Vad var "coolt" för 10-20 år sedan (datorvärlden ofc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Ja detta såg ju onekligen coolt ut för 20år sedan

http://www.youtube.com/watch?v=FMkTq3NW-jE

Tycker det ser coolt ut nu också!
Var väl en nyhet i somras om en liknande, trådlös, som skulle ta över efter musen om jag minns rätt.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Coolaste minnet jag har är när jag var på farsans jobb och spelade en DOOM-klon på en Silicon Graphics RealityEngine(tror den hette så), detta var i mitten på 90talet. Annars så var min första dator ett hopbygge med AMDK6-2, 64Mb ram, 400Mb hdd och en voodoo3(2d/3d kombokort).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem

är 23 år och kommer mycket väl ihåg när päronen gav mig ett Voodoo 2-kort i födelsedagspresent så jag kunde spela mina spel

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk

För nästan exakt 20 år sedan köpte jag min första PC (utav märket Schneider)....en 486:a med en DX2 66Mhz Cpu ifrån Cyrix och ett Vesa-localbus grafikkort (Cirrus Logic tror jag)
http://en.wikipedia.org/wiki/VESA_Local_Bus
...hårddisken var på hårresande 420mb! Jag var kung ibland kompisarna då jag var den enda med "matteprocessor"...min polare köpte en overdrive Intel Pentium 83mhz processor för att vara värst...den passade inte på hans moderkort...så han bytte den mot min Cyrix !!!
Moderkortet hade både 30-pins minnen och 72-pins minnen....minnas att jag spenderade en mindre förmögenhet på att hitta och fylla 30-pins minnesplatserna. Stod också i kö i kylan utanför Multidirekt i Helsingborg...allt för 4mb eller var det 8mb internminne!!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

1992 var jag 1 år gammal och visste inte vad en dator var

(2002) för min del var det red alert 2 och tibia och gamecube 24/7 på mitt 0.5mbit bredband från tele2 som jag satt och lirade på en p3 400mhz med 64+256mb ram minne och 6gb hdd och 4mb grafikminne på grafikkortet men har absolut ingen aning vad för gpu det var, integrerad?

körde windows xp på den burken haha, tänk er 6gb disk och OS! fanns inte mycket plats kvar

Permalänk
Medlem

Det där är klassiskt!
Ojoj vad man höjde på ögonbrynen när man såg det
fan nu fick man quake begär med...

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Första riktiga PCn som var nåt att ha köpte jag och min bror '98 tror jag. Hade haft en 8086:a innan som jag fått (var gammal när jag fick den) och en C64.
När jag fick min C64 '88 var den stencool än.
'98 däremot blev det en Pentium 2 på 233MHz. De var helt nya och jag körde både Windows NT och Windows 98 på den.
Hade sett Voodoo-korten på en mässa så beställde ett Orchid Righteous 3D med 3dfx-chip. Oj vilken revolution. GLQuake, Hexen och så många fler spel som blev hur snygga som helst.
32Mb RAM hade jag då och valde mellan 64Mb RAM eller 3dfx-kort och valet var enkelt efter att ha sett magin som kortet gjorde.
Senare insåg jag att mitt vanliga kort som satt i inte var så pjåkigt. Ett NVidia RIVA 128 (tidiga varianten med 4MB VRAM, inte 8MB) ... den ni!! Ligger nog fortfarande i källaren tillsammans med mitt Orchid-kort.

Lite senare uppdaterades det till Orchid Righteous 3D 2 i SLI (jajjemensan!) och flytet blev helt otroligt. Blev mycket Unreal Tournament på de korten.

Annars var Starcraft och innan dess Warcraft 2 favoriter. Starcraft 1 blev det en del i LAN när det var nytt. Jag och kompisen körde skift i skolans datasal för att ladda ner de 25 disketterna. Kom in på en fildelningsserver på ren slump via en chat och såg till vår stora förvåning att... där var det! OMG!! Blev skift och ladda för att få ner det. Körde på tre datorer parallellt =D

Några år senare byggdes en ny burk med Athlon 64 och den lät MYCKET! Hade noll koll på det där med kylning och eftermarknadsfläktar så blev ett ljudligt bygge. Hade nån form av helt värdelös entisiastlåda som såg fräck ut men var helt värdelös ur ett kylningsperspektiv (ser jag idag att det var...).

