Permalänk

Oljekylnings pump?

Ska göra en oljekyld dator från absolut scratchdvs. att jag sänker den i olja, men jag vill också få oljan att gå runt, in i en radiator och tillbaks i oljebehållaren igen. Jag är inte så insatt när det gäller pump system och vattenkylning m.m. är det möjligt att i huvudtaget pumpa runt olja mellan ett "akvarium" och ett kylaggregat? Och i sådana fall vad är det jag ska köpa?
Skulle vela ha så mycket tips som möjligt vad det gäller det här, så får vi se om jag kanske kan få igång projektet och informera er om hur det går.

Permalänk
Medlem

Kanske någon pump som är tänk att pumpa runt oljan i bilar?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vad ska du använda för olja? Vegetabilisk olja har en värmeledsingsförmåga på 2.000 kJ/KgK medans vatten har en förmåga på 4.187kJ/kgK.
Hur är din plan?

Permalänk

Jag skulle bygga ett av en bilkylare!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

JO, jag tänkte inte ha ett slutet system med slangar, utan jag tänkte mer eller mindre dränka vissa komponenter i oljan och behöver då en pump för att kyla av oljan genom ett aggregat osv. Typen av olja skulle jag väldigt gärna få tips om, den ska ju ha en hög impedans och ha egenskaper som en isolator eftersom den kommer omsluta komponenterna, men den ska ha bra värmeledningsförmågor, vara ren, inte ha en negativ effekt på vissa plaster m.m. jag tänker på kapacitatorer speciellt som har ett känsligt plasthölje, men även kretskortslaminat och olika klistertyper. Har kikat lite på mineraloljor som verkar kunna uppfylla detta, men de leder inte värme särskild bra, bättre än luft självklart, men som valari sa, så ligger den bara som vegetabiliska oljor, runt 4.187kJ/kgK.

Permalänk
Medlem

Utan att någonsin ha byggt något liknande, så är den första olja mina tankar går till någon väldigt lågviskös hydraulolja, kanske Mobils DTE11M eller nåt i den stilen. Ju mer lättflytande, desto bättre pumpbarhet, de filmbildande egenskaperna är ju tämligen egala i ett sånt bygge. Har också sett folk rekommendera paraffinolja, men sådan är väl inte direkt åldringsbeständig, right?

Transformatorolja kanske skulle funka också, om den inte är för aggressiv mot komponenter och kretskortslaminat. I vilket fall som helst är den ju garanterat ett utmärkt dielektrikum.

Vad det gäller pump, så hade jag nog letat efter någon liten deplacerande dylik, förslagsvis en skruvpump, de brukar gå relativt tyst. Har du tillräckligt lättflytande olja kan du köra en turbopump (dvs turbopump som i motsatsen till deplacerande pump) av nåt slag också, men det kanske är bättre att ta det säkra före det osäkra på den fronten, och dessutom måste du köra en turbopump med liten rotorradie på väldigt högt varvtal för att få önskad effekt, vilket innebär att det också kommer låta.

Oljepumpen i bilar är i allmänhet deplacerande, och en sådan skulle väl rent principiellt funka, men de är också enligt min erfarenhet i alla fall ganska bullriga. Byggde en liten gasturbin för några år sedan där jag använde en sådan som smörjoljepump, och jag kan rätt av säga att ljudnivån från den pumpen var oacceptabel till ett datorbygge. Dessutom ska du ju driva den också, och de är i allmänhet påhängsvarianter som drivs av bilens motor, vilket innebär att du måste hitta någon lämplig motor. Det är nog smidigast att fixa någon slags pump som kommer komplett med motor.

Sedan kan man ju också fråga sig om detta inte är att krångla till det väldigt mycket i onödan. Det finns inga färdiga grejer som är avsedda för just ett sådant projekt?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

mineralolja är det enda som använts i applicationer som den här, vad jag har hört. Det går också utmärkt att använda en vanlig vattenpump för vattenkylning att pumpa runt oljan i radiatorerna med.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk

Tackar för svaren här, många synpunkter och expertis, det gillas!
Nu har jag gjort lite 3D ritningar i sketch-up och den ska ha ett lite futuriskt utseende med en tjock vit kant med plexiglass 2mm som väggar.

