Permalänk
Medlem

DDR400 minnen CL2 lr CL2.5

Vill ha en förklaring över hur det funkar läste lite på toms hardware där han hade ett test men inte kunde använda twinmos minnen för dom inte hade nån viss cl utan valde.

URL: http://www6.tomshardware.com/mainboard/02q4/021111/nforce2-16...
citat:
"As you can see, some 3D applications gained performance considerably when running DDR400. That's why power users should definitely go for DDR400 memory - even though the advantage is not realized with standard games and applications. People that run high-end 3D applications like Design Review or 3D Studio Max will clearly experience more performance with the faster memory. All others can safely run DDR333 - but no matter which type of memory you want to use, do not accept anything other than CL2 mode DIMMs! The performance gap to CL2.5 is as big as if you exchanged your Athlon XP 2200+ for the 2100+ model!"

Han menar alltså att man skall ha CL.2 minnen ?

Jag skall sätta ihop en ny burk tänkte mig asus a7n8x med 2 ddr minnen alltså skall jag gå på pc3200 med cl2 och inte cl2.5 ?

Btw prolle blir AMD Athlon XP2600+ 2.108 GHz 333MHz bus
URL:http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=29074&t=795&l=2...

någon som har nåt annat förslag ?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

twinmos minne går förmodligen att köra i cas2 oxå..

Visa signatur

Dell 2405FPW 24" TFT - Intel C2D 6420@3,2ghz - Asus P5B-DLX - Geforce 7800GT@475/1265 - Lian-Li PCV1100 - 2GB DDR2 - 1TB HDD
"Why go performance when you can go stealth?"

Permalänk

cas = column acces strobe
är en minnes timing som bestäms av moderkortet inte minnet självt..
sen om minnet klarar det eller ej det återstår att se...
cl2 betyder att det klarar cas 2-2-2
cl 2.5 betyder bara att det första värdet garanterat klarar 2 sen ligger de andra värdena antagligen på 3
(detta är rätt mycket förenklat då det finns massa olika timings jag inte tagit hänsyn till)

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

"All others can safely run DDR333 - but no matter which type of memory you want to use, do not accept anything other than CL2 mode DIMMs! The performance gap to CL2.5 is as big as if you exchanged your Athlon XP 2200+ for the 2100+ model!"

Det han menar är att prestanda vinsten med CL2 är så pass hög att man inte ska acceptera CL2.5. Det står inget om att det inte fungerar med CL2.5. Han skriver vidare att "The Twinmos memory ran fine with all three nForce2 motherboards. Unfortunately, it is not available for CL2 mode, so far. That is why we used the Corsair memory for benchmarking."

Om inte jag minns fel har flera tester visat att TwinMos klarar 200 Fsb i CL2. The Inquirer (http://www.theinquirer.net/?article=5426) skriver te.x:

"My preference could go to Corsair for that intimidating-looking heat spreader, useful for hot systems with less-than-perfect airflow. Otherwise, kudos for Twinmos for exceeding the spec and reaching the PC3200 CL2 level - reliably... µ!"

Men det kommer jag att märka, har ett a7n8x och 2st TwinMos DDR-400 minnen på posten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Faramir
"All others can safely run DDR333 - but no matter which type of memory you want to use, do not accept anything other than CL2 mode DIMMs! The performance gap to CL2.5 is as big as if you exchanged your Athlon XP 2200+ for the 2100+ model!"

Huh, skillnaden mellan två cpuer närmast varandra i hastighet är som mellan en Trabant och en McLaren allra minst, speciellt som att skillnaden normalt sätt är mycket mindre i pris mellan dessa än mellan två minnen med olika cas.

Extrema minnen är bara intressanta när resten av datorn är extrem, det kan man knappast säga en XP2200+ är som dom jämför med.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Faramir

Det han menar är att prestanda vinsten med CL2 är så pass hög att man inte ska acceptera CL2.5. Det står inget om att det inte fungerar med CL2.5. Han skriver vidare att "The Twinmos memory ran fine with all three nForce2 motherboards. Unfortunately, it is not available for CL2 mode, so far. That is why we used the Corsair memory for benchmarking."

Om inte jag minns fel har flera tester visat att TwinMos klarar 200 Fsb i CL2. The Inquirer (http://www.theinquirer.net/?article=5426) skriver te.x:

"My preference could go to Corsair for that intimidating-looking heat spreader, useful for hot systems with less-than-perfect airflow. Otherwise, kudos for Twinmos for exceeding the spec and reaching the PC3200 CL2 level - reliably... µ!"

Men det kommer jag att märka, har ett a7n8x och 2st TwinMos DDR-400 minnen på posten.

Jag är väldigt intresserad och veta om twinmos minnen är något att ha med ett ASUS A7N8X!!!
Funderar själv på twinmos dom är ju rätt billiga...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag återkommer (i denna tråd) när jag har hämtat och testat prylarna. Blir troligen torsdag eller fredag.

Permalänk
Medlem

Har nu prövat kortet i några timmar. I 200 Fsb klarar minnet följande inställningar: Active Precharge Delay 5, Ras to Cas 2, Ras Precharge Delay 2, Cas Latency 2T. Har inte prövar högre Fsb.

Övrigt av intresse kan vara att det inte är något problem att montera en Alpha PAL 8045T. Men man måste montera bort "bussningarna" i hålen om man vill byta processor. Detta p.g.a. att "armen" annars inte gåt att lossa. Något att tänka på om man vet att man kommer att byta processor ofta.

M.v.h
Faramir

Edit: Minneskretsarna är märkta med TwinMos TMD7608E8E50B

Permalänk
Medlem

För länkar om TwinMOS PC3200, se min postning i http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=10863...

Visa signatur