Permalänk
Medlem

Köpråd 27" max 4000kr

Hallå!
Tänkte höra med er vad ni rekommenderar för någon 27" datorskärm för spel och film.
Hur viktigt är det med 120hz och hur länge skulle mitt system klara att driva spel med rimlig fps om man jämför med en 60hz? För om jag har förstått det rätt så är det som att driva 2st 60hz skärmar(?)
Rätta mig om jag har fel, är väldigt okunnig!

Edit: Är villig att gå lite över prispengen om det är nödvändigt!

tacksam för svar.

Visa signatur

/blodbert

Permalänk
Medlem

jag är sugen på en Samsung TFT 27" S27A950D LED 120Hz

Men innan jag köper den vill jag se hur bilden ser ut i verkligeheten, har kollat många forums och videos och de flästa älskar den trots att det är en TN panel.

Visa signatur

| Intel core i5 2500k 3,3ghz, | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600Mhz VENGEANCE |
| AMD Radeon 6950 2GB| Westen Digital 2GB hårddisk | Fractal Design R2 Svart |
| Corsair 600W PSU |

Permalänk
Medlem

Jag är faktiskt också riktigt sugen på den! men jag vet inte riktigt om det är värt det eftersom att det är en tn panel och det duger tydligen inte åt gaming.. men jag vettefan:P

Led var det tydligen, hmmm.. är det bra eller dåligt?

Visa signatur

/blodbert

Permalänk
Medlem

Jag kan rekomendera SA950 skärmen, det enda jag märk är att den läcke lite ljus i hörnen men inte mycket alls (inget jag tänker på). Åk till närmsta mediamarkt och kolla på den.

Med ditt system kommer du kunna nyttja 120Hz bra, då du lätt kommer upp i 120 fps i tex bf3 på high efter som du har sli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hede:

Jag kan rekomendera SA950 skärmen, det enda jag märk är att den läcke lite ljus i hörnen men inte mycket alls (inget jag tänker på). Åk till närmsta mediamarkt och kolla på den.

Med ditt system kommer du kunna nyttja 120Hz bra, då du lätt kommer upp i 120 fps i tex bf3 på high efter som du har sli.

tack så mycket för svar, vad betalade du för skärmen på mediamarkt?

Visa signatur

/blodbert

Permalänk
Skrivet av blodbert:

Jag är faktiskt också riktigt sugen på den! men jag vet inte riktigt om det är värt det eftersom att det är en tn panel och det duger tydligen inte åt gaming.. men jag vettefan:P

Led var det tydligen, hmmm.. är det bra eller dåligt?

Led och TN är helt olika saker. Led är metoden som används för att lysa upp skärmen medans paneltypen fortfarande är TN. TN är inte dåligt för gaming. Det är oftast där som den är bäst eftersom TN inte har några problem att byggas för 120Hz som många föredrar till spel. Bryr du dig mycket om kvalitén på färger m.m. så bör du kolla på till exempel IPS eller PLS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laimolaito:

Led och TN är helt olika saker. Led är metoden som används för att lysa upp skärmen medans paneltypen fortfarande är TN. TN är inte dåligt för gaming. Det är oftast där som den är bäst eftersom TN inte har några problem att byggas för 120Hz som många föredrar till spel. Bryr du dig mycket om kvalitén på färger m.m. så bör du kolla på till exempel IPS eller PLS.

Jaha okej nä jag vill helst bara att det ska flyta på bra i spel som dota/hon och filmer.

Visa signatur

/blodbert

Permalänk
Medlem
Skrivet av blodbert:

Hallå!
Tänkte höra med er vad ni rekommenderar för någon 27" datorskärm för spel och film.
Hur viktigt är det med 120hz och hur länge skulle mitt system klara att driva spel med rimlig fps om man jämför med en 60hz? För om jag har förstått det rätt så är det som att driva 2st 60hz skärmar(?)
Rätta mig om jag har fel, är väldigt okunnig!

Edit: Är villig att gå lite över prispengen om det är nödvändigt!

tacksam för svar.

Hur viktigt det är med 120Hz skärm är ju helt och hållet en smaksak, spelar man ett "fast pace" spel (till ex FPS spel) så kan det vara skönt med en skärm som kan rita upp mer än 60 bilder per sekund, förutsatt att din dator klarar av att visa mera än 60 fps, (och gärna 120fps).

"För om jag har förstått det rätt så är det som att driva 2st 60hz skärmar"
Alltså, det skulle vara som att driva, låt säga, 2 st skärmar med exempelvis 1920x1080 vardera, så alltså den måste rita upp dubbla antalet pixlar?, är det så du menar?
För om det är så du tänker så stämmer det inte, du skall inte märka av någon skillnad i antalet FPS ditt grafikkort (och eller processor) klarar av att visa, enda skillnaden är att skärmen uppdaterar bilderna 120 gånger per sekund, jämfört med 60 gånger per sekund, dock om du kör med Vsync och datorn inte klarar av att visa 120fps+ stabilt, så kan du förlora prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blodbert:

tack så mycket för svar, vad betalade du för skärmen på mediamarkt?

Jag köpte min på webhallen för 4500kr men jag vet att den finns utställd på mediamarkt då jag var där och kollade på lite annant och såg att den fanns utställd för visning, men den går för 4390kr på mediamarkt

http://produkter.mediamarkt.se/store/stockholm-gallerian/dato...

