Permalänk
Datavetare

Progblemet #1

Har sett en hel del frågor av typen vilket programspråk bör jag lära mig samt en hel del frågor kring hjälp och ibland även frågor på lösningar till programmeringsuppgifter som man fått i skolan.

Tänkte därför testa om det finns något intresse för att köra en serie som är tänkt främst för

• programmerare som vill vissa upp sitt favoritspråk

• blivande programmera som vill se hur man kan lösa ett givet problem

• programmerare som vill se hur man kan lösa ett givet problem i andra språk än det man normalt använder

Om det visar sig att det finns intresse så hade jag tänkt mig att man skapar en ny tråd med ett nytt problem med jämna mellanrum, bör nog vara en eller kanske två veckor mellan varje nytt problem. Kan nog komma på en hel del små problem själv, men hoppas i stället att ni andra kan komma med förslag så det blir en fin mix av olika saker.

För att detta ska fungera i ett sådant här forum så krävs det nog att

• själva problemet som ska lösas inte är allt för komplicerat, målet är ju att visa hur ett givet problem kan lösas i olika språk, inte hitta på väldigt komplicerade problem

• lösningen på problemet ska också vara beskriven på svenska, målet är som sagt inte lösa problem i sig utan visa hur det kan lösas på lite olika sätt i olika programspråk

• lösning bör få plats på maximalt en skärmsida så folk orkar läsa den

För att det ska bli intressant för de som är lite mer nybörjare så bör de som bidrar med kod-exempel svara på frågor om vad en specifik funktion eller specifik språkkonstruktion gör och hur den fungerar.

Det ska inte heller vara något hinder att presentera flera lösningar i samma språk, då det går att programmera väldigt med väldigt olika stil även inom ett specifikt språk. Själv jobbar jag med gamla C, även om vi gått från C89 till det lite mer moderna C99 för något år sedan. Men jag använder mig ändå väldigt mycket av "rena" funktioner som saknar sidoeffekter då jag jobbar mycket med att optimera programvara för system med många CPU-kärnor, i.e. min C kod tenderar vara mer "funktionell" än "vanlig" C-kod.

Så här kommer ett exempel på hur det skulle kunna se ut, har baserat denna veckas problem på problem #14 på http://projecteuler.net/
Det som kommer belysas här är hur man skriver en funktion som har mer än ett returvärde (två i detta fall) samt hur man skriver loopar och en enkel matematisk funktion.

Här är beskrivningen

Följande iterativa serie är definierad för positiva heltal n → n/2 (om n är jämn) n → 3n + 1 (om n är udda) Med funktionen ovan och ett startvärde på 13 får vi följande sekvens: 13 → 40 → 20 → 10 → 5 → 16 → 8 → 4 → 2 → 1 Denna serie, som startar på 13 och slutar på 1, innehåller 10 st tal. Vilket startvärde, upp till en miljon, kommer resultera i den längsta kedjan från startvärde till talet 1? Noter: det är tillåtet att tal i kedjan är större än en miljon, men startvärdet får man vara en miljon

Lösningen på detta problem är en s.k. brute-force. Man får helt enkelt testa alla tal från 1 till en miljon och spara längden på den längsta serien och även spara värdet självt.

Svaret är att längsta sekvensen är 525 steg för startvärde 837799

Här är en potentiell lösning i Clojure

(defn nxt [n] "Returns the number following n in the sequence" (if (odd? n) (inc (* 3 n)) (quot n 2))) (defn seq-len [n len="len"] "Returns the sequence length produced by the initial value n" (if (= n 1) len (recur (nxt n) (inc len)))) (defn longest-seq [n result="result"] "Returns a map {:len L :n N} where L is the length of the longest sequence and N is the initial value" (if (= n 1) result (let [len (seq-len n 1)] (recur (dec n) (if (> len (result :len)) {:len len :n n} result))))) (println (longest-seq 1000000 {:len 0 :n 0}))

Dold text

Körtid: 5.5s / Core i7 2600 / 64-bitars Ubuntu 12.04

longest-seq ger två returnvärden genom att svara med en map. Nyckelordet "recur" i Clojure är ett rekursivt anrop till den funktion man befinner sig i (lite förenklat, men är korrekt i detta fall).

Edit: Inser att då detta är swec så är det nog många som är intresserad av prestanda. Just detta exempel tar ju lite tid att köra så det kan finnas ett visst intresse av att veta hur snabb en viss lösning är. Man bör nog lista CPU och OS-version, språket framgår ju redan. Har lagt till det på mina lösningar.

Och att köra lösningarna inuti SPOLER-taggen var en riktigt bra idé, så låt oss göra detta.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare

Och för att visa tanken lite så kommer här en lösning på samma problem i C

#include <stdio.h> /* Detta är funktionen som beräknar nästa värde i serien, (n & 1) blir 0 om talet är jämt och 1 om det är udda */ inline unsigned nxt(unsigned n) { if (n & 1) return 3 * n + 1; return n / 2; } /* Beräknar längden på serien som produceras av talet 'n'. Funktionen är rekursiv och villkoret för för att vara klar är att man nått talet 1 */ unsigned seq_len(unsigned n, unsigned len) { if (n == 1) return len; return seq_len(nxt(n), len + 1); } /* Beräknar längden på den längsta serie från 1 till 'limit'. Funktionen ger längden som resultat och sparar värdet som gav den längden på platsen som 'max_n' pekar på */ unsigned longest_seq(unsigned limit, unsigned *max_n) { unsigned n; unsigned maxlen = 0; for (n = 1; n <= limit; n++) { unsigned l = seq_len(n, 1); if (l > maxlen) { maxlen = l; *max_n = n; } } return maxlen; } int main(int argc, char *argv[]) { unsigned limit = 1000000; unsigned len; unsigned n; len = longest_seq(limit, &n); printf("Longest sequence is %u elements when N = %u\n", len, n); }

Dold text

Körtid: 0.2s / Core i7 2600 / 64-bitars Ubuntu 12.04

Här har jag löst problemet med att ge två returvärden i longest_seq med att ge längden som en "vanligt" returvärde och ge värdet som producerar den sekvens genom att ta adressen till den variabel där jag ska spara resultatet.

Även här används rekursion i seq_len och rekursionen är s.k. svansrekursion som alla vettiga kompilatorer kommer skriva om till en vanlig loop så man kommer inte spränga stacken.

Är det någon annan som har lust att visa upp lösningar i andra språk?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jättekul initiativ. Hoppas man kommer att få se lite roliga språk eller "out of the box"-lösningar i framtiden! Tyvärr har jag inte så mycket att komma med själv men slänger med en lösning i C#, med rekursion.

static void Main(string[] args) { int length = 0; ulong longest = 0; for (ulong i = 1; i <= 1000000; i++) { int temp = GetLength(i, 1); if (temp > length) { length = temp; longest = i; } } Console.Write(longest + ", " + length); } static int GetLength(ulong number, int length) { if (number == 1) return length; if ((number & 1) == 1) return GetLength(3 * number + 1, length + 1); else return GetLength(number / 2, length + 1); }

Dold text
Permalänk
Medlem

Trevligt, komma följa denna tråd Har nyss börjat lära mig html och php.
Jag går andra året el och energiteknik med inriktning dator och kommunikations teknik.

Visa signatur

Hejhoppsan

Permalänk
Medlem

Bra initiativ!

En bra grej är om du lägger in varje lösning i en spoiler i huvud inlägget, så man snabbt kan se svaren utan att scrolla igenom tråden.

PHP

<?php function is_odd($x) { return $x & 1; //Alla udda tal slutar på 1 (binärt sätt). 1 OCH(&) 1 -> 1. 0 OCH(&) 1 -> 0. 1 = true. 0 = false. Förstår ni? } function the_algorithm($n, $iterations = 1) { if($n == 1) { return $iterations; } if(is_odd($n)) { return the_algorithm(($n*3 + 1), ++$iterations); } else { return the_algorithm($n/2, ++$iterations); } } //I PHP kallas detta arrayer, brukar kallas objekt eller hash tabeller i andra språk. Iaf, mycket användbart/användarvänligt. $longest_iterration['iterations'] = 0; $longest_iterration['start_value'] = 0; for($i = 1; $i < 1000000; $i++) { $current_iterration = the_algorithm($i); if($current_iterration > $longest_iterration['iterations']) { $longest_iterration['start_value'] = $i; $longest_iterration['iterations'] = $current_iterration; } } echo $longest_iterration['start_value'] . ' ger den längsta kedjan, hela '. $longest_iterration['iterations'] . ' iterrationer.'; ?>

Dold text

PHP - en rad

<?php function the_algorithm($n, $iterations = 1) { //En rad algoritm alltså :P return ($n == 1) ? $iterations : the_algorithm( (($n & 1) ? $n*3+1 : $n/2), ++$iterations); } $iterations = 0; $start_value = 0; for($i = 1; $i < 1000000; $i++) { $tmp = the_algorithm($i); if($tmp > $iterations) { $start_value = $i; $iterations = $tmp; } } echo $start_value . ' ger den längsta kedjan, hela '. $iterations . ' iterrationer.'; ?>

Dold text

45 sekunder - i3 (första generationen) / Windows 7 - 64bit.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk

Python:

def nxt(n): return n / 2 if (n & 1) == 0 else 3 * n + 1 def seq_len(n, l): return l if n == 1 else seq_len(nxt(n), l + 1) print max([(seq_len(n, 1), n) for n in xrange(1, 1000000)])

Dold text

Edit: Lade till spoiler-taggar.

Och en modifikation som reducerar körtiden avsevärt:

def nxt(n): return n / 2 if (n & 1) == 0 else 3 * n + 1 m = {1:1} def seq_len(n, l, s): if n in m: l += m[n] m[s] = l return l return seq_len(nxt(n), l + 1, s) print max([(seq_len(n, 0, n), n) for n in xrange(1, 1000000)])

Dold text
Permalänk
Medlem

Gjorde om Sony?s till AS3

Tid: 9s

var longest:int = 0; var startV:int = 0; for(var i:int = 1; i < 1000000; i++){ var current = GetIterations(i); if(current > longest){ startV = i; longest = current; } } trace(longest, startV); function GetIterations(n, iterations:int = 1){ if(n == 1) { return iterations; } if(n % 2 == 0){ return GetIterations((n / 2), ++iterations); }else{ return GetIterations((n * 3 + 1), ++iterations); } }

Dold text
Permalänk
Datavetare

Ok, så låt oss köra med lösningarna inuti SPOLER-taggen.

Det ska inte finnas några regler för HUR saker ska vara implementerat, men om ni gjort en lösning i säg C# som är inspirerad av en lösning i ett annat språk, skriv då det så personer som vill jämföra hur ungefär samma sak ser i dessa två språk vet detta.

Min C och min Clojure version ovan hade ju nästan identisk logik, man skulle kunna skriva om longest_seq så den blir rekursiv och då är det verkligen samma program skrivet i två olika språk.

Vissa kanske känner till editorn Emacs, roade mig att skriva om C lösningen i Emacs interna scriptspråk, elisp

(defun nxt (n) "Returns the number following n in the sequence" (if (oddp n) (1+ (* 3 n)) (/ n 2))) (defun seq-len (initial-n) "Returns the sequence length produce by the initial value n" (let ((len 1) (n initial-n)) (while (> n 1) (setq len (1+ len) n (nxt n))) len)) (defun longest-seq (limit) "Returns a alist ((:len . L) (:n . N)) where L is the length of the longest sequence and N is the initial value" (let ((n limit) (max-n 0) (max-len 0)) (while (not (zerop n)) (let ((len (seq-len n))) (if (> len max-len) (setq max-n n max-len len)) (setq n (1- n)))) (list (cons :len max-len) (cons :n max-n)))) (insert (format "\nAnsver: %s" (longest-seq 1000000)))

Dold text

Körtid: 52s / Core i7 2600 / 64-bitars Ubuntu 12.04

Som ni ser så påminner elisp och Clojure en hel del om varandra, vilket inte är så konstigt då båda är dialekter av Lisp. Lite uppenbara sker som skiljer sig är att functionen "inc" heter "1+" i elisp, funktionen definieras med "defn" i Clojure och "defun" i elisp. Funktioner som testat om argumentet uppfyller ett krav eller ej (eng. Functional predicate ) slutar med "?" i Clojure, odd?, medan de slutar på "p" i elisp oddp. Detta är endast en konvension och i de flesta "vanliga" språk som C, C#, Java etc så skulle man typiskt kallat funktionen för is_odd.

Det är lite krångligare att hantera s.k. associativa listor i Emacs
I Clojure så kan man göra en C#/Java/C++ "map" på detta sätt
{:key1 value1 :key2 value2}

och vill jag läsa ut värdet motsvarande :key2 så gör man bara
({:key1 value1 :key2 value2} :key2) -> value2

Motsvarande sak i Emacs går via något som kallas "alists" och en "alist" är en vanlig länkad lista där elementen är par av nyckel/värde. Så ovan blir
'((:key1 . value1) (:key2 . value2))

notera att det är en punkt mellan nyckel och värde. för att läsa ut ett värde använder man funktionen "assoc-default",
(assoc-default :key2 '((:key1 . value1) (:key2 . value2))) -> value2

Och vill ni köra detta program i Emacs, så skriv ner det i en fil, läs in filen och kör Emacs kommandot "eval-buffer" (M-x eval-buffer).

Edit: måste nog designa om Emacs programmet en del. Emacs fixar inte svansrekursion så ibland smäller alltihop för anropsdjupet blir för stor... Jaja, dax att lura ut hur man gör en iterativ lösning i Elisp. Elisp är inte precis något jag sitter och hackar dagligen

Edit2: Har skrivit om elisp versionen så den är iterativ så den korrekt kan hantera stora tal. Så här lärde även jag mig något nytt, rekursion och elisp är en dålig kombination. Men notera hur Lisp och iterativa lösningar inte riktigt gillar varandra, Clojure versionen är enklare en elisp versionen.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare

En Clojure variant av VirtualIntent #6 första Python implementation

(defn nxt [n] (if (odd? n) (inc (* 3 n)) (quot n 2))) (defn seq-len [n len] (if (<= n 1) len (recur (nxt n) (inc len)))) (println (reduce (fn [R r] (if (> (r :len) (R :len)) r R)) (map (fn [n] {:len (seq-len n 1) :n n}) (range 1000000))))

Dold text

Körtid: 5.6s / Core i7 2600 / 64-bits Ubuntu 12.04

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Körtid: 5.6s / Core i7 2600 / 64-bits Ubuntu 12.04

Snyggt. Har du lust att köra Python-koden på din dator också och skriva hur lång tid det tar? Det vore kul att se hur stor skillnad i körtid det är för olika språk/miljöer (på samma dator).

Permalänk
Datavetare
Skrivet av VirtualIntent:

Snyggt. Har du lust att köra Python-koden på din dator också och skriva hur lång tid det tar? Det vore kul att se hur stor skillnad i körtid det är för olika språk/miljöer (på samma dator).

Hmm, gör ett undantag i detta fall då det är så pass enkelt med Python. Men var därför jag förslog att man bara skriver vilket OS och CPU man kört på, då får folk ändå ett fingervisning om hastigheten och jag slipper köra allas lösningar, .Net finns ju inte ens på Linux även om alla C# exempel säkert kommer fungera i Mono

Första versionen
Körtid: 34.9s / Core i7 2600 / 64-bitars Ubuntu 12.04

Andra versionen
Körtid: 2.4s / Core i7 2600 / 64-bitars Ubuntu 12.04

Visa signatur

Permalänk

Alternativ lösning i C#:

static ulong Next(ulong n) { return (n & 1UL) == 0UL ? n / 2UL : 3UL * n + 1UL; } static int SeqLen(ulong n, int l) { return n == 1UL ? l : SeqLen(Next(n), l + 1); } static void Main(string[] args) { Console.WriteLine(Enumerable.Range(1, 1000000).Select(x => Tuple.Create(SeqLen((ulong)x, 1), x)).Max()); }

Dold text

Koden blir verkligen betydligt längre (än i andra språk ovan) på grund av alla typannoteringar och måsvingar.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Hmm, gör ett undantag i detta fall då det är så pass enkelt med Python. Men var därför jag förslog att man bara skriver vilket OS och CPU man kört på, då får folk ändå ett fingervisning om hastigheten och jag slipper köra allas lösningar, .Net finns ju inte ens på Linux även om alla C# exempel säkert kommer fungera i Mono

Första versionen
Körtid: 34.9s / Core i7 2600 / 64-bitars Ubuntu 12.04

Andra versionen
Körtid: 2.4s / Core i7 2600 / 64-bitars Ubuntu 12.04

Se där, tack! Jag förstår hur du menar.

Permalänk
Datavetare

Erlang

Här kommer en version av programmet i Erlang. Erlang skiljer sig ganska mycket från programspråk som C# och Java då det saknar stöd för loopar och liknande, man får i stället använda sig av s.k. pattern-matching och rekursion. Fördelarna med Erlang är att det är lätt att skriva program som använder många CPU-kärnor och framförallt är det lätt att skriva program som hanterar extrema mängder samtida session.

Erlang används bl.a. av Ericsson i de system som håller reda på mobilsamtal. Facebook använder Erlang till sin chat-funktion som håller reda på över 100 miljoner samtida användare (försök göra det i Java/C#...).

Just denna uppgift vi tittar på här är inget som visar upp styrkorna i Erlang då programmet inte använder sig av mer än en Erlang "process".

Version med ganska mycket kommenterar då jag gissar att få någonsin sett Erlang tidigare.

% namnet på modulen, bör matcha namnet på filen och om man använder % funktioner i denna modul från andra moduler så refererar man till % funktionerna som 'erl:longest_seq(123)' -module(erl). % Lista på vilka funktioner som ska vara synliga utanför denna % modul. /1 på slutet talar om att funktionen i fråga tar 1 argument % vilket är sant för både longest_seq som tar en integer och main som % tar en lista av strängar (argumenten till programmet). -export([longest_seq/1,main/1]). % Man kan sätta restriktioner på argument i Erlang och dessa läses % uppifrån och ner, första som blir sant används. Så vi kör 'N div 2' % om 'N band 1 == 0' (band -> bitwise and) är sant. nxt(N) when N band 1 == 0 -> N div 2; nxt(N) -> 3 * N + 1. % Erlang har också något som kallas 'pattern matching' på argument och % även dessa testas uppifrån och ner. I detta fall körs första % varianten av funktionen om första argumentet är '1'. seq_len(1, Len) -> Len; seq_len(N, Len) -> seq_len(nxt(N), Len + 1). % Denna kommer väljas om man anropar 'seq_len' med endast ett % argument. seq_len(N) -> seq_len(N, 1). % Detta är en funktion som 'lists:foldr' kommer anrop för varje värde % mellan 1 till Limit. Returvärde från denna är längden på den längsta % serie. Firsta funktionen används om 'Len < MaxLen' är sant, annars % väljer man den andra. select_longest_seq({Len,_}, {MaxLen,MaxN}) when Len < MaxLen -> {MaxLen,MaxN}; select_longest_seq(T, _) -> T. % Räknar ut längsta sekvensen från 1 till Limit och svarar med en % tupel på formen {MaxLen,N}. Detta görs genom att generera en lista % med 'lists:seq' från 1 till Limit, starta med tupel {0,0} och sedan % skicka varje {Len, N} tupel till funktionen man har som första % argument. Erlang kräver att man har 'fun' som prefix och att man % specificerar funktionens rank (antal argument) eftersom det är % tillåtet att skriva flera funktioner med samma namn men olika antal % argument, se 'seq_len' ovan t.ex. longest_seq(Limit) -> lists:foldr(fun select_longest_seq/2, {0,0}, [{seq_len(N), N} || N <- lists:seq(1, Limit)]). main([Arg]) -> io:fwrite("~p~n", [longest_seq(1000000)]), halt(0).

Dold text

och en version utan kommentarer så man får en känslas för hur kompakt koden är. Notera att jag inte alls försökt skriva den kortast möjliga versionen, utan skriva en version där varje del är trivial

-module(erl). -export([longest_seq/1,main/1]). nxt(N) when N band 1 == 0 -> N div 2; nxt(N) -> 3 * N + 1. seq_len(1, Len) -> Len; seq_len(N, Len) -> seq_len(nxt(N), Len + 1). seq_len(N) -> seq_len(N, 1). select_longest_seq({Len,_}, {MaxLen,MaxN}) when Len < MaxLen -> {MaxLen,MaxN}; select_longest_seq(T, _) -> T. longest_seq(Limit) -> lists:foldr(fun select_longest_seq/2, {0,0}, [{seq_len(N), N} || N <- lists:seq(1, Limit)]). main([Arg]) -> io:fwrite("~p~n", [longest_seq(1000000)]), halt(0).

Dold text

Runtime: 4.9s / Core i7 2600 / 64-bit Ubuntu 12.04

Notera att effektivitet inte alls är i nivå med C, men heltalsaritmetik är inte Erlangs styrka utan stryka är väldigt fin skalbarhet på program som utföra massivt med I/O.

Detta är ett exempel på pattern matching

seq_len(1, Len) -> Len; seq_len(N, Len) -> seq_len(nxt(N), Len + 1).

första versionen körs om första argumentet är exakt 1 och funktionen ger då resultatet motsvarande värdet på "Len". Annars körs den andra versionen. Endast EN av en serie av funktioner med samma namn körs vid varje anrop. Notera att ";" avslutar den första och "." avslutar en grupp matchingar för samma funktionsnamn.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare

Scala

Scala är ett språk som körs ovanpå en Java virtuell maskin och Scala-kod kan utan problem använda metoder och klasser som är skrivna i Java. Scala är ett VÄLDIGT stort språk med väldigt många finesser, fler än både C++ och C# som även de har väldigt stora och komplexa språk (om man verkligen vill lära sig HELA språket).

Trots att Scala har så mycket finesser i språket så brukar program skrivna i Scala vara ungefär lika effektiva som motsvarande program skrivet i Java, d.v.s programmen körs relativt snabbt, är nog bara språk som C, C++, Go och Fortran som i genomsnitt genererar snabbare program

Samma sak här som ovan, första versionen med kommentarer den andra utan.

object Main extends App { // Ger nästa tal i sekvensen def nxt(n: Long): Long = if ((n & 1) == 0) n / 2 else 3 * n + 1 // Beräknar längden på sekvensen som tal n genererar. Scala kommer // skriva om svansrekursiva funktioner som en vanlig iteration så // denna funktion kan inte "spränga" stacken. def seqLen(n: Long, len: Int): Int = if (n <= 1) len else seqLen(nxt(n), len + 1) def seqLen(n: Long): Int = seqLen(n, 1) // Genererar en lista av Int från 1 till limit. Kör sedan en // funktion på varje element i den listan som producerar en ny // lista men en tupel (längd, tal), detta görs av 'map'. Denna // reduceras sedan till att endast vara (längd, tal) för det // element som har största värdet på längd, vilket är vad som ges // som returvärde def longestSeq(limit: Int): (Int, Int) = (1 to limit).map(n => (seqLen(n), n)).reduceLeft((a, b) => if (a._1 > b._1) a else b) // Eftersom mitt objekt utökar 'App' så kommer allt jag lägger // direkt under definitionen av objektet att köras vid start Console.println(longestSeq(1000000)) }

Dold text

och utan kommentarer

object Main extends App { def nxt(n: Long): Long = if ((n & 1) == 0) n / 2 else 3 * n + 1 def seqLen(n: Long, len: Int): Int = if (n <= 1) len else seqLen(nxt(n), len + 1) def seqLen(n: Long): Int = seqLen(n, 1) def longestSeq(limit: Int): (Int, Int) = (1 to limit).map(n => (seqLen(n), n)).reduceLeft((a, b) => if (a._1 > b._1) a else b) Console.println(longestSeq(1000000)) }

Dold text

Körtid: 0.74s / Core i7 2600 / 64-bitars Ubuntu 12.04

Väldig kompakt, men personligen tycker jag Scala kod kan vara lite väl kompakt. Implementationen av "longestSeq" tar en stund att bena ut men är däremot väldigt enkel att skriva. Då kod normalt sett läses långt fler gånger än den skrives så är det HELT FEL att optimera för att det ska gå fort att skriva.

Scala är lite som C++ i det att man har så många finesser till sitt förfogande att det är lätt att börja använda onödigt avancerade konstruktioner bara därför att det går och att det sparade två rader, men resultatet blir något som andra har svårt att förstå.

Men rätt använt är Scala ett väldigt trevligt och kraftfullt språk!

Visa signatur

Permalänk
Datavetare

Go

Detta är ett väldigt nytt språk, 1.0 presenterades så sent som i våras. Tanken bakom detta språk är att skapa ett "modernt C". Skrapar man lite på ytan så ser man att Go delar många egenskaper med Erlang i det att båda språket gör det lätt att skapa program som hanterar MASSOR med samtida sessioner. Då Google står som huvudsponsor för Go så är detta fokus kanske inte så förvånande. Go är dock ett helt öppet språk som Google inte kontrollerar eller "äger".

Har inte använt Go speciellt länge, men detta språk är nog min nya favorit. Einstein sade att man ska förenkla saker så långt det bara går, men inte längre och Go är designat med just denna filosofi. Man har inte funderat: vad kan vi lägga dit (som i C++, C# och Scala) utan i stället: vad är det minimala som måste finnas för att språken ändå ska vara lätt att använda.

Go har inte objekt, ändå stödjer det alla konstruktioner som OO-språk har. Go har inte destruktorer (som C++), men stödjer ändå RAII , Go har inte exception (som om man tänker till lite är "goto" på steroider och lider av många problem som "goto" lider av). Det är väldigt lätt att använda bibliotek skrivna i C från Go, men till skillnad från C så har Go automatisk minneshantering precis som Java/C# m.fl.

Version med kommentarer

package main import "fmt" // 'Måsvingar' är ett krav i Go. Anledningen är att man konstaterat // att väldigt många buggar i C/C++/C#/Java kommer just av missade // måsvingar, ofta kombinerad med felaktig indentering så det ser ut // som om det är rätt. Även placeringen av måsvingarna är ett krav, // något många verkar ha problem med, men när man jobbar på stora // kodbaser så är det av stort värde att saker ser ungefär lika ut så // tyker själv det är bra, trots att jag normal inte placerar // måsvingar på det sätt som Go kräver. func nxt(n uint) uint { if n & 1 == 0 { return n / 2; } return 3 * n + 1; } // Go tillåter att man namnger returvärdet i // funktionsdeklarationen. Ett 'return' utan argument avslutar // funktionen genom att använda värdet på den variabel man skrev som // returvärde i funktionshuvudet. func seq_len(initial_n uint) (l uint) { l = 1 for n := initial_n; n > 1; n = nxt(n) { l++ } return } // Funktioner i Go kan ha flera returvärden. Väldigt många // standardfunktioner i Go använder detta för att skicka data + felkod // vilket gör att undantag (exceptions) varken stöds eller behövs. func longest_seq(limit uint) (max_len, max_n uint) { max_len = 0 for n := uint(1); n <= limit; n++ { l := seq_len(n) if l > max_len { max_len = l max_n = n } } return } func main() { fmt.Println(longest_seq(1000000)) }

