Windows startar segt med extern hårddisk inkopplad.

Permalänk

Windows startar segt med extern hårddisk inkopplad.

Tjena, när jag startar Windows med min Western Digital Elements Desktop 2.0 2TB inkopplad så tar det ca 20 sekunder extra än när jag inte har den inkopplad, har testat att dra ur andra usb enheter under uppstart och är nu helt 100 på att det är den som orsaker det, någon som vet nåt jag kan testa?

Permalänk
Skrivet av kagstrom2100:

Tjena, när jag startar Windows med min Western Digital Elements Desktop 2.0 2TB inkopplad så tar det ca 20 sekunder extra än när jag inte har den inkopplad, har testat att dra ur andra usb enheter under uppstart och är nu helt 100 på att det är den som orsaker det, någon som vet nåt jag kan testa?

Det är nog förmodligen för att datorn letar efter ett OS på den externa disken, ändra Boot ordning i BIOS så borde det lösa sig!:)

Visa signatur

Tip: When vertices won't merge, check the normals.

Citera!

Permalänk
Medlem

Hör du ett klick från disken? Gör man från min. Det är den som tar jättelänge för att spinna upp vilket gör att operativsystemet måste vänta på den.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Skrivet av aMightyMuffin:

Det är nog förmodligen för att datorn letar efter ett OS på den externa disken, ändra Boot ordning i BIOS så borde det lösa sig!:)

Tyvär så är det inte de :/ har satt usb som sista i boot ordningen.

Skrivet av Xeno88:

Hör du ett klick från disken? Gör man från min. Det är den som tar jättelänge för att spinna upp vilket gör att operativsystemet måste vänta på den.

Nej, har kanske inte tänkt på det bara ska lyssna noga nästa gång.

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr normalt för externa diskar via USB.

För att komma ifrån den extra tiden så montera disken internt via SATA så hinner den spinna upp direkt via bios/uefi-starten (så länge man inte använder nån påbyggd kontroller).

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av BengansBlogg:

Det är tyvärr normalt för externa diskar via USB.

För att komma ifrån den extra tiden så montera disken internt via SATA så hinner den spinna upp direkt via bios/uefi-starten (så länge man inte använder nån påbyggd kontroller).

Okej, hur ska jag ansluta den till SATA? Den kör på usb just nu.

Det jag har nu gjort för att det inte ska ta så lång tid är att stänga av USB legacy support i BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kagstrom2100:

Okej, hur ska jag ansluta den till SATA? Den kör på usb just nu.

Det jag har nu gjort för att det inte ska ta så lång tid är att stänga av USB legacy support i BIOS.

Öppna höljet, ta ur disken, montera den internt i datorchassiet och anslut till moderkortets sata. Men det förutsätter då att disken har en vanlig SATA-kontakt. De flesta Elements diskar är helt vanliga 3.5" green-diskar eller liknande men jag vågar inte svära på att just din är det...

Hur mycket minskade tiden när du slog av legacy support?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av BengansBlogg:

Öppna höljet, ta ur disken, montera den internt i datorchassiet och anslut till moderkortets sata. Men det förutsätter då att disken har en vanlig SATA-kontakt. De flesta Elements diskar är helt vanliga 3.5" green-diskar eller liknande men jag vågar inte svära på att just din är det...

Hur mycket minskade tiden när du slog av legacy support?

Okej, får kolla upp det.

Har inte räknat men skulle tro minst 20 sekunder.

Permalänk
Medlem

Ok, men alltså detta går inte komma undan? Man skaffar ju en SSD bland annat för snabb uppstart. Men man vill ju helst inte behöva koppla ur sin externa håddisk från USBn varje gång för ungefär 10 sekunders snabbare uppstart.
Den startar ju igång den externa hårddisken ungefär när windowsloggan dyker upp.

Så, om man inte vill plocka isär och montera in sin externa hårddisk så är ju frågan om det går att komma undan detta problem? Alltså, ha sin externa hårddisk inkopplad MEN att den inte startar hårddisken förrän man själv vill åt något på den.

För den kopplar ju ner efter ett tags inaktivitet även när datorn är igång, och så spinner den upp när man vill åt något på den.. så va är det för signal som skickas till den när windows-loggan kommer upp under uppstart? Den signalen vore trevligt att strypa.

Tack!

Jag har en WD My Book på 3 TB.

Permalänk
Medlem

Har du testat att föra över allt till en annan hårddisk och formatera den externa hårddisken?
Jag hade ett liknande problem tidigare och det hjälpte att köra clean på disken.

Skrivet av kagstrom2100:

Tjena, när jag startar Windows med min Western Digital Elements Desktop 2.0 2TB inkopplad så tar det ca 20 sekunder extra än när jag inte har den inkopplad, har testat att dra ur andra usb enheter under uppstart och är nu helt 100 på att det är den som orsaker det, någon som vet nåt jag kan testa?

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Skrivet av Lolpold:

Har du testat att föra över allt till en annan hårddisk och formatera den externa hårddisken?
Jag hade ett liknande problem tidigare och det hjälpte att köra clean på disken.

Haha, detta är en väldigt gammal tråd. Tror jag löste det genom att plocka isär den och koppla in den via SATA inne i datorn

Permalänk
Medlem

@kagstrom2100:
Haha, ögonen var inte med mig idag!
Trevlig helg!

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem

Fast jag hade samma problem med seg uppstart. Men jag har nu gjort som ovanstånde och integrerat håddisken inne i datorn. Behövde inte ha den extern längre.

Men problemt är ju nu att den ser ut att vara uppdelat i 2 delar, jag kan formatera den ena delen på 2 TB, men så är den en del på 700 GB som inte går att gör något med. Hur kommer detta sig? Det är en WD My Book 3TB

Permalänk
Medlem

Om jag markerade den och konverterade till "GPT" disk så blev den en enda volym, men hade jag den som "MBR" disk så var den uppdelad i 2, varav delen på 700GB inte gick att göra någonting med.

Är det ok att ha den som GPT ? Va nu det innebär.. vill ju gärna ha dom där 700GB

Permalänk
Skrivet av Euforin:

Om jag markerade den och konverterade till "GPT" disk så blev den en enda volym, men hade jag den som "MBR" disk så var den uppdelad i 2, varav delen på 700GB inte gick att göra någonting med.

Är det ok att ha den som GPT ? Va nu det innebär.. vill ju gärna ha dom där 700GB

Problemet med MBR, är att det inte kan hantera mer än 2 TB, så antagligen så skapar den då istället en extra partition(vet dock inte varför den blir jut 700 GB) men det är inga problem att köra med GPT, då detta är nyare och klarar över 2 TB, så kör på det!

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svaret!