Ah denna nostalgi.

För övrigt lånade jag mina Vodoo2-kort till en kompis som sedan sålde sin dator med korten i utan att säga nåt så när jag ville ha tillbaka mina kort var svaret "Vilka kort? Ojdå! Jag råkade nog sälja dem....". Snyggt...

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

(2002) för min del var det red alert 2 och tibia och gamecube 24/7 på mitt 0.5mbit bredband från tele2 som jag satt och lirade på en p3 400mhz med 64+256mb ram minne och 6gb hdd och 4mb grafikminne på grafikkortet men har absolut ingen aning vad för gpu det var, integrerad?

Nej, det var inte integrerat på den tiden.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Härlig tråd! Det jag minns starkast är väl när "familjedatorerna" verkligen slog igenom. Det var någon typ av skatteförmån som gjorde att man kunde köpa en dator via jobbet och betala 3-400kr varje månad.

Den vanligaste datorn var en 400mHz Dell (iaf bland mig och mina vänner). Jag minns att vi köpte en 15" TFT för 5k som extra tillbehör (helt sjukt dyrt egentligen?!).

Just för 10 år sedan, dvs 2002 då började hastigheterna krypa upp lite. Det fanns ett fåtal som hade 733mhz PIII med riktiga grafikkort GeForce 1/2. Dessa ansågs som kungar på lan. Spelen som spelades mest var Starcraft, WC3, UT 1, Diablo och sedemera CS 1.3.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Uvania:

4 MB borde innebära voodoo1, riva128, rage eller ingen acceleration alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

4 MB borde innebära voodoo1, riva128, rage eller ingen acceleration alls.

hade nog ingen acceleration alls eftersom jag inte hade några shading effects i spelen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Nej, det var inte integrerat på den tiden.

Du var uppenbarligen inte med då.
Integrerat fans då lika mycket som nu.
Hade flera Pentium 200Mhz MMX maskiner med intergrerad S3 grafik på moderkorten. Slägde dom så sent som december föra året på tippen. Det var skitvanlig krets på 90 talet även om den sög totalt.

Faktum är att Cyrix gjorde processorer med intergrerad grafik, ljudkort, pci buss, minneskontroller mm för billiga kompakta system.
http://en.wikipedia.org/wiki/MediaGX

Mycket som görs i dag har redan gjorts för i datorbranschen. SSD tex är inget nytt som entusiaster vill få det till tex. Cray körde en SSD på 8-32Mwords (borde bli 64-256Mbyte då ett word är 64bit) till sina Cray 1 system år 1976 (verkar som SSD enheterna var tillgäliga med sernare versioner av Cray-1 år 1982 då manualerna för dessa enheter är från det året) men Seymour Cray gav blanka fan i vad det kostade bara den var snabbast.

En gång i tiden var datorer inte alltid modulära och allt var integrerat. Så vet inte vad du får dina ideer ifrån.

Kan man lära sig nåt från historien så är det att saker alltid upprepar sig och det är sant även för datorbranschen. Skrämmande hur fort folk glömmer att nästa inget som görs i datobranschen i dag är nytt utan bara förbättring av gamla koncept och produkter. Haswell kommer med det mesta integrerat men som sagt sådan lösningar fanns årtionden innan och det fins 486:or att köpa med allt du behöver på ett chip. kalls för en SoC. Ända som utmärker Haswell är att det är frågan om relativt snabb krets.

Permalänk
Medlem

1996 köptes våran första familjedator för sisådär 15 tusen kronor lr liknande Pentium 133mhz, 16mb ram (senare uppgraderad till 32mb) 2GB Hårddisk och nått integrerat grafikkort.

