Analytiker: "Skärmpanelen till Macbook Pro 13,3 tum med Retina i produktion"

Permalänk
Melding Plague

Analytiker: "Skärmpanelen till Macbook Pro 13,3 tum med Retina i produktion"

Det talas om att Apple är på väg att introducera en högupplöst variant av Macbook Pro i storleken 13,3 tum. Enligt analytiker är produktionen av den högupplösta skärmpanelen redan inledd.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Skäggig legend

Bojah!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Förstår verkligen inte vad det innebär med "Retina"-display måste jag erkänna.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

Varför?!

Menar...ni säger ju att man inte kan se pixlarna vid 1080P på en 13" skärm....så ganska så onödig..

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Atlas Tasume:

Förstår verkligen inte vad det innebär med "Retina"-display måste jag erkänna.

Enligt Apple innebär det att du inte kan urskilja individuella bildpunkter vid normalt avstånd.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

känns ganska onödigt att betala flera tusen kronor extra för extra pixlar jag ändå inte ser...

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk

det mesta brukar va oläsligt på en normal 13" skärm i 700*350 eller vad dom brukar va ..nu får man plats med saker på skärmen, och kan ändå läsa liten text utan att zooma, ett steg i rätt riktning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Varför?!

Menar...ni säger ju att man inte kan se pixlarna vid 1080P på en 13" skärm....så ganska så onödig..

Applefolk är väll inte så rationella?

Permalänk
Medlem

Är inget stort fan av Apple, men jag gillar att dom pressar konkurrenterna och marknaden framåt. Förstår inte hur folk kan klaga på att Apple lanserar något som är bättre än vad vi har idag.

Permalänk
Avstängd

Grymt, dock lite besviken, hade hellre sett en lite större, typ 14 tum med 2560x1440 upplösning men mindre deadspace runt skärmen. Om priset ligger under ca 14k så kan den nog bli en riktig desktop replacement!

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Har den ett 620/630/640 LE eller liknande i sig säljer jag min MBA jag köpte i somras och köper denna direkt!

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

känns ganska onödigt att betala flera tusen kronor extra för extra pixlar jag ändå inte ser...

Det är precis det som är poängen, pixlar ska inte synas. Precis som i böcker och fotografier, det är utan tvekan värt ett antal tusen extra. Har man använt iPhone 4 eller annan mobil med hög upplösning och sedan går tillbaka till en mobil en normal upplösning så gör det ganska ont i ögat. Precis samma fenomen med datorskärmar.

Permalänk
Avstängd

Kan inte någon annan tillverkare släppa skärmar och datorer med högupplösta skärmar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bourne94:

känns ganska onödigt att betala flera tusen kronor extra för extra pixlar jag ändå inte ser...

bildkvaliteten blir bättre ju fler pixlar man har sen om man ser dom spelar ingen roll
med fler pixlar kan fler färgnyanser läggas dit vilket ger en högre microkontrast och ett större djup i bilden.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Avstängd

Det är ju inte ens Apple som utvecklar skärmarna. Det är Sharp, Samsung och LG.
Varför släpper inte Samsung och LG några skärmar eller datorer med högupplösta skärmar?

Har Apple tvingat dom till något exklusivitetsavtal eller vad?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Varför släpper inte Samsung och LG några skärmar eller datorer med högupplösta skärmar?

bra fråga!
är det nån som har svar på den?
har Apple fixat patent på den upplösningen?

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av taailyn.:

Det är precis det som är poängen, pixlar ska inte synas. Precis som i böcker och fotografier, det är utan tvekan värt ett antal tusen extra. Har man använt iPhone 4 eller annan mobil med hög upplösning och sedan går tillbaka till en mobil en normal upplösning så gör det ganska ont i ögat. Precis samma fenomen med datorskärmar.

Jag ser inte pixlarna på varken min dator eller telefon.
Men det kanske bara är jag som inte är pixelkänslig har använt en mobil med 720p på 4.3 (?) tums skärm, och där såg jag ingen skillnad mot min telefon

Skrivet av pg_ice:

bildkvaliteten blir bättre ju fler pixlar man har sen om man ser dom spelar ingen roll
med fler pixlar kan fler färgnyanser läggas dit vilket ger en högre microkontrast och ett större djup i bilden.

Jo, det är ju iofs sant med färgnyanser, men ser fortfarande ingen skillnad
Får gå och se en i verkligheten, och se om det går att se någon skillnad

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Trevligt, kanske blir något i framtiden då!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dallebull:

Applefolk är väll inte så rationella?

Lustiga är att, för det mesta är det just Apple folket som säger så till Android telefoner med högre upplösning än 4s

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av pg_ice:

bildkvaliteten blir bättre ju fler pixlar man har sen om man ser dom spelar ingen roll
med fler pixlar kan fler färgnyanser läggas dit vilket ger en högre microkontrast och ett större djup i bilden.

Sen att man tappar ALLT djup i bilden PGA IPS panelen spelar ingen större roll eller ?
Tycker om att det kommer fler högupplösta skärmar, men hatar denna IPS hype. VA paneler är 10 gånger bättre på allt utom spel, men IPS är ju inte direkt optimalt att spela med heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pg_ice:

bra fråga!
är det nån som har svar på den?
har Apple fixat patent på den upplösningen?

Samsung tycker att 1080P är lagom till FB och twitter surfande :P, och Aftonbladet läsande ;)..

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Undrar hur länge det ska dröja innan skärmtillverkare fixar lite högupplösta skärmar som inte kostar 5k+ också.

Permalänk
Medlem

Ett steg i rätt riktning! Trevligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Sen att man tappar ALLT djup i bilden PGA IPS panelen spelar ingen större roll eller ?
Tycker om att det kommer fler högupplösta skärmar, men hatar denna IPS hype. VA paneler är 10 gånger bättre på allt utom spel, men IPS är ju inte direkt optimalt att spela med heller.

Men frågan är, finns VA paneler i den upplösningen till ett humant pris för tillverkarna?

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

bra fråga!
är det nån som har svar på den?
har Apple fixat patent på den upplösningen?

beror väll på att Windows inte skalar bra för så hög upplösning. Apple åas hade ju sen långt innan denna typ av skärmar ens var påtalade dragit stora växlar på att OSX skulle göras upplösningsoberoende för att det var framtiden, och nu är den här, tydligen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Hoppas nu bara att det fortfarande är 16:10 som gäller, helt underbart jämfört med 16:9.

Permalänk
Skrivet av SideWinder86:

Varför?!

Menar...ni säger ju att man inte kan se pixlarna vid 1080P på en 13" skärm....så ganska så onödig..

Skrivet av bourne94:

känns ganska onödigt att betala flera tusen kronor extra för extra pixlar jag ändå inte ser...

Meen, högre upplösning är alltid bättre. Att man inte ska kunna se pixlarna är bara en liten del - tänk även på att man får mycket större skärmyta (om man vill), och att det är möjligt att ha fler färgnyanser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Sen att man tappar ALLT djup i bilden PGA IPS panelen spelar ingen större roll eller ?
Tycker om att det kommer fler högupplösta skärmar, men hatar denna IPS hype. VA paneler är 10 gånger bättre på allt utom spel, men IPS är ju inte direkt optimalt att spela med heller.

IPS är lite väl hypad faktiskt, har en skärm av varje IPS och VA, VA är inte 10 gånger bättre, men kontrasten är påtagligt bättre.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Hnngh! Har varit sugen på en Retinabook ett längre tag nu men har alltid tyckt att 15,4" är för stort för laptops, så jag köpte mig nyligen en ASUS Zenbook UX32VD istället för sisådär en månad sedan... och så får jag höra om detta nu! Visste att de skulle komma eventuellt, men jag trodde det var en längre tid kvar.

Beroende på övriga prestandan så kanske jag säljer min Zenbook och köper en sån här i stället.

Skrivet av cider123:

Hoppas nu bara att det fortfarande är 16:10 som gäller, helt underbart jämfört med 16:9.

Står ju 2560x1600 så antagligen blir det 16:10, ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Lustiga är att, för det mesta är det just Apple folket som säger så till Android telefoner med högre upplösning än 4s

Androidlägret ligger faktiskt förvånansvärt långt efter Apple vad gäller högupplösta mobilskärmar.

Ta Samsung Galaxy S3 (lanseringsår 2012) till exempel. Upplösningen är 1280x720 så den genomsnittlige Sweclockern, som ju bedömer produkter enbart efter specifikationer på pappret, anser att den är bättre än skärmen på iPhone 4 (lanseringsår 2010, två år tidigare) som har 960x640 i upplösning. Tar man skärmstorleken i beaktande som är 4.8 tum för Galaxy S3 och 3.5 tum för iPhone 4 så får man med hjälp av Pythagoras sats en pixeltäthet på 305.96 PPI för Galaxy S3 och 329.65 PPI för iPhone 4. I en marknad där teknikutvecklingen går enormt snabbt så har alltså gamla iPhone 4 (som ju har samma skärm som 4S) en högre pixeltäthet än Samsungs senaste flaggskepp.

OnTopic: 13.3 helt optimalt för en laptop, har en Asus UL30VT och den är lagom stor för att orka släpa med sig men har ändå fullstort tangentbord. Den blir nog populärare i den storleken.