Storspelens tid är förbi!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patienten:

Wolfenstein 3d, Dune II
De var inte stora, men de var väl iaf banbrytande?

Var inte Wolfenstein 3D det första FPS-spelet? Eller var det Doom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wotanziu:

Därför att marknaden är mer eller mindre mättad och vem som helst kan kasta ut ett lika bra spel som "storföretagen". Värför ge sig in på en marknad där man konkurerar under mer eller mindre lika förutsättningar som alla andra, när man har en infrastruktur uppbyggd för en annan marknad, med en väldigt hög inträdesbarriär där mer kapital att investera ger en klar fördel.

Mättad marknad eller ej, infrastrukturen för att ta sig in på den kan inte vara så värst svår att åstadkomma, om små garagefirmor på två pers grejar det. Investeringen är liten, och en storspelstillverkare har ju helt klart kompetens in house för att trycka ut enklare spel också. Riskmomentet är också mycket mindre på den marknaden, då man inte behöver låsa upp lika mycket kapital i projektet under utvecklingsfasen, som dessutom är mycket kortare.

Det finns kort sagt inga större hinder för en storspelstillverkare att börja producera enkla spel också. Man kan diversifiera sig utan några direkta investeringar, något som förmodligen är smart i tider där det dyker upp nya direkt konkurrerande affärsmodeller. När man väl tagit sig in på marknaden kan man ju sedan fördela sina resurser på det sätt som den aktuella marknadssituationen dikterar. Finns det mer pengar för stunden i enklare titlar producerar man helt enkelt mer sådana.

Som alla andra liknande resonemang är det ju också i någon mån självförverkligande: börjar snacket gå om att storspel är ute, så kommer förstås fler spelhus satsa i en annan riktning för att gardera sig, och profetian uppfyller sig själv.

Är verkligen inträdesbarriären så värst hög längre, ens för att sälja premiumtitlar? Nu mera finns det ju i diverse onlinetjänster möjlighet att börja i väldigt liten skala, utan access till de distributionsnätverk som krävs för att få ut skivor till butiker, för att sedan växa och gå in även på den marknaden när ekonomin tillåter. Och vad det gäller behov av realkapital är väl spelutveckling en relativt billig näring, det enda du behöver är väl egentligen några datorer och en del programvara. Det känns som det faktiskt är ganska enkelt att ändra strategi lite som man vill.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Storspel idag är inget annat en skit ändå, hoppas vi får mer kreativa spelutvecklare. Börjar bli less på samma skit hela tiden med annan titel!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det, så menar de att den nya generationen konsoler (Xbox 720 och PS4, inte wii U), kommer att bli så mycket mer krävande att utveckla spel till ,att stora projekt inte skulle löna sig längre. På grund av att konsolerna kommer ha så mycket högre grafisk prestanda.

Jag har absolut för mig att de gnällde om exakt samma sak när PS3 och Xbox 360 skulle släppas. Hd upplösningen skulle göra att det tog längre tid att skapa texturer och 3d modeller, och det skulle bli såååå jobbigt att ingen någonsin skulle orka.

Som vanligt är det bara BS, då utvecklare redan klarar att göra storspel till dagens datorer, vilka knappast är sämre än nästa generation konsoler. De nya spelmaskinerna lär väl inte bli hackade så att folk kan piratkopiera spel på dem på några år, så de försöker väl bara komma på något annat de kan beklaga sig över i stället.

Jag hoppas att PC spelen skall få ett grafiskt uppsving, när det kommer nya konsoler som är mer jämförbara med en modern PC i prestanda.

Permalänk
Medlem

om "aaa"-spel dör ut så beror det mer på spelskaparna, inte köparna.
Jag vill påstå att det inte ens finns något "storspel" idag.

Allt är så jävla random och ogenomtänkt.
Tacka Super Nintendo som jag växte upp med där
fanns det iaf en hel del bra spel.

Och när ska Ubisoft lägga ner sitt skitsnack + whine? är det inte nätpirater så är det resten av kunderna. lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Har en känsla av att spel kommer mer och mer göras av indie utvecklare.
Enda som tycks styra större spel är pengar och inte nöje.

