PC Engine/Turbografx-16 Vad Kunnde man Jämföra den Med?

Permalänk
Medlem

PC Engine/Turbografx-16 Vad Kunnde man Jämföra den Med?

Hej

Jo det är så att jag nyligen fick upp ögonen på PC-Engine Eller Turbografx-16 som den kallades för i USA.

Undrar vad kunde man jämföra den med på sin tid den hade vad jag förstått en relativ kraftig GPU för sin tid men den hade en CPU som var mindre kraftigare sedan fanns det CD addon.

Är det nåt mellanting av NES/SMS och SNES/Genesis?

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Den är lite i klass med Snes/Genesis, kanske tillåmed aningen vassare. Kommer inte riktigt ihåg.

Visa signatur

|Asus PG278Q|Fractal Design R4|i7 4770K|Noctua NH-U14S P&P|MSI Z87-G45|Corsair 850 HX|
|8GB HyperX Predator 2400MHz|MSI GTX 780 TF OC|Xonar D2X| Corsair ForceGT SSD 120GB|Samsung 840 Basic 250GB|
|Fanatec FM4 CSR Wheel|CSR Elite Pedals|rSeat EVO3|Buttkicker Gamer 2|Xbox 360|PS3|PS4|

Permalänk
Medlem

Grafikdelen är rätt bra faktiskt, kan nästan tävla med 16-bitarna tycker jag.
Ljudet däremot är inte lika fräscht, dock aldrig testat CD-varianten.

De små HuCardsen som spelen låg på var rätt coola för sin tid, inga bulkiga cartridgar inte.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikipedia:

The TurboGrafx-16 has an 8-bit CPU and a dual 16-bit GPU; and is capable of displaying 482 colors simultaneously, out of 512.

Och angående ljudet med CD så måste det väl vara överlägset allt annat från den tiden?
http://youtu.be/PZ3G-Gc4MV4

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

Och angående ljudet med CD så måste det väl vara överlägset allt annat från den tiden?
http://youtu.be/PZ3G-Gc4MV4

Ja så var det!

Tycker denna lite udda maskin var lite finurlig iom dess hårdvara så känns det som ett mellanting samt spelmässigt är dock inte säker.
Dessa HuCards den använder verkar lite smått futuristiska iaf back in the day fanns den nån fördel med dessa Hucards utöver vanliga ''cartridges''

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk

Skulle ställa TG-16 mot Sega Genesis/MD, mycket gemensamma spel som platform och shooters. Dessuom har båda CD tillbehör för bättre ljud

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Den lanserades ganska långt före SNES/Megadrive och började snarare att konkurrera mot NES/Mastersystem (över vilka den var extremt överlägsen rent tekniskt).
Mot Megadrive/SNES var den inte ett större tekniskt motstånd grafiskt ens när de släppte uppgraderingskit med mer RAM-minne osv. Framförallt inte mot SNESen med dess stora färgpalett, mode 7 och transparens mm.
Ljuddelen var dock helt ok tycker jag. Framförallt om man jämför med Megadrive.

Men men, största anledningen att ha en PC Engine back in the day var:
1. Dracula X Rondo Of Blood (Castlevania) snyggt, välgjort, lite valfri path genom spelet, schyssta bossar etc. Dock så kändes kontrollen EXTREMT 8-bit om man lirat Super Castlevania IV före detta spel. (Släpptes bara i Japan, låg dessutom på CD med samplat tal, animerade sekvenser och grym musik etc)

2. Street Fighter 2 Championship Edition. (Visa påstår att den versionen är bättre än SNES-versionen men bortsett från någon enstaka grafisk detalj, fyra extra gubbar att välja på och bonusbanor så faller den lite på att känslan inte är helt 100 tycker jag)

3. Ett gäng bra och mindre bra rollspel och äventyrsspel. Inte direkt något Final Fantasy eller Secret of Mana i den här samlingen men helt ok titlar, speciellt för sin tid.

Problemet med det mesta på PC Engine idag är väl att det märks så tydligt att den är "mellan generationer".
Kontroll och spelkoncept känns oftast väldigt 8-bit medan musik och grafik mer känns 16 bit.

Så inte så kul att äga i dagsläget men för sin tid var den en jäkligt kul maskin. Minns fortfarande hur man lusläste Electronic Gaming Monthlys stora recension av Dracula X. Tog rätt många år (säg 16-17) innan jag faktiskt fick spela det och måste erkänna att jag såhär i efterhand är rätt glad att jag inte lyckades övertyga föräldrarna om att det var en fantastisk idé att importera hela rasket (pc engine, cd-tillsats, spelet etc) för x antal tusen kronor bara för att spela detta spel.

Visa signatur

240p är livet