Nu är ju frågan var jag ska leda in och ut pumpen? Har tänkt att sätta en på var sida men hur tätar jag egentligen till hålen som slangara ska in i, om det i huvudtaget är praktist möjlig? vad ska jag använda som tätning tycker ni? Jag känner en duktig snickare så han kommer hjälpa mig med själva ram bygget, så det är inga problem.
Jag håller på att tänka på hur jag ska placera hårddiskarna och var kabeldragningen ska gå, kommer uppdatera igen snart och tips är som sagt mycket välkomna!

ps. ifall du inte kan se bilden ovan: http://postimage.org/image/c7h8vslxj/

Permalänk
Medlem
Skrivet av BenneDoTb:

Tackar för svaren här, många synpunkter och expertis, det gillas!
Nu har jag gjort lite 3D ritningar i sketch-up och den ska ha ett lite futuriskt utseende med en tjock vit kant med plexiglass 2mm som väggar.
http://postimage.org/image/c7h8vslxj/

Nu är ju frågan var jag ska leda in och ut pumpen? Har tänkt att sätta en på var sida men hur tätar jag egentligen till hålen som slangara ska in i, om det i huvudtaget är praktist möjlig? vad ska jag använda som tätning tycker ni? Jag känner en duktig snickare så han kommer hjälpa mig med själva ram bygget, så det är inga problem.
Jag håller på att tänka på hur jag ska placera hårddiskarna och var kabeldragningen ska gå, kommer uppdatera igen snart och tips är som sagt mycket välkomna!

ps. ifall du inte kan se bilden ovan: http://postimage.org/image/c7h8vslxj/

Hur du bäst gör genomgångarna beror väl helt på materialet du valt till boxen. Som tumregel skulle jag dock säga att det bästa är att använda någon form av hård rördetalj till det, och inte dra själva slangen genom väggen. Slangen kopplar du sedan in på en nippel på utsidan. Om du tänkt dig att göra genomgångarna ovanför vätskeytan kan man väl dock tumma lite på den saken, då kanske det till och med kan räcka med att borra ett hål och dra slangen genom, utan några direkta tätningar.

Vad hade du tänkt dig göra boxen i för material?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Hur du bäst gör genomgångarna beror väl helt på materialet du valt till boxen. Som tumregel skulle jag dock säga att det bästa är att använda någon form av hård rördetalj till det, och inte dra själva slangen genom väggen. Slangen kopplar du sedan in på en nippel på utsidan. Om du tänkt dig att göra genomgångarna ovanför vätskeytan kan man väl dock tumma lite på den saken, då kanske det till och med kan räcka med att borra ett hål och dra slangen genom, utan några direkta tätningar.

Vad hade du tänkt dig göra boxen i för material?

2mm plexiglas x5 med solid träbotten, ram av trä, behandlat och vit målat såklart.
Vilken tätningsmetod skulle du rekommendera? Funkar bara silikon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BenneDoTb:

2mm plexiglas x5 med solid träbotten, ram av trä, behandlat och vit målat såklart.

Silikon funkar nog, men jag skulle inte lita på det, mineraloljor och liknande är rent fördjävliga på att krypa.

Plexiglaset begränsar en hel del, du kan ju varken svetsa eller löda det. Jag skulle nog i ditt läge köpt en färdig slanggenomföring; båttillbehörsaffärer och firmor som sysslar med bränslesystem, hydraulik, etc. bara för att nämna några kan väl vara lämpliga att kolla med.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av BenneDoTb:

Mineralolja är ett av de få saker som kan "lösa" silikon. Det är inte som att det blir flytande igen, men det blir mycket lättare att ta bort. Jag skulle prova att skicka ett mail till någon av de som tillverkar silikon och se om de har några rekommendationer.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Mineralolja är ett av de få saker som kan "lösa" silikon. Det är inte som att det blir flytande igen, men det blir mycket lättare att ta bort. Jag skulle prova att skicka ett mail till någon av de som tillverkar silikon och se om de har några rekommendationer.