Ja, det är väl klart som fan att pengar måste styra när 600 personer ska ha lön?
För att kunna betala så mycket pengar i löner i flera år, sp behövs drt kapital. Personerna som satsar det kapitalet vill sen ha rejäl avkastning för risken dom stått för.

Men så ja, är inne på samma spår som du, och artikeln. Eftersom det blivit en sån bred flora av spel, samtidigt som många (inklusive mig själv) får en allt större del av sin spelfix via plattor/mobiler, så är det nog inte så många som framöver kommer vilja ha gigantiska utvecklarteam på ett enskilt spel.

Sen kan man ju hoppas på att framtida platformar erbjuder bättre utvecklarverktyg så att det går att upprätthålla kvaliten med mindre team.. Vem vet... Hur som helst så kommer det nog vara svårt att fortsätta i samma form som idag.

Permalänk
Medlem

Tror inte för fem öre på att storspelen skulle försvinna.
Ubisoft via aftonbladet som uttalar sig, inte direkt trovärdighetens toppskikt. Lika troligt som att 90% av Ubisofts inkomster skulle försvinna till följd av pirater som de slängde ur sig tidigare.

Däremot verkar Indiespelen öka mer och mer, så jag tror på mer variation än tidigare.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Skrivet av Kilgam:

CoD är ju om något ett spel som lär dö ut.. 1 spel per år har ju totaldödat serien.

Sant, men poängen med det var att assassins creed knappast är något "storspel" Spelserier dör, och det kommer nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Skulle vilja säga tvärtom. Ubisoft var överlägset bäst på E3 i somras med ett mycket varierat utbud. Är det ngn som ligger risigt till så är det EA.

Ubisofts spel är skit på PC. Dom ligger bra till på konsolerna. Men det var inte konsol jag snackade om.
Alla som spelat Ubisofts spel på datorn vet hur mycket buggar det är som aldrig fixas. Hur ostabila spelen är osv.
Det enda spel som inte buggar, kraschar mm är bara deras riktigt gamla spel som Ghost Recon (2001).

Skrivet av kaput:

Jag tror du bommar pudelns kärna; varför alls utveckla avancerade spel, när man kan ta lika bra betalt för enklare spel som kräver mindre utvecklingsarbete? Vilken plattform man utvecklar för är ju egentligen helt egalt i den frågan.

Nu tror jag väl inte heller att storspelens tid är helt förbi, så länge man kan tjäna pengar på dem finns det ju ändå någon slags incitament att göra dem. Utöver det det kan också finnas marknadsföringstekniska skäl till att då och då ploppa ur sig ett kvalitetsspel, och på så sätt stärka sitt varumärke.

Jag tror dock storspel kommer bli mer och mer av en marginalprodukt, åtminstone ställt i relation till mängden shovelware som vräks ut på marknaden.

Bara för att man tjänar mer på något annat betyder inte att man väljer just det.
Det blir allt fler "småspel" men nackdelen är att dom flesta finns det exakta kopior på, i många antal.
Verkar nästan som om det finns för lite idéer.

Så länge det finns efterfråga om något kommer det alltid finnas där. Precis som du sa, "så länge man kan tjäna pengar på dem finns det ändå någon slags incitament att göra dem."

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

För 20 år sedan fanns inga "stora" spel. just sayin'

inb4, du e för ung.

fanns gott om dem på amigan och på konsoller/datorer ända fram tills ps1 tiden började närma sig sitt slut(fast ps1 tiden är att tämja på gränsen).
tänker inte rabbla upp alla stor spel då listan är tok för lång, men är du intresserad utav att ta reda på det så finns google.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^fel:

Var inte Wolfenstein 3D det första FPS-spelet? Eller var det Doom?

nej nej nej, fanns en hel del first person shoter på amigan tex, bla hired guns, så det stämmer inte riktigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfi:

om "aaa"-spel dör ut så beror det mer på spelskaparna, inte köparna.
Jag vill påstå att det inte ens finns något "storspel" idag.

