Priserna på Intel-processorer stagnerar utan konkurrens från AMD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HikiSpray:

Om jag inte missminner mig nu så får Intel använda teknologier som AMD hittar på "gratis". Och detta för att AMD fick licens på x86. Så Intel få ta vad dom vill utan att betala, tex. hypertransport istf. FSB, flytta in minnesstyrningen på CPU:n och givetvis x86-64 instruktionerna.

Nja, x86-64, x86 och liknande ingår väl i någon korslicensieringslösning och de andra påfunden har intel egna lösningar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

De begriper inte bättre

Å så tror dom att varumärkens "coolhet" smittar av sig på deras personlighet. Inte så extremt inom datorvärlden men titta bara på hur folk, främst män, relaterar till sina bilar.

Själv är jag en fundamentalt otrogen konsument Däremot gillar jag varumärken som man kan lita på att dom levererar vad dom lovar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mor5ives:

Riktigt synd men väntat. Enda strået man kan dra till stacken som entusiast är väll att köpa AMD de gånger man bygger HTPC, hemserver eller surfmaskin till päron/släktingar. Där duger AMD mer än nog.

Athlon 64 tiden... fan det var härliga tider det.

Japp, men även då dominerade Intel i försäljning, tyvärr.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

"Har du källa på det?" xD

Klart Haha

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SuperSverker:

Intressant läsning!

Men som jag har förstått det innan (före detta dvs), var att man faktiskt kunde göra processorer mha tick/tock tekniken, fram tills...9nm?
Just 9nm var speciellt då det skulle bli för lite rum mellan transistorerna att magnetism skulle förstöra ettorna och nollorna som man försökte skicka.

Skriver som en kratta, och är inget vidare insatt, men det är något jag fått för mig

Det du antagligen hört talas om är en effekt som kallas quantum tunneling som beskriver en effekt som uppstår när saker och ting blir väldigt smått. Om du har en boll i en låda med höjden 2h och bollen befinner sig mitt i lådan på höjden h så är lägesenergin E=mgh. Om taket saknas på lådan så kan vi ändå vara rätt säker på att bollen inte studsar ur lådan om vi släpper den då den helt enkelt inte har tillräckligt med energi för att nå upp till 2h.

Detta gäller inte för väldigt små partiklar. Det finns en viss sannolikhet att de faktiskt kan "hoppa" ur lådan trots att de har för låg energi för att nå "över kanten". Kan ju problem när elektronerna inte längre håller sig i "sin" ledare

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Det finns en viss sannolikhet att de faktiskt kan "hoppa" ur lådan trots att de har för låg energi för att nå "över kanten".

Eller falla genom golvet (som väl är den vanligare liknelsen).

Permalänk
Medlem

Jag håller mig till AMD i två år till. Undrar vad de, har i kikaren efter excavator?

Någon som har en gissning?

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Inte gör det mig nått att Intel tar betalt jag föredrar AMD för dom är billiga och upp fyller mina krav.
CPU är ganska bra i dag det bruka vara ofta grafikkortet som bromsar spel prestandaraden.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av mrtvi:

Men gå en kurs ekonomi, plox!

Standard Oil köpte upp alla konkurrenter och priset på olja sjönk ändå.
Varför skulle AMD vara enda anledningen till att priset inte sjunker? Eller omformulerat; det finns tusentals andra faktorer som styr prissättning.

För övrigt konkurrerar Intel med alla andra branscher. Om priset på en produkt är för högt så köper folk något annat istället. Inte råd med dator? Då spenderar man kanske pengarna på en cykel istället? Inte råd att gå på bio? Köp godare mat? Eller spara pengarna.

Varför inte gå en kurs själv?
Där kan man se hur monopol och oligopol påverkar priserna, man kan också läsa varför Standard Oil splittrades.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Skrivet av mrtvi:

För övrigt konkurrerar Intel med alla andra branscher. Om priset på en produkt är för högt så köper folk något annat istället. Inte råd med dator? Då spenderar man kanske pengarna på en cykel istället? Inte råd att gå på bio? Köp godare mat? Eller spara pengarna.