Jo, precis det jag menar med att det kryper, oljan tränger in mellan materialet och silikonet, med resultatet att det senare släpper. Jag håller det inte för omöjligt heller att aromatiska kolväten kan bryta eller reagera på annat vis med polymerkedjorna i silikonet.

Som fartygsingenjör har jag rätt mycket med marindiesel och gasolja att göra, som är precis lika jäkligt. Min erfarenhet är att om man inte kan svetsa så är det bara unionkopplingar och skärringskopplingar som funkar i längden. Gängade kopplingar med diverse tätningstjossan (Unipac/lin, PTFE-snöre eller -tejp, Permatex, cyanoakrylat, etc) håller aldrig riktigt tätt, de börjar nästan utan undantag svettas och till slut läcka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Plexiglas och olja.. nja. Polymetylmetakrylat är inte så kembeständigt.

Som pump hade provat en bensinpump för bilar med insprutning. Har slaktat en sådan och den hade en liten kugghjulspump innuti, ger flera kilos tryck utan problem, samt gjord för att vara på länge. Bör vara beständig mot olja ? Tror plastdelarna var i polyoxymetylen vilket bör klara oljan..

EDIT: pumpen är gjord för att vara dränkt. Det enda rätta är ju att ha hydraulslang för oljan med snabbkopplingar, ser fräckt ut

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Det där med att mineralolja löser silikon var ju en livräddare! Tänkte ju silikontäta överallt i princip...
Förslag till andra tätningsprodukter? Skulle denna passa?: http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=9530
Även om jag försöker hålla allting trådlöst, dvs. trådlöst nätverkskort, tangentbord etc. Så måste jag dra igenom en stömkabel till psu:n, jag vill ju inte bara dimpa ner den i ett hål i toppen, utan det ska ju vara snyggt gjort, så den ska ju ledas antingen genom glaset eller genom ramen, fast på baksidan så långt ner som möjligt.
Tänkte då att det kanske finns platta kablar som man kan leda under glaset innan man tätar det, så slipper man borra och täta ett till hål i glaset och jo det där med glaset...räcker det med 2mm? Det blir ändå ett stort tryck, jag räknade ut att oljan kommer väga runt 24kg om jag inte minns fel och då blir det väl en hel del tryck på dessa tätningar?...
Har skissat lite på en lösning där man har en typ av kabelsamlare som tar kablarna genom toppen...som jag egentligen inte vill ha det: Bild http://postimage.org/image/3rrl3d6yr/

Nästa problem blir ju hårddiskarna....

Permalänk
Medlem
Skrivet av BenneDoTb:

Det där med att mineralolja löser silikon var ju en livräddare! Tänkte ju silikontäta överallt i princip...
Förslag till andra tätningsprodukter? Skulle denna passa?: http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=9530
Även om jag försöker hålla allting trådlöst, dvs. trådlöst nätverkskort, tangentbord etc. Så måste jag dra igenom en stömkabel till psu:n, jag vill ju inte bara dimpa ner den i ett hål i toppen, utan det ska ju vara snyggt gjort, så den ska ju ledas antingen genom glaset eller genom ramen, fast på baksidan så långt ner som möjligt.
Tänkte då att det kanske finns platta kablar som man kan leda under glaset innan man tätar det, så slipper man borra och täta ett till hål i glaset och jo det där med glaset...räcker det med 2mm? Det blir ändå ett stort tryck, jag räknade ut att oljan kommer väga runt 24kg om jag inte minns fel och då blir det väl en hel del tryck på dessa tätningar?...
Har skissat lite på en lösning där man har en typ av kabelsamlare som tar kablarna genom toppen...som jag egentligen inte vill ha det: Bild http://postimage.org/image/3rrl3d6yr/

Nästa problem blir ju hårddiskarna....