Allt är så jävla random och ogenomtänkt.
Tacka Super Nintendo som jag växte upp med där
fanns det iaf en hel del bra spel.

Och när ska Ubisoft lägga ner sitt skitsnack + whine? är det inte nätpirater så är det resten av kunderna. lol.

Mjo det som har blivit "döden" idag är att bolagen/ägarna vill släppa uppföljare efter uppföljare, expansion efter expansion.
Dom är för rädda att släppa nytt då dom inte vet hur det kommer gå, dom vill ju tjäna maximalt.
(Gamlingen WoW är ett prima exempel, inget WoW inget Diablo 3, SC2)

Sedan inte för att vara den men på Super Nintendo så var ju hälften av spelen kopior av dom andra hälften av spelen som kom först.
(Jo vet...oerhört hårt)

Som några har varit inne på i tråden redan, vill man ha något nytänkande och nytt så ska man kolla åt Indie hållet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaput:

Jag tror du bommar pudelns kärna; varför alls utveckla avancerade spel, när man kan ta lika bra betalt för enklare spel som kräver mindre utvecklingsarbete? Vilken plattform man utvecklar för är ju egentligen helt egalt i den frågan.

Nu tror jag väl inte heller att storspelens tid är helt förbi, så länge man kan tjäna pengar på dem finns det ju ändå någon slags incitament att göra dem. Utöver det det kan också finnas marknadsföringstekniska skäl till att då och då ploppa ur sig ett kvalitetsspel, och på så sätt stärka sitt varumärke.

Jag tror dock storspel kommer bli mer och mer av en marginalprodukt, åtminstone ställt i relation till mängden shovelware som vräks ut på marknaden.

Det där stämmer ju inte, isåfall kunde man lika gärna bara sälja bilar som endast har en växel, böcker på endast 10sidor och film med Kalle Anka som varar i tio minuter. Utbudet där är till exempel gigantiskt, för alla smaker. Marknaden är ju stor så att den räcker för många. Sk shovelware har ju alltid funnits, ända sen c64an och massproducerad skit finns överallt till allt möjligt.

Permalänk
Medlem

Perfekt!

Behövs lite mer kreativitet och bättre design än dagens spel som alla är rejält strömlinjeformade.
Otroligt hur spelen i flesta fall är sämre på alla punkter förutom grafik jämfört med när man var yngre.

Permalänk
Medlem

Kommer de nya konsolerna göra det dyrt för dom? Satsa enbart på PC isåfall säger jag!

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

Dom har ju en lite annan syn på "storspel" än jag. Dom verkar dra slutsatsen stort=dyrt medans jag har definitionen att storspel= bra spel. Jag har stora förhoppningar på att kickstarter kan lösa detta problem

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belzhadar:

Som jag förstår det, så menar de att den nya generationen konsoler (Xbox 720 och PS4, inte wii U), kommer att bli så mycket mer krävande att utveckla spel till ,att stora projekt inte skulle löna sig längre. På grund av att konsolerna kommer ha så mycket högre grafisk prestanda.

Jag har absolut för mig att de gnällde om exakt samma sak när PS3 och Xbox 360 skulle släppas. Hd upplösningen skulle göra att det tog längre tid att skapa texturer och 3d modeller, och det skulle bli såååå jobbigt att ingen någonsin skulle orka.

Som vanligt är det bara BS, då utvecklare redan klarar att göra storspel till dagens datorer, vilka knappast är sämre än nästa generation konsoler. De nya spelmaskinerna lär väl inte bli hackade så att folk kan piratkopiera spel på dem på några år, så de försöker väl bara komma på något annat de kan beklaga sig över i stället.

Jag hoppas att PC spelen skall få ett grafiskt uppsving, när det kommer nya konsoler som är mer jämförbara med en modern PC i prestanda.

Tvivlar starkt på att PS4/XBOX 720 kommer att ha samma prestanda som en modern PC. Dels så skulle utvecklingskostnaderna skjuta i höjden och då blir bristen på användningsområden med en konsol det som tar död på den. Alltså skulle en konsol kosta vad en modern dator gör idag och utan de möjligheter som en modern dator har. De kommer med största sannolikhet skjuta in GPU från någon tidigare generation tex för att spara utvecklingskostnaden och då blir, som vanligt, PC spelarna lidande. Visst finns det vissa bra portar men det finns även en hel drös med portar som blivit ospelbara.. En dålig port är ju tex. GTA IV som jag verkligen undrar om det finns en dator i hela världen som kan driva utan att det laggar. En annan dålig port var Crysis 2.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Det där stämmer ju inte, isåfall kunde man lika gärna bara sälja bilar som endast har en växel, böcker på endast 10sidor och film med Kalle Anka som varar i tio minuter. Utbudet där är till exempel gigantiskt, för alla smaker. Marknaden är ju stor så att den räcker för många. Sk shovelware har ju alltid funnits, ända sen c64an och massproducerad skit finns överallt till allt möjligt.

Om majoriteten bland bilägarna klarade sig på en växel, och man kunde ta nästan lika bra betalt för en enväxlad bil som en flerväxlad, samtidigt som tillverkningskostnaden för en flerväxlad bil var åtminstone några tiotalsfaktorer högre, så skulle utbudet flerväxlade bilar vara tämligen klent. Så är inte riktigt fallet. Detsamma gäller tiosidiga böcker och korta Kalle Anka-filmer; det är svårt att få folk att betala för dem, de flesta är helt enkelt intresserade av lite mer omfattande verk. Jag inbillar mig i alla fall att spelmarknaden har ändrats ganska fundamentalt de senaste åren, till att de flesta spelköpare idag faktiskt nöjer sig med spelvärldens motsvarighet till de enväxlade bilarna, de tiosidiga böckerna, eller tiominuterssnuttarna Kalle Anka.

Visst fanns det ruggiga mängder shovelware till C64, men hur mycket av det betalade du för? Det enda skälet till att det fick spridning på den tiden var ju att alla diskswappade så det stod härliga till. Idag verkar det ju faktiskt gå att sälja skräpet också, förmodligen av den enkla anledningen att spelande har blivit mainstream. Spelarbasen består inte längre nästan uteslutande av kvalitetsmedvetna pålästa spelnördar, som ställer krav på det de betalar för.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patienten:

Wolfenstein 3d, Dune II
De var inte stora, men de var väl iaf banbrytande?

Dune II Har nog nött bort fler timmar på det än vad jag har på WoW! Dune 2 var såå bra

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

fanns gott om dem på amigan och på konsoller/datorer ända fram tills ps1 tiden började närma sig sitt slut(fast ps1 tiden är att tämja på gränsen).
tänker inte rabbla upp alla stor spel då listan är tok för lång, men är du intresserad utav att ta reda på det så finns google.

Nej det fanns det inte, jag tror du har helt missuppfattat vad de menar med storspel de syftar på AAA-spel.
Vi kan diskutera definitionen av AAA-spel men att den viktigaste grundpelaren som krävs för att ett spel ska kallas AAA-spel är att det har en hög budget är odiskutabelt.
Vilket Amigaspel hade en budget på $50M?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaput:

Om majoriteten bland bilägarna klarade sig på en växel, och man kunde ta nästan lika bra betalt för en enväxlad bil som en flerväxlad, samtidigt som tillverkningskostnaden för en flerväxlad bil var åtminstone några tiotalsfaktorer högre, så skulle utbudet flerväxlade bilar vara tämligen klent. Så är inte riktigt fallet. Detsamma gäller tiosidiga böcker och korta Kalle Anka-filmer; det är svårt att få folk att betala för dem, de flesta är helt enkelt intresserade av lite mer omfattande verk. Jag inbillar mig i alla fall att spelmarknaden har ändrats ganska fundamentalt de senaste åren, till att de flesta spelköpare idag faktiskt nöjer sig med spelvärldens motsvarighet till de enväxlade bilarna, de tiosidiga böckerna, eller tiominuterssnuttarna Kalle Anka.

