Permalänk

flaskhals (fsb klockning)?

för d första så är mitt ena minne (kingstone pc2700) väldigt dåligt.. klarar inte +1fsb.. men jag kan ju ställa ner minnerna till 133 fsb o då går d bra.. men jag kommer runt 142-145 fsb o då får jag grafikfel i bios.., hänger sig i uppstarten, kommer nästan in i windows testat o ge 1.95V core tempsen runt 37C då ställt ner agp:n till 2 men funkar ändå inte... har inget block på nordbryggan dock.. en 60 fläkt bara.. hade inte någon förr alls.. tyckte va lite konstigt.. den vart ganska varm i spel o la av eftersom jag inte har så bra luftflöde i burken.. bara hd fläkt o nätagg o dörren... men fläkten hjälpte iaf så d går o spela.. så kan d va den som e för varm?

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk
Avstängd

Lås upp prollen så går det bättre.

Permalänk
Medlem

Cool extern vattenkylningslåda du byggt
Men för att lösa ditt problem.. har du någon aning om du kör minnet asynkront eller synkront med FSB (CPU Frequency) ?
I BIOS på mitt 8K5A2 ställer jag in "133" (synkront), "166" (asynkront" eller "SPD" (automatiskt val av BIOS). Du skulle ställt in den på "133" och höjt "CPU Frequency" (den du FSB-klockar med) till 150 MHz åtminstone. Håll gärna spänningen på 1.90V eller så, då borde din XP1800+ hänga med minst till 1750 MHz.
Du skulle låst upp processorn så att du kunnat sänka multipeln och testat vart minnena tar stopp..

Permalänk
Medlem

Jag har ett Kingston 2700 (256mb) och den vill inte komma upp i FSB heller, 142FSB så startar datorn om efter 4-5s i 3dmarks 2001SE men i 138FSB så funkar det utan problem!, men då är det inget kul efter som orginal ligger på 133fsb?, när jag höjjer FSB till 142 så blir min burk en 1,42gigz men den pallar bara det i nåra sec, i 3dmarks och spel. Men i winows startar datorn aldrig om! Antingen är Kingston minnen väldigt kassa när det gäller klockning.

system:
TB 1,33
Pcchips m830LR
Geforce4 ti4200
Kingston 2700

Permalänk
Medlem

Nect: vad har du för moderkort??

Permalänk

jag har ställt ner minnerna osynkat från fsb eller vad man kan säga.. sedan så har jag redan låst upp min prolle... jag ligger på 12.5 x 140fsb =1750 mhz.... men den vägrar o gå högre.... törs man ge mer spänning? tempsen e d inga problem med iaf...

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk
Medlem

Du har ju vattenkylning så du lär ju aldrig få problem med temps.. 2.1V är inga problem på en Palomino. Men håll dig runt 2.0V så lär du märka vad processorn kan.

Permalänk

testa igen.. vägrar totalt.. testa o sänka till 10.5x166 för då e pci/agp(tvärtom) dividern eller va d heter samma som på 133 fsb.. körde på 2V kom till windows starten sen starta den om:( sen hängde den sig vid där man ser ramen o allt... temps o shit.. o små vita sträck över hela skärmen så man blir tvungen att resetta cmos... men jag tror d e nordbryggan.. ska fixa block till den senare.. datorn botar om helt plötsligt bara.. utan varning..

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk
Medlem

Tråkigt, låter som om något är ostabilt i din burk. Du har ju ett bra moderkort, har du bra grejer i övrigt ska du inte ha problem.