Vilka skivor klarar min DVD+RW-brännare?

Permalänk
Medlem

Vilka skivor klarar min DVD+RW-brännare?

Jag är väldigt osäker på vilka skivor min Philips DVD+RW-D28 klarar av för skivor. Den borde ju klara vanliga DVD+RW men klarar den även tex DVD+R? Synd att man inte har DVD-R/RW för det e mkt billigare skivor.

Permalänk
Medlem

Den klarar DVD+R/RW-media (det är en OEM Ricoh MP-5125A).

Billiga DVD+R/RW-media hittar du på http://www.itpower.se/ http://www.microstore.se/ och http://www.mobiltech-media.com/ (från 25 kr/st för DVD+R-skivor).
De förstnämnda är väl intressantast i ditt fall eftersom jag ser att du är från GBG.

Permalänk
Medlem

Ok, tack så mkt för ett ypperligt svar! Men hur vet du att det är den brännaren, varför inte en philips? Kollade på deras hemsida och den brännaren är vit medan den på philips hemsida är svart precis som min är. Samma specs iof men det verkar ju vara standard-specs. Fick brännaren med min Dell 8200.

Edit: De e inte fel att få 47GB för 250kr

Permalänk
Medlem

Alla 2:a generations DVD+R/RW-brännare är tillverkade av Ricoh (även Philips retail-version). Det enda som skiljer åt är just fronten samt firmwaren.

Även första generationens DVD+RW-brännare (som ej klarade DVD+R-media) var tillverkade av Ricoh och DVD-R/RW-brännarna fram tills nyligen har varit tillverkade av Pioneer. Det är först nu tillverkarna räknar med att nå så stora försäljningsvolymer att de utvecklar egna brännare (NEC, Philips, Sony mfl).

Permalänk
Medlem

Coolt. Men är det en andragenerationsbrännare då, säkert asså? Kan man flasha med Ricohs egna firware, tjänar man nåt på de?

Permalänk

DVD+r för 7.20 kr/st

Tjena!

Du var ute efter billiga skivor.

www.itbutikken.nu är en dansk sajt som säljer verbatims DVD+r för 7.20 kr/st. porto tillkommer med 94 kr. rätt billigt ändå.

Ha D

Visa signatur

canismajor

Permalänk

Tja! jsl_80, du verkar veta en hel del om dagens DVD-brännare. Jag försöker förstå mig på skilnaden mellan en DVD-rw och en DVD+rw brännare. Något du kan hjälpa mig att reda ut?

Tack på förhand

Visa signatur

canismajor

Permalänk
Medlem

Canismajor: Jag antar att det är dessa du menar: http://se.itbutikken.dk/vareinfo/vis_vare.asp?intern=&varenr=... ?
Men asså, det är ju fruktansvärt billigt ju! Hur kan det vara så billigt, är det dålig kvalité eller vad är haken? Har du själv beställt?

Permalänk
Medlem

Det lär vara en av Itbutikkens felskrivningar igen. Fast jag gjorde en chansning och beställde 3x10-pack med DVD+RW-media för 11.50 kr/st (kostar normalt närmare 60 kr/st)
Tog inga DVD+R-media då de inte fanns i lager (och de lär väl snart upptäcka misstaget). Efter att jag beställt visar dock Track & Trace-sidan på att inte DVD+RW-media finns i lager heller... Jaja går det så går det

M33P: Angående firmware så tror jag inte att du tjänar något på att flasha den med Ricoh-firmware. Vill du ha RPC1-firmware hittar du det här.

Canismajor: Tack för tipset om Itbutikken! Vill du veta mer om skillnaderna mellan formaten rekommenderar jag en artikel av Maxell som jag tipsade om för ett par dagar sedan på CDfreaks.com. Även Verbatim har en ganska bra artikel om formaten.

Edit: Nu står det att de är uttagna från lager och jag har fått ett paketnr Hm, man kanske borde beställt 100 stycken när man ändå var igång Men säkert skickar de väl bara 3 st istället för 30 st eller något liknande...
Verkar förresten skumt med Verbatim CD-R/RW-skivorna också. Om jag tolkar det rätt så är det 10-pack för 17 kr resp. 26 kr.

Permalänk
Medlem

Weird, jag beställde oxå ett 3x10-pack med DVD+RW-media för 11.50 kr/st nu :). Hoppas jag får det, det får bli en julklapp från mina päron 500:- för 150GB hehehe.

Permalänk

M33P: Jag har ingen anning om skivorna är bra. Men den kan stämma att det är en felskrivning, för priset är väldigt lågt.

Jag kan inte reda ut ifall jag skall köpa en -rw el. +rw. Så det frå väl bli sonys 500 som klarar båda formaten.

Någon som bränner mycket xbox spel, och vilket format använder ni?

Visa signatur

canismajor