Fel köp hos inet, vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Fel köp hos inet, vad ska jag göra?

Tjenare SweCs Igår beställde jag två Fractal Design r3 till mig och min bror. Nu är det så att jag ändrat mig och hellre lägger 200 kr extra på ett fd r4. Imorgon kommer troligen paketet till ica som jag då ska hämta ut. Om jag då endast vill behålla 1 av dessa fd r3:or vad ska jag göra då? Maila inet och säga att jag vill skicka tillbaka ett chassi? Säga till "ica" att låta chassit vara kvar och sedan att det skickas tillbaka automatiskt?

Oerfaren 16-åring behöver hjälp x)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrBoss:

Tjenare SweCs Igår beställde jag två Fractal Design r3 till mig och min bror. Nu är det så att jag ändrat mig och hellre lägger 200 kr extra på ett fd r4. Imorgon kommer troligen paketet till ica som jag då ska hämta ut. Om jag då endast vill behålla 1 av dessa fd r3:or vad ska jag göra då? Maila inet och säga att jag vill skicka tillbaka ett chassi? Säga till "ica" att låta chassit vara kvar och sedan att det skickas tillbaka automatiskt?

Oerfaren 16-åring behöver hjälp x)

Du får vettigare svar ifrån inet av oss som kan mycket möjligtvis gissa oss till, kontakta inet och förklara så får du ett vettigt svar.

Permalänk
Medlem

skicka tllbacka det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoss:

Tjenare SweCs Igår beställde jag två Fractal Design r3 till mig och min bror. Nu är det så att jag ändrat mig och hellre lägger 200 kr extra på ett fd r4. Imorgon kommer troligen paketet till ica som jag då ska hämta ut. Om jag då endast vill behålla 1 av dessa fd r3:or vad ska jag göra då? Maila inet och säga att jag vill skicka tillbaka ett chassi? Säga till "ica" att låta chassit vara kvar och sedan att det skickas tillbaka automatiskt?

Oerfaren 16-åring behöver hjälp x)

Låter du det vara kvar hos ica så lär du få betala en straffkostnad
Bästa är att mejla Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

skicka tllbacka det?

Då ska jag prata med ica eller inet?

Skrivet av iSw3de:

Låter du det vara kvar hos ica så lär du få betala en straffkostnad
Bästa är att mejla Inet

Hur kan ett vettigt mail låta då? :S

Permalänk
Medlem

Prata med Inet. Eftersom du säger till inom 14 dagar gäller din lagstadgade ångerrätt. Bara säga att du vill skicka tillbaka det andra. Inet är jättetrevliga så det är nog inga problem!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Hämta ut både, ring sedan Inets support och berätta läget så kommer de hjälpa dig med hur ni löser det på bästa sätt.

Låt INTE det ligga hos ICA för då kommer du får betala mer i frakt osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoss:

Hur kan ett vettigt mail låta då? :S

Kort och gott: Var allmänt trevlig.

Permalänk
Medlem

Du kommer dock få betala 100:- pga återköpet bara så du vet det innan du skickar in det igen. Annars är det absolut inga problem bara att skicka tillbaka gick skitsmidigt för mig med mitt moderkort som jag till och med hade öppnat upp.

MVH
jensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoss:

Då ska jag prata med ica eller inet?

Hur kan ett vettigt mail låta då? :S

Skolkar du på svenska lektionerna eller? Gå bara rakt på sak typ:

Hej, jag gjorde igår en beställning på två stycken chassin artikelnummer *insert number here* och har ångrat mig. Undrar hur jag ska gå tillväga för att skicka tillbaka det till er och vad det kostar.

Hälsningar *insert name here*

Annars kan du fråga dina föräldrar. De är nog mer vana vid sådant.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Ångerrätt lilla gubbe...

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensen.:

Du kommer dock få betala 100:- pga återköpet bara så du vet det innan du skickar in det igen. Annars är det absolut inga problem bara att skicka tillbaka gick skitsmidigt för mig med mitt moderkort som jag till och med hade öppnat upp.

MVH
jensen.

ough :S Är det värt att betala 300 kr mer för ett FD R4 än ett R3?

Permalänk
Medlem

Du kommer ju med största sannolikhet få betala returfrakten också. Den lär inte vara så billig för ett så skrymmande och tungt paket tyvärr.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensen.:

Du kommer dock få betala 100:- pga återköpet bara så du vet det innan du skickar in det igen. Annars är det absolut inga problem bara att skicka tillbaka gick skitsmidigt för mig med mitt moderkort som jag till och med hade öppnat upp.

MVH
jensen.

??? 100kr för återköp? Nej, inte i det här fallet

Trådskaparen kan här stödja sig på 14 dagars ångerrätt enlight Konsumentköplagen. Den säger kort och gott att kunden kan inom 14 dagar skicka tillbaka en vara av vilken anledning som helst utan att det ska kosta kunden något extra utöver den fraktkostnad kunden behöver betala för frakten tillbaka via valfri fraktmetod. Vissa företag är snälla och betalar den fraktkostnaden genom att ge kunden en fraktsedel som de bara klistrar på paketet och lämnar till speditören.

Varför det skulle kostar 100kr för ett "återköp" (som det inte handlar om här) vet jag ej varför du tror.

MrBoss, Ring (eller maila) och säg att du vill använda din ångerrätt på ena chassit och fråga om du ska betala frakten själv eller om de handhåller fraktsedel (många stora företag gör det). Du kan komma att få ett ärendenummer som du skriver på en lapp och pakar ner tillsammans med chassit, eller skicka med en kopia på faktura/fraktsedel du fick med från början. Gå till Posten och skicka tillbaka

Med allt det sagt: Om du behöver betala frakten själv så kommer fraktkostnaden göra att priset skenar. Den 100kr dyrare R4:an blir nu 2-300kr dyrare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jensen.:

Du kommer dock få betala 100:- pga återköpet bara så du vet det innan du skickar in det igen. Annars är det absolut inga problem bara att skicka tillbaka gick skitsmidigt för mig med mitt moderkort som jag till och med hade öppnat upp.

MVH
jensen.

Nej du har fel, 14 dagars ångerrätt vid köp online. Han kan t.o.m. packa upp och använda chassit om han skulle vilja, dock måste det vara i nyskick om han skickar tillbaka det.

Det trådskaparen ska göra, som säkert redan är nämnt här i tråden, är att helt enkelt gå in på Inets hemsida och kontakta dem för retur av varan, dock kommer han antagligen få betala frakten.

Permalänk
Medlem

14 dagars ångerrätt.
När jag returnerade en vara till Inet fick jag till och med en fraktsedel skickad till mig, så betalade inte ens frakten själv fast jag var beredd på det!
Grymt bra service och bemötande av Inet!

Visa signatur

Lillburken Mobo: Gigabyte GA-970A- UD3 Processor AMD Phenom2 x4 955, 3,8 Ghz Chassi Fractal Design R3 Grafik ASUS GTX 560 Ti, klockad SSD Crucial M4 128 GB Nätagg Corsair CX 600 Ram Corsair 8 GB, 1333 Mhz Kylning Antec Kühler 620 vattenkylning

Permalänk
Medlem

Kanske en liten off-topic fråga men någon som äger en R3/4

Skrivet av MrBoss:

ough :S Är det värt att betala 300 kr mer för ett FD R4 än ett R3?

Permalänk
Skrivet av Arginj:

Du kommer ju med största sannolikhet få betala returfrakten också. Den lär inte vara så billig för ett så skrymmande och tungt paket tyvärr.

Brukar följa med klistermärke för gratis returfrakt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrBoss:

Kanske en liten off-topic fråga men någon som äger en R3/4

Nästan varenda jävel här på forumet gör det ja. Är ett av de populäraste chassina.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_svahn:

Nästan varenda jävel här på forumet gör det ja. Är ett av de populäraste chassina.

Är R4 värt 300kr extra över R3 som jag beställt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoss:

ough :S Är det värt att betala 300 kr mer för ett FD R4 än ett R3?

Nej, inte i det här fallet. Du kommer att behöva betala frakten tillbaka till inet, den kan säkert hamna på minst 250kr då det är ett tungt paket och paketet måste skickas så att paketet är försäkrat vilket kostar mer. R4 är ett bättre chassi än R3 men personligen skulle jag inte lägga 300 för att få R4 och verkligen inte skicka tillbaka ett R3 för att få R4 när det i slutändan nästan kommer kosta lika mycket som ett till R3.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

ta r3an och var glad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Du kommer att behöva betala frakten tillbaka till inet, den kan säkert hamna på minst 250kr då det är ett tungt paket och paketet måste skickas så att paketet är försäkrat vilket kostar mer.

Alla paket är försäkrade upp till ett visst värde. Det är bara brev man behöver skicka som rekommenderat för att få försäkring.

Sry för OT, men tyckte det var en viktig detalj om han nu inte får en klisterlapp för returen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Brukar följa med klistermärke för gratis returfrakt

say.. what?

Var brukar du handla egentligen?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av ceogar:

say.. what?

Var brukar du handla egentligen?

Har det iaf såvitt jag minns alltid gjort när jag handlat på inet, komplett, cdon osv...returnerade ett headset gratis med hjälp av en sån senast för två veckor sen

Permalänk

Du kan köra till någon Inet affär och lämna just chassit annars och sedan beställa det andra chassit från intet, dock beror det ju på om du kör eller någon annan, tänkte på bensinpriset

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Full Strike:

Har det iaf såvitt jag minns alltid gjort när jag handlat på inet, komplett, cdon osv...returnerade ett headset gratis med hjälp av en sån senast för två veckor sen

Var köpte du headsetet? Har aldrig fått någon sådan medskickad av Komplett eller Inet utan de har skickat vid behov i efterhand, från CDON däremot så har jag fått det ett flertal gånger.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Det är okej att skicka tillbaka det. Du går in på inets hemsida och gör en felanmälan eller liknande. Enligt lag har du rätt i att lämna tillbaka chassit under 14 dagar efter att du har fått varan.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Cirap:

??? 100kr för återköp? Nej, inte i det här fallet

Trådskaparen kan här stödja sig på 14 dagars ångerrätt enlight Konsumentköplagen. Den säger kort och gott att kunden kan inom 14 dagar skicka tillbaka en vara av vilken anledning som helst utan att det ska kosta kunden något extra utöver den fraktkostnad kunden behöver betala för frakten tillbaka via valfri fraktmetod. Vissa företag är snälla och betalar den fraktkostnaden genom att ge kunden en fraktsedel som de bara klistrar på paketet och lämnar till speditören.

Varför det skulle kostar 100kr för ett "återköp" (som det inte handlar om här) vet jag ej varför du tror.

MrBoss, Ring (eller maila) och säg att du vill använda din ångerrätt på ena chassit och fråga om du ska betala frakten själv eller om de handhåller fraktsedel (många stora företag gör det). Du kan komma att få ett ärendenummer som du skriver på en lapp och pakar ner tillsammans med chassit, eller skicka med en kopia på faktura/fraktsedel du fick med från början. Gå till Posten och skicka tillbaka

Med allt det sagt: Om du behöver betala frakten själv så kommer fraktkostnaden göra att priset skenar. Den 100kr dyrare R4:an blir nu 2-300kr dyrare

Tror personen syftar på att Inet faktiskt köper tillbaks oöppnade varor inom en vecka om man köpt dem i butik. Vet inte hur det är nu men tidigare köpte de tillbaks varan för 90 % av priset. Jag hittar inget om det i deras villkor nu så de kan hända att de kör på rent öppet köp som är vanligt inom andra branscher. Fast som du säger är det inte relevant här då distansköplagen är applicerbar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Har handlat en del på Inet på sista tiden och det som gäller är följande;

Vill du lämna tillbaka det så kan du (inom 14 dagar). Returfrakten kostar dig 100kr om du använder den fraktsedeln som du får av Inet. För att få den måste du dock först göra en "återköpsanmälan" på deras hemsida och vänta tills den blir godkänd.

Visa signatur

"Andromeda": | Intel Core i7 3930K | Asus P9X79 | 32GB DDR3 1600Mhz | RTX 3070 | 2x 120GB SSD, RAID 0 | 2x 4TB, RAID 1 | 1TB + 2TB m.2 | Corsair RM850X | Silent Base 601 | Still going strong...