Satt och lirade Duke Nukem 3D, Ski or Die och även senare Settlers II en heldel när jag var mindre på den.
Följde även med en Fjärrkontroll som man kunde styra muspekaren med vilket var häftigt tyckte jag då

måste även tillägga att det var den enda datorn vi hade i familjen fram till 2006 då jag fick en PIII 733mhz gratis

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

Härlig tråd! Det jag minns starkast är väl när "familjedatorerna" verkligen slog igenom. Det var någon typ av skatteförmån som gjorde att man kunde köpa en dator via jobbet och betala 3-400kr varje månad.

Den vanligaste datorn var en 400mHz Dell (iaf bland mig och mina vänner). Jag minns att vi köpte en 15" TFT för 5k som extra tillbehör (helt sjukt dyrt egentligen?!).

Just för 10 år sedan, dvs 2002 då började hastigheterna krypa upp lite. Det fanns ett fåtal som hade 733mhz PIII med riktiga grafikkort GeForce 1/2. Dessa ansågs som kungar på lan. Spelen som spelades mest var Starcraft, WC3, UT 1, Diablo och sedemera CS 1.3.

HemPC-reformen, det är väl den i särklass största anledningen till att vi idag ligger så långt fram inom teknik och IT som vi gör idag..

Vi inhandlade en 450MHz på den tiden(dvs ~'98) som CS spelades frekvent på, minns så väl hur 12GBs hårddisken var så enormt mycket. Tidigare hade jag aldrig hört talas om mer än MB på en hårddisk..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

1995 var jag 11 år gammal och köpte mina första datorspel.

Legender såsom Transport tycoon och Diablo lirades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

1995 var jag 11 år gammal och köpte mina första datorspel.

Legender såsom Transport tycoon och Diablo lirades.

Transport Tycoon <3
Har även fått berättat för mig hur jag som 5åring bad min farfars syster (som var barnvakt vid tillfället) att "du behöver bara trycka på knappen (startknappen dvs) här sedan kan du gå och lägga dig igen!".. starta datorn fick jag tydligen inte göra själv, men att starta Alfons och spela när datorn väl var igång var inga problem.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Första gången jag öppnade en dator var väl min gamla AMD 286. Vi flyttade runt lite jumpers så att det stod 99 på displayen istället för 16 som den egentligen gick i, den klockades ju inte såklart, men det känndes "coolt" ändå. Hade en "fin" beige desktoplåda till den. Det var även i den lådan mitt datorbyggande började, köpte ett moderkort med en AMD 386 25mhz som jag monterade själv. Efter ett tag köpte jag en 105mb hårddisk och jag och polarna förundrades över hur stor den var och trodde aldrig jag skulle kunna fylla den.

Fick senare en P60, den första processorn som behövde kylfläns har jag för mig, den brändes då, och dom kom på att man måste sätta en liten fläkt på kylflänsen, och jag fick en P66 på garantin istället. 5V gick den i har jag för mig.

Första klockningen var nog när jag skrämde upp min P II 450 i 525mhz.

En annan rolig sak var när jag råkade få ett förhandsexemplar av AMD K6 200 som inte alls ville fungera för att den ville ha mer ström än moderkortet kunde leverera, först trodde butiken att jag var en klopare som inte kunde bygga datorer, men sen så visade det sig, efter efterforskning, att det faktiskt var en CPU som aldrig skulle kommit ut på marknaden.

Voodoo 1 kommer jag ihåg, det första jag spelade var nått som hette ... moto racer eller nått likande, jag var rätt bra på det först, men sen när jag kopplade in Voodoo-kortet och installerade pachen så blev det inte bara otroligt mycket snyggare, det gick även mycket fortare, så jag klarade knappt kurvorna för jag hann inte med.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Min dator historia:
Vic20 - C-64. Ja piratspel spelades flitigt. Då man kopierade enkelt med en vanlig dubbeldäckare för kassetband. Favoritspel Gianna sister (mario bros klon som förbjöds)

Stort steg framåt när en atari520 och strax därpå Amiga 500. Revolutionen för mig va nog att gå från kassettband som kunde ha laddtider på en 30 minuter, till disketter.
Uppgraderade min amiga 500s ramminne från 0.5Mb till 1Mb (runt 2000kr)

PC:
Min första egna PC.
486:a, den va ovanligt nog fabriksöverklockad till 40Mhz (normalt 33Mhz) Har faktist kvar den cpun i en låda.
Köpte även uppgradering av hårddisken till 320Mb (160Mb standard)
Chassi: 90% av alla miditower va beige-vita
3dFX kort va det coolaste som hänt.
Os: win 3.11, Dos 6.22, låg på 12-14st .1.44Mb disketter.
Spel. quake, wolfestein, star wars dark forces. Soldier of fortune.
Det va "hett" på marknadsföringen av nya CD-rom hastigheter. x4. x8 osv.

Minns även en datormässa jag va på då nVidia höll på att ta fram nya GeForce. Grafikkort med en helt egen CPU. Minns att man va förundrad över att man kan/skulle behöva en processor på grafikkorten.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av Ridder:

Ja, runt 2000 fick vi hem en Compaq från Morsans jobb, som var sjuksköterska. Har inte en aning om vad det var för grejjer i den men det var nog den andra datorn vi någonsin haft i våran familj. Den var bra mycket bättre än den vi hade innan, även om den säkert redan var utdaterad då, dom är ju inte kända för att ha bra datorer på sjukhusen. Spelade typ Lego Racers, det kom pappa hem med en gång när någon av hans kompisar hade bränt ut det Det är allt jag kommer ihåg från den tiden. Kommer ihåg att vi hade den till typ 2006, då var den redigt kass.

Visa signatur

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. - Jimi Hendrix

Permalänk
Medlem

Wow. ALL respekt till er som har varit med "från början", ni som satt i varandras garage och klockade och hade er. Pionjärer!

Ingen som har några härliga minnen att dela med er från tiden då man började spela online, typ Quake? mirc-fönster osv. Hade varit spännande att höra hur det var.

TS, grym tråd-idé!

Permalänk
Medlem

Började mitt IRC:ande när jag gick i hmm 7an.
smög till burkarna som stod vid kemi salarna, pluggade in hörlurar i modemet för att inte höra dess jäkla biii bop bop iiiii hehe.

Lanade 1on1 via null modem.
sen red alert började vi köra med modem online, nickade oralonani, yngre tonåren, då var man cool
dock vart de mycket RA1 & diablo via dial modem, man ringde upp den andra.

Oftast på kvällar/nätter för att päronen inte skulle lyfta på luren så skiten avbröts.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Plötsligt blev jag sugen på att hitta en gammal cfg-fil i quake och köra igång dm6.
Ordentligt nedskruvad grafik ska det vara, och gå undan.

http://qwdrama.quakeworld.nu/uploads/2007/06/09_simplewalls2....

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

För 10 år sedan , Så kommer jag ihåg när jag satt som en fågelholk att någon hade 1 terabyte media delandes på dc++
Jag laddade aldrig ner eller upp något *wink*

Edit: Det var lagligt att ladda upp filmer och musik för 10-20 år sedan ?

Visa signatur

Driven, Optimistisk & Social

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Plötsligt blev jag sugen på att hitta en gammal cfg-fil i quake och köra igång dm6.

na, vi klagade alltid på att det var fusk att köra så
en miljon ggr lättare att kunna urskilja på gubbe och textur.

sen ska man öka fov som tusan med, så kändes det som om man flög fram.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xfade:

Eller på den tiden då man unlockade sina AMD processorer med en blyertspenna, fanns mycket kul på den tiden också.
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/duron-600.html

Man ska ha Goldfinger, blyertspennor är ett senare påfund.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av orig_rejser:

Hehe, körde max nerskruvat å fov tok högt, va rätt hyffsad på quake back in the day

Permalänk
Inaktiv

Något som jag minns som coolt var ju CD-rom och ljudkort från Creative, det var riktigt nice :).
Fanns Creative bundels man kunde köpa med högtalare (dom aktiva krävde batterier!!) ljudkort och cdrom. När den badboyen varvade upp fick man hålla i hela bordet, underbart!

