Permalänk
Medlem

Great Giana

En tråd om The Great Giana Sisters och uppföljaren Project Giana.

Min första dator var en Commodore 64. Ett av spelen jag gillade att spela på den hette The Great Giana Sisters. Det fanns även på Amiga.
Är det fler här på SweClockers som har spelat detta roliga plattformsspel?

Här finns en flash version av spelet för den som vill spela i webbläsaren.
http://de.y8.com/games/the_great_giana_sisters

Musiken är omgjord i den flash versionen, annars är det ganska likt originalet.

Vill man spela originalet så kan man ladda hem en C64 emulator:
http://vice-emu.sourceforge.net/

och spelet
http://www.c64.com/games/138

Något som är kul för oss som gillade detta spel och andra som gillar plattformsspel är att Black Forest Games nu vill göra en uppföljare.

"Hi there!
I am David from Black Forest Games,
and welcome to our Project Giana gameplay video!
We're a bunch of veteran developers from the former Spellbound Entertainment,
a studio founded by the man who made the original Giana game in the eighties."

Nu har de dessutom släppt en Beta version av nya Project Giana
Bittorent
MediaFire
Rapidshare
FilePost

Betan kan också laddas ner från den officiella hemsidan:
http://project-giana.com/

Där finns även en WinXP patch som man ska lägga till om man kör Windows XP.

Om du vill se Project Giana släppas, gå till deras Project Giana Kickstarter sida och bli en backer. Kampanjen slutar fredagen den 31 Augusti.

Jag har bara spelat igenom första banan på betan ännu. Men jag tycker det ser bra ut.

Är det någon här som minns The Great Giana Sisters? Provat den nya betan? Ser fram emot det nya spelet? Blivit en backer? Har något annat relaterat till antingen gamla eller nya Giana att säga?

Permalänk

Jag spelade Giana Sisters bara en enda gång på min kusins Kommandår 64 någon gång i början av 90-talet. Jag minns att jag tyckte det var märkligt likt Super Mario Bros.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming socket 1151-1, Intel i7 6700K, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, DDR4 Crucial Ballistix Sport LT 2666 MHz 4x8=32 GB, Asus RTX 2060, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Jag spelade Giana Sisters bara en enda gång på min kusins Kommandår 64 någon gång i början av 90-talet. Jag minns att jag tyckte det var märkligt likt Super Mario Bros.

Det var också därför det vart bannat från butiker nästan direkt när det släpptes, det spreds typ enbart via att man kopierade varandras disketter.

TS: Giana sisters är ett awsome lir, ska kolla in dina länkar.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

Project Gianas Kickstarter så står det nu $163,646 pledged of $150,000 goal
27 hours to go

Wohoo!
Medans Kickstartern är aktiv så går det att minska eller ta bort sin pledge. Men det verkar ju klart lovande att de ska klara $150k målet med tanke på att de nu ligger över det!
Dessutom skulle de öppna upp paypal också. Tydligen har de inte betalkort i tyskland? så tyskar inte kunnat backa det?!?

Skrivet av Paddan1000:

Speciellt de två första banorna är väldigt tydligt inspirerat från första Mario Bros. Men sen är banorna mer egna och bortsett från att båda är plattforms spel så är det inte så överdrivet likt efter de två första banorna.
Det nya spelet Project Giana är heller ingen rip off, klon, eller ens tydligt inspirerat från Mario Bros, varken på NES eller senare Mario Bros. Utan nu är det ett nytt spel, men fortfarande med Giana som karaktär.

När Great Giana Sisters kom så tror jag nog att tanken med att göra det så likt Mario Bros, speciellt i början av spelet, att tilltala det som gillade Mario Bros, men som hade Commodore 64 eller någon annan dator som inte var ett Nintendo Entertainment System.

Skrivet av ph33r:

Det var också därför det vart bannat från butiker nästan direkt när det släpptes, det spreds typ enbart via att man kopierade varandras disketter.

Eller kassettband

Skrivet av ph33r:

TS: Giana sisters är ett awsome lir, ska kolla in dina länkar.

Kollat något mer på det ?
Jag har spelat igenom betan nu. Det var tydligen 'bara' två banor i den. Men den andra banan var hyfsat svår.
Om du testar betan så är det kul om du skriver vad du tycker om den.
Vill du ha spelet så är Kickstartern fortfarande aktiv drygt ett dygn till.