Nja. Kolla på bensinen. Tror inte det är många som tycker den är billig, fast folk tycker det är så bekvämt att slippa gå/cykla/åka buss så dom köper bensinen ändå. En hel del går för att spara pengar men dom kör fortfarande mycket.

Om Intel får monopol så tror jag att dom kan höja priset rejält och ändå ha väldigt många kunder. Datorer är ett måste idag vilket gör att vi är/måste ha det oavsett pris.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

2000kr kostade min E6400 när den var ny
1600kr kostade min 3570k nu när jag byggde ny burk i somras.

Men visst, det är extremt billigt för svenska företag att importera med den höga kronan i år. Det spelar säkert sin roll.

För jättelängesedan hade jag en AMD K6-2 500mhz. Det stod på AMD's officiella hemsida att det är "normalt att Windows 95 blåskärmar vid första boot men det är bara att starta i felsäkert läge och byta ut en .sys-fil". Visst det fungera men aldrig att jag går tillbaka till AMD. Tyvärr.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

hmm... intel blir dyrare, medans amd behåller samma pris som nu... skulle väl i teorin kunna få fler att gå över till amd egentligen?

kanske inte, men om alla tänkte som jag hade de ju blivit så^^ kör ju redan amd för att den klarar av allt jag gör på datorn lite synd dock, för det lutade (och gör fortfarande) kraftigt åt en intel i nästa bygge för å komma igång mer med videoredigering :/

Permalänk
Skrivet av Jontel91:

hmm... intel blir dyrare, medans amd behåller samma pris som nu... skulle väl i teorin kunna få fler att gå över till amd egentligen?

kanske inte, men om alla tänkte som jag hade de ju blivit så^^ kör ju redan amd för att den klarar av allt jag gör på datorn lite synd dock, för det lutade (och gör fortfarande) kraftigt åt en intel i nästa bygge för å komma igång mer med videoredigering :/

Ja till en viss del, skulle intel höja priset nu vi säger 50% så skulle många gå över till amd. Höjer Intel sina priser om 3 år då amd kanske inte är kvar så är det inte så mycket att välja på längre

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jontel91:

Läste du inte artikeln? Intel behåller sina priser medan AMD har sänks sina...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Läste du inte artikeln? Intel behåller sina priser medan AMD har sänks sina...

whoops, läste precis halva innan ja klicka vidare i stand corected

Permalänk
Medlem
Skrivet av roykio:

Via har ju X86 Licens ju. Synd bara att dom givit upp! Jag menar man kan ju inte hitta Via idag som är bra prissatt och konkurans kraftig...

Skulle vara trevligt om Via försökte slå sig in på x86 marknanden!

Eller om AMD skulle behållit sin X64 licens(så intel inte få använda sig av den) Och sedan AMD börjar göra ARM

Nej, men en förändring skulle inte vara fel! Flera aktörer så det blir mer konkurans och fler val möjligheter!

Fast det där är knepigt... x64-instrktionerna är ju en "påbyggnad" på x86, så både intel och amd skulle få det svettigt om det ena företaget surnade till.

Men visst, hela grejen är sjuk. Datorer som samhället faller sönder och samman utan domineras av två företag. Jag önskar också att VIA kunde få till något bra men de verkar vara väldigt nichade nu för tiden... De säljer typ bara extremt strömsnåla processorer som presterar därefter.

Jag har för mig att det fanns någon kinesiskt tillverkare som försökte något eget dock.. eller om det var rykten... Vet inte, minns inte... Men sorgligt är det i alla fall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Behövdes det en artikel om detta för att förstå att detta skulle ske? Man behöver inte vara raketforskare precis för att fatta att Intel, precis som alla företag, vill tjäna så mycket pengar det bara går.

Jag föredrar idag Intel p.g.a. prestanda skillnaden men skulle AMD få till Piledriver så kommer jag att titta på en sådan rigg i framtida uppgradering. Jag hoppas verkligen AMD reser sig.

Trinity såg ju intressant ut och löser de strömförbrukningen så är de på banan igen även om de är väldigt efter Intel just nu.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

I längden så går det ju upp och ner för både AMD och Intel. Intel har haft sina floppar dom också, och det kan mycket väl vända igen inom ett år. AMD var alltid mitt första val fram tills dess att Core-serien drog igång.

Kommer jag ihåg rätt så är väl dock inte Bulldozer en direkt "dålig" processor, utan AMD hade väl helt enkelt hoppats på en mer "trådad" framtid än vad det nu är. Det tar ju ett tag att utveckla nya arkitekturer, så jag kan tänka mig att det är svårt att förutspå vad som blir en hit 2-3 år framåt i tiden.
Intels än sålänge framgångsrika spår med mer integrerade kretsar och strömsnåleri känns dock sjukt tråkigt i prestanda-segmenten. Saknar de gamla tiderna som i princip bara handlade om råkraft Självklart funkar inte det riktigt i längden, men allt var så mycket intressantare då. Fan bryr jag mig om integrerad grafik, nord- och syd-brygga. Använd platsen till något roligare istället och skona därmed även moderkorts-tillverkarna.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anders190:

Med tanke på de små skillnaderna mellan Sandy Bridge och Ivy Bridge så skulle jag vilja påstå att utvecklingen redan stagnerat.

Då jag i förra veckan köpte ny CPU (en i7 2700K) så var jag rätt besviken på att det endast fanns dyra Intelprocessorer i den prestandaklass som jag var intresserad av. Nu fick jag förvisso min för strax under 2000kr men normalpriset på dessa ligger ju närmare 3000kr vilket faktiskt är riktigt dåligt för oss konsumenter.

Felet är inte direkt AMDs utan även Intel. Dels med tidigare fula affärsmetoder men också att skillnaden mellan storleken på dessa företag gör det svårt för AMD att komma ikapp. Nu räcker ju AMDs processorer bra för de flesta användare men för de av oss som behöver mer så är ju Intel tyvärr ensamma.

Fast har verkligen priset för att ligga i prestandatoppen varit ganska konstant? Q9450 lanserades med en prislapp på $316. Q9550 skulle Intel ha $530 för från början. Även den klassiska Q6600 kostade något liknande när den släpptes. Prisklasserna har hållit sig rätt bra genom tiderna tycker jag när man kollar lite. Och det värsta av det värsta verkar alltid ha fått prislappen $999.

Sen missar du, som många andra, helt poängen med Ivy Bridge. Ett, det var en krympning vilket aldrig ger några enorma prestandavinster eftersom det inte är det som är målet. Det sänker däremot strömförbrukningen vilket märktes. Faktum är att vi fick ovanligt mycket i övergången mellan Sandy och Ivy. Jämför till exempel med hoppet från Kentsfield till Yorkfield. Var det någon som direkt kände för att slänga ut sin Q6600 till förmån för en Q9450? Nu lär vi iof inte få se alltför mycket mer prestanda i Haswell heller men det är inte så konstigt eftersom det är rätt meningslöst för Intel att slänga mer prestanda på desktop datorer. Vad ska vi ha den till? De tjänar mer på att satsa på strömsnåla prylar med mer integrerat i processorn och bättre inbyggd grafik eftersom det är det den stora marknaden efterfrågar. Sen att ett par tusen nördar blir lite ledsna för att deras e-penis inte växer lika snabbt som tidigare drunknar liksom i alla miljontals vanliga Svensson som är överlyckliga över att de äntligen får tillräckligt bra prestanda i en laptop så de kan skicka iväg den stora fula burken som bara tar plats i arbetsrummet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Skillnaden är att Systembolaget är reglerat.

Ingen ska ha illusionen av att ölen blir billigare för att vi avskaffar systemet.