Dold text

version utan kommentarer

package main import "fmt" func nxt(n uint) uint { if n & 1 == 0 { return n / 2; } return 3 * n + 1; } func seq_len(initial_n uint) (l uint) { l = 1 for n := initial_n; n > 1; n = nxt(n) { l++ } return } func longest_seq(limit uint) (max_len, max_n uint) { max_len = 0 for n := uint(1); n <= limit; n++ { l := seq_len(n) if l > max_len { max_len = l max_n = n } } return } func main() { fmt.Println(longest_seq(1000000)) }

Dold text

Körtid: 0.40s / Core i7 2600 / 64-bitars Ubuntu 12.04

Som ni ser är det bara C som är mer effektivt än Go och målet är att Go i slutändan ska vara inom några procent av prestandan i C, få se hur det går med det målet.

Knappast den kortaste versionen, men personligen tycker jag Go och Python (som är ett av de språk som man använt som influens) är bland de språk som är lättast att läsa vad andra har skrivit, i alla fall Python-kod där folk låter bli de lite mer avancerade konstruktionerna (något som Go också helt saknar).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Scala är ett språk som körs ovanpå en Java virtuell maskin och Scala-kod kan utan problem använda metoder och klasser som är skrivna i Java. Scala är ett VÄLDIGT stort språk med väldigt många finesser, fler än både C++ och C# som även de har väldigt stora och komplexa språk (om man verkligen vill lära sig HELA språket).

Trots att Scala har så mycket finesser i språket så brukar program skrivna i Scala vara ungefär lika effektiva som motsvarande program skrivet i Java, d.v.s programmen körs relativt snabbt, är nog bara språk som C, C++, Go och Fortran som i genomsnitt genererar snabbare program

[kod bortklippt]

Körtid: 0.74s / Core i7 2600 / 64-bitars Ubuntu 12.04

Väldig kompakt, men personligen tycker jag Scala kod kan vara lite väl kompakt. Implementationen av "longestSeq" tar en stund att bena ut men är däremot väldigt enkel att skriva. Då kod normalt sett läses långt fler gånger än den skrives så är det HELT FEL att optimera för att det ska gå fort att skriva.

Scala är lite som C++ i det att man har så många finesser till sitt förfogande att det är lätt att börja använda onödigt avancerade konstruktioner bara därför att det går och att det sparade två rader, men resultatet blir något som andra har svårt att förstå.

Men rätt använt är Scala ett väldigt trevligt och kraftfullt språk!

Asch, du hann före mig. Har suttit och knåpat på ett exempel men snurrade in på Streams.

Vad jag har hört är språket Scala inte särskilt stort. Det har färre nyckelord och språkkonstruktioner än både C# och Java, men har däremot ett väldigt utförligt (och ibland komplext) standardbibliotek som används flitigt. Det är också ett ganska matematiskt språk med en massa konstigheter som monader, tuplar, "partial functions" vilket kan ge en del huvudbry om man kommer från Java.

Jag arbetar med C# men tycker Scala är mer genomtänkt. Ett bra exempel på detta är Option vs Nullable<T>. Nullables är till en början mer lättillgängliga men leder egentligen bara till fler NullPointerExceptions. I Scala får man i princip aldrig NPEs.

I Scala finns inga värdelösa (bokstavligen) instruktioner; det vill säga if (a) 3 else 6 returnerar en int så man kan direktkoppla uttrycket till en variabel. Det är som ternary i C# och Java men fungerar för alla block.

Allt detta vet du säkerligen redan, jag skriver det mest för andra som kanske är nyfikna.

Personligen tycker jag att din longestSeq är lättläst och snygg: Logiken flödar från vänster till höger utan en massa synliga loopar. Jämfört med Go-versionen finns inget för funktionens betydelse onödigt fluff i stil med for-loopen. I min version skrev jag den biten så här

def couple(n: Int) = (n, seqLength(n)) def biggestOf( t1: Tuple2[Int, Int], t2: Tuple2[Int, Int]) = if (t1._2 < t2._2) t2 else t1 val a = (1 to 1000000).view map couple reduceLeft biggestOf

Dold text

Notera .view på rangen. Detta snabbade i mina tester upp processen med runt 5 % då map låter bli att skapa en temporär mellanliggande sekvens.

Applikationen kör för mig på under 600 ms på en Core i5 950 som kör 64-bitars Unbuntu 12.04. Jag använder Oracles JVM version 1.7.0_7

edit: Med JITen "primad" i en loop kör varje iteration på under 500 ms.

edit2: När jag byter ut .view mot .par är vi nere och nosar på 200 ms-strecket.

edit3: Intressant att se hur JIT:en lyckas optimera under runtime
Resultatet är med parallella collections

iteration 1, result: (837799,525), took 339 ms iteration 2, result: (837799,525), took 334 ms iteration 3, result: (837799,525), took 275 ms iteration 4, result: (837799,525), took 228 ms iteration 5, result: (837799,525), took 215 ms iteration 6, result: (837799,525), took 228 ms iteration 7, result: (837799,525), took 183 ms iteration 8, result: (837799,525), took 200 ms iteration 9, result: (837799,525), took 201 ms iteration 10, result: (837799,525), took 220 ms ... iteration 90, result: (837799,525), took 178 ms iteration 91, result: (837799,525), took 191 ms iteration 92, result: (837799,525), took 206 ms iteration 93, result: (837799,525), took 179 ms iteration 94, result: (837799,525), took 173 ms iteration 95, result: (837799,525), took 179 ms iteration 96, result: (837799,525), took 194 ms iteration 97, result: (837799,525), took 195 ms iteration 98, result: (837799,525), took 167 ms iteration 99, result: (837799,525), took 192 ms iteration 100, result: (837799,525), took 179 ms

Dold text
Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Teknocide:

Teknocide #17

Sorry att jag "stal" Scala. Har som mål att lära mig grunderna i ett nytt språk varje år och kört det ganska länge, så kan lösa den här typen av problem i väldigt många språk. Men kommer undvika att själv göra lösningar i de språk jag märker att det kommer in lösningar till ändå i framtida progblemet. Kommer fokusera på lösningar i C och "udda" språk som Erlang och Go.

Fin optimering du fick till där, nu var inte riktigt meningen att det skulle bli ett "benchmark race", men hey detta är SWEC och jag känner att min världsbild om att inget (förutom C++ om man skriver C kod) kan komma nära C krackelerar lite. Så här är en version som använder alla trådar på min Core i7 för att beräkna detta (precis som du gör med ".par").

#include <stdint.h> #include <stdio.h> #include <stdlib.h> typedef uint64_t num_t; inline num_t nxt(num_t n) { if (n & 1) return 3 * n + 1; return n / 2; } unsigned seq_len(num_t n, unsigned len) { if (n == 1) return len; return seq_len(nxt(n), len + 1); } unsigned longest_seq(num_t limit, num_t *max_n) { unsigned maxlen = 0; #pragma omp parallel { num_t private_maxn = 0; unsigned private_maxlen = 0; num_t n; #pragma omp for for (n = 1; n <= limit; n++) { unsigned l = seq_len(n, 1); if (l > private_maxlen) { private_maxlen = l; private_maxn = n; } } #pragma omp critical if (maxlen < private_maxlen) { maxlen = private_maxlen; *max_n = private_maxn; } } return maxlen; } int main(int argc, char *argv[]) { num_t limit = atoi(argv[1]); num_t n; unsigned len; len = longest_seq(limit, &n); printf("Longest sequence is %u elements when N = %u\n", len, (unsigned)n); return EXIT_SUCCESS; }

Dold text

Körtid: 0.04s / Core i7 2600 / Ubuntu 12.04

Att hitta lösningen upp till för tal upp till 100 miljoner (Longest sequence is 950 elements when N = 63728127) har
Körtid: 4.9s / Core i7 2600 / Ubuntu 12.04

För att förklara var "#pragma omp" saker gör. Dessa är OpenMP extensioner. "#pragma omp parallel" kommer göra så att blocket som följer körs på alla CPU-trådar som finns. "#pragma omp for" säger, dela upp denna for-loop på alla tillgängliga trådar. För att undvika lås i den kritiska pathen så beräknar jag en dellösning på varje tråd som jag sparar "private_xxx" variablerna.

När jag kommer till raden som säger "#pragma omp critical" så har NÅGON tråd rätt svar (finns en kopia av "private_xxx" per tråd) och programmet kliver då in en ett block som trådarna kör en och en, den "kritiska" delen. Kanske inte så dumt att visa detta ändå så folk få ser hur ett så här pass enkelt problem ändå blir ganska komplicerat så fort man blandar in flera trådar.

En naiv variant att göra detta multi-trådat hade varit att köra "for" loopen parallellt och skydda uppdateringen av "maxlen" med en kritisk region. En sådan lösning blir LÅNGSAMMARE än att köra saker på en tråd, ganska mycket långsammare.

Men detta kanske är lite överkurs

Visa signatur