Man behöver inte ge några större summor heller (om man inte vill)

Det billigaste alternativet är ju inte speciellt dyrt:
Pledge $10 or more
A DRM-free digital copy of the finished game for PC.
Est. delivery: Oct 2012

Vill man gå upp ett snäpp finns detta:
Pledge $25 or more
The previous reward tier plus a digital download version of the original soundtrack and access to an early sneak peek version of the game’s first six levels.
Est. delivery: Oct 2012

Vilket kan vara trevligt om man gillar musiken. Finns en $15 nivå emellan också, men jag tyckte inte den var så intressant. Sen finns det massa högre nivåer också om man vill och har råd.

Listan med belöningar (Reward tier) på kickstarter sidan är lite förvillande.
Men de har också gjort denna tråden i deras forum
Handy Reward Chart
som är mer lättöverskådlig.

Permalänk
Medlem

Förbeställde, det var rätt roligt, fin musik också.
Det ser ut som om de fått till det bra, ett modernt spel inspirerat från det gama sådär lagom mycket, skoj var dte i alla fall.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Jag backade liret på Kickstarter, de var helt klart värda det.
Orginalet har jag aldrig spelat men musiken har man ju hört hur mycket som helst och liknande plattformare har man kört till dödagar - till mycket glädje skall tilläggas.

Jag prövade även betan med min xbox-kontroll, var riktigt trevligt. Första banan är en enklare tutorial så man lär sig kontrollerna, andra banan är rätt mycket svårare och även fast jag klarade igenom det rätt fort så hade handsvetten satt in och det var rent ut sagt spännande plattformslirande!

Väntar spänt på fullversionen!

Visa signatur

Specs: Fräsig dator

Permalänk
Medlem

Ja, det där var ju ett av de bästa spelen på Commodore 64:an, tycker jag.
Dock krävs det ju nästan att man har ett vettig digital joystick att spela med för att få någon vettig spelkänsla.
Finns det sådana att köpa idag ?

Sådana där analoga flysimulator joystickar är ju helt värdelösa att spela gamla 2D plattformsspel med.

Den där flashversionen var väl som en sämre kopia av C64:a versionen, men trevligt ändå.
Ska kolla in betat till uppföljaren nu.

edit : Ser ut att bli ett sjukt skönt spel den där uppföljaren. Verkar verkligen bli en värdig uppföljare.
Riktigt fin och mysig grafik och dessutom den klassiska Giana scroller musiken uppfräschad som bakgrundsmusik.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Förbeställde, det var rätt roligt, fin musik också.
Det ser ut som om de fått till det bra, ett modernt spel inspirerat från det gama sådär lagom mycket, skoj var dte i alla fall.

Kul att det är fler som gillar detta Att det fortfarande finns folk som spelar annat än bara FPS.

Nu har de tydligen stängt möjligheten att förboka, eller vad vi ska kalla det, via paypal också.

Citat:

UPDATE September 11, 2012: We have started to prepare the rewards and are no longer accepting new pledges. Our PayPal pledge page now is closed. Sorry!

Skrivet av Kr:

Jag backade liret på Kickstarter, de var helt klart värda det.
Orginalet har jag aldrig spelat men musiken har man ju hört hur mycket som helst och liknande plattformare har man kört till dödagar - till mycket glädje skall tilläggas.

Jag prövade även betan med min xbox-kontroll, var riktigt trevligt. Första banan är en enklare tutorial så man lär sig kontrollerna, andra banan är rätt mycket svårare och även fast jag klarade igenom det rätt fort så hade handsvetten satt in och det var rent ut sagt spännande plattformslirande!

Väntar spänt på fullversionen!

Då antar jag att du valde "Pledge $25 or more" ?
För vid $25 och högre nivåer så fick man "digital download version of the original soundtrack"
I vissa högre nivåer så fick man även musiken på CD och/eller DVD skiva.

Det var ganska stor skillnad i svårighetsgrad på första och andra banan i public beta. Tog fler försök att klara andra banan. Fanns två olika typer av spöken, en som jagar cute Giana och en som jagar punk Giana. Man kunde komma i en situation att båda typerna av spöken var på ungefär samma plats, så man var körd oavsett vilken Giana man valde.
Men det behöver ju inte vara så att 1: och 2:a banan i demot är 1:a och 2:a i färdiga spelet. Skulle nästan tro att det kan vara någon bana emellan i färdiga spelet. Men den som lever får se.

Skrivet av JesperT:

Ja, det där var ju ett av de bästa spelen på Commodore 64:an, tycker jag.

