Är detta moderkort bortom räddning?

Permalänk
Medlem

Är detta moderkort bortom räddning?

Hej!

För ungefär 10 år sedan förvisades detta moderkort (kortet till min första PC-dator) till ett förråd i ett uthus hemma hos mina föräldrar. Fram tills idag trodde jag att kortet var borta för alltid. Jag har länge tänkt att jag kanske skulle hitta det någonstans, men det har verkat vara spårlöst försvunnet. Men så i en stor wellpapplåda, ihop med lite annat smått och gott låg det. Insvept i antistatisk skumplast ihoptryckt med ett annat 486-moderkort. Bredvid låg också en trasig skrivare samt controllerkortet till moderkortet. Här är lite bilder. Som ni ser på bilderna har koppar börjat ärga och vissa komponenter ser ut att må allt annat än bra. Hur väl tål sådana här grejer fukt, kyla, värme och väta? Går det att göra rent och kanske få att fungera? Titta och njut (eller lid).

Specifikationer:
CPU: UMC 486 SX/33MHz
Moderkort: UMC UMXXXX
Expansionskort: UMC

En slags överblick. Observera det gröna mojset som sitter på olika ytor. På kortet syns även controller-kortet. Bakom tangentbordskontakten syns kontakten till nätaggregatet (IBM AT PC-standard, föregångaren till ATX), också den grönfläckig.

ISA-kontakterna är också fläckvis gröna.

Här är något skumt... En bränd komponent precis vid kontakten till nätaggregatet?

Som ovan. Här skymtar man också minnena. 4 x 1 MB.

Baksidan av kortet. Längst med kanterna syns det gröna mer och på sina ställen har det runnit av fukt.

Innan ATX.

Pärlan...

EDIT: En överblicksbild.

Jag har till och med kvar manualen till moderkortet så det är inga problem att konfigurera det och få igång det. Fråga är om det går överhuvudtaget? Någon som har liknande erfarenheter?

Mvh
saturday

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Vila i frid

Förnicklade komponenter har en förmåga att skapa whiskers (googla "nickel whiskers" som kan ställa till det. Dvs på ställen du inte kommer åt t.ex. under bga-kretsar.

Permalänk
Medlem

Där lärde jag mig ett nytt ord, nickel whiskers. Kanske bara att gå till tippen med det här kortet trots allt?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hasenfrasen:

Förnicklade komponenter har en förmåga att skapa whiskers (googla "nickel whiskers" som kan ställa till det. Dvs på ställen du inte kommer åt t.ex. under bga-kretsar.

Fanns väl inte BGA så långt tillbaka, iaf för vanlig PC? Första jag kan minnas med BGA var Intels HX-serie moderkortskretsar från 1996 (tror jag det var). Inga 486or hade väl BGA?

Aldrig hört om nickel-morrhår heller. Undrar vad katterna säger om det!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

En sak till att tänka på är ju att nätagget troligen ser likadant ut inuti om det har förvarats på samma ställe.
Vilket då gör att det är ännu viktigare att rengöra,fixa det än själva moderkortet särskilt med tanke på att 220volt har betydligt större kraft att hoppa,krypa mellan olika lödpunkter än vad 12v,5v,3.3v har.

Visst går det om man verkligen vill att få till allt (det är ju då den brända komponenten som kan ställa till det och om det finns fler saker som är trasiga men kanske inte syns) men det kommer ju troligen att kräva en väldigt stor arbets insatts för detta.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av MultiMan:

Aldrig hört om nickel-morrhår heller. Undrar vad katterna säger om det!

I början av 80-talet var det ett stort problem för Ericsson AB i Gävle då de NMT-450 som skeppades till Saudi-Arabien med båt inte fungerade vid leverans. Ingen förstod varför inte basstationerna fungerade vid driftsättningen. Under mikroskåp såg man då små "trådar" kors och tvärs i HF-delarna (som var skärmade med nickelpläterad mässing). När man bytte ut nicklet mot annan korrosionsbeständig ytbehandling försvann problemet med att den salthaliga luften påskyndade morrhårstillväxten. Jag var med redan på den tiden i Gävle - numera nedlagt - SÅ gammal är jag.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är ju gammal nog att ha använt NMT-450 iaf, alltid något.

