokia kommer iofs vara de som är störts på WP8, men HTC kan nog hämta hem lite där med, mer än hos Android skulle jag tro

Permalänk
Skrivet av Neroth:

Jaha... Ska det inte bli enbart Apple som får sälja prylar man kan prata i snart då? Eller rektangulära saker med skärm?

Fattar inte att de orkar hålla på... Nytt patentsystem, tack.

Apple visade tydligen upp en Lumia i rätten och sade att en smartphone inte behöver se ut som en iPhone.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem
Skrivet av HikiSpray:

Apple visade tydligen upp en Lumia i rätten och sade att en smartphone inte behöver se ut som en iPhone.

Skickades från m.sweclockers.com

nej, det behöver dom ju inte, men den räddade också Nokia från undergång och lyfte deras aktie rejält?
nej den var en flopp så vitt jag minns.

om 90% och befolkningen vill ha telefoner åt "iphone" hållet (SÅ lika är dom fasiken INTE) och Apple ska ha ensamrätt på telefoner / tablets som överhuvudtaget liknar deras design (både i mjukvara och hårdvara) är inte det samma sak som att ge dom rätt till monopol inom mobil/tablet branschen?

det blir antingen apple, eller fula saker som är obekväma i menyer/gränsnitts layout.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Och hur har Samsung kopierat den RAKT AV?
Det har de INTE.
Deras produkter må vara snarlika.....men inga rena kopior. Då hade marknaden varit översvämmad av iPhonekopior märkta Samsung, sett likadana ut, fungerat likadant... Nu är det snarligt. HUR kan man missta en Samsung från en Apple? Det GÖR man inte....även om man ser till plattorna...
Däremot lukruativa kineser har slussat ut en mängd med iPhone-kopior i rasande takt....för kineserna skäms inte för sig när det gäller kopior.

Ja hur kan man missta Samsung produkter från Apples? Det är ju inte klokt. Man ser ju enorma skillnader.

Samsung har alltid varit ett företag som ridit på andras framgångar. Utan Sony hade dom inte varit så stora inom TV-branschen. Utan Apple hade dom förmodligen fortfarande tillverkat budgettelefoner, och när det kommer till vitvaror. Samsung har aldrig gjort något revolutionerande, dom har aldrig satt en viktig milstolpe för utvecklingen. I grund och botten så är dom inget mer än ett företag som producerade nudlar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Ja hur kan man missta Samsung produkter från Apples? Det är ju inte klokt. Man ser ju enorma skillnader.

http://unleashthephones.com/wp-content/uploads/2012/08/iphone...

http://cdn.macgasm.net/wp-content/uploads/2012/01/samsung-jok...

http://m.mobil.se/polopoly_fs/samsung-galaxy-ace-jamforelse-1...

Samsung har alltid varit ett företag som ridit på andras framgångar. Utan Sony hade dom inte varit så stora inom TV-branschen. Utan Apple hade dom förmodligen fortfarande tillverkat budgettelefoner, och när det kommer till vitvaror. Samsung har aldrig gjort något revolutionerande, dom har aldrig satt en viktig milstolpe för utvecklingen. I grund och botten så är dom inget mer än ett företag som producerade nudlar.

Om vi återigen tittar på hur det såg ut innan iphone:

Om vi ställer upp alla på ett led så tycker åtminstone jag att iphonen och samsungen du länkar till är mest lika varandra.

Edit: Sorry är hemma och har feber, var nog inte dig jag skulle kritisera. Nåja min poäng har inte funnits i tråden tidgare vad jag vet ändå.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CorranHorn:

Så vad jag vill säga med detta är att det är en sak att ha en uppfinning, det är en helt annan sak att veta hur man använder den på bästa sätt. Apple har alltid varit väldigt duktiga på att ta något som redan finns och förbättra det.

Och det har jag ju naturligtvis inget problem med, än om Apples marknadsföring har varit extremt skickligt utformad för att t o m få konsumenter att jubla inför inga-nyheter nyheter. Helt allvarligt har Apple lyckats tajma flera avgörande satsningar förvånansvärt bra.

Det jag har svårt för är hur fokus förflyttats till oväsentligheter, som inte har något med teknikutveckling att göra. Inbitna Apple fans påverkas knappast negativt, men för märkesotrogen konsument som jag har de senaste rundorna i rättsväsendet inte höjt glansen på Apples varumärke.

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Men var går gränsen av "förfining", ta inspiration och att helt enkelt kopiera?

Alltså Apples magsafe, en kontakt som hålls på plats med hjälp av en magnet och som inte har något upp eller ner. Det har funnit i andra produkter (alltså inte datorer) innan Apple tog det till sig på sina Mac:ar. Det är att "sno" en ide och göra sin egna produkt bättre.

Eller som när de tog fram designen på en av iPhone prototyperna. Designern fick uppdraget att ta fram en design baserat på Sonys designspråk. Det handlade återigen inte om att kopiera en redan befintlig produkt, utan att ta inperation av ett designspråk för att utveckla en egen produkt.

Det samsung gjorde med sin Galaxy S, både designmässigt (telefon, kablar, kartonger) och gränssnittet var inte att ta inspiration från Apple och göra en bättre produkt enligt mig. De kopierade en konkurents redan befintlig produkt mer eller mindre rakt av. De tog inte idéer från Apple och gjorde något bättre.

Men Apple är inte fläckfritt på denna punkt heller enligt mig. Notificationcenter anser jag inte handla om inspiration. Det är mer eller mindre en kopia av en funktion som Android haft länge.

Att man kan göra något bra som inte är det minsta likt Apples gränssnitt tycker jag Microsofts WP7 är ett bevis för. Gillar det verkligen (synd bara att de har så dåligt stöd från utvecklare än så länge).

Hur vet du att magsafe till apple datorer är bättre än dom till riskokare osv som funnits länge?

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC