Vad var "coolt" för 10-20 år sedan (datorvärlden ofc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av crownofthorns:

Wow. ALL respekt till er som har varit med "från början", ni som satt i varandras garage och klockade och hade er. Pionjärer!
Ingen som har några härliga minnen att dela med er från tiden då man började spela online, typ Quake? mirc-fönster osv. Hade varit spännande att höra hur det var.
TS, grym tråd-idé!

Tja, vi LANade några gånger då, DOOM på 486-DX 33:or på skolan "i smyg" på lunchraster ibland.
Osso enklare LAN/nätspel på universitetetet (UNIX, eej windows)); X-Pilot hette det ja.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a7/Xpilotscre...
Skoj som fan!

Tror mitt första "privata" online-lir var Ultima Online, lånade polarens konto då och då.
Good times.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Farsan köpte hem en Dell-dator genom sitt jobb någon gång 98-99, som hade en Pentium cpu på 200mhz, jag o brorsan klockade den till 233mhz genom att flytta en jumper på moderkortet! Coolt som fan, kände nog dock aldrig någon skillnad.
Klämde även i ett VooDoo2 kort vilket kändes helt magiskt, har också för mig att jag något senare hade ett Riva TNT2 i samma burk.
Denna dator dumpade jag på tippen runt 2005, och ångrar mig som fan nu.

"Klockade" (läs updaterade firmware) även mitt modem från 36k till 56k vilket också var häftigt.

Någon som vet om det går att hitta en lista över gamla dell-burkar? Hade varit kul att se vad det satt för annat i burken. Försökt att googla men inte hittat något.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk

Vi fick någon compaq burk farsan plockade hem ifrån jobbet (93-94?) som fortfarande står i stugan, och får sträcka på sig emellanåt

Vill minnas att den körde Windows 3.1 som bootade in i DOS, hdd'n låg på 800mb och 64mb RAM - något 3dfx var det dock aldrig tal om!
Jag och gamla bettan tar oss fortfarande en nostalgitripp igenom några gamla titlar som Sensible Soccer, Dune, Doom2, och HoMM ibland.

Permalänk
Medlem

För mig är gamla goda internet i alla fall två saker. Skunk och ICQ. Fantastiska pionjärer och föregångare till allt som idag är socialt på nätet. Tyvärr har ingen av dem överlevt (ICQ finns väl men utan användare ).

Kommer inte ihåg mitt första femsiffriga ICQnummer. Det åttasiffriga som jag nötte till slutet kommer jag dock ihåg som ett rinnande vatten

När det gäller hårdvara så tycker jag att runt 98-99?(eller något) då Intels Coppermine- och Tualatin-processorer började kriga mot AMDs Duron gällande pris mot prestanda och överklockningsmöjligheter. Då började datorvärlden att bli det som den är idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Det var tomshardware som skapade myten att Athlon bran upp för inget. Vist dom tog av flänsen under en benchmark så visst bran en Athlon upp då helt utan fläns. Pumpar trotsa allt ut 72W stock under hård last men i praktiken plockar igen av sin fläns. Och om fläkten stannar så tar det TID innan nåt brinner upp. Beroende på flänsens storlek och eventuell chassiventilation så kan moderkortets sensor som satt under processorn skydda datorn och stänga av den. .....

Rolig redogörelse. Jga kommer ihåg att jag var en av dem som tog till mig allt tom sa och Amd blev ett skällsord. Jag lärde mig så klart med tiden att ta saker med nypa salt

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Min första egna dator (1992 tror jag) var en Packard Bell med SX2 50Mhz CPU, som jag klockade till 66Mhz. Det var grymt.
När jag sedan uppgraderade från 4 till 12Mb RAM så blev det en grym dator som många polare var avundsjuka på. På den tiden kostade det drygt 2000kr för 8Mb RAM, så det var en investering som sved.

Datorn efter det var en Pentium 90Mhz (1994-95), som var grymt snabb i jämförelse (klockade den också, men kommer inte ihåg vad jag fick upp den i).

Nästa dator kommer jag inte ihåg vad det var men kittade den med 2st Voodoo 2 kort i SLI. Då fick man sjukt snygga halos runt rockets/facklor i Quake, samt texture filtering så man slapp alla pixliga texturer.

Those were the days, kunde sitta i dagar och spela Doom 2 "1 vs 1" över serial cable.

