Permalänk
Medlem

4G Frågor

Jag har inte sett någon tråd om 4G så jag tänkt starta en. (och om jag är på fel ställe eller om jag har missat någon tråd så är jag väldigt ledsen för de)

Jag hade tänkt skaffa 4G men ville kolla om jag kunde få lite information av någon kund.
Så, jag undrar om någon har beställs 4G, har haft det ett tag och har lust att ta några minuter att dela med sig om negativa (problem) och fördelar?

Hur är det med ms (ping)?
Hur är det med download/upload? Är den ungefär som de säger hos leverantören?
Och sist men inte minst vilken leverantör har ni?

Edit: Såg att telenor hade fri surf vilket jag inte har hittat hos någon annan

Visa signatur

Intel i7 930 4Ghz | GIGABYTE RADEON HD7970 3G | ASUS P6T Deluxe V2 | CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE 1600MHZ, 6x4BG | Corsair HX 1000W PSU | 6 tb S-ata, Kingston SSD | Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem

Det största problemet som jag ser det är att det är halv duplex, vilket förstör rätt mkt. Sen rent allmänt på trådlösa uppkopplingar kommer du att få högre ping , speciellt via mobilnätet.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Har Telenor på grund av priset. Betalar 280kr/mån och får surfa extremt mycket.

Surfar på rätt så ofta. Telenor partner ger mig 3-6/20-60. Jag bryr mig inte så mycket om hastighet. Ping varierar från 20-70 beroende på tiden på dygnet. Fungerar för mina behov. Så länge nätet inte lägger ner sig är jag nöjd. Det brukade det göra med 3g. Värt att notera är att det kommer nya modem från Huawei. Vilket jag gärna skulle vilja ha. Modemet är den största flaskhalsen. Modemen är känsliga eftersom man måste placera på rätt ställe för att få bästa möjliga hastighet.

Har haft stadsnät med Bahnhof innan. Tycker 4g nätet fungerar lika bra. Känns mer modernt.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om Fri surf är helt fritt eller om det bara är inom sverige?

Visa signatur

Intel i7 930 4Ghz | GIGABYTE RADEON HD7970 3G | ASUS P6T Deluxe V2 | CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE 1600MHZ, 6x4BG | Corsair HX 1000W PSU | 6 tb S-ata, Kingston SSD | Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag sitter på BBB (som ingår i Telenor Gruppen) det ingår 100GB i månaden, men jag har aldrig upplevt att hastigheten har sänkts. Skall ju då dessutom tilläggas att jag använder ca 500GB eller mer i månaden. Utlovade hastigheten är "Upp till" 80Mbit nerlänk "Upp till" 60Mbit upplänk, brukar ligga runt 60-70 nerlänk men upplänken varierar lite - ibland ligger det 10-20 annars upp till 50.

Noterar också att jag är Mac användare och det senaste halvåret var det en massa strul med de mobila USB adaptrar som de använder sig av. Men det fungerar bra för tillfället. Kundservicen är alltid trevlig när jag ringer (nästan en gång i månaden, jag är väldigt beroende av en stabil uppkoppling) och de brukar sitta på informationen jag är ute efter. Det händer att 4g anslutningen via masterna fallerar, men på det flesta ställen finns det två eller flera master.

Permalänk
Medlem

Telenor och BBB är i princip samma.

Fri Surf inom Sverige. Finns även paket som gäller för Europa, USA och KINA fast då är det helt andra priser.

Permalänk
Medlem

Fri surf har nåt slags gräns på 100 GB (åtminstone hos BBB som är en del av Telenor), men bara om man belastar master som är högtrafikerade (enligt deras support). Sänkningen av hastigheten hos BBB görs enligt dem enbart under rusningstrafik ...

Permalänk
Medlem

En intressant jämförelse jag gjort idag, och som visar något jag märkt tidigare är att Windows 8 (och 2012 Server) är mycket snabbare med mitt 4G-modem än Windows 7. Jag har kört jämförelsen i virtuella maskiner som körs i samma host och samma specar för antal kärnor och minne ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av afe:

En intressant jämförelse jag gjort idag, och som visar något jag märkt tidigare är att Windows 8 (och 2012 Server) är mycket snabbare med mitt 4G-modem än Windows 7. Jag har kört jämförelsen i virtuella maskiner som körs i samma host och samma specar för antal kärnor och minne ...

http://farm9.staticflickr.com/8178/8057271161_978b8afae3_b.jp...

Intressant! ska testa detta ikväll och se om jag får samma resultat med min telenor sticka! vad kör du för program för din virtualisering?