Permalänk
Medlem

Vinterbygge 15-20 000 kr

Tjena!

Det är dags för mig snart och införskaffa en ny dator. Jag tänkte bygga en när jag kommer hem från universitet under jullovet.
Jag har inte haft datorintresse så värst länge. Jag har däremot gjort mitt bästa för och få ett så bra bygge som möjligt.
Det enda krävande som datorn kommer utsättas för är SPELANDE. Absolut inget annat. Därmed ska den vara fullt optimerad för det roligaste som finns; spel.

Här är Bygget

Som ni kan se så saknas vissa komponenter. Det är för att jag inte har den blekaste aning om vad jag ska välja.

Mina synpunkter ang. de viktigaste komponenterna:

Processor: Den där processorn är det naturliga valet för spel känner jag. Att köpa en i7:a är bara slöseri på pengar som kan gå till andra komponenter.

Grafikkort: Jag är väldigt osäker på vad jag ska ta här. Jag funderar mest på:
- AMD HD 7970, Crossfire
- NVIDIA Geforce GTX 680 (SLI i framtiden, när det behövs)
- NVIDIA Geforce GTX 690 (Varför inte, kanske? Men det kan kännas lite onödigt)
Om jag ska köra i Crossfire eller SLI. Vilket kort ska man ta? Asus, Gigabyte, EVGA etc? Referenskort eller inte?

RAM: Varför jag valde det där RAM-minnet är för att jag gärna vill ha en stor processorkylare. Och större processorkylare brukar täcka RAM-minnets placering en aning. Och därmed passar endast mindre RAM-minnen. Rekommendera gärna någon annan!

Nätagg: Här tänker jag långsiktligt. Jag vill inte, i framtiden, tvingas köpa nytt nätagg när jag byter komponenter, eller lägger till extra kort för Crossfire/SLI

Moderkort: Jag kan faktiskt inget om moderkort. Går det och tänka långsiktligt här? dvs ett moderkort som nästa generations processorer, RAM och GPU kommer passa i?

SSD: Egentligen vill jag bara ha SSD för Windows. Därmed tog jag endast 128Gb

Hårddisk: 2TB fungerar utmärkt för mig. Den där hade t.om väldigt bra recensioner.

Vore extremt tacksam för alla synpunkter ni kan komma med! Skicka gärna er variant av bygger, och motivera/argumentera för varför ni tror dessa ändringar är bättre! Jag försöker tänka långsiktlig! Tänk på det när ni skickar bygge!

Tack på förhand!
- Zaid

Stavning. Korrigering
Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem

Chassi och DVD-brännare saknas på din lista.
GTX 690 är onödigt. GTX 680 spelar allt, ja det gör nästan GTX 670 också

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti

Permalänk
Medlem

Allt handlar om hur tjock plånbok man har, jag tycker inte att 690 är onödigt. har man råd så varför inte.
Toppar listan på alla tester, förutom sli/cfi. Jag kommer att inhandla ett 690 i mitt nya bygge.

Permalänk
Medlem

Är ganska säker på att haswell inte kommer passa på 1155 socket. Utan den kommer passa till en ny socket 1150.

Permalänk
Medlem

Grafikkort tycker jag du ska välja gtx680. Angående sli/crossfire skalar crossfire något bättre men gtx6xx har inte alls lika mycket microstuttering (vad jag har sett i dvs tester). Referensdesignen är att föredra om du ska köra sli/crossfire eftersom den dumpar värmen utanför chassit och inte i chassit vilket kommer leda till varma kort om du inte har bra luftflöde i burken. Om du ska ha 2 eller 4gb beror på hur många skärmar du lirar på.

Nätagg: Vill du ha ett kvalitetsagg ska du ta någon av de dyrare. Gtx680 i sli drar 556 i sweclockers tester (här). Läst mycket gott om corsairs ax serie. Du kan ta 750W om du vill ha marginal.

Cpu-kylare: Har själv Noctua NH-U9B SE2 och den kan jag rekommendera eftersom den är "tyst" och kylar bra. Vill man ha mer kylning finns storebror Noctua NH-U12B SE2

Angående ssd: Ta en 256GB om budgeten tillåter, även om 128 räcker om man vill spara. Man får inte plats med så mycket spel och det påverkar laddtiderna. Bf3 är det jag märker det mest på.

Permalänk
Medlem

Ska man köra processorkylare, eller vattenkylare?

Jag har hört att vattenkylare kan låta ganska mycket. Hur är det i jämförelse med t.ex XBOX 360 (Äldre modellen)?

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk

här har du 2 alternativ med tanke på din budget!

Det första bygget har 2st GTX 680 oc i SLI och det andra endast 1st GTX 680 OC.

SLI bygget! 20 707 kr
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2294010/dim-drom-1

1st GTX 680 OC! 16 168 kr
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2296461/vinter-bygge-2

Moder kortet stödjer 32GB Ram och har PCI Express 16X 3 st, (2st PCIe 3.0 och 1st PCIe 2.0) och en användar vänlig BIOS UEFI!

önskar jag hade 20K att bygga mig en ny burk som denna, när allt säts ihop kommer det se sexigt ut!

Permalänk
Medlem

Shitfan jag förväntade mig ändå att minst en skulle ge mig en massa tips... Och motivera för deras val.

Klarar mitt bygge av ARMA 3 bra?

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Tjena!

Det är dags för mig snart och införskaffa en ny dator. Jag tänkte bygga en när jag kommer hem från universitet under jullovet.
Jag har inte haft datorintresse så värst länge. Jag har däremot gjort mitt bästa för och få ett så bra bygge som möjligt.
Det enda krävande som datorn kommer utsättas för är SPELANDE. Absolut inget annat. Därmed ska den vara fullt optimerad för det roligaste som finns; spel.

Här är Bygget

Som ni kan se så saknas vissa komponenter. Det är för att jag inte har den blekaste aning om vad jag ska välja.

Mina synpunkter ang. de viktigaste komponenterna:

Processor: Den där processorn är det naturliga valet för spel känner jag. Att köpa en i7:a är bara slöseri på pengar som kan gå till andra komponenter.

Grafikkort: Jag är väldigt osäker på vad jag ska ta här. Jag funderar mest på:
- AMD HD 7970, Crossfire
- NVIDIA Geforce GTX 680 (SLI i framtiden, när det behövs)
- NVIDIA Geforce GTX 690 (Varför inte, kanske? Men det kan kännas lite onödigt)
Om jag ska köra i Crossfire eller SLI. Vilket kort ska man ta? Asus, Gigabyte, EVGA etc? Referenskort eller inte?

RAM: Varför jag valde det där RAM-minnet är för att jag gärna vill ha en stor processorkylare. Och större processorkylare brukar täcka RAM-minnets placering en aning. Och därmed passar endast mindre RAM-minnen. Rekommendera gärna någon annan!

Nätagg: Här tänker jag långsiktligt. Jag vill inte, i framtiden, tvingas köpa nytt nätagg när jag byter komponenter, eller lägger till extra kort för Crossfire/SLI

Moderkort: Jag kan faktiskt inget om moderkort. Går det och tänka långsiktligt här? dvs ett moderkort som nästa generations processorer, RAM och GPU kommer passa i?

SSD: Egentligen vill jag bara ha SSD för Windows. Därmed tog jag endast 128Gb

Hårddisk: 2TB fungerar utmärkt för mig. Den där hade t.om väldigt bra recensioner.

Vore extremt tacksam för alla synpunkter ni kan komma med! Skicka gärna er variant av bygger, och motivera/argumentera för varför ni tror dessa ändringar är bättre! Jag försöker tänka långsiktlig! Tänk på det när ni skickar bygge!

Tack på förhand!
- Zaid

Att köpa en i7:a är inte bara slöseri på pengar, det är mer framtidssäkert, inte för att prestandan mellan i7 och i5 spelar någon roll, utan för att i5 inte finns till socket 2011, och 2011 är mer framtidssäkert.
På socket 2011 kan du överklocka mer och bättre så att säga för att du kan överklocka med mobot, på bussen alltså.
Ser ju en sak direkt nu på ditt mobo, 2x8 PCIe är ju inte tillräckligt för att vara framtidssäkert helt enkelt, även om det allt som oftast funkar ok idag.

Sen på GPU, 660 ti är just nu ett klockrent val, inte det bästa, men så nära och så mycket billigare som det är så är det onödigt att lägga 9k på gpu när mam lam lägga 5k och bara få 15-20% lägre fps, eller om du köper 3st 660 ti, doc så vet vi inte vilka kort som kommit vid jul eller mer intressant hur priserna ligger.
http://www.sweclockers.com/recension/15750-nvidia-geforce-gtx...

CPU-kylningen, istället för att ta en otymplig stor CPU-kylare som hindrar luftflöde och skapar värme i chassit så är det av många anledningar bättre att välja en vattenkylare, kanske ett enkelt komplett CPU-kit, ett gammalt tradionellt i delar eller kanske lite utav bägge två, där du köper antec 620/corsair h60 (du får ju CPU-block, radiator och en pump väldigt billigt då), och bygger vidare det med ett övrigt system.

Val och tips bör göras först efter du vet hur du vill göra, framför allt Chassi och PSU och givetvis vattenkylning.

Sen, kika på vad RAM-drive är för något, om det är något som lockar så är socket 2011 ett måste i princip.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]