Något annat som var kul var att man var tvungen att tweaka config.sys och autoexec.bat så att man fick rätt typ av minne beroende på vilket spel man skulle spela. EMS eller XMS, samt manuellt placera startup program i rätt del av minnet för att få ut så mycket som möjligt.
Det var lite av en sport mellan polarna vem som kunde få bäst config och ha mest minne.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

Jag minns när folk skickade brev till datortidningarna och hade problem med "zip-versionen" av spel...

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av formerself:

Det var väl till och med så att ljudkortet var det största kortet i datorn om man bortser från moderkortet?

Hastigheterna för CD-ROM var intressanta eftersom det var aldrig rekommenderat att rippa en skiva genom t.ex Musicmatch Jukebox i högsta hastighet. Det blev enkelt jitter då och skulle man bränna en skiva med sin splitternya brännare med fantastisk 2x-hastighet, så fick man vänta länge. Det var ändå rekommenderat att bränna i 1x. Man brydde sig även om skivans undersida, dvs om den var blå, grön eller guld. Minns inte vilken av dem som var sämst.

Hittade du WareZ i .RAR? Jag vill minnas att det var vanligare att hitta .ACE-filer.

Tror det var så, minns inte säkert. Minns dock första gången jag öppnade datorchassit och jag vet inte vad jag hade väntat mig, men där inne var bara en massa kablar o gröna kort, sjukt tråkigt. Kunde detta skräp verkligen innehålla o driva DOS och alla mina spel? cd.. cd\ används förresten fortfarande av mig när jag kör med total commander, eller md för att skapa kataloger, vissa saker sitter kvar stenhårt

Just det ja, minns också de svindyra Kodakgold skivorna som märktes upp, fanns andra märken också men det som var viktigt brändes på ”gold” hehe.

När det gällde att bränna så var 1X hastighet ca 1 timme och 2x 30 min har jag för mig? Och det var totalt förbjudet att röra datorn under tiden för då sket sig bränningen och man fick börja om på en annan skiva. För att inte tala om DVD-RW som man kunde bränna om flera gånger, dom var ju extremt sega och väldigt dyra. Minns även snack om + och - skivor, att dom ena var "bättre" för data och dom andra för ljud (när man skapade audio cd med Easy CD Creator) , det måste väl ha varit struntprat?

Angående om det var .ACE eller inte har jag svårt att minnas, men vet att först använde jag mig av winzip, men det räckte inte långt och sen fick jag winrar av en kompis för att jag inte kunde öppna vissa filer, så det kan vara .ACE som du pratar om. Men .rar måste ha tagit över ganska snabbt? Vet iaf att det fanns flera olika format, .zip, .rar, ibland 7zip som "kommer ifrån Linux" och .ACE som du pratar om då.

Känns som man kan sitta o skriva i flera timmar om en massa gammal nördigt man höll på med, och då fanns knappast internet, och det som fanns var inte i närheten så avancerat som idag. Kul hursomhelst, att det som var en hobby för några få nu har blivit en gigantisk industri och finns i var människas hem.

Edit: Någon som minns HighScore och Tekno/cyberworld? Vilka tidningar..Tekno/cyberworld fick ju lägga ner till slut, vilket var mycket tragiskt, och HighScore försökte omvandla sig till någon Slitzkopia och det gick ju riktigt dåligt.

Permalänk

Någon som minns Frogbot till Q1? Jag minns att jag spelade med dem ganska mycket på min tid när vi fortfarande bara hade uppringt Internet. Efter ett tag tyckte jag att jag var riktigt bra, men åkte på storstryk när jag sedan besökte ett LAN för att spela mot riktiga motståndare.

Unreal Tournament var också riktigt läckert minns jag! Kan fortfarande komma ihåg headshot:sen man kunde lyckas med på banan Facing Worlds (tror jag att den hette).

EDIT: Unreal (Tournament) var ju för övrigt ett av de första spelen där vapnen hade dubbla funktioner. Jag minns att det var fruktansvärt häftigt, och att det skapade en helt annan dimension i spelet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KoloN:

För mig är gamla goda internet i alla fall två saker. Skunk och ICQ. Fantastiska pionjärer och föregångare till allt som idag är socialt på nätet. Tyvärr har ingen av dem överlevt (ICQ finns väl men utan användare ).

Kommer inte ihåg mitt första femsiffriga ICQnummer. Det åttasiffriga som jag nötte till slutet kommer jag dock ihåg som ett rinnande vatten

När det gäller hårdvara så tycker jag att runt 98-99?(eller något) då Intels Coppermine- och Tualatin-processorer började kriga mot AMDs Duron gällande pris mot prestanda och överklockningsmöjligheter. Då började datorvärlden att bli det som den är idag.