Permalänk

hört mycket att just den skärmen blir sne ..att den sidan som inte har stöd dippar neråt,,ingen erfarenhet själv men läst det på olika ställen på nätet...annars ska just den skärmen ha bland den bästa TN panelen,, men själv skulle jag Aldrig köpa en skärm med taskig TN panel igen,de är rappa och bra i spel,men fyfan vad taskiga färger,betraktningsvinklar..finns ju även en ny EIZO skärm nu med IPS panel som ska vara anpassad för gaming även om den bara har 60hz..inputlagget ska ju vara 0,05 frames och 3,5ms responstid så om du vill ha bättre färger,bra betraktningsvinklar och näst intill inget inputlag så kolla in den EIZO FORIS FS2333 http://www.eizo.com/na/support/db/files/catalogs/em/FORIS_FS2...

Permalänk
Medlem

Koreansk monitor 2560x1440 Super-IPS LED-bakbelyst för 3-4000kr beroende på hur tur du har.
Tex Yamasaki Catleap Q270

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Tror att det blir en sån där samsung 950

Visa signatur

/blodbert

Permalänk
Medlem

Ska köpa mig en sådan med när dom får in den på lager

Visa signatur

| Intel core i5 2500k 3,3ghz, | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600Mhz VENGEANCE |
| AMD Radeon 6950 2GB| Westen Digital 2GB hårddisk | Fractal Design R2 Svart |
| Corsair 600W PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av smacked:

Koreansk monitor 2560x1440 Super-IPS LED-bakbelyst för 3-4000kr beroende på hur tur du har.
Tex Yamasaki Catleap Q270

Hur funkar det med tull och så? Vad landar total kostnaden på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Hur funkar det med tull och så? Vad landar total kostnaden på?

Som sagt mellan ca 2800kr-4000kr beroende på hur tur du har med tull, moms etc. För några månader sedan fick de flesta in dem för ~3400kr, någon enstaka för 4000kr och någon enstaka för ca 2700kr.

Trevlig läsning
Samlingstråd Achieva Shimian/Yamakasi Catleap/etc
Samlingstråd sida 49 (sista)
Hardforum
Overclock.net

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av smacked:

Som sagt mellan ca 2800kr-4000kr beroende på hur tur du har med tull, moms etc. För några månader sedan fick de flesta in dem för ~3400kr, någon enstaka för 4000kr och någon enstaka för ca 2700kr.

Trevlig läsning
Samlingstråd Achieva Shimian/Yamakasi Catleap/etc
Samlingstråd sida 49 (sista)
Hardforum
Overclock.net

Då där lite halv värt att ta hem en om det hamnar på 4000. Nästan mer värt att köpa en U2711 då.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av smacked:

Som sagt mellan ca 2800kr-4000kr beroende på hur tur du har med tull, moms etc. För några månader sedan fick de flesta in dem för ~3400kr, någon enstaka för 4000kr och någon enstaka för ca 2700kr.

Trevlig läsning
Samlingstråd Achieva Shimian/Yamakasi Catleap/etc
Samlingstråd sida 49 (sista)
Hardforum
Overclock.net

Vet inte helt hur du räknat, men köper man en koreaskärm för $300 ink. frakt (vilket inte alls är omöjligt) hamnar totalkostnaden på 2800,- OM man tvingas betala moms OCH tull. Många har plockat in sina skärmar utan att betala tull i vilket fall kostnaden blir 2475,-. Fedex/Posten tar väl i tillägg någon hundralapp för att klarera paketet åt en, men fortfarande långt under 4000,-? Jag tror att de som betalat mer än detta faktiskt betalat för mycket avgifter, mest troligt pga att tullverket räknar ert Paypal pris som kostnaden för skärmen, lägger på 14% i tull, lägger på FedEx kostnader (även fast den i själva verket är inbakad i totalkostnaden) och slutligen lägger på 25% moms - det de skulle gjort var att ta paypal priset, dra av den faktiska FedEx kostnaden, lägga på 14%, lägga tillbaka FedEx kostnaden och 25% moms. Sedan har man också de som ombets betala moms på ett fiktivt svenskt marknadsvärde pga att paketet varit märkt gåva och $100 värde. Jag mottog själv två till här om dagen och de har kostat mig totalt 4800,-

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ringu:

Just precis den skärmen hade jag köpt

Hehe, lustigkurre där

Skrivet av emigrating12:

Vet inte helt hur du räknat, men köper man en koreaskärm för $300 ink. frakt (vilket inte alls är omöjligt) hamnar totalkostnaden på 2800,- OM man tvingas betala moms OCH tull. Många har plockat in sina skärmar utan att betala tull i vilket fall kostnaden blir 2475,-. Fedex/Posten tar väl i tillägg någon hundralapp för att klarera paketet åt en, men fortfarande långt under 4000,-? Jag tror att de som betalat mer än detta faktiskt betalat för mycket avgifter, mest troligt pga att tullverket räknar ert Paypal pris som kostnaden för skärmen, lägger på 14% i tull, lägger på FedEx kostnader (även fast den i själva verket är inbakad i totalkostnaden) och slutligen lägger på 25% moms - det de skulle gjort var att ta paypal priset, dra av den faktiska FedEx kostnaden, lägga på 14%, lägga tillbaka FedEx kostnaden och 25% moms. Sedan har man också de som ombets betala moms på ett fiktivt svenskt marknadsvärde pga att paketet varit märkt gåva och $100 värde. Jag mottog själv två till här om dagen och de har kostat mig totalt 4800,-

Huh, verkar som att jag har överdrivit då. Nåväl, det blir ju bara bättre isf.
Kanske var några hundringar dyrare förut också, eller så minns jag fel helt enkelt

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blodbert:

Tror att det blir en sån där samsung 950

Väldigt ovärt med en TN-panel för över 4000 kronor.

Permalänk
Hjälpsam

Finns ju möjlighet att gå på 144Hz 27" om man vill ta i lite på flytet

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Finns ju möjlighet att gå på 144Hz 27" om man vill ta i lite på flytet

haha aa.. Men det går nog att överklocka samsungen till ungefär samma förmodligen

Visa signatur

/blodbert