På den tiden angav man hastigheten i 2x, 4x osv för att visa hur snabbt skivorna snurrade. Vet inte om det är så längre eller om alla slutade bry sig när man nådde 52x?

Piratandet på den tiden var annorlunda också, då fanns det ju "warez" sidor där man helt enkelt högerklickade på en .rar fil o laddade hem en och en, eller så gottade man till det med en downloadmanager; GetRight var grymt populär och kunde ladda samma fil från olika källor, egentligen en slags föregångare till torrent.

Sköna nostalgitrippar i denna tråd, gillar speciellt att man själv hade en 486DX2 OVERDRIVE !!! haha med matteprocessor. SX var utan matteprocessor, vad nu det var bra för fattade jag aldrig, men det lät ju bra. MP3 var ju nytt också, min Pentium 133a gick på knäna av att spela en låt, cpu på 99% och omöjligt att göra något annat.
Hade bara en låt ett tag, o det var Barbie Girl med Aqua. Därefter kom en Compaq P3 350mhz in i hemmet och den var episk, då kunde jag plötsligt lira spel och köra mp3or samtidigt, plus att datorn hade ett inbyggt tyst modem så att jag kunde surfa utan att föräldrarna märkte det i mäktiga 36600!

Minns också att man i vissa FPS, som Wolfenstein och även Duke Nukem 3D kunde trycka på + och - för att sänka storleken på den bild som visas och då öka antal fsp. Så hade man en dålig dator, som vi hade, kunde man snabbt göra det spelbart. Sjukt bra egentligen.

Permalänk
Medlem

Min första dator var C64 och därefter fick jag låna en 486a 33 mhz under några år. Därefter vart det en p2a, p3a, amds motsvarigheter osv. Coolaste för mig om måste vara 3Dfx Voodoo 2 kortet.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Hehe, körde max nerskruvat å fov tok högt, va rätt hyffsad på quake back in the day

Jag körde fov 120, men vet att några jag spelade mot körde 140-150.

Sedan kunde man ju binda fov -120 --> fov 90 --> fov 120 så att det blev som att ha kikarsikte.
Så kunde man ju binda rocket-jump också med lite ork..

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Skrivet av anon4992:

Något som jag minns som coolt var ju CD-rom och ljudkort från Creative, det var riktigt nice :).
Fanns Creative bundels man kunde köpa med högtalare (dom aktiva krävde batterier!!) ljudkort och cdrom. När den badboyen varvade upp fick man hålla i hela bordet, underbart!

På den tiden angav man hastigheten i 2x, 4x osv för att visa hur snabbt skivorna snurrade. Vet inte om det är så längre eller om alla slutade bry sig när man nådde 52x?

Piratandet på den tiden var annorlunda också, då fanns det ju "warez" sidor där man helt enkelt högerklickade på en .rar fil o laddade hem en och en, eller så gottade man till det med en downloadmanager; GetRight var grymt populär och kunde ladda samma fil från olika källor, egentligen en slags föregångare till torrent.

Det var väl till och med så att ljudkortet var det största kortet i datorn om man bortser från moderkortet?

Hastigheterna för CD-ROM var intressanta eftersom det var aldrig rekommenderat att rippa en skiva genom t.ex Musicmatch Jukebox i högsta hastighet. Det blev enkelt jitter då och skulle man bränna en skiva med sin splitternya brännare med fantastisk 2x-hastighet, så fick man vänta länge. Det var ändå rekommenderat att bränna i 1x. Man brydde sig även om skivans undersida, dvs om den var blå, grön eller guld. Minns inte vilken av dem som var sämst.

Hittade du WareZ i .RAR? Jag vill minnas att det var vanligare att hitta .ACE-filer.