Skrivet av RHWarrior:
Förbeställde, det var rätt roligt, fin musik också.
Det ser ut som om de fått till det bra, ett modernt spel inspirerat från det gama sådär lagom mycket, skoj var dte i alla fall.
Kul att det är fler som gillar detta Att det fortfarande finns folk som spelar annat än bara FPS.
Nu har de tydligen stängt möjligheten att förboka, eller vad vi ska kalla det, via paypal också.
Citat:
UPDATE September 11, 2012: We have started to prepare the rewards and are no longer accepting new pledges. Our PayPal pledge page now is closed. Sorry!
Skrivet av Kr:
Jag backade liret på Kickstarter, de var helt klart värda det.
Orginalet har jag aldrig spelat men musiken har man ju hört hur mycket som helst och liknande plattformare har man kört till dödagar - till mycket glädje skall tilläggas.
Jag prövade även betan med min xbox-kontroll, var riktigt trevligt. Första banan är en enklare tutorial så man lär sig kontrollerna, andra banan är rätt mycket svårare och även fast jag klarade igenom det rätt fort så hade handsvetten satt in och det var rent ut sagt spännande plattformslirande!
Väntar spänt på fullversionen!
Då antar jag att du valde "Pledge $25 or more" ?
För vid $25 och högre nivåer så fick man "digital download version of the original soundtrack"
I vissa högre nivåer så fick man även musiken på CD och/eller DVD skiva.
Det var ganska stor skillnad i svårighetsgrad på första och andra banan i public beta. Tog fler försök att klara andra banan. Fanns två olika typer av spöken, en som jagar cute Giana och en som jagar punk Giana. Man kunde komma i en situation att båda typerna av spöken var på ungefär samma plats, så man var körd oavsett vilken Giana man valde.
Men det behöver ju inte vara så att 1: och 2:a banan i demot är 1:a och 2:a i färdiga spelet. Skulle nästan tro att det kan vara någon bana emellan i färdiga spelet. Men den som lever får se.
Skrivet av JesperT:
Ja, det där var ju ett av de bästa spelen på Commodore 64:an, tycker jag.
The Great Giana Sisters och Bubble Bobble är några av mina starkaste minnen från Commodore 64.
Fanns ju massvis med andra spel också. Men dessa har väldigt stark C64 anknytning för mig.
Kolla denna Youtube 'video' (bara stillbild + ljud)
Bubble Bobble Level Theme [C64] (by Peter Clarke)
Välj gärna 480p då vilken "Quality" man väljer även påverkar ljudet.
Den melodin är Commodore 64 för mig. T.o.m min mor som är rätt ointresserad av datorer och spel vet vad det är om man spelar den melodin för henne.
(Jag kan ha spelat det mer än en gång under min uppväxt )
Men som sagt så är Great Giana Sisters väldigt klassiskt också. Både musiken och spelet i övrigt.
Skrivet av JesperT:
Dock krävs det ju nästan att man har ett vettig digital joystick att spela med för att få någon vettig spelkänsla.
Finns det sådana att köpa idag ?
Sådana där analoga flysimulator joystickar är ju helt värdelösa att spela gamla 2D plattformsspel med.
Själv köpte jag en Xbox 360 handkontroll. Den har både analoga spakar och digitalt styrkors.
Både den vänstra analoga spaken eller det digitala styrkorset fungerar i betan. Överlag tyckte jag att vilket som fungerade ganska bra. Men om man skulle göra dash hopp rakt up som punk Giana, eller först göra vanligt hopp och sen dash hopp rakt upp för att få mer höjd tyckte jag det var betydligt enklare med styrkorset. För använder man spaken så är det lätt att man håller lite snett och hoppar åt sidan istället.
Xbox 360 kontrollen ska finnas i fyra utgåvor (om jag inte missat någon):
Xbox 360 handkontroll trådlös för Xbox 360
Xbox 360 handkontroll med kabel för Xbox 360
Xbox 360 handkontroll med kabel för PC
Xbox 360 handkontroll trådlös för PC
Köper man PC versionen så får man med drivrutinsskiva för PC medan man inte får med det för Xbox 360 versionen, eftersomm man inte behöver installera drivrutiner på Xbox 360.
I övrigt är versionen med kabel samma för Xbox 360 och PC. Standard USB kabel.
Den trådlösa för PC ska även ha en mottagare.
Själv köpte jag den med kabel för Xbox 360 eftersom PC versionen var svårare att hitta och så laddade jag hem drivrutinerna från nätet istället. Jag köpte den i en spelbutik.
Vill man absolut ha en helt utan analoga spakar och knappar (de undre trottelknapparna , kallade "LT" och "RT" är analoga). Så får man försöka hitta något annat. Men om man vill ha en handkontroll som kan användas till i stort allt man kan ha handkontroll till, så är Xbox 360 kontrollern helt klart en bra kontroll. Även om man inte har en Xbox 360.
Skrivet av JesperT:
Den där flashversionen var väl som en sämre kopia av C64:a versionen, men trevligt ändå.
Ja. Anledningen att jag länkade till den var för lättillgängligheten. Alla (nästan) har väl en grafisk webbläsare, men alla kanske inte har, eller vill installera, en Commodore 64 emulator.
Tänkte om någon som läser tråden inte känner till The Great Giana Sisters, så kan de lätt prova på flash versionen för att se vad det är för något. Även om de inte är exakt lika bra som till C64 eller Amiga.
Skrivet av JesperT:
edit : Ser ut att bli ett sjukt skönt spel den där uppföljaren. Verkar verkligen bli en värdig uppföljare.
Riktigt fin och mysig grafik och dessutom den klassiska Giana scroller musiken uppfräschad som bakgrundsmusik.
Ja denna gången är det inte "bara en Mario klon". Även om jag inte tycker att första spelet bara är en Mario klon heller. Så har de helt klart gått en mer egen väg med denna uppföljare.
Jag gillar båda versionerna av den nya musiken. Rock versionen är tuff, men den lugnare versionen är så stämningsfull, så den är ändå min favorit av de två.
Ni som har skrivit i tråden, har ni någon favorit av cute Giana/punk Giana, lugn Giana musik/rock versionen, 'candyland'/den mörkare världen?