Blev elen billigare? Blev apoteket billigare?

Det blir kanske inte billigare men mer tillgängligt om det dyker upp fler renodlade spritbutiker i landet som kanske inte har lika dåliga öppettider som systemet oftast har. Dessutom är konkurrens alltid bra.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem

Rätt sjukt egentligen att det på markanden för stationära datorer bara finns två alternativ. På mobilmarknaden finns det ju en uppsjö alternativ och konkurrens är som bekant bra för alla. Mest för oss kunder såklart, men samtidigt även för att snabba på utveckling och forskning hos utvecklarna. Monopol är värdelöst. Tycker EU och USA borde pressa Intel hårdare vad gäller deras sätt att dominera marknaden på. Det här är absolut inte bra.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, men väntat.
Alltid kört AMD och kommer nog fortsätta.
Min 965 har hängt med sedan den kom ut på marknaden och rullar på utan problem och flaskar inte mitt 560Ti, så har ingen anledning att byta än.
Kanske FX-8350, beroende på pris..

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Skillnaden är att Systembolaget är reglerat.

Ingen ska ha illusionen av att ölen blir billigare för att vi avskaffar systemet.

Blev elen billigare? Blev apoteket billigare?

Inte för att det har något med diskussionen att göra, men jag håller med.

Många av apoteken är dessutom så fräcka att erbjuda läkemedel som du kanske inte behöver men som just nu är på rea... Många fattar nog inte hur hemskt det är.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk

När AMD kan kunna utnyttja grafikdelen mer en till grafik kan den kanske komma kunna konkurrera mer. Dom program som gör det idag, görs inte på löpande band precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrtvi:

Standard Oil köpte upp alla konkurrenter och priset på olja sjönk ändå.
Varför skulle AMD vara enda anledningen till att priset inte sjunker? Eller omformulerat; det finns tusentals andra faktorer som styr prissättning.

Exakt, detta förstår inte folk dock, nu säger jag inte att monopol är bra men folk verkar tro att man kan sätta vilka priser som helst i ett monopol, man har ju alltid alternativet att inte köpa alls, en 3770k är ju inte direkt nödvändigt för din överlevnad

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En möjlig anledning till att spel inte kräver speciellt mycket CPU kan vara konsolerna. Det du typiskt gör på CPUn är AI, fysikt, kollisionsdetektering etc, i.e. det är saker MÅSTE göra varje fram annars händer fel sak. Resultatet är att spel då inte kan kräva mer CPU-kraft än vad vi har i konsolerna och vad är det? PS3:an har en in-order single core PowerPC med två trådar som kör i 3.2GHz + 6 SPE enheter som kan ses som avancerade SSE/AVX enheter och Xbox360 en nästan identiskt PowerPC CPU fast med 3 kärnor (6 trådar).

3.2GHz är ju relativt snabbt även med dagens mått mätt, men vi talar om en in-order CPU som kan maximalt kan köra två instruktioner per cykel. Det är samma grundläggande design som i Atom och den ursprungliga Pentium:en, AMD Bobcat (bl.a. i E350) kan också köra två instruktioner per cykel men är ändå out-of-order likt PentiumPro.

Och utveckling går snabbare nu än på 80-talet i alla fall... 1982 kunde man köpa sig en C=64 för 6500kr. I den satt en 8-bitars 6510 på hela 1MHz. Sedan hände i princip inget på den marknaden innan Amigan 1000 dök upp 1985, men den var helt löjligt dyr. 1987 kom Amiga 500 som också den låg på runt 6500kr så det var en rimlig och rejält uppgradering med sin 7.14MHz 16-bit MC68k och kringliggande custom chip: Agnus(blitter), Paula (ljud och I/O) och Denise (bild/overscan). En PC var vid den här tiden helt löjligt dyr och inte alls lika kul som en Amiga/AtariST, det dröjde ända fram till 1992/93 innan en PC med 386/486 och VGA grafik (320x200 med 256 färger) kröp ner under 10k...

