Konsten att sälja en Mac?

Permalänk
Medlem

Konsten att sälja en Mac?

Sålde min MacBook pro 2010 för några veckor sedan och nu har den nya ägaren åkt på lite problem. Han ville tydligen lägga in windows och som en följd av detta vägrar burken att boota in i något operativsystem över huvud taget. Jag har förstås slarvat bort OS X skivorna som kom med datorn vilket köparen var väl informerad om men OS X recovery löser ju det problemet (trodde jag?).

Nu visar det sig att ha inte kan ominstallera systemet för att datorn frågar efter något lösenord, oklart vilket lösenord han talar bara halvdan engelska. Så hur fungerar det på en macbook? Kan något av mina gamla lösenord behövas för att göra en ny installation? Han fick datorn med en helt ren installation så jag antar att burken inte kan komma ihåg att den varit bunden till någon annans konto.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Den efterfrågar ditt AppleID + lösenord, dvs det kontot du köpte Lion/Mountain Lion med. Efter rätt information hämtar den hem en ny upplaga av OS X.

Permalänk
Medlem

Men om man försöker installera en egen version, dvs om personen i fråga har köpt ML själv och försöker installera sig egen version från os x recovery alternativt använder sig av en USB/cd skiva borde datorn alltså inte efterfråga någon av mina användarnamn/konton?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag vet faktiskt inte om den har anpassats för att enbart återställa med ditt AppleID endast, men skulle inte tro det.
USB har jag ingen erfarenhet av dessvärre.

Permalänk
Medlem

Om du har uppgraderat till Lion/ML när du hade den så har du recovery partition + internet recovery.
Om jag minns rätt efterfrågas inte lösenord när man återställer från partitionen, men troligen har han väl lyckats få bort den med.
Internet recevery måste du ha ett apple-id som har köpt lion/ml, men det behöver inte vara ditt.

USB kräver inget lösenord, så enklast om du har en ny mac är att ladda ner rätt OS från app store och lägga in på det och ge honom (om han nu inte har ett apple id med OS).

Sist, jag tror inte det är lagligt (eller åtminstone mot apples licensvilkor) att skicka lion/ml på det här sättet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Så om han köper en version av OS X på App store så ska han kunna installera från sitt konto oavsett varifrån den tidigare versionen kommer?

Vill bara vara övertydligt med det här då han ringer 3 gånger om dagen och jag är inte helt hundra på hur man ska gå till väga för att göra en ren installation. Han har nämligen fått för sig att han behöver mitt konto för att kunna göra en installation, vilket han även påstår att datorn efterfrågar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, så funkar det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan ni inte bara mötas båda två hos någon apple-återförsäljare och reda ut det tillsammans med personalen?

Visa signatur

4.5 GHz Core i7 3820 CPU
Gigabyte X79-UD3 MOBO
2133MHz 16GB HyperX Savage RAM
NVidia GTX 670 GPU
188GB SSD + 2.25TB HDD

Permalänk
Skrivet av SmOOthy:

Så om han köper en version av OS X på App store så ska han kunna installera från sitt konto oavsett varifrån den tidigare versionen kommer?

Vill bara vara övertydligt med det här då han ringer 3 gånger om dagen och jag är inte helt hundra på hur man ska gå till väga för att göra en ren installation. Han har nämligen fått för sig att han behöver mitt konto för att kunna göra en installation, vilket han även påstår att datorn efterfrågar.

Han behöver inte ditt konto, såvida du inte satt ett firmware lösenord i vilket fall han aldrig skulle kunnat ha bootat maskinen och än mindre installerat Windows på den en gång. Han kan dock som flera andra sagt behöva ett eget Apple ID, med vilket han på Mac App Store en gång köpt en kopia av Lion eller Mountain Lion, för att få ladda hem OS X från Apple’s servrar.

Om jag vore du skulle jag erbjuda honom att skapa en bootbar USB-pinne som han kan installera OS X ifrån, emot att han betalar USB-pinnen (8 GB kostar inte så mycket). Vill han inte det så ombe honom att gå till en Apple-verkstad/återförsäljare och se om han kan köpa en därifrån (Mountain Lion säljs inte men de kanske har kvar någon sticka med Lion på) eller få hjälp med att installera OS X. Går han inte med på det kan du inte göra speciellt mycket mer för honom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Och tack för det, då vet jag att jag inte säger strunt till snubben. Av någon anledning gillar han inte ML utan vill ha en betydligt tidigare version men jag börjar känna att det här inte är mitt problem längre.

Stort + för bra information!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av bananfiS:

Den efterfrågar ditt AppleID + lösenord, dvs det kontot du köpte Lion/Mountain Lion med. Efter rätt information hämtar den hem en ny upplaga av OS X.

Stämmer bra. Kan tycka att det där är extremt dumt... väntar bara på att telefonen ska ringa och att köparen av min gamla Macbook Pro ska vara på andra sidan och säga att han inte kan lösa det med uppdateringar, ominstallationer av operativet o.s.v, bara för att man behöver det unika AppStore-kontot/lösenordet. Galet system, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Och tack för det, då vet jag att jag inte säger strunt till snubben. Av någon anledning gillar han inte ML utan vill ha en betydligt tidigare version men jag börjar känna att det här inte är mitt problem längre.

Stort + för bra information!

Det går oftast inte att lägga in äldre version än den som levererades med datorn, så 10.6 gissar jag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

10.6 stämmer bra det. Det är lite lustigt att operativsystemet är bundet till sitt konto och inte datorn. Å andra sidan kostar ett nytt operativsystem 150:- vilket känns helt ok. Då dessutom inte apple lägger ner någon tid på nycklar eller annat otyg känns det som ett mindre problem

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Killen har fortfarande problem och påstår att datorn säger något i stil med:

"Det här kontot användes inte vid första installationen"

när han försöker installera om operativsystemet genom OS X recovery. Jag har nu sagt till honom att köpa ML genom app store och prova igen med sitt eget konto.

Så, för att vara helt övertydligt nu, finns det någon möjlighet att datorn fortfarande vill ha mitt konto, dvs kan det vara låst till ett apple ID? Jag tror inte det själv och kan inte hitta någon information som skulle peka på att så är fallet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

när han försöker installera om operativsystemet genom OS X recovery. Jag har nu sagt till honom att köpa ML genom app store och prova igen med sitt eget konto.

Så, för att vara helt övertydligt nu, finns det någon möjlighet att datorn fortfarande vill ha mitt konto, dvs kan det vara låst till ett apple ID? Jag tror inte det själv och kan inte hitta någon information som skulle peka på att så är fallet.

Ring någon från apple ffs. Alt. macoteket, eller liknande.

Visa signatur

4.5 GHz Core i7 3820 CPU
Gigabyte X79-UD3 MOBO
2133MHz 16GB HyperX Savage RAM
NVidia GTX 670 GPU
188GB SSD + 2.25TB HDD

Permalänk
Skrivet av SmOOthy:

Låt oss säga att den är bunden till ditt apple identitet, vilket skulle förvåna mig men låt gå.

Så, för att summera det hela; den nye ägaren försökte installera Windows, förhoppningsvis via Bootcamp och måste sedan ha "lekt" lite för mycket för i slutändan så kunde varken OSx eller Windows startas?

Ta reda på dessa saker, samt: Vilket meddelande sade att varken Windows eller OSx kunde startas, om något?

Men för att lösa "problemet", bor den nye ägaren i närheten?
Har du tillgång till din apple identitet?

Vilken version av OSx försöker klåparen installera?
Äger han (elller hon) någon annan dator söm kör OSx // har tillgång till?

Vilka åtgärder har den nye ägaren vidtagit sedan den "misslyckade" installationen av OSx?

Visa signatur

Jag är trött på att alla vuxna säger att man kan få mardrömmar av spel, Själv så har jag dock varit med om det. När jag var liten så spelade jag ett spel som gick ut på att stänga in små studsande bollar så snabbt och effektivt som möjligt. Men så en natt drömde jag att jag var bollen, det var då jag upptäckte att jag hade Klaustrofobi...

Permalänk
Medlem

Den funkade när du sålde den, sedan har han fuckat upp den genom att trixa med Windows på en Mac = hans problem. Jag tycker att du varit mer än tillmötesgående, han betalade väl knappast dig för livstids support när han köpte den?

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Enligt http://arstechnica.com/apple/2012/07/os-x-10-8/2/#purchase-an... så finns det inget DRM i Mountain Lion. Det bästa sättet att nolla hela datorn är att installera med denna metoden: http://arstechnica.com/apple/2012/07/how-to-create-a-bootable...

Formatera disken med Disk Utility från USB stickan innan du startar själva installationen, så kommer det inte finnas några spår som kan knyta dig till datorn längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Den funkade när du sålde den, sedan har han fuckat upp den genom att trixa med Windows på en Mac = hans problem. Jag tycker att du varit mer än tillmötesgående, han betalade väl knappast dig för livstids support när han köpte den?

Exakt så!