Verkar vara anpassat för marina applikationer. Vet inte om det innefattar olja.
Du kan ju vara ful och skala upp en vanlig kabel. Då blir den plattare och sedan fila upp lite där du för ut den. Men beroende på vad du tänker täta med kommer det fungera olika bra. Ta ett snack med "kaput" om han kan tipsa om någon koppling för att föra igenom elkablar till oljetankar.

Citat:

Som material i avancerade hydraulsystems tätningselement, där ricinolja används, är naturgummi överlägset andra material, på grund av naturgummits höga elasticitet och beständighet mot ricinolja.
-Wikipedia

Permalänk

Vansinnigt dyrt med mineraloljor! Det billigaste blir ändå över 1000:-! http://shop.vetgross.se/sv/paraffinolja-5-7l.html

Någon som har något tips om var man kan få mineralolja till bättre pris?

Permalänk

UPPDATERING 1

Så nu har jag gjort lite uppdateringar till modellen!
Jag kom på att med de måtten som jag hade så skulle jag behöva 30liter olja = 1800:- DYRT! Så det blev 12 liter istället
Det lyckades jag åstadkomma genom ett byte till ett mATX moderkort istället för ett vanligt ATX.

Jag vrakade runt lite bland de delar som skolan inte behövde (har inte råd att köpa alla komponenter själv! Tips om sponsring uppskattas!)
Tyvärr så ser inte mitt bygge jätte imponerande ut i komponent väg just nu...
Som det ser ut nu kommer jag att använda dessa komponenter:

Moderkort: Asus M3A76-CM (mATX)
Grafikkort: Någon ATI asus standard variant (kommer inte ihåg nu, men det ska ni få reda på) inte så viktigt vid server ändå...
Nätverkskort: ett gammalt D-Link AirPlus G+
RAM: DDR2 2x 512mb
Hårddiskar: 2x samsung 160GB/7200rpm HD161HJ och en av samma serie med 120GB (Inget att vara gla' för här
PSU: inte riktigt klart än, men det blir mellan 400 och 500 watt ... (hittade inget modulärt tyvärr)

Till mitt eget designade och byggda chassi så kommer jag att ha MDF-board som ram och sen 3mm (ändrat från 2mm) plexiglas fyllt med 12 Liter olja, antagligen ren parraffinolja.

Så nu kommer lite bilder direkt från ritbordet (sketch up):

Så här kommer den att se ut, med gamla mått dock:

free image hosting

Här har du ett projekt jag håller på och tämker på, jag ska göra en smidig box till håddiskarna, där man kan byta ut diskarna utan att tömma chassit, men så att de inte blir klumpigt...

Det får räcka så länge.

Permalänk
Medlem

Tjenare är inne på samma ide, (kolla gärna tråden och kom med tips om du har nått )
Av erfarenheter från trimning av bil/mc motorer så vet jag att för att kyla tex min tank som jag bygger i
vilket är 42-44 liter är att oljan ska till mycket för att lyckas komma upp i höga temperatuer vilket kan göra att
du igentligen inte nödvändigt behöver en radiator/pump för att kyla oljan, visst detta har att göra med vilken typ av olja det är,
men även jag är sugen på att sätta in en radiator/pump bara för det lilla extra, men jag tror inte det är ett kritiskt behov MVH

Permalänk
Medlem

Jag förutsätter att du känner till att hårddiskarna inte vill bada ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Men det gäller väll bara mekaniska hårdiskar? Eller gäller det även ssd diskarna?

Permalänk

är nog bara mekaniska diskar tror jag med då en SSD inte har några rörliga delar eller magnetskivor som blir fucked up i olja.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

SSD bör inte spela någon roll.

Men jag hade ändå haft dem utanför då de inte gynnas av oljebad på något vis, har man haft dem i olja så lär du aldrig få rent dem igen om du vill ha dem till annat..

Visa signatur