Stor hårddisk på gammalt moderkort?

Permalänk
Medlem

Stor hårddisk på gammalt moderkort?

Jag ska få en gammal 133a som ska stå i min garderob och dela internet, leka bnc och agera IRC-bot.
Den är komplett, förutom att det inte finns någon hårddisk i den. Jag har två hårddiskar som kan avvaras. Den ena är på 420 meg och den andra är på 40 gig. 420 meg är ju naturligtvis lite för lite, så det bästa skulle vara om man bara kunde plugga i 40 gigaren. Problemet är att moderkortet med största sannorlikhet inte klarar hårddiskar större än 32 gig eller något sådant.

Kan man använda 40gigaren ändå, fast man bara kan utnyttja 32 gig?

Läste förresten i en annan tråd att med winxp/2000 spelade det ingen roll hur stora diskar moderkortet klarade av, stämmer det?

Jag skulle gärna vilja veta det här innan jag sätter ihop datorn. 40 gigaren är min systemdisk, och den formaterar jag inte gärna i onödan

Visa signatur

"Utom de elva omkomna, av vilka en var tolv år, skadades 24 oftast äldre personer, sade polisen." - expressen.se
Data/Dator?

Permalänk
Medlem

Annars kanske ett billigt kontrollerkort kunde vara en lösning?

Permalänk
Medlem

Ja, ett kontrollerkort skulle fungera bra.
Problemet är bara att det här ska vara en temporär lösning, så jag känner inte för att lägga ut för mycket pengar på det. Men om inte 40gigaren går att använda får jag nog leta efter ett billigt kontrollerkort.

Visa signatur

"Utom de elva omkomna, av vilka en var tolv år, skadades 24 oftast äldre personer, sade polisen." - expressen.se
Data/Dator?

Permalänk
Medlem

Kotrolkort sket sig för mig i linux vägrade fungera....
Satte disken på mobot till min P 200MMX som hittade min 80G:are som en 8,4 men linux tog alla 80Gb å ett NT basserat windows bör göra det med.

Permalänk
Medlem

Ok, det låter ju bra då.
Då blir det antagligen en 40gigare på mobot, funkar de inte letar jag upp ett billigt kontrollerkort.
Tack så mycket

Visa signatur

Data/Dator?

Permalänk
Medlem

Om du kör W2k eller kör en bootmanager så går du förbi bios begränsningen. Om du söker på forumet hittar du massor om detta. Du behöver inget kontrollerkort

Permalänk
Medlem

jag har då ett gammalt Kt133 som jag kör 80gigare på så det borde funka.
Om man tar nyaste bios ska man till och med kunna köra 160gig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AOrionN
jag har då ett gammalt Kt133 som jag kör 80gigare på så det borde funka.
Om man tar nyaste bios ska man till och med kunna köra 160gig.

Han menar nog inte ett Kt 133 moderkort, utan en 133 mhz Pentium.

För övrigt så funkar det att ha en 40 gb (eller större) och använda den som 32 gb. Det gjorde jag ett tag för att jag hade råkat bygla fel å redan hade lagt in massor.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.