The Great Giana Sisters och Bubble Bobble är några av mina starkaste minnen från Commodore 64.
Fanns ju massvis med andra spel också. Men dessa har väldigt stark C64 anknytning för mig.

Kolla denna Youtube 'video' (bara stillbild + ljud)
Bubble Bobble Level Theme [C64] (by Peter Clarke)
Välj gärna 480p då vilken "Quality" man väljer även påverkar ljudet.

Den melodin är Commodore 64 för mig. T.o.m min mor som är rätt ointresserad av datorer och spel vet vad det är om man spelar den melodin för henne.
(Jag kan ha spelat det mer än en gång under min uppväxt )

Men som sagt så är Great Giana Sisters väldigt klassiskt också. Både musiken och spelet i övrigt.

Skrivet av JesperT:

Dock krävs det ju nästan att man har ett vettig digital joystick att spela med för att få någon vettig spelkänsla.
Finns det sådana att köpa idag ?

Sådana där analoga flysimulator joystickar är ju helt värdelösa att spela gamla 2D plattformsspel med.

Själv köpte jag en Xbox 360 handkontroll. Den har både analoga spakar och digitalt styrkors.
Både den vänstra analoga spaken eller det digitala styrkorset fungerar i betan. Överlag tyckte jag att vilket som fungerade ganska bra. Men om man skulle göra dash hopp rakt up som punk Giana, eller först göra vanligt hopp och sen dash hopp rakt upp för att få mer höjd tyckte jag det var betydligt enklare med styrkorset. För använder man spaken så är det lätt att man håller lite snett och hoppar åt sidan istället.

Xbox 360 kontrollen ska finnas i fyra utgåvor (om jag inte missat någon):
Xbox 360 handkontroll trådlös för Xbox 360
Xbox 360 handkontroll med kabel för Xbox 360
Xbox 360 handkontroll med kabel för PC
Xbox 360 handkontroll trådlös för PC

Köper man PC versionen så får man med drivrutinsskiva för PC medan man inte får med det för Xbox 360 versionen, eftersomm man inte behöver installera drivrutiner på Xbox 360.
I övrigt är versionen med kabel samma för Xbox 360 och PC. Standard USB kabel.
Den trådlösa för PC ska även ha en mottagare.

Själv köpte jag den med kabel för Xbox 360 eftersom PC versionen var svårare att hitta och så laddade jag hem drivrutinerna från nätet istället. Jag köpte den i en spelbutik.

Vill man absolut ha en helt utan analoga spakar och knappar (de undre trottelknapparna , kallade "LT" och "RT" är analoga). Så får man försöka hitta något annat. Men om man vill ha en handkontroll som kan användas till i stort allt man kan ha handkontroll till, så är Xbox 360 kontrollern helt klart en bra kontroll. Även om man inte har en Xbox 360.

Skrivet av JesperT:

Den där flashversionen var väl som en sämre kopia av C64:a versionen, men trevligt ändå.

Ja. Anledningen att jag länkade till den var för lättillgängligheten. Alla (nästan) har väl en grafisk webbläsare, men alla kanske inte har, eller vill installera, en Commodore 64 emulator.
Tänkte om någon som läser tråden inte känner till The Great Giana Sisters, så kan de lätt prova på flash versionen för att se vad det är för något. Även om de inte är exakt lika bra som till C64 eller Amiga.

Skrivet av JesperT:

edit : Ser ut att bli ett sjukt skönt spel den där uppföljaren. Verkar verkligen bli en värdig uppföljare.
Riktigt fin och mysig grafik och dessutom den klassiska Giana scroller musiken uppfräschad som bakgrundsmusik.

Ja denna gången är det inte "bara en Mario klon". Även om jag inte tycker att första spelet bara är en Mario klon heller. Så har de helt klart gått en mer egen väg med denna uppföljare.
Jag gillar båda versionerna av den nya musiken. Rock versionen är tuff, men den lugnare versionen är så stämningsfull, så den är ändå min favorit av de två.

Ni som har skrivit i tråden, har ni någon favorit av cute Giana/punk Giana, lugn Giana musik/rock versionen, 'candyland'/den mörkare världen?

Permalänk
Medlem

ser knappt kopplingen till originalet, men det ser ju bra ut iof, Rayman-klass.

Skrivet av JesperT:

på tal om får jag alltid kväljningar när jag hör uttrycket flashspel, så man får kanske vara nöjd att inte det nya spelet ser ut som ett sånt som så många andra, flash eller ej. just här såg inte originalet heller ut som Flash direkt men, äh..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint