Äldre tangentbord får nytt yttre och en ps2-kontakt

Permalänk

Äldre tangentbord får nytt yttre och en ps2-kontakt

INTE KLART ÄNNU

Hejsan alla på Sweclockers,

Som ni alla redan vet råder det en väldig hype kring mekaniska tangentbord. Jag som så många andra anser att dessa tangentbord äger skiten ur de "vanliga" t-borden. Varför det är så behövs inte motiveras här. Det tråkiga med mekaniska tangentbord är dock priset... det är på tok för dyra (i alla fall för en fattig student som jag)! Därför tänkte jag visa er hur jag enkelt fräshade upp pappas gammal mekaniska tangentbord från gud vet när...

Vad som gjorts:

- Dammsugit ut alla smulor och dammtussar
- Tvättat tangenter och kropp
- Sprayat Kroppen svart
- Bytt ut den dåvarande DIN 5 pin-kontakten till en ps2 kontakt som enkelt gör det möjligt att ansluta den till min dator utan adapter

PS: Detta är mitt första album på Sweclockers.

Äldre tangentbord får nytt yttre och en ps2-kontakt

Visa signatur

Gigabyte p35-DS3 | C2D E6750 @ 2,67 Ghz idle: 31 load: 48 | 4gig Corsair XMS2 @ 800 Mhz | ATI Sapphire Radeon HD 3870 | Noctua NH-U9F | Samsung spinpoint 250 gig 7200rpm | Coolermaster Dominator [moddat]

Permalänk

Coolt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Var köpte du adaptern till ps/2 från din 5?

Permalänk
Skrivet av Alondora:

Var köpte du adaptern till ps/2 från din 5?

Testa clas ohlsons eller Kjell & company, dom borde ha såna simpla saker

Permalänk

Hur gör du med tangenterna btw? Jag menar hur du gör för att ha kvar bokstäver Mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwinTalker:

Hur gör du med tangenterna btw? Jag menar hur du gör för att ha kvar bokstäver Mm.

Jag svarar på frågan...
Efterssom bokstäverna är infrästa tror jag inte de försvinner när han tvättar dem, eller var det det du undrade?

Roligt galleri, har ett gammalt dell tangentbord här hemma, tror dock inte det är mekaniskt.

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Skrivet av icx98:

Jag svarar på frågan...
Efterssom bokstäverna är infrästa tror jag inte de försvinner när han tvättar dem, eller var det det du undrade?

Roligt galleri, har ett gammalt dell tangentbord här hemma, tror dock inte det är mekaniskt.

Tänkte snarare då han måla det, ifall han låter tangenterna vara orginalfärg eller om han lackar dom med och hur han isåfall gör med alla bokstäver.

Permalänk
Medlem

Inga bilder på slipningen?

Skrivet av TwinTalker:

Tänkte snarare då han måla det, ifall han låter tangenterna vara orginalfärg eller om han lackar dom med och hur han isåfall gör med alla bokstäver.

Man behöver inga bokstäver, men annars kan man ju färga dit de igen eller köra på klistermärken men vem orkar det?

EDIT: dessutom kan man köpa fina färgade tangenter från ebay.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Snyggt! Hur ser kopplingsschemat ut för PS/2-kontakten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av neila:

Snyggt! Hur ser kopplingsschemat ut för PS/2-kontakten?

http://pinouts.ru/InputCables/MiniDinToDinKeyboard_pinout.sht...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Inga bilder på slipningen?

Man behöver inga bokstäver, men annars kan man ju färga dit de igen eller köra på klistermärken men vem orkar det?

EDIT: dessutom kan man köpa fina färgade tangenter från ebay.

behöver inga bokstäver?

what sorcery is this!?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Kul! Du får gärna lägga upp bilder på hur du gör med den nya kabeln(om du behöver löda, sätter en adapter, eller byter kontakt). Jag har själv funderat på liknande byggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av .::IceBeaver::.:

INTE KLART ÄNNU

Hejsan alla på Sweclockers,

Som ni alla redan vet råder det en väldig hype kring mekaniska tangentbord. Jag som så många andra anser att dessa tangentbord äger skiten ur de "vanliga" t-borden. Varför det är så behövs inte motiveras här. Det tråkiga med mekaniska tangentbord är dock priset... det är på tok för dyra (i alla fall för en fattig student som jag)! Därför tänkte jag visa er hur jag enkelt fräshade upp pappas gammal mekaniska tangentbord från gud vet när...

Vad som gjorts:

- Dammsugit ut alla smulor och dammtussar
- Tvättat tangenter och kropp
- Sprayat Kroppen svart
- Bytt ut den dåvarande DIN 5 pin-kontakten till en ps2 kontakt som enkelt gör det möjligt att ansluta den till min dator utan adapter

PS: Detta är mitt första album på Sweclockers.

Äldre tangentbord får nytt yttre och en ps2-kontakt

Va är det för brytare på tangentbordet egentligen?? Ser lite knasigt ut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

behöver inga bokstäver?

what sorcery is this!?

hahaha skrattar så jag tjuter!!

Kul galleri för övrigt!

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

behöver inga bokstäver?

what sorcery is this!?

Där ser man hur grammatiken hos mig är förfärlig

För de som misstolkade min mening vilket troligen ingen gjorde så kan jag förklara att jag självklart menade att det inte behöver finnas några laserfrästa eller trycka bokstäver på tangenterna.
Går lika bra med blanka tangenter :).

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Snusfri

Oh, Victor, minnen från högstadiet
Men hualigen, att lacka om det Hädare!

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Hoppas du spraymålade multipla lager samt även skyddslager.
Om du bara sprayar en gång håller det ungefär en månad.

Permalänk
Medlem

köp nytt ?

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

Hade varit nice med bilder på den färdiga produkten

Permalänk
Medlem

Wow, DIN kontakt, då är tangentbordet över 25 år gammalt!

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Skrivet av Calle2003:

Wow, DIN kontakt, då är tangentbordet över 25 år gammalt!

nja, tangentbord med DIN kontakter har sålts mycket senare än så.

Permalänk

Modigt gjort att lackera om den. Hoppas du använde färg som är till för att sprayas på plast. Annars lär detta hända inom en snar framtid:

Vad jag förstått bör någon slags vinylfärg användas för att förlänga livet på lackeringen. Då ska den tydligen kunna hålla i några år. Jag har dock aldrig experimenterat med att måla om tangentbord själv.

Permalänk

Skulle du kunna skriva / länka ett kopplingsschema på din ---> ps/2 ? För det någon länkade ovanför är ju ps/2 ---> din. Eller är det bara att göra likadant fast åt andra hållet så att säga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av G4ban:

Va är det för brytare på tangentbordet egentligen?

Ser ut att vara någon slags "leaf switch", alternativt ett rubber dome där upphängningen är separerad från tangenterna.
Ser de kanske ut såhär under plasten?

Skrivet av HypnoToad420:

köp nytt ?

Det är ju inget kul, dessutom är det mesta nytt kinatillverkat skit. Det här är ändå japanskt.
Måste upp i ganska saftig prisklass innan du kommer förbi detta i kvalitet.

Skrivet av addonadde:

kopplingsschema på din ---> ps/2

Googla runt lite på "PS2 DIN Pinout". Jag hittade denna, men kan inte gå i god för att den är helt korrekt.

Permalänk
Medlem

Fråga till trådskapare eller den som vet.

Jag har precis ett sådant Victor tangentbord som du har som också var min fars. Jag vet inte hur jag öppnar det. Jag har försökt och får upp en del av skalet på mitten i baksidan, men är rädd att förstöra det och bryta av något så att jag inte kan sätta tillbaks skalet efteråt. Skulle du kunna beskriva hur du öppnade det? Alltså det gråa skalet runt själva tangentbordet på insidan? Skulle verkligen uppskattas. Jag har tyvärr spillt cola över det så några knappar är kladdiga och funkar inte, såklart är Enter en av dom vilken är en av de knappar jag använder mest.

Visa signatur

Spec:
| Chassi: Antec P280 | PSU: Fractal Design Integra R2 750W | Mobo: MSI 870A-G54 | CPU: AMD Phenom II 965 BE OC 3,7GHz+ Cooler Master Hyper 212 Evo| GPU: Zotac GeForce GTX 770 4GB | RAM: 8GB 4x2GB 1300Mhz | HDD: 1TB + 250GB + 250GB + 150GB |