Visst fanns det ruggiga mängder shovelware till C64, men hur mycket av det betalade du för? Det enda skälet till att det fick spridning på den tiden var ju att alla diskswappade så det stod härliga till. Idag verkar det ju faktiskt gå att sälja skräpet också, förmodligen av den enkla anledningen att spelande har blivit mainstream. Spelarbasen består inte längre nästan uteslutande av kvalitetsmedvetna pålästa spelnördar, som ställer krav på det de betalar för.

Du har en stor poäng med det du säger, det kan jag inte argumentera emot. Däremot tror jag personligen att storspelen är lika döda som pcgaming, dvs inte alls. Dock behövs det rensas upp, och även dagens mainstreamanvändare måste trötta på angry birds och vilja ha något mer? Det börjar väl så? Att man börjar med något lätt och sen "avancerar" vidare efter ett tag? Eller?

Permalänk
Medlem

Det är inte storspelens tid som är över. Spel är faktiskt bättre än någonsin på nästan alla punkter.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

japp, jag är iaf trött på "storspelen" som är mer som filmer där man aldrig får spela och bara får se på filmer hela tiden.. köpte nyss crysis 2 och jag undrar när man får börja spela på riktigt? spelat 1 timme och jag tror att 90% av tiden har varit att kolla på förbannade filmklipp!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Uvania:

japp, jag är iaf trött på "storspelen" som är mer som filmer där man aldrig får spela och bara får se på filmer hela tiden.. köpte nyss crysis 2 och jag undrar när man får börja spela på riktigt? spelat 1 timme och jag tror att 90% av tiden har varit att kolla på förbannade filmklipp!

Lugn, efter filmklippen så blir det bara korridorpangande.
Ibland finns det två vägar att gå men då kan du lita på att spelet berättar och markerar alternativa vägar åt dig!
Dock är dräkten ganska så kul ändå, och ljudet är härligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mirre55:

Nej det fanns det inte, jag tror du har helt missuppfattat vad de menar med storspel de syftar på AAA-spel.
Vi kan diskutera definitionen av AAA-spel men att den viktigaste grundpelaren som krävs för att ett spel ska kallas AAA-spel är att det har en hög budget är odiskutabelt.
Vilket Amigaspel hade en budget på $50M?

aha, de menar grafik och hur mycket pengar som lagts ned på den, jo då har jag missuppfattat det helt med vad de menar med storspel, med storspel så trodde jag de menade spel som är legendariska och bra, dont get me wrong, finns säkert spel med en budget på 50M som är bra med, men jag missförstod.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Du har en stor poäng med det du säger, det kan jag inte argumentera emot. Däremot tror jag personligen att storspelen är lika döda som pcgaming, dvs inte alls. Dock behövs det rensas upp, och även dagens mainstreamanvändare måste trötta på angry birds och vilja ha något mer? Det börjar väl så? Att man börjar med något lätt och sen "avancerar" vidare efter ett tag? Eller?

Jag köper absolut ditt resonemang, givetvis måste det vara så att fler spelare överlag medför att det också närs fler presumtiva storspelsspelare. Jämför det med hockey; trots Sveriges lilla befolkning kan vi ställa upp ett landslag i världsklass, som till och med ger de stora pojkarna på näbben, tack vare att en förhållandevis stor procentandel av oss utövar sporten. Men är det verkligen spelarunderlaget som är problemet? Jag tror inte det.

Jag vill nog mena att det nästan uteslutande handlar om incitament för tillverkarna. Om vi faller tillbaka på bilbranschen igen, eller vilken bransch som helst egentligen, så är det normala att det är premiumprodukterna som uppbär störst marginal. En Merca kostar inte fem gånger mer att tillverka än en VW Passat, trots att butikspriset är det femdubbla. I spelbranschen gäller inte det, prisbilden ser ungefär likadan ut oavsett om det gäller det senaste FF-spelet som tagit år att tillverka för ett jätteteam, eller något random peka-klicka-spel med målgrupp 11-åriga småtjejer. Och i den branschen snackar vi dessutom rent enorma faktorer när det kommer till skillnader i tillverkningskostnad, mycket större än de bilbranschen har.