Under 90-talet körde både Intel, AMD och Cyrix motsvarigheten till ett "tick" var 5:e år. Däremot fick vi ändå snabbare CPU:er hela tiden då det gick att skruva upp frekvensen på existerande CPU:er. 486 fanns t.ex. från 25MHz till 100MHz (Intel) och 120 MHz (AMD), Pentium introducerades på 60/66MHz, denna CPU var känd som "brödrost" då den hade en TDP på hela 17W jämfört med 486:an på som låg runt 5W vid samma klockfrekvens

Problemet vi har idag är inte att CPU-tillverkarna av high-end CPU:er inte vill göra snabbare CPU:er, tvärt om skulle det öka deras försäljning då programmerarna historiskt sätt alltid lurat ut sätt att skriva än mer ineffektiva program för att äta upp 99% av prestandaökningen vilket då kräver att de som vill använda programmen uppgraderar CPU.

Problemet är att det inte går att göra snabbare CPUer då det är i praktiken omöjligt att hitta mer ILP (Instruction Level Parallelism) som ökar IPC (Instructions Per Clock), ska bli intressant att se vad Haswells ökning får att idag (Sandy/Ivy) kunna köra upp till 6µops per cykel till 8µops kommer göra för IPC, blir det 10% tror jag Intel är nöjd.

Det verkar gå en vägg för klockfrekvens runt 4GHz, det går att köra på högre frekvenser (finns en variant av POWER6 som kör i 5GHz) men när man närmar sig 4GHz så drar strömförbrukningen iväg rejält (POWER6:an har en TDP på 250W). Minskar man bara frekvensen lite gran så sjunker strömförbrukningen rejält, finns 35W mobil CPU:er med turbo över 3GHz.

Det går att göra CPU:er bredare, d.v.s fler kärnor, något som fungerar bra för servers där Intel har CPU:er med upp till 10-kärnor, AMD har CPU:er med upp till 8 moduler / 16 "kärnor". Men fler kärnor är inte alls lika bra som högre IPC och högre klockfrekvens då dessa gör ALLA program snabbare, medan fler kärnor bar gör vissa saker snabbare och vissa saker kan mycket väl bli något långsammare med fler kärnor... Både Intel och AMD verkar tycka att 4 kärnor är vad en "power-user" behöver och 2 kärnor / 4 trådar räcker för en "vanlig" användare. Spel har t.ex. väldigt svårt att använda många kärnor, oftast är den 1 CPU-kärna som den stora flaskhalsen men sedan kan 2-3 kärnor till användas i vissa lägen.

Så konsoler kanske har en liten del i detta, men tyvärr så sätter fysikens (och snart kvantmekanikens) lagar stop för den typen av utveckling vi hade under hela 80 och framförallt under 90 och tidigt 2000-tal med ständigt stigande frekvens och även stigande IPC vid varje "tick".

Att fysiken skulle sätta stopp för utvecklingen har det varit tokar som viftat om väldigt länge och i många år. Att datorer når över 4 ghz borde väl de flesta insatta förstå, den gränsen sprack för många år sedan (redan på P4 tiden), särkilt på ett forum för överklockare, då 4 ghz knappast är så svårt att åstakomma i dagens system. IBM testade väl för ett tag sedan en grafen transistor istället för de konventionella kisel och körde den i 100 ghz. Nobelspriset i fysik 2010 tilldelades just Andre och Konstantin för deras forskning rörande grafen, så vi kan med stor sannorlikhet anta att det kommer dyka upp i framtiden, särskilt eftersom det bara är kolatomer.

Datorer med många processorer/kärnor har används väldigt länge och kommer användas länge till. 4 kärnor som intel försökte begränsa sig till blev lite av en konsekvens av att det inte fanns mjukvara till hemmadatorer som funkade så bra med många kärnonr. Men det var tal om upp till 16 kärnor från intels håll. Dock var mjukvaruutvecklarna dåligt på att skriva program för flera kärnor, dom hade ju aldrig gjort det tidigare till hemmamarknaden.

Sen måste man komma ihåg att frekvens inte är allt, som när vi gick från skiftet med P4, då var vi uppe i samma frekvenser som idag, fast så hände något annat revolutionerande med processorerna. Nuförtiden verkar man mest var intresserad att klämma in grafikkort och annat krafs in i samma enhet för att få något som tilltalar en standard hemmananvändare istället för att satsa på hur många FLOPS och MIPS man kan göra med sin burk. Sen kan det ju också vara bristande konkurrens från AMD och liknande.

Det är som alla asiatiska elektroniktillverkare gör, man mjölkar ur sin produkt innan man släpper en ny. Det kallas företagande, och man kan säga att det är lite det företag går ut på. Just att tjäna pengar till sina ägare på bästa möjliga sätt. Om man som VD inte gör det så får man ganska snabbt leta sig efter ett nytt jobb. Det är viktigt att tänka på att världen består av företag vars främsta mål är att tjäna så mycket pengar som möjligt. Sen om det finns nya coola grejjer man kan använda, varför det? Kan man kasta på lite nya blanka plastdetaljer, häftigare knappar och lite annat så det ser nytt och coolt ut då kan man ju sälja det till höga priser med låg utvecklinskostnad. För vinsten blir såklart extremt mycket högre om man slipper utveckla så mycket nytt.

Om man även övertygar några om att det här är toppen av utvecklingen och att det inte kommer bättre så kan man ju få några till att spendera massa pengar på att köpa deras produkter. Men det är ju bara kolla på mobiltelefoner och vilket utveckling som sker på processorsidan där så inser man ganska snabbt att utvecklingen fortfarande går med stormsteg, bara man vill såklart.

"Elektronmobiliteten hos grafen har blivit uppmätt till 200 000 cm²/Vs, vilket är 100 gånger snabbare än elektronhastigheten för kisel, och 30 gånger den för galliumarsenid." - Wikipedia (kass källa men det ger ändå en fingervisning)

Visa signatur

/Ralekk

Permalänk
Medlem

Sen trodde jag att det spel som spelades mest på sweclockers var superpi...
Men jag lever nog kvar i att det här är en sida för överklockare där man vill ha höga FLOPS och MIPS...
Ungefär som ett forum för dom som gillar bilar och har hundratals hästar under huven bara för att, när dom åker sina 5 kilometer 50/70 sträcka till jobbet varje morgon...

Visa signatur

/Ralekk

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Rätt sjukt egentligen att det på markanden för stationära datorer bara finns två alternativ. På mobilmarknaden finns det ju en uppsjö alternativ och konkurrens är som bekant bra för alla. Mest för oss kunder såklart, men samtidigt även för att snabba på utveckling och forskning hos utvecklarna. Monopol är värdelöst. Tycker EU och USA borde pressa Intel hårdare vad gäller deras sätt att dominera marknaden på. Det här är absolut inte bra.

hur menar du nu? finns väl lika många på datormarknaden?

HP,Dell,Lenovo,Acer,ASUS,Sony för att nämna några.

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Detta är inte AMD fel däremot.

Det är det väl visst? Dom får lära sig att göra bättre grejer!

Permalänk

Den här diskussionen behöver lite nyans tycker jag. Bara för att Intel är marknadsledande inom PC-CPU-branchen så betyder det inte att de produkter vi behöver inte finns på marknaden, att Intel är utan konkurrens eller att framtiden är mörk för AMD.

Intel är ordentligt jagade, marknaden för allt strömsnålare CPU:er och intregrerad grafik är enorm och både AMD och ARM (i form av Qualcomm, Nvidia, m.fl.) är på jakt efter sina bitar av kakorna. Intel måste alltså satsa järnet och forska och utveckla på alla fronter. Och det är bra för oss konsumenter.