Intressant berättelse! Många faktorer som kan sätta käppar i hjulet inom högteknologi.

Annars är nickelplätering nästan snyggare än krom, men lika tåligt är det inte. Men då talar vi tvåhjuliga motorfordon.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

rätt så intresserande detta ska följas

Visa signatur

Corsair iCUE LINK 3500X RGB Vit & AMD Ryzen 9 7900x 5,5 GHz & Kolink Umbra 360mm & Asus Tuf Gaming X870 & Asus radeon RX 7800 XT 16GB & OCZ FATAL1TY - 750 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

En sak till att tänka på är ju att nätagget troligen ser likadant ut inuti om det har förvarats på samma ställe.
Vilket då gör att det är ännu viktigare att rengöra,fixa det än själva moderkortet särskilt med tanke på att 220volt har betydligt större kraft att hoppa,krypa mellan olika lödpunkter än vad 12v,5v,3.3v har.

Visst går det om man verkligen vill att få till allt (det är ju då den brända komponenten som kan ställa till det och om det finns fler saker som är trasiga men kanske inte syns) men det kommer ju troligen att kräva en väldigt stor arbets insatts för detta.

Nätaggregatet kommer jag att skrota direkt, det vågar jag inte ansluta. Jag kollar runt lite efter ett annat, men inte helt lätt att få tag på AT-aggregat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kondensatorerna verkar ha sett sina bästa dagar, har du tillgång till en skaplig lödstation kostar det inte många kronor att ersätta dessa.

Kapacitor plague är ganska intressant tycker jag, kommer ihåg att det runt milleniet (tror jag.. då jag skaffade en Athlon 2600+) var ett ganska stort problem. Kondingarna började läcka redan efter något år.

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Du bör kunna få bort en hel del oxid (det gröna) med isopropylalkohol/elektronikrengöring, det har jag använt i många fall med dålig kontakt och oxiderad metall.
Ser ut som ett batteri på bild 1, skulle kolla det extra noga och kanske byta eller sätta ett annat liknande på annat ställe i burken då de inte sällan brukar läcka syra och annat efter ett par decennier.

En variant som vissa gör för att rensa upp gamla kretskort är att köra i diskmaskin på 40-50 grader på ett kort program, helt utan diskmedel då förstås. Efter det får den torka i några dagar, så länge det behövs tills den är helt fuktfri. Bra idé är att ta bort CPU och alla socklade kretsar så inte fukt stannar där extra länge.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Arkebuzer:

Kondensatorerna verkar ha sett sina bästa dagar, har du tillgång till en skaplig lödstation kostar det inte många kronor att ersätta dessa.

Kapacitor plague är ganska intressant tycker jag, kommer ihåg att det runt milleniet (tror jag.. då jag skaffade en Athlon 2600+) var ett ganska stort problem. Kondingarna började läcka redan efter något år.

Fanns inget större problem med kondensatorer på den tiden och det som syns tydligt på bilden är moderkortsbatteriet, som givetvis är slut.

Men visst torkar elektrolyter ut och bör kanske bytas men konsumentprocessorerna på den tiden drog mycket lite. Så lite att jag själv har liknande kort liggande med linjär, analog strömförsörjning. Mycket troligt trådskaparens är detsamma med tanke på så få kondensatorer. Inget rippel som behöver filtreras bort så länge nätagget fungerar som tänkt. Fast å andra sidan hittar jag inte den stora kylfläns som krävs med linjärmatningens låga effektivitet.

Edit: Friskade upp minnet http://www.x86-guide.com/en/cpu/UMC-U5SX-486-33-PGA-cpu-no694... och den CPUn kördes högst troligt med 5V, direkt från nätagget - inget behov av ytterligare nätdelar på moderkortet, annat än möjligen någon mindre stabilisering eller filtrering. 0,6 mikrometer :P, lite skillnad mot Ivy Bridge.
Tror att jag har en Intel 486/33 med samma bussfrekvens som kärna. Det var längesen vi fick överge det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkebuzer:

Jag ska undersöka kondensatorerna lite närmare och det är ju som du säger inte svårt att byta. Dock är min lödkolv inte direkt avsedd för sådant finlir, men jag ska kolla. Batteriet måste i alla fall bytas.

Skrivet av RHWarrior:

Du bör kunna få bort en hel del oxid (det gröna) med isopropylalkohol/elektronikrengöring, det har jag använt i många fall med dålig kontakt och oxiderad metall.
Ser ut som ett batteri på bild 1, skulle kolla det extra noga och kanske byta eller sätta ett annat liknande på annat ställe i burken då de inte sällan brukar läcka syra och annat efter ett par decennier.

En variant som vissa gör för att rensa upp gamla kretskort är att köra i diskmaskin på 40-50 grader på ett kort program, helt utan diskmedel då förstås. Efter det får den torka i några dagar, så länge det behövs tills den är helt fuktfri. Bra idé är att ta bort CPU och alla socklade kretsar så inte fukt stannar där extra länge.

Jag tror jag ska göra som så att jag penslar och borstar med isopropylalkohol för att få bort den värsta oxideringen, kanske att man kan använda en mjuk tandborste också?

Jag kommer behöva ett tangentbord som passar, men det kanske finns adaptrar så att man kan använda PS/2? Någon som vet om det säljs någonstans? Ett nytt AT-aggregat och så ska jag försöka ordna till chassit. Chassit har stått på ett betonggolv lika länge och har helt enkelt rostat undertill. Ser för jäkligt ut. Jag kanske ska göra en bygglogg till det här projektet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Fanns inget större problem med kondensatorer på den tiden och det som syns tydligt på bilden är moderkortsbatteriet, som givetvis är slut.

Men visst torkar elektrolyter ut och bör kanske bytas men konsumentprocessorerna på den tiden drog mycket lite. Så lite att jag själv har liknande kort liggande med linjär, analog strömförsörjning. Mycket troligt trådskaparens är detsamma med tanke på så få kondensatorer. Inget rippel som behöver filtreras bort så länge nätagget fungerar som tänkt. Fast å andra sidan hittar jag inte den stora kylfläns som krävs med linjärmatningens låga effektivitet.

Edit: Friskade upp minnet http://www.x86-guide.com/en/cpu/UMC-U5SX-486-33-PGA-cpu-no694... och den CPUn kördes högst troligt med 5V, direkt från nätagget - inget behov av ytterligare nätdelar på moderkortet, annat än möjligen någon mindre stabilisering eller filtrering. 0,6 mikrometer :P, lite skillnad mot Ivy Bridge.
Tror att jag har en Intel 486/33 med samma bussfrekvens som kärna. Det var längesen vi fick överge det.

Det stämmer nog med 5V till processorn. Tyckte det stod så i manualen.
Jag kunde ändra bussen med en bygel minns jag, till 40MHz. Det var bara Windows 95 som krånglade då. Jag var 14-15 år när jag mixtrade med en här datorn. Nu framstår den som ett mysterium. Hur funkar egentligen grafikkretsen, går det genom controller-kortet också? Tror det är 1 MB grafikminne. Det var en del att tampas med när man försökte höja upplösning och antal färger i Windows 3.11.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Jag tror jag ska göra som så att jag penslar och borstar med isopropylalkohol för att få bort den värsta oxideringen, kanske att man kan använda en mjuk tandborste också?

Absolut, har använt det också vid tillfälle.
För små jobb räcker tops eller en liten bit luddfri pappersduk, men tandborste är ännu smidigare.

För info: Diskmaskinsmetoden har jag inte kört själv.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Absolut, har använt det också vid tillfälle.
För små jobb räcker tops eller en liten bit luddfri pappersduk, men tandborste är ännu smidigare.

För info: Diskmaskinsmetoden har jag inte kört själv.

Jag har läst om diskmaskinsmetoden tidigare och på fler ställen, och den verkar ju rätt effektiv... men det känns ändå lite konstigt. Jag har ett annat moderkort som jag skulle kunna testa metoden med. Återkommer om detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det går även att ställa in CPU Voltage på 3,25V, annars är det som du skriver, 5V. Moderkortet klarar även DX2-66 och DX2-80 på 3V och då är det en annan jumper som ska flyttas.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Jag kommer behöva ett tangentbord som passar, men det kanske finns adaptrar så att man kan använda PS/2? Någon som vet om det säljs någonstans? Ett nytt AT-aggregat och så ska jag försöka ordna till chassit. Chassit har stått på ett betonggolv lika länge och har helt enkelt rostat undertill. Ser för jäkligt ut. Jag kanske ska göra en bygglogg till det här projektet?

Jag tror DIN-kontakten och PS/2 har samma pinout osv, så det är nog bara att byta kontakt helt enkelt, löda loss och ersätta.

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av zekkexavior:

Jag tror DIN-kontakten och PS/2 har samma pinout osv, så det är nog bara att byta kontakt helt enkelt, löda loss och ersätta.

Finns fortfarande att få tag på om man orkar vänta nån vecka på lev. Här t.ex:
http://www.ebay.co.uk/itm/PS2-Keyboard-to-AT-Convertor-6-pin-...

Sök på "5-pin" och "ps2".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett sånt där moderkort har jag haft liggande. Tror dessvärre att jag slängde det förra året om det var ett av de som inte fungerade annars ska det finnas kvar.

Har nog nån scsi kontroller för den gigantiska VESAsockeln också

Permalänk
Medlem

Min flickvän hade kvar ett tangentbord med DIN-kontakt... (!) Så nu var det löst.

Tyvärr hade jag ingen SCSI-controller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haha när man talar om trollen, plockade fram häromveckan mitt gamla tower med 386 prolle, var samma där såg ut som det gröna började från batteriet/kondensatorn eller vad det där, tänkte att jag skulle försöka sätta igång det men nu tappa man orket helt som det såg ut nu vill man nästan bara slänga det i närmaste grovsoprum. Specielt när manualen till moderkortet inte änns finns på nätet å alla sladdar till knapparna/dioder är urkopplade.

Permalänk
Medlem

Jag har inte gett upp hoppet om mitt än. Tänkte försöka fota de komponenter som behöver bytas och fråga Elfa om de kan fixa. Men det är kanske inte lätt med tanke på att du saknar manualen... Mitt problem är att jag saknar ett nätaggregat. Så om du åker till grovsopsrummet med ditt chassi, glöm inte att skicka mig ett PM om ditt PSU..

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle tro att batteriet läcker/har läckt som är orsaken till en hel del av problemen runt batteriet. Jag skulle rekommendera dig att plocka bort batteriet så fort som möjligt och rengöra runt så gott det går. Förmodligen kommer inte moderkortet att behålla inställningar i BIOS förrän du ersatt batteriet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Dom första ATX PSU hade AT kontakter för kompatibilitet med äldre servrar. Har hör mig att jag sett det på nyare agg och även i märkesdatorer.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linxz:

Dom första ATX PSU hade AT kontakter för kompatibilitet med äldre servrar. Har hör mig att jag sett det på nyare agg och även i märkesdatorer.

Jag har kollat runt lite på olika forum, på blocket och på Tradera, men utan att hitta nåt speciellt. Går säkert att få tag på en komplett Pentium-dator eller liknande med AT-aggregat om man går på loppis som man kan strippa, men känns lite onödigt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

I början av 80-talet var det ett stort problem för Ericsson AB i Gävle då de NMT-450 som skeppades till Saudi-Arabien med båt inte fungerade vid leverans. Ingen förstod varför inte basstationerna fungerade vid driftsättningen. Under mikroskåp såg man då små "trådar" kors och tvärs i HF-delarna (som var skärmade med nickelpläterad mässing). När man bytte ut nicklet mot annan korrosionsbeständig ytbehandling försvann problemet med att den salthaliga luften påskyndade morrhårstillväxten. Jag var med redan på den tiden i Gävle - numera nedlagt - SÅ gammal är jag.

Herregud...det var ju före Hedenhös:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb