Hur långt är vi från Oled Pc monitorer?

Permalänk
Medlem

Hur långt är vi från Oled Pc monitorer?

Oled har ju börjat komma ut bland tv apparater men hur länge dröjer det innan dem kommer till pc monitorer? Oled måste ju vara det som tar över lcd inom den närmaste framtiden eller?

Permalänk
Medlem

Lär nog dröja ett tag till, och lär dröja ännu längre innan dom kommer ner på en human prisnivå
Och OLED lär utan tvekan ersätta LCD med tiden ja, dock knappast inom den "närmaste framtiden".

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte B660I AORUS PRO DDR4 + Intel i5 12600k + Noctua NH-U12S + Kingston FURY Beast DDR4 32GB 3200MHz + Inno3D GeForce RTX4060 + Samsung 970 EVO Pro 500GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem

Det finns väll inte o-LED på marknaden än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Förutom AMOLED-skärmarna i smartphones så finns det inga än nej.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte B660I AORUS PRO DDR4 + Intel i5 12600k + Noctua NH-U12S + Kingston FURY Beast DDR4 32GB 3200MHz + Inno3D GeForce RTX4060 + Samsung 970 EVO Pro 500GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Rekordmedlem

Ska vi tippa på att oled kommer med 4k och 8k panelerna? Det borde innebära verklig introduktion på marknaden ca 2015 och nått år till innan priserna blir överkomliga och kanske 2020 innan det är mainstream.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Som jag skrivit i flera tidigare inlägg finns det OLED-datorskärmar sedan förra våren/sommaren.
Det var Sony som var först, de har två modeller avsedda främst för TV- och filmproduktion, 25-tummaren går på 50 000 kronor inklusive moms.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Finns Sony professionella monitorer.. men prislappen ligger på 100K eller mera.
Fanns någon pytte liten tv som inte var speciellt billig heller.. 13" eller 15" om jag minns rätt..
http://pro.sony.com/bbsc/ssr/cat-monitors/cat-videoproduction...

Citat:

LG's 55-inch OLED TV, the 55EM9600, is expected to ship later this year for $10,000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;12644784']Som jag skrivit i flera tidigare inlägg finns det OLED-datorskärmar sedan förra våren/sommaren.
Det var Sony som var först, de har två modeller avsedda främst för TV- och filmproduktion, 25-tummaren går på 50 000 kronor inklusive moms.

Du har nog läst fel på priset.. var nog dollar.

Sony BVME250 Trimaster EL OLED Master Monitor (24.5-inch)
$26,000.00 U.S. List Price

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Dollar eller kronor, det ska väl inte vara några problem att slanta upp för landahl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Finns Sony professionella monitorer.. men prislappen ligger på 100K eller mera.
Fanns någon pytte liten tv som inte var speciellt billig heller.. 13" eller 15" om jag minns rätt..
http://pro.sony.com/bbsc/ssr/cat-monitors/cat-videoproduction...

Det där är som att säga att du kan köpa en rymdfärja, du behöver bara 100miljarder kronor. Jag menar att de inte kan köpas av en vanlig person.

Permalänk
Medlem

Du trodde att dom inte fanns.. bara påpekade att dom faktist finns, även om dom nu råkar vara snordyra

Är mycket möjligt att det kommer billigare för hemmabruk 2013-14... men inte sett någon än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Nej finns en längre ner på sidan för 6000 dollar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Du trodde att dom inte fanns.. bara påpekade att dom faktist finns, även om dom nu råkar vara snordyra

Är mycket möjligt att det kommer billigare för hemmabruk 2013-14... men inte sett någon än så länge.

För tidigt. Om 5 år kanske de är nere i vettiga priset. Skulle inte förvåna mig om det tar 10 år dock.

Permalänk
Medlem

Screw oled skräp Ge mig min 120hz IPS skärm istället!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

OLED skräp? Aldrig hört något sånt förut. Vad är det som är "skräp" med OLED tycker du?

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrGoreMann:

OLED skräp? Aldrig hört något sånt förut. Vad är det som är "skräp" med OLED tycker du?

Var mer en pun att det aldrig kommer en 120hz med vettig panel ;/
Men hey jag kan ta en OLED 120hz också.
Men eftersom det finns 0 framsteg för ips och 120hz så lär det aldrig komma.

Därför screw oled och kom igen utvecklingen inom 120hz ips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Det där är som att säga att du kan köpa en rymdfärja, du behöver bara 100miljarder kronor. Jag menar att de inte kan köpas av en vanlig person.

en rymdfärja får väll snarare snart nån betalt några hundringar för att ta hand om iof, om de inte ska ha hela flottan på flygmuséum för nån entusiastfinansiering.

Skrivet av Nivity:

beror kanske iof mer på att de hittills främst är för video och telefoner, finns inte riktigt nytta med mer än 60hz då.

tror dock att det kan fortsätta så för:

Skrivet av 'Jonte[YoT:

;12644784']Som jag skrivit i flera tidigare inlägg finns det OLED-datorskärmar sedan förra våren/sommaren.

just. tror inte OLED kommer bli så värst utbrett som vanliga datormonitorer, de har fortfarande vissa aspekter som inbränning och kortare livslängd som man kanske är beredda att ta för tex just proffsvideoredigering eller annat där man kan väga den nyttan med bra färgomfång och rörelsehantering bla mot de negativa aspekterna, och priserna.. inte lika säkert att resten av marknaden kommer se det så, och därmed blir det alltid en gräns för hur billiga de kan bli jämte LCD-skärmarna och då blir cirkelargumentet komplett iom vad det i sin tur orsakar.

om nån nu ändå inte tycker argumentationen håller så undrar jag ju var alla datorskärmar med plasmateknik är vid det här laget?

Dold text
Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nivity:

Ja skulle du få en oledskärm så kan du snarare börja prata möjliga bildfrekvenser i Mhz trakten om man vill ha det så, och dessutom med bra färg vilket iofs ips har, och dessutom med kontrast som är bättre än de flesta plasmaskärmar.
Oled har alla bra egenskaper av samtliga tidigare displaytyper vad gäller bilden, det som inte är löst är problemen med livslängd och pris, livslängden börjar nu närma sig den för ett ccfl rör och det är väl den egenskapen som begränsar mest just nu, det är därför det inte säljs skärmar "på riktigt" till privatkonsumenter, priset är i det här sammanhanget ointressant, hade det bara funnits paneler som haft bra livslängd så hade de gått att sälja för priser på $10 000/tum till privatpersoner och priserna sjunker fort när volymerna kommer, det är bara att titta på plasmautvecklingen de var fruktansvärt dyra först och en ren statuspryl men när de prismässig kom ner till ca 100 000kr för en 40" så började volymerna öka eftersom det började bli överkomligt för "early adopters" och då ökade volymerna och priset rasade oerhört fort efter det, det tog ca 2 år innan det fanns modeller i svenssonprisklass när det väl började röra sig så pass att man kunde prata om större serietillverkning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Panel-porr

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

I våras lovade både LG och Samsung OLED till OS i London.

OLED lider extremt av 'slår igenom nästa år'-syndromet. Har man väntat i 15 år och ingenting har hänt så kan man lika gärna ge upp väntandet. Kommer det så kommer det, men 2016 säger förmodligen fortfarande 'nästa år slår OLED igenom'

För att komma runt problemet med kort livslängd på blått valde åtminstone LG enbart vita OLED och sedan färgfilter för att ge färg. Ska väl inte ge någon egentlig skillnad bara färgfiltret kan placeras med tillräcklig precision.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raptor:

Lär nog dröja ett tag till, och lär dröja ännu längre innan dom kommer ner på en human prisnivå
Och OLED lär utan tvekan ersätta LCD med tiden ja, dock knappast inom den "närmaste framtiden".

lol håller med. igår såg jag en LG O-LED 60" tv för 220 000

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Med tanke på att både samsung och lg har problem med OLED produktionen(låg kvot med bra paneler i produktion) så lär det ta ett tag innan de kan få snurr på det. Dock så sponsrar kina med extremt mycket pengar till forskning/produktion av OLED paneler så lär inte vara allt för långt bort med billigare OLED.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Nivity:

Så du har missat 100-135Hz 2560x1440 IPS panelen? Krävs lite fix och beroende på flyt får man ut 120Hz. De låg väll på runt 3,5K med frakt och rubbet?

http://120hz.net/

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Så du har missat 100-135Hz 2560x1440 IPS panelen? Krävs lite fix och beroende på flyt får man ut 120Hz. De låg väll på runt 3,5K med frakt och rubbet?

http://120hz.net/

Nej har följt det mycket.
Men faktum är att den inte har direkt stöd för det, och är väldigt random på allt.

Hade det varit enkelt att få native 120hz stöd ur en IPS så hade de nog släppts vid de här laget

Permalänk
Medlem

när CRT var mainstream och marknaden började hosta fram LCD skärmar hur länge dröjde det då innan LCD var "billiga" mainstream skärmar?

kan den tiden det tog då liknas med detta "generationsskifte" dvs från lcd till Oled?

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Men faktum är att den inte har direkt stöd för det, och är väldigt random på allt.

Hade det varit enkelt att få native 120hz stöd ur en IPS så hade de nog släppts vid de här laget

Det spelar väl ingen roll? Väldigt random på allt?

Det ställs ju vissa krav som säkerligen är riktigt svåra att uppnå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=765501#extra
1920x1200, 720:1, 120Hz, IPS, HD-SDI, VGA/DVI
Bara 70k bara gå och handla och skippa fikat någon dag.... (inte hundra på att det stämmer med 120hz)

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Nu när LCD skärmarna äntligen börjar närma sig CRT i bildkvalité (IPS) så vill ni ha oled ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Vet ej när OLED kommer bli billigt men jag längtar som f*n!

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2