Jag slutade med icq när de tvingade på mig ett högre nummer, idag är det msn och skype.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

När Pentium kom med MMX så var man jäkligt cool kommer jag ihåg. MMX var absolut en statussymbol.

Permalänk
Medlem

IRC ska ju inte glömmas heller. Där hängde man mycket men det gällde att välja rätt tid, den tid då flest människor var ute, då det var dyrt som satan att surfa ju. Och när man ändå var ute laddade man ner ifrån demoscenen utav bara sjutton. Någon som minns gamla klassiska grupper som The Black Lotus, Byterapers och Haujobb? Mot slutet (i alla fall mitt slut) kom fler och fler s.k. supergrupper så som Farbrausch. Hehe vilka minnen, blir nog till att se om dessa alster finns kvar på youtube för min del nu. På denna tid var datapartyn fortfarande riktigt roligt. Man träffade allt folk ifrån IRC, bytte program, programmerade ihop, etc etc.

Programmering i sig var ju också något helt annat på denna tid. Det fanns banne mig inte massa förenklade bibliotek att använda utan ville man kunna måla pixlar snabbt i VGA-läge var det bara att kavla upp ärmarna och knappa in assembler-kod. Minns att Denthors tutorialer var min inkörsport och att jag i det närmaste såg dem som heliga skrifter

Roliga minnen från er som talar om ändringar i autoex.bat etc. Minns att man hade ett flertal olika boot-inställningar man fick växla mellan beroende på vad man planerade att göra med sin dator för stunden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KristoferO:

Mot slutet (i alla fall mitt slut) kom fler och fler s.k. supergrupper så som Farbrausch. Hehe vilka minnen, blir nog till att se om dessa alster finns kvar på youtube för min del nu.

Farbrauschs 64k intron är f-n episka med tanke på hur bisarrt små de är till storleken
Kolla på the product tex från år 2000.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Farbrauschs 64k intron är f-n episka med tanke på hur bisarrt små de är till storleken
Kolla på the product tex från år 2000.

Oh ja, oerhört imponerande! Men skulle det va så skulle det vara tyckte alltid jag. Därmed var 4k det som imponerade mest på mig. Hehe, de bästa jäklarna lyckades trycka ut oerhört mycket mer imponerande resultat ur 4k än vad jag någonsin själv gjorde utan någon storleksrestriktion alls

Sicka tider!

Permalänk
Skrivet av Genelec8030:

När Pentium kom med MMX så var man jäkligt cool kommer jag ihåg. MMX var absolut en statussymbol.

Haha, jag minns att det var mycket snack och lite verkstad när MMX lanserades. Ingen fattade riktigt vad man skulle ha det till, och det första MMX-spelet (P.O.D.) var väl inte så mycket att hänga i granen heller?

Första gången jag kände att jag hade behov av en MMX-processor var när spelet Delta Force kom! En tid senare köpte jag en dator med en AMD K6-2-processor, och lyckan var därmed total när det visade sig att den hade MMX-stöd är därmed kunde lira DF!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av The_beast*:

det första MMX-spelet (P.O.D.) var väl inte så mycket att hänga i granen heller?

Jag tror inte att MMX-versionen erbjöd så mycket mer än den vanliga, men spelet var väl annars rätt trevligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dread56:

X-Copy tror jag...

JEPP så var det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Jag tror inte att MMX-versionen erbjöd så mycket mer än den vanliga, men spelet var väl annars rätt trevligt?

Missminner jag mig inte helt fel var det bara AUDIO som nyttjade MMX instruktioner gav kansk 1%

Permalänk
Medlem

Är det retro att sitta på IRC? o.O Det gör jag fortfarande varenda dag, hur bra som helst. Sweclockers-kanalen på Quakenet har ju ett par hundra personer inne konstant.

Permalänk
Medlem

japps
lagt av med IRC,ICQ,MSN,skunk,lunarstorm u name it haha

fasen dammade av Q1 och körde lite igår, helvete vad man suger :S
Väldigt intressant och följa tråden, man får ju riktiga nostalgi trippar hehe.

Kommer ihåg med när vi ändrade siffror på desktop datorerna, där det stod tex 133 tilll 666 osv.
portade från biblioteket en dag, argh

Mjo, spelade Backpacker med, sparfiler på en diskett man hade i skåpet,ingen fick låna.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg 2002 när jag bara var 5 år och min bror fick sin första dator och han satt och lirade age of empires 1 och 2... Jag tyckte det var så underligt som 5 åring att se detta, jag förstog inte riktigt hur det fungerade !

Geforce 4 ti4200 rockade man då XD

Tror att det var en AMD 462 men processorn har jag ingen aning om (duron kanske?)

Men sen 2004 så byggde far min om den och satte in en AMD Athlon och ett annat moderkort. Sen blev det dags för cs source och 7åriga lille Amandus(dvs jag) fick testa CSS för första gången Sen byttes grafikkorttet ut mot 1 6600gt ! Och började lire bf2

Fast sen 2005 fick jag min egna dator och körde på den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulle:

Är det retro att sitta på IRC? o.O Det gör jag fortfarande varenda dag, hur bra som helst. Sweclockers-kanalen på Quakenet har ju ett par hundra personer inne konstant.

Njae... Det har i alla fall inte samma wow-faktor längre som det hade för 15 år sedan

Permalänk
Medlem

Vilken skön tråd, här är min "historia"

Förutom att ha använt några tidiga Pentium datorer i skolan så var den första datorn vi skaffade här hemma en P200 som Hem PC. Dator, skrivare, skanner, 15" CRT, 36k modem och en massa annat, för det vitala priset av 24000:- (helt ofattbart dyrt på den tiden), men fan vilken kung man var. Specen var en P200 med 24 MB ram samt en 1.86 Gb hårddisk vilket vi lyckades fylla på något sätt, 8X CD-rom och med en sprillans ny kopia av Win 95 som OS. Från början hade den dock något skumt grafikkort från S3 (vill jag minnas), men efter att vi "fick tag" på TOCA så blev det uppgraderat till ett TNT samt Voodoo2 accelerator innan allt började flyta på fint. Hade en massa andra skumma adaptrar till CPU:n som gjorde att man skulle kunna köra Pentium PRO cpu:er på moderkortet (men det lyckades vi aldrig med ). Satt som mest och spelade Tie Fighter och Transport Tycoon Delux på den tiden (kör OpenTTD fortfarande när jag får lust <3), blev även en massa Jedi Knight och NFS3 när de blev "tillgängliga".

Sen så blev det uppgradering till en Duron 700 och något Geforce 2 MX innan man skaffade sin första egna dator. AMD xp1800 med Geforce 4 4400 TI, vad jag saknar denna best. Den klarade banne mig av allt jag ville spela på den (allt utom Halflife vill säga...) kort och gott en riktigt grym dator.Moddade sönder 3 chassin samt körde en drös olika kylsystem (inklusive vatten) innan man gick in för att få det så tyst som möjligt. Därefter har man haft ett antal datorer men det är dessa 3 datorer som är dem som jag tycker bäst om

Skrivet av The_beast*:

EDIT: Unreal (Tournament) var ju för övrigt ett av de första spelen där vapnen hade dubbla funktioner. Jag minns att det var fruktansvärt häftigt, och att det skapade en helt annan dimension i spelet.

Hell no, Jedi Knight kom ut 2 år tidigare och hade dubbla funktioner på alla vapen. De var också först med en del annat inom FPS med det spelet, men många glömmer av det. Måste gräva fram min kopia och köra igenom det igen efter detta.

Skrivet av KoloN:

Använder ICQ dagligen Funkar bra mycket bättre än MSN i vissa tillfällen.

Permalänk
Medlem

Spännande med klockning för en sådär 15 år sedan.
Pentium pluggarna gav så SJUKT mycket mer prestanda med att höja FSBn som på den tiden faktiskt var den klocka man valde som gällde. 50/(55 har för mig någon AMD)/60/66Mhz var det som gällde. Ställde man upp den till 75 eller 83 så blev det en riktigt bra skjut i maskinen. Upp till 100Mhz kunde några kort ställas i men det fungerade sällan. Ofta pga moderkorten hade undermåliga späningsregulatorer som man ofta fick bygga bättre kylning till för att det skulle fungera. Annat problem var att när man höjde hastigheten så höjde man även hastigheten på PCI bussen om jag inte missminner mig. Dvs ofta kunde CPUn/moderkortet klara biffen men expantionskort som speciellt nätverkskort ballade ur. Vissa moderkort kom iofsig med lösningar för detta med men långt ifrån alla.

Min signatur syns ett axplock ur min maskinpark ja haft genom åren.

Permalänk
Skrivet av DanTheManSwe:

Min första egna dator (1992 tror jag) var en Packard Bell med SX2 50Mhz CPU, som jag klockade till 66Mhz. Det var grymt.
När jag sedan uppgraderade från 4 till 12Mb RAM så blev det en grym dator som många polare var avundsjuka på. På den tiden kostade det drygt 2000kr för 8Mb RAM, så det var en investering som sved.

Datorn efter det var en Pentium 90Mhz (1994-95), som var grymt snabb i jämförelse (klockade den också, men kommer inte ihåg vad jag fick upp den i).

Nästa dator kommer jag inte ihåg vad det var men kittade den med 2st Voodoo 2 kort i SLI. Då fick man sjukt snygga halos runt rockets/facklor i Quake, samt texture filtering så man slapp alla pixliga texturer.

Those were the days, kunde sitta i dagar och spela Doom 2 "1 vs 1" över serial cable.

Något annat som var kul var att man var tvungen att tweaka config.sys och autoexec.bat så att man fick rätt typ av minne beroende på vilket spel man skulle spela. EMS eller XMS, samt manuellt placera startup program i rätt del av minnet för att få ut så mycket som möjligt.
Det var lite av en sport mellan polarna vem som kunde få bäst config och ha mest minne.

Kommer ihåg att jag var en mästare på att tveka config.sys och autoexec.bat....nu kommer jag inte ihåg ett skit...snacka om att Windows är fördummande!!!

Angående mina första PC-maskiner...så åkte min Schneider med 83mhz pentium overdrive samt min Aopen Pentium 200 MMX tillsammans med mina Vodoo2 kort på tippen härom året...man retar sig alltid när man läser sådan här trådar:( Tur att man har en P4 3,06 HT (socket 478) med ett TI4200 i garaget som musikmaskin:) Man vill ju ha lite nostalgi kvar...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Jag är 20 år just nu, men när jag var runt 4-5 år gammal så hade vi någon jätte gammal windows dator som vi spelade några diskett spel på. kom ihåg att man scrollade i sidleds på skrivbordet. den vägde som ett jävla AS verkligen och varje gång man skulle starta den skulle man skriva :\windows eller C eller nått. man skulle välja vad man ville boota iallafall. kom ihåg ett flertal gånger då dator jävel hängde sig å man var tvungen att stänga av den med knappen. brukade sluta med att brorsan som va lite äldre tydligen hade förlorat text dokument osv som han hade arbetat med... npn som har någon aning om vad de kan vara för pryl?:)

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Jag är 20 år just nu, men när jag var runt 4-5 år gammal så hade vi någon jätte gammal windows dator som vi spelade några diskett spel på. kom ihåg att man scrollade i sidleds på skrivbordet. den vägde som ett jävla AS verkligen och varje gång man skulle starta den skulle man skriva :\windows eller C eller nått. man skulle välja vad man ville boota iallafall. kom ihåg ett flertal gånger då dator jävel hängde sig å man var tvungen att stänga av den med knappen. brukade sluta med att brorsan som va lite äldre tydligen hade förlorat text dokument osv som han hade arbetat med... npn som har någon aning om vad de kan vara för pryl?:)

Tja... Låter faktiskt som vilken random dator från cirukus 1992 som helst. Troligtvis en med Windows 3.X då det var det som var stort då och det som blev stort bland "folkhemmen" rent generellt. Troligtvis är skrivbiten du talar om bara att den bootade in i DOS och att man fick starta Windows separat.

Klart som fan att den hängde sig med jämna mellanrum. Så var (kanske fortfarande är, men inte lika mycket ) livet med Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

npn som har någon aning om vad de kan vara för pryl?:)

En PC.

Väntade du dig ett mer specifikt svar baserat på den info vi fick?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Visserligen 25 år gammal hårdvara men jag skulle säga Amiga 500 helt klart (min första dator).
När man sa till sina kompisar i skolan (som hade C64 och C128) att man hade en Amiga 500 trodde de inte ens på mig!

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Är en 95a men har vart i gaming branschen sedan 1999 Lol, började med PS2 dagen den släpptes (kostade ca 6000Spänn) och då blev jag besatt och satt och gamade timesplitters 8a timmar när jag var 4a Lol.

Sedan fick Syrran en stationär dator, kan ej specsen men den hadde 1Gb Ram/20GB hårddisk, tjock och ful, snodde hennes dator och gamade sims 1 hela dan medans jag sa gtfo varje gång hon kom buahah xD.

Efter jag fick internet krashade datorn och då blev morsan arg att hon ville ha en dator som inte kraschar (då förra datorn hadde kraschat ca 3ggr) så köpte hon en för ca 12000, Var Nvidia 7600GT, Athlon 4200+ (Första dual-core), 2GB Minne i 2005? eller 2004 dunno, men jag använde aldrig prestandan ändå, det var säkert virus eller annat som kraschade datorn :D, satt och spela runescape på den och gick full retard då och då Lol.