Jag kan faktiskt inte se några direkta ekonomiska incitament att satsa på storspel, om man inte kan ta ut ett prispremium som motsvarar investeringsrisken och utvecklingskostnaderna. Vad jag däremot kan se är att kvalitetsspel på sikt kan bli en varumärkesstärkande nischprodukt, trycker man ut ett och annat sådant mellan varven, så bör det ge varumärket en boost.

Jag tror inte heller storspel är ett dött koncept än, långt ifrån, vad vi luras av idag är att de bra spelen dränks i den tilltagande syndafloden skräpspel. På sikt tror jag däremot att storspelen kommer bli färre, om det även fortsättningsvis går att sälja skitspel till premiumpris.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Lugn, efter filmklippen så blir det bara korridorpangande.
Ibland finns det två vägar att gå men då kan du lita på att spelet berättar och markerar alternativa vägar åt dig!
Dock är dräkten ganska så kul ändå, och ljudet är härligt

blir nog bara multiplayer på det.. kampanjen verkar riktigt stel

Permalänk
Skrivet av mangemani:

aha, de menar grafik och hur mycket pengar som lagts ned på den, jo då har jag missuppfattat det helt med vad de menar med storspel, med storspel så trodde jag de menade spel som är legendariska och bra, dont get me wrong, finns säkert spel med en budget på 50M som är bra med, men jag missförstod.

Håller med dig här, visst definierar man storspel som hög budget så finns det gott om dem... nästan för mycket. Problemet är nog just det - storspelen idag handlar om att skapa en kommersiell succe som genererar maximalt med pengar. Utgivare pyntar enorma mängder pengar till de som är villiga att skapa det som går hem hos den breda massan, och tyvärr är det ofta inte kreativitet och nytänk som står högst på dagordningen då. Det tycks som att spelindustriin under senare år har gått samma väg som musik och filmindustrin, där skaparglädjen har fått backa för feta dollartecken i ögonen på giriga utgivare som inte bryr sig ett skvatt om själva spelen egentligen. Jag tycker för det mesta att mängden pengar de plöjer ner känns väldigt överdriven i förhållande till vad de skapar, och detta kan mycket väl bero på att kreativiteten är som bortblåst.

Visst finns det fortfarande spelutvecklare som gör spel för att de brinner för det och vill göra något nytt, men när det gäller "storspel" handlar det tyvärr alldeles för mycket om pengar och för lite om kreativitet. De stora spelutvecklarna idag är bra hantverkare, men inte längre konstnärer som de var förr i tiden, det är åtminstone min syn på det hela och en förklaring till varför jag inte lika ofta "går igång" på spel som jag gjorde förr i tiden. Visst jag har blivit äldre och det kan delvis förklara saken också men jag har fortfarande barnasinnet kvar så jag hävdar ändå att det är bristen på kreativitet som är huvudsakliga orsaken.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

Bäst att det är Ubisoft, Epic och Capcom som påstår det, de tre företagen är ju kända för bra och roliga spel .... eller inte, iallafall inte de senaste 10 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Så länge det finns pengar att tjäna i spelindustrin så är svaret nej.
Ett gäng moddare gjorde precis om grafiken till nästan hela HL1 hemma i någons "garage" och afaik får dom inga pengar av Valve för det.

Så länge det finns pengar att hämta, och så länge "normala" människor själva tar sak i hand och gör om/nya spel, så är svaret nej.
Att sen nyheten kommer ifrån Aftonblaskan och Ubisoft borde ju sända vissa signaler.
Om något så borde titeln vara "Ubisofts tid är förbi".

Nu var det ju så att Valve erbjöd sig att ge utvecklarna pengar för Black Mesa, men utvecklarna tackade nej. Så de skulle ha fått pengar för det.