Permalänk
Inaktiv

IPS- eller VA-panel? Vad föredrar du?

Hej!

Detta gäller inte något skärmköp, utan är bara ute efter att diskutera. Efter en snabb Googling har jag sett några för- och nackdelar med de olika teknikerna. Men jag skulle vilja höra vad ni på Sweclockers har att säga.

Vilka är fördelarna, respektive nackdelarna hos de olika panelerna?

IPS sägs ha bättre betraktningsvinklar och färgåtergivning, medan VA har bättre svärta och kontrast (rätta mig gärna om jag skriver något fel).

Vad väger tyngst? Vilken ska man köpa, beroende på vad man använder datorn till?

Permalänk
Medlem

IPS hands down du får inte bättre färgåtergivning på en plattskärm.

Enda anledningen till att köpa nått annat är att man inte har råd eller bara måste ha en 120hz skärm

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZOiDVOiD:

IPS hands down du får inte bättre färgåtergivning på en plattskärm.

Enda anledningen till att köpa nått annat är att man inte har råd eller bara måste ha en 120hz skärm

Okej, för VA-paneler sägs ju ha bättre kontrast och svärta. Jag har tyvärr inte testat någon sådan, men det verkar inte vara helt skräp.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör en Eizo sPVA sedan drygt 3 år. Oerhört nöjd vad jag än gör.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Köpte nyss en Asus PB278Q med PLS skärm, efter vad jag har förstått är PLS en Samsung utveckling av IPS tekniken.

Kort och gott, Jag är Supernöjd!

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Gick från ett tag sen från en TN-panel till IPS då jag fick tag i den billigt.
Har aldrig trott det skulle skilja på skärmarna på det sättet, har aldrig varit intresserad av det.
Men efter detta bytet ska jag granska mina efterkommande skärmar mycket noga, ögonergonomin är viktig!
Angående VA har jag ingen aning
Men med min Dell IPS så är jag riktigt nöjd

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Kör just nu en VA skärm benq gw2450hm vilket är en ganska prisbillig VA skärm, om jag jämför den med tex min U2711 så har U2711 lite bättre färger och betraktingsvinklar, men skillnaderna är inte speciellt stora.

gw2450hm har däremot påtagligt betydligt bättre kontrast och svart är becksvart.
På U2711 märker man också att antiglare filtret är ganska påtagligt också.

Men jag är nöjd med bägge skärmarna.

Skulle jag önska mig skärm skulle jag antagligen helst vilja ha en sPVA i bra kvalitet med 2560x1600
Och kanske nån snabb IPS variant för spel,
TN skärmar undviker jag i alla former.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Rekordmedlem

Jag kör med S-PVA och uppskattar det nog mer o mer, har inte sett nån ips skärm som varit direkt bättre, men det finns tyvärr inga billiga skärmar med S-PVA, enligt prisjakt så är det få under 10 0000kr så troligen har "folk" inte sett det så mycket, men jag tror inte att ips är direkt bättre totalt sett, jag har inte direkt blivit imponerad av ips er även om de är ett rejält kliv upp från tn paneler.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En bra ips panel på 24 tum med 120hz då kan jag tänka mig byta från crt

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

bytte från tn till dell u24m ips led. är nog det bästa köpet jag någonsin gjort. ips är de man vill ha om man ska ha en normal skärm.ska du ha 120hz kan jag inte svara på det.

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av ZOiDVOiD:

IPS hands down du får inte bättre färgåtergivning på en plattskärm.

Enda anledningen till att köpa nått annat är att man inte har råd eller bara måste ha en 120hz skärm

Inte riktigt hörredudu...

Vill du ha en skärm som faktiskt ser bra ut att titta på så ska du ha en VA panel, med lite kalibrering så kommer VA panelerna väldigt nära IPSerna i färgåtergivning OCH du får en kontrast som är dryga 6 gånger bättre än med en IPS skärm.

Man ser stor skillnad om man ställer upp en kalibrerad IPS skärm bredvid en kalibrerad VA. Man vill verkligen inte se på film och liknande på en IPS då.
Men å andra sidan så är ju VA inget man spelar FPS med direkt, men det är en helt annan sak, så ska man inte ha IPS heller, utan då ska man köra på en 120hz TN panel.

Med andra ord så är ju VA att föredra om man använder datorn till allt annat än just FPS spel.
IPS är att föredra om man håller på mycket med fotoredigering.
TN är att föredra om man spelar mycket FPS och inte bryr sig så mycket om hur allt ser ut.

Permalänk
Inaktiv

Senast jag köpte tog jag en VA-panel då svärta är viktigt för mig.
Fungerar bra att spela FPS på också.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, jag har inga som helst problem att spela fps och jag gör det ofta (Eizo sPVA som jag nämnde tidigare). Har ingen ghosting som stör iaf, kanske mest billigt va-krafs som har det?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

IPS , satt på polarns VA häromdagen fick ju fan cancer i ögonen

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Inte riktigt hörredudu...

Vill du ha en skärm som faktiskt ser bra ut att titta på så ska du ha en VA panel, med lite kalibrering så kommer VA panelerna väldigt nära IPSerna i färgåtergivning OCH du får en kontrast som är dryga 6 gånger bättre än med en IPS skärm.

Man ser stor skillnad om man ställer upp en kalibrerad IPS skärm bredvid en kalibrerad VA. Man vill verkligen inte se på film och liknande på en IPS då.
Men å andra sidan så är ju VA inget man spelar FPS med direkt, men det är en helt annan sak, så ska man inte ha IPS heller, utan då ska man köra på en 120hz TN panel.

Med andra ord så är ju VA att föredra om man använder datorn till allt annat än just FPS spel.
IPS är att föredra om man håller på mycket med fotoredigering.
TN är att föredra om man spelar mycket FPS och inte bryr sig så mycket om hur allt ser ut.

Eller hur .... jag har lirat fps på min 60hz ips hurlänge somhelst går utmärkt ... du vet det gick fint å spela dem redan på crt tiden .
IPS all the way varken va eller tn har inärheten av samma bildkvalle ...sätt en ips bredvid din va skärm å tala om för mig at det inte är någon skillnad ;.. den är nämligen milsvid)

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZOiDVOiD:

IPS hands down du får inte bättre färgåtergivning på en plattskärm.

Enda anledningen till att köpa nått annat är att man inte har råd eller bara måste ha en 120hz skärm

Jag håller med om detta faktiskt. Från början trodde jag inte att det skulle bli så stor skillnad med det blev det, skaffade en TV med IPS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZOiDVOiD:

Eller hur .... jag har lirat fps på min 60hz ips hurlänge somhelst går utmärkt ... du vet det gick fint å spela dem redan på crt tiden .
IPS all the way varken va eller tn har inärheten av samma bildkvalle ...sätt en ips bredvid din va skärm å tala om för mig at det inte är någon skillnad ;.. den är nämligen milsvid)

Det var väl precis vad han sa? Jag menar, han har ju aldrig sagt att det inte är någon skillnad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZOiDVOiD:

Eller hur .... jag har lirat fps på min 60hz ips hurlänge somhelst går utmärkt ... du vet det gick fint å spela dem redan på crt tiden .
IPS all the way varken va eller tn har inärheten av samma bildkvalle ...sätt en ips bredvid din va skärm å tala om för mig at det inte är någon skillnad ;.. den är nämligen milsvid)

Den enorma skillnaden du pratar om inte finns mellan paneltyperna. Pratar du om en misslyckad VA-modell jämfört med marknadens bästa IPS så kanske, men då handlar inte längre om paneltypen utan implementeringen.

Visst, IPS kanske är lite bättre överlag. Milsvid har inget med sanningen att skaffa.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ZOiDVOiD:

Eller hur .... jag har lirat fps på min 60hz ips hurlänge somhelst går utmärkt ... du vet det gick fint å spela dem redan på crt tiden .
IPS all the way varken va eller tn har inärheten av samma bildkvalle ...sätt en ips bredvid din va skärm å tala om för mig at det inte är någon skillnad ;.. den är nämligen milsvid)

Skillnaden är nog liten och troligen så är den till fördel för VA skärmen om man har kalibrerat skärmarna, ips är dessutom ofta väldigt usla på att återge mörka partier i en bild, en va bild känns väldigt rätt och är "behaglig" att titta på med i princip alla typer av bilder och ljusstyrkor och det kan jag inte säga att jag upplevt med ips paneler, de är bra (korrekta) på ljusa bilder, men som de är inställda från fabrik så har många skärmar övermättade färger och ser "imponerande" ut vid en snabbtitt.
Jag har däremot ingen större erfarenhet av enklare va paneler så det är ju möjligt att ips är bättre än billiga va, men de mer "pro" inriktade va monitorerna är väldigt trevliga och det enda som är direkt bättre är oled och de allra bästa plasmorna, men priserna är fortfarande höga på oled och plasma är inte så bra till monitorer även om de kan ha otroligt bra bild så lider de av inbränning och värmestrålning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Köpte nyss en Asus PB278Q med PLS skärm, efter vad jag har förstått är PLS en Samsung utveckling av IPS tekniken.

Kort och gott, Jag är Supernöjd!

Kommer själv att välja denna framför Dell skärmarna, verkar vara ett riktigt bra kap. PLS kärmar är mycket trevlga att sitta med.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

Föredrar en riktigt bra sPVA framför dom flesta IPS, dom har lika bra färger som IPS nästan lika bra betraktingsvinklar, samt betydligt bättre kontrast, sen är bilden lite lugnare och behagligare at titta på.

Billiga VA skärmar tex den som jag har på en av datorerna kommer lite till korta mot U2711, i färger men inte speciellt mycket, men kontrasten är bättre på den billiga VA skärmen och kalibrerar man den ordentligt så är den ett fynd för pengarna.

Tror att dom flesta som utropar IPS som överlägsna, inte har sett en riktigt bra sPVA skärm, dock så kostar dom mer.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Föredrar en riktigt bra sPVA framför dom flesta IPS, dom har lika bra färger som IPS nästan lika bra betraktingsvinklar, samt betydligt bättre kontrast, sen är bilden lite lugnare och behagligare at titta på.

Billiga VA skärmar tex den som jag har på en av datorerna kommer lite till korta mot U2711, i färger men inte speciellt mycket, men kontrasten är bättre på den billiga VA skärmen och kalibrerar man den ordentligt så är den ett fynd för pengarna.

Tror att dom flesta som utropar IPS som överlägsna, inte har sett en riktigt bra sPVA skärm, dock så kostar dom mer.

Jag har en Samsung Syncmaster 305tplus och visst har den bra bild men DellU3011 slår den lätt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av huttala:

Inte riktigt hörredudu...

Vill du ha en skärm som faktiskt ser bra ut att titta på så ska du ha en VA panel, med lite kalibrering så kommer VA panelerna väldigt nära IPSerna i färgåtergivning OCH du får en kontrast som är dryga 6 gånger bättre än med en IPS skärm.

Man ser stor skillnad om man ställer upp en kalibrerad IPS skärm bredvid en kalibrerad VA. Man vill verkligen inte se på film och liknande på en IPS då.
Men å andra sidan så är ju VA inget man spelar FPS med direkt, men det är en helt annan sak, så ska man inte ha IPS heller, utan då ska man köra på en 120hz TN panel.

Med andra ord så är ju VA att föredra om man använder datorn till allt annat än just FPS spel.
IPS är att föredra om man håller på mycket med fotoredigering.
TN är att föredra om man spelar mycket FPS och inte bryr sig så mycket om hur allt ser ut.

Skrivet av MultiMan:

Ja, jag har inga som helst problem att spela fps och jag gör det ofta (Eizo sPVA som jag nämnde tidigare). Har ingen ghosting som stör iaf, kanske mest billigt va-krafs som har det?

Skrivet av mrqaffe:

Skillnaden är nog liten och troligen så är den till fördel för VA skärmen om man har kalibrerat skärmarna, ips är dessutom ofta väldigt usla på att återge mörka partier i en bild, en va bild känns väldigt rätt och är "behaglig" att titta på med i princip alla typer av bilder och ljusstyrkor och det kan jag inte säga att jag upplevt med ips paneler, de är bra (korrekta) på ljusa bilder, men som de är inställda från fabrik så har många skärmar övermättade färger och ser "imponerande" ut vid en snabbtitt.
Jag har däremot ingen större erfarenhet av enklare va paneler så det är ju möjligt att ips är bättre än billiga va, men de mer "pro" inriktade va monitorerna är väldigt trevliga och det enda som är direkt bättre är oled och de allra bästa plasmorna, men priserna är fortfarande höga på oled och plasma är inte så bra till monitorer även om de kan ha otroligt bra bild så lider de av inbränning och värmestrålning.

Skrivet av ggustavsson:

Föredrar en riktigt bra sPVA framför dom flesta IPS, dom har lika bra färger som IPS nästan lika bra betraktingsvinklar, samt betydligt bättre kontrast, sen är bilden lite lugnare och behagligare at titta på.

Billiga VA skärmar tex den som jag har på en av datorerna kommer lite till korta mot U2711, i färger men inte speciellt mycket, men kontrasten är bättre på den billiga VA skärmen och kalibrerar man den ordentligt så är den ett fynd för pengarna.

Tror att dom flesta som utropar IPS som överlägsna, inte har sett en riktigt bra sPVA skärm, dock så kostar dom mer.

Vad tror ni om billigare VA-paneler då? Vi kan ta Eizo Foris FS2331 som exempel.

De två uppföljarna har istället IPS-paneler (som misstänks till att egentligen vara av Samsungs PLS).

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av ZOiDVOiD:

Eller hur .... jag har lirat fps på min 60hz ips hurlänge somhelst går utmärkt ... du vet det gick fint å spela dem redan på crt tiden .
IPS all the way varken va eller tn har inärheten av samma bildkvalle ...sätt en ips bredvid din va skärm å tala om för mig at det inte är någon skillnad ;.. den är nämligen milsvid)

Det är ju precis det jag gjort. Med flertalet IPS paneler, och det är skillnad, en IPS har oftast "grusig" antiglare när det gäller datorskärmar, sedan är "svart" grått på IPSer, och svart på VA paneler. Det enda IPSer har är som sagt korrekta färger, men även det är VA riktigt bra på, även om de inte når enda upp till IPS panelerna i RGB spektrat. Men å andra sidan så har du ju 6 gånger så hög svärta istället, vilket är något man faktiskt ser skillnad på. Delta E på VA panelerna ligger under vad ögat kan se iaf.

Skrivet av MultiMan:

Ja, jag har inga som helst problem att spela fps och jag gör det ofta (Eizo sPVA som jag nämnde tidigare). Har ingen ghosting som stör iaf, kanske mest billigt va-krafs som har det?

Det är inte direkt så att jag tänker på det heller. Men det är den enda anledningen till att inte välja en VA, det finns ju på papper att de inte är lika snabba som IPS och TN paneler, sen om man märker det är en helt annan sak, vissa gör det nog medan andra inte gör det.

Själv spelar jag inte med min VA för att jag har en 120HZ skärm bredvid som det spelas med. Där märker man STOR skillnad, men det är ju bara för att jag har dubbla HZen, inte för att den är så mycket snabbare på att färga om pixlar.

Skrivet av landahl:

Jag har en Samsung Syncmaster 305tplus och visst har den bra bild men DellU3011 slår den lätt.

Jaha, men efter så konstruktiv kritik så måste det ju vara som du säger.
Har du ens kalibrerat någon av skärmarna för att se den riktiga potentialen på dem? Antar att du inte gjort det.

Skrivet av anon99339:

Vad tror ni om billigare VA-paneler då? Vi kan ta Eizo Foris FS2331 som exempel.

De två uppföljarna har istället IPS-paneler (som misstänks till att egentligen vara av Samsungs PLS).

Jag har en vän som har en Foris FS2331 som jag kalibrerat åt honom, den är väl helt ok, men hade inga andra skärmar bredvid att jämföra med. Med andra ord ser den bra ut när man kalibrerat den.

En skärm som är både billig och bra som jag själv har är BenQ EW2430, den har jag lyckats kalibrera hur bra som helst, och den känns bra mycket bättre att titta på än alla mina IPS paneler jag suttit med tidigare, allt från dells ultrasharp serie 22-30" skärmarna till LGs motsvarighet (med samma panel som i Dell 22" ultrasharp skärmen).

Permalänk
Medlem

Sa inte Jonas och Emil något om att VAs gråa, kunde bli konstig och grötig?

För övrigt så kan jag inte svara. Känner att jag egentligen skulle vilja ha bättre svärta än IPS men enda andra VA alternativet känns som FS2331, något jag inte var sugen på.
Enda andra VA-panelen jag har kollat på är en kompis VA i prisklassen ~10.000 och då går det ändå inte riktigt att jämföra mot u2311h eller IPS237L som jag har nu.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Har alla varianter. Och den som är bäst skärm för pengarna, som jag aldrig stört mig på vad gäller bilden, är min Eizo Foris 2331.
Underbar svärta, strålande färger. Jag fattar inte vad folk pratar om när de föredrar Dells budget ips:er. En glansig filmaktig yta som knappt kan återge svärta? De duger till att surfa på, men film och spel är bäst på Eizon.

Permalänk

Jag sitter på Foris FS2331 med VA-panel och jag är väldigt osäker på om jag bör ha denna eller en IPS-skärm. Visst, svärtan är kanon men i fps-spel så märker i alla fall jag av en del ghosting, inte supermycket men det finns där och är lite störigt.

Sen en sak som jag sällan ser tas upp här på forumet är att VA tycker i alla fall jag har ganska kassa betraktningsvinkar, jag ser färgskiftningar bara jag rör på huvudet framför skärmen. Framför allt i mörkgrå nyanser så är betrakningsvinklarna extremt dåliga (i stil med TN, om inte värre). Man pratar också om off-center contrast vilket innebär att objekt i mörka partier inte syns om man tittar rakt framifrån skärmen men dem syns från lite vinkel.
Fenomenen förklaras/illustreras lite utförligare här.
http://hardforum.com/showpost.php?p=1038190386&postcount=10

Sen om jag hellre vill ha en IPS? Jag vet ärligt talat inte för jag har inte haft chans att prova. Man pratar ju om IPS-glow och jag vet heller inte hur mycket snabbare än sån är. Dessutom är ju svärtan betydligt sämre, och riktigt bra svärta är ganska najs att ha också.

Permalänk
Medlem

VA.
Bättre svärta och även om IPS har bättre färger så tycker jag att inte riktigt att det är värt det. VA är ändå otroligt mycket bättre än TN färgmässigt, och då jag kollar mycket på film/serier så är svärtan och att IPS fortfarande är snäppet dyrare tillräckligt för att jag stannar där.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe_x90:

Sen om jag hellre vill ha en IPS? Jag vet ärligt talat inte för jag har inte haft chans att prova. Man pratar ju om IPS-glow och jag vet heller inte hur mycket snabbare än sån är. Dessutom är ju svärtan betydligt sämre, och riktigt bra svärta är ganska najs att ha också.

I så fall skall du välja de IPS / PLS modeller som ligger i 5000+ segmentet, för de i budget-segmentet är bedrövliga jämfört med Eizon. Och absolut inte snabbare. Spelar du i game läget? Jag märker inte av någon ghosting i det, men vi kan såklart vara olika
Däremot på Dell´en så spelar jag helst inte fps spel.

Eizon kostade mig 1990:- kronor.. värt att tänka på. Det är galet billigt.

Permalänk
Skrivet av Typen:

I så fall skall du välja de IPS / PLS modeller som ligger i 5000+ segmentet, för de i budget-segmentet är bedrövliga jämfört med Eizon. Och absolut inte snabbare. Spelar du i game läget? Jag märker inte av någon ghosting i det, men vi kan såklart vara olika
Däremot på Dell´en så spelar jag helst inte fps spel.

Eizon kostade mig 1990:- kronor.. värt att tänka på. Det är galet billigt.

Med bedrövliga menar du då i ghosting och liknande eller svärta/kontrast?

Jo gameläget funkar ju, men saker och ting blir ju pixliga med detta "power resolution" som används i det läget, då kör jag hellre med normal bild och lite ghosting.