Litar du på dina hårddiskar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kimpan
Eftersom jag kör SCSI så litar jag på dom

"Har du vunnit på hästar eller?" (Såg din sign)

Visa signatur

AMD AthlonXP @200x10, 512MB HyperX@cas2, Abit NF7-S 2.0, Maxtor 120gb 7,2krpm, Geforce 3 Ti200@Ti500++, Samsung 48X brännare, Aopen HQ08, 1mbit internetlina

Permalänk
Medlem

hm.. asså jag gjorde det.. tills igår, då började min _nya_ 120gxp vråla satan! den låter asmycket jämfört med den andra, som är mer än ett halvår amalgam. måste skicka tebax den.. :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Litar och Litar........Ja, min WD 80 GB är mycket pålitlig men jag ser ändå till att ha minst en backup för allt viktigt.

Visa signatur

Min Dator: ASUS A7N8X (nForce 2) @ 196 Mhz FSB, Athlon XP 2400+ @ 2.36 GHz, 2x256 + 512 MB DDR SDRAM @ 6-2-2-2, Thermaltake Volcano 7+ @ "bandsåg", Powercolor Radeon 9800 pro @ orginal, Western Digital 80 GB(8 MB cache), SB Audigy2 Platinum, Creative Megaworks 550D THX, samt Svart Chieftech Dragon miditower. - Den som aldrig gör fel lär sig aldrig något. -

Permalänk
Hedersmedlem

[IBM 75gxp, 30gb
Tveksamt, tar därför backup på cirka 1,3 gb varje dag (schemalagd backup från en disk till en annan). För ungefär ett år sedan trodde jag att den skulle rasa vilken minut som helst, men den ordnade till sig efter ominstallation
Maxtor D540X, 120gb
Ja, helt och hållet. Hittills har den gått mycket bra..
Quantum Fireball se 4,3gb
Hittills inga problem, disken är sisådär 5-6 år gammal och går numera dygnet runt. Stabil disk
Seagate 1gb
Vet i fasen om jag litar på den, men eftersom den inte innehåller nåt vikigt så kvittar det
maxtor 420mb
Nja, oroar mig mest pga av åldern samt min ovarsamma hantering. Kvaliten verkar det inte vara fel på
Conner 540mb
Hämtad ur en skrotad dator så den är ungefär lika pålitlig som ett vallöfte...
Seagate 630mb
Återupplivad ett antal gånger. Rasade nån gång 2000 men jag fick igång den med lite våld i sommras. Nu måste man skruva av locket och peta till läs armarna lite för att den ska starta... pålitlighet, i klass med en ibm 46gb Kanske sämre till och med

Nec 40mb, mfm
Prestanda som en floppy, men totalt okrossbar. Låter som en traktor...
seagate 30mb, mfm
Hightech, 3,5" disk! Funkar rätt så bra den med, slö och högljudd.

Tror att de två sista diskarna är minst 10 år gamla, skulle inte förvåna mig och om de har hunnit passera 15 år också. Kul med gamla grejer, javisst!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

litar på mina diskar nu, bytte nyligen bort mina ibm:are och införskaffade ännu en seagate, så numer kör jag bara barracuda IV och det känns tryggt...

Visa signatur

Fuck The World

Permalänk

Har man en backup disk så borde ju inte hastigheten vara så viktig, pålitlighet prioreterar jag högre.
Då kanske det skulle va smartare om man använde en 5400 varvare istället, eftersom risken för slitage minskar när skivorna snurrar långsammare. Backup brukas oftas köra på nätter och då gör det inte så mycket om det tar lite längre tid.
Eller är idén helt åt skogen?

Visa signatur

8RDA+,1.8ghz,480gb, Corsair 1gb,Hansol 19" tft Vattenkylning..|Gentoo| Abit IS7-M, 2.4 ghz, Corsair 512mb, Sony DRU510A

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Larry-mannen
Har man en backup disk så borde ju inte hastigheten vara så viktig, pålitlighet prioreterar jag högre.
Då kanske det skulle va smartare om man använde en 5400 varvare istället, eftersom risken för slitage minskar när skivorna snurrar långsammare. Backup brukas oftas köra på nätter och då gör det inte så mycket om det tar lite längre tid.
Eller är idén helt åt skogen?

Nejdå, det är inte så dumt tänkt.

Jag har en 120gb 5400varvs disk som jag använder för lagring och backup. Så länge man inte behöver låg åtkomsttid så är det inte några fel med 5400varvs diskar, de är tystare, svalare och håller antagligen längre med tanke på att de snurrar saktare.

Jag skickar över cirka 1,3gb fördelat på nästan 40000 filer från min ibm 75gxp, 30gb till 120gb disken på runt 7-8 minuter vilket är helt ok tid. Större filer går givetvis fortare än många små. Använder man w2k/xp så kan man använda backupprogrammet som följer med och schemalägga det så att det går igång vid lämplig tid.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

min maxtor är hur bra som helst!

Permalänk
Medlem

2st Western Digital 80GB 7200rpm som varit på i något år, dynget runt. Liter fullkomligt på WDC.

Köpte först 2st IBM 75GXP. Ena fungerade inte ens, andra dog efter en vecka

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Om man inte är medveten om att hårddisken kan dö precis när som helst är man naiv, och om man inte har backup av viktiga saker får man skylla sig själv.

Förr eller senare händer det. Och så svårt är det inte att då och då bränna en 3-kronors CD-R med sånt man vill behålla. Det räcker ju att spara sånt man "gjort själv", alla program och sånt går ju alltid att installera om. Storförbrukare får väl bränna flera CD-R eller ett par DVD-RW istället.

Även om en disk är sprillans ny kan den krascha, oavsett märke och modell. Och även om man då får en ny disk på garantin får man inte igen det data man förlorat. Och det är faktiskt inte bara hårdvarufel som kan förstöra, utan saker som stöld, brand, småsyskon och mjukvarufel (t.ex. virus eller FAT). Om man bränner en CD/DVD och lägger den hos en kompis eller på jobbet, så är man skyddad mot alltihop (vilket man _inte_ är med t.ex. RAID).

Lita _aldrig_ på hårddisken. En lagom nivå av paranoia är bäst.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.