optiska kablar till detta systemet hjälp!

Permalänk
Avstängd

optiska kablar till detta systemet hjälp!

Tjaa jag har funderingar på att köpa optiska kablar till mitt Logitech Z-906 5.1 system men undrar då om det går att köra med det till detta systemet?
och en annan fråga vad gör det för skillnad? har läst om att det ger bättre ljud m.m är det sant? hur många optiska kablar behöver jag köpa isf för att det ska höras i alla högtalare? Mvh Nicke.

Visa signatur

Shassi Antec twelve hundred | Moderkort | ASUS crosshair V formula | CPU AMD phenom 2 970BE X4 4.1 Ghz | SSD Samsung 840 SSD 250GB | CPU kylare Corsair hydro H80 | ramminnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600Mhz DDR3 | Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII 3GB Grafikkortkylare Arctic cooling extreme 7970 | PSU XFX 750W XXX edition 80+ silver | Högtalare Logitech Z906 5.1 |

Permalänk
Medlem

Du kan kolla om du har optiskt in,det är en liten fyrkantig kontakt,tror det finns på z906.
Nej det ger inte bättre ljud.
Och du behöver endast köpa EN kabel.

Permalänk
Medlem

En kabel. Skillnaden är att ljudet överförs digitalt istället för analogt och du kan använda exempelvis DTS vid filmvisning.

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oyegie:

Du kan kolla om du har optiskt in,det är en liten fyrkantig kontakt,tror det finns på z906.
Nej det ger inte bättre ljud.
Och du behöver endast köpa EN kabel.

därimot har jag hört att det är mycket bättre ljud med digitalt med optisk sladd men :/ en kompis ska köpa optisk kabel också han säger att det är bättre och helst med optisk ljudkort också vilket jag inte har nu så jag ska köpa optisk ljudkort istället

Visa signatur

Shassi Antec twelve hundred | Moderkort | ASUS crosshair V formula | CPU AMD phenom 2 970BE X4 4.1 Ghz | SSD Samsung 840 SSD 250GB | CPU kylare Corsair hydro H80 | ramminnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600Mhz DDR3 | Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII 3GB Grafikkortkylare Arctic cooling extreme 7970 | PSU XFX 750W XXX edition 80+ silver | Högtalare Logitech Z906 5.1 |

Permalänk
Medlem

Att du får bättre ljud med digital anslutning beror helt och hållet på vad förstärkaren har för DAC (jämfört med DACen som sitter på ditt ljudkort). Jag kan garantera dig att det inte sitter en särskild högkvalitativ DAC i logitechen.

Har du ett bra ljudkort så kör analogt, annars digitalt.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av compstuff86:

därimot har jag hört att det är mycket bättre ljud med digitalt med optisk sladd men :/ en kompis ska köpa optisk kabel också han säger att det är bättre och helst med optisk ljudkort också vilket jag inte har nu så jag ska köpa optisk ljudkort istället

Ah men det är inte sladden eller det digitala som gör att det blir bättre ljud utan den enhet som processar den digitala signalen och gör den till analog dvs D/A omvandlaren eller DACen,tror inte att dacen i z906 är så bättre än det inbyggda på moderkortet,en fördel med optiskt är att man motverkar störningar.
Vad är ett optiskt ljudkort,har aldrig hört talas om.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Ah men det är inte sladden eller det digitala som gör att det blir bättre ljud utan den enhet som processar den digitala signalen och gör den till analog dvs D/A omvandlaren eller DACen,tror inte att dacen i z906 är så bättre än det inbyggda på moderkortet,en fördel med optiskt är att man motverkar störningar.
Vad är ett optiskt ljudkort,har aldrig hört talas om.

Det där är inte helt och hållet sant. Du kan höra skillnad mellan en digital och analog kabel, beroende på kvalitet på den analoga kabeln, och störningar runt omkring.

Det absolut bästa är ju att testa och kolla om man får bättre ljud. Logitech har varit med på marknaden inom ljud länge, så DAC:en som sitter i förstärkaren är nog inte så dålig. Till TS: Testa vilket som du anser låter bäst!

Mvh

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oscaralexiusson:

Det där är inte helt och hållet sant. Du kan höra skillnad mellan en digital och analog kabel, beroende på kvalitet på den analoga kabeln, och störningar runt omkring.

Det absolut bästa är ju att testa och kolla om man får bättre ljud. Logitech har varit med på marknaden inom ljud länge, så DAC:en som sitter i förstärkaren är nog inte så dålig. Till TS: Testa vilket som du anser låter bäst!

Mvh

Tack så mycket ska göra det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skillnaden är att med en optisk kabel så skickas ljudet digital till dacn, sen omvandlar den ljudet till analogt. Medan en analog kabel skickar ljudet analogt, duh..
Vissa säger sig höra skillnad mellan analogt och digitalt ljud, om det stämmer lämnar jag osagt. Men så länge du inte har ett flingpaket till dac så är väl enda skillnaden som de sa tidigare att du slipper kablar Sen kan du köra med ASIO, då går du förbi alla begränsningar i drivrutiner och etc. Spotify stödjer dock inte ASIO men xbmc, foobar och kanske winamp gör det. Testa med det och du borde märka lite skillnad!

Permalänk
Skrivet av Varrity:

Skillnaden är att med en optisk kabel så skickas ljudet digital till dacn, sen omvandlar den ljudet till analogt. Medan en analog kabel skickar ljudet analogt, duh..
Vissa säger sig höra skillnad mellan analogt och digitalt ljud, om det stämmer lämnar jag osagt. Men så länge du inte har ett flingpaket till dac så är väl enda skillnaden som de sa tidigare att du slipper kablar Sen kan du köra med ASIO, då går du förbi alla begränsningar i drivrutiner och etc. Spotify stödjer dock inte ASIO men xbmc, foobar och kanske winamp gör det. Testa med det och du borde märka lite skillnad!

Det går absolut att höra skillnad! Jag gör det med min nForce DAC hörlursförstärkare med en anolog kabel som man får med. Typ 5-kronors kablar.
Hör dock ingen skillnad med en kabel jag köpt på Hifiklubben för drygt 300:-!

Jag ska dock tillägga att det gäller högsamplad musik, gärna FLAC-filer innan man hör någon signifikant skillnad!
Kör du 128kbit/s mp3-filer är det ingen direkt skillnad på digitalt ljud och analogt!

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

En utveckling som gått till det sämre på sätt o vis. Digitalt ljud är mer begränsat än analogt ljud. Iallafall om man gör en vanlig jämförelse mellan CD-skiva och LP-skiva.

Vet inte om vi pratar om analogt/digitalt ljud eller analog/digital ljudkälla. Jämför man en LP-skiva mot t.ex. FLAC så är flacet mycket bättre kvalitet, men det är också en personlig åsikt om vad som låter bättre och vad man föredrar

Permalänk
Medlem

Det går absolut att höra skillnad! Jag gör det med min nForce DAC hörlursförstärkare med en anolog kabel som man får med. Typ 5-kronors kablar.
Hör dock ingen skillnad med en kabel jag köpt på Hifiklubben för drygt 300:-!

Jag ska dock tillägga att det gäller högsamplad musik, gärna FLAC-filer innan man hör någon signifikant skillnad!
Kör du 128kbit/s mp3-filer är det ingen direkt skillnad på digitalt ljud och analogt!

Vet faktiskt inte vad du menar där :S
Testar du skillnaden med att koppla från datorn till dacen med en digital signal och sen från datorn till dacen med en analog signal är det klart att det blir skillnad. Men då är det ditt ljudkort som begränsar dig, inte signalen. Och kabeldiskussion orkar jag inte ens gå på för det brukar inte leda någonstans, men skillnaden mellan en svindyr kabel och typ 3kr/m är så liten att man måste använda en dator för att mäta skillnaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

En utveckling som gått till det sämre på sätt o vis. Digitalt ljud är mer begränsat än analogt ljud. Iallafall om man gör en vanlig jämförelse mellan CD-skiva och LP-skiva.

Vissa tycker att LP låter bättre, men från ett rent tekniskt perspektiv är LP/vinyl betydligt sämre än CD. LP har längre dynamik, högre distortion, sämre kanalseparation, högre brus osv osv.
I teorin har LP högre frekvensomfång, men det är sällan mikrofonerna som används vid inspelningen har så högt omfång att det skulle vara relevant.

Man har även gjort tester där man spelat in LP till digitalt och gjort ABX-tester mellan original-LP:n och inspelningen och LP-fanatikerna kunde inte höra skillnad. Så CD kan absolut återge allt en LP kan och mer därtill.
Att det låter annorlunda och att man kan föredra ljudet från LP som ju är "sämre" och ofta har en annan mastring är ju en annan sak.

Permalänk

Haha, är ni knäppa eller? CD låter bättre en vinyl? 80% av alla CD-skivor är så sönderkomprimerade att man får ont i öronen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Haha, är ni knäppa eller? CD låter bättre en vinyl? 80% av alla CD-skivor är så sönderkomprimerade att man får ont i öronen!

Det har ju inget med CD-formatet som sådant att göra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Och vad har det med formatet att göra? Inget !! Det är olika innehåll på skivorna, cd är totalt förkrossande överlägset som överföringssystem, men spelar man in skit på cd så kommer ju en lp som man spelar in "bra" på att låta bättre, men det betyder inte att lp är ett bättre format.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Det har ju inget med CD-formatet som sådant att göra.

Nej, men det är inte ofta man hittar en bra mastrad cd.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Och vad har det med formatet att göra? Inget !! Det är olika innehåll på skivorna, cd är totalt förkrossande överlägset som överföringssystem, men spelar man in skit på cd så kommer ju en lp som man spelar in "bra" på att låta bättre, men det betyder inte att lp är ett bättre format.

Visst är CD ett bra överföringssystem, men det jag syftade på var själva ljudkvalitén. En lp låter ju fortfarande bättre än en bra cd.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Visst är CD ett bra överföringssystem, men det jag syftade på var själva ljudkvalitén. En lp låter ju fortfarande bättre än en bra cd.

Nej inte en chans, det är tekniskt omöjligt och det har bevisats många gånger.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nej inte en chans, det är tekniskt omöjligt och det har bevisats många gånger.

Tekniskt omöjligt att en cd låter bättre än lp? Nu får du allt förklara dig. En lp kommer så nära dom analoga originalbanden du kan komma, en cd är komprimerad och konverterad till digitalt. Därefter ska det konverteras tillbaka till analogt igen när du spelar upp det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Tekniskt omöjligt att en cd låter bättre än lp? Nu får du allt förklara dig. En lp kommer så nära dom analoga originalbanden du kan komma, en cd är komprimerad och konverterad till digitalt. Därefter ska det konverteras tillbaka till analogt igen när du spelar upp det.

Öhh?? De flesta lp skivor har faktiskt graverats med digitalutrustning sedan 70 talet även om de spelats in analogt.
En cd har möjlighet till ca 40dB bättre dynamik än lp och dessutom stereo i basen som förövrigt kan gå ner till dc, och kanalseparationen är väl ca 60dB bättre på cd, så vad är det som en lp gör bättre som format? Skilj på innehållet och formatet
lp låter inte i närheten av vad en master, varken analog eller digital presterar, cd kommer mycket nära och dvd audio kommer du inte att kunna skilja från mastern, du kommer inte heller att kunna skilja en cd skiva där du spelar in en lp från om du spelar lpn direkt, du lever på fördommar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av compstuff86:

Tjaa jag har funderingar på att köpa optiska kablar till mitt Logitech Z-906 5.1 system men undrar då om det går att köra med det till detta systemet?
och en annan fråga vad gör det för skillnad? har läst om att det ger bättre ljud m.m är det sant? hur många optiska kablar behöver jag köpa isf för att det ska höras i alla högtalare? Mvh Nicke.

Ska ge dig ett varningens ord innan du köper kabeln (om det inte redan är för sent! ) Kör på 3x 3.5mm istället för optisk. Jag har samma ljudsystem som dig och fick också höra från alla håll att optisk är det bästa alternativet, samt att man bara behöver en sladd. Men icke sa nicke. Hur jag än gjorde med min optiska sladd kunde jag inte få surroundljud ifrån spel och många filmer. Fick idag hjälp här på forumet med att lösa mitt surroundljud och detta gick endast med 3x 3.5mm, och nu fungerar det utmärkt!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Öhh?? De flesta lp skivor har faktiskt graverats med digitalutrustning sedan 70 talet även om de spelats in analogt.
En cd har möjlighet till ca 40dB bättre dynamik än lp och dessutom stereo i basen som förövrigt kan gå ner till dc, och kanalseparationen är väl ca 60dB bättre på cd, så vad är det som en lp gör bättre som format? Skilj på innehållet och formatet
lp låter inte i närheten av vad en master, varken analog eller digital presterar, cd kommer mycket nära och dvd audio kommer du inte att kunna skilja från mastern, du kommer inte heller att kunna skilja en cd skiva där du spelar in en lp från om du spelar lpn direkt, du lever på fördommar.

Man slipper en omgång D/A-omvandlingar med vinyl. Men det är fortfarande inte formatet jag lyfter fram, det är innehållet! Nästan alla dagens cd-skivor är helt förstörda p.g.a. av loudness-war, där vinner vinyl alla dagar i veckan enligt mig.

Permalänk
Rekordmedlem

Graverdosor har oftast kontrollerats på andra sätt än med analogsignal sedan 70 talet och idag så gör man en masterskiva så här, så vad tror ni är närmast mastern i ljudkvalitet? Är det själva lp formatet som gör att ljudet upplevs som behagligare eller är det nått annat ? lp n är alltså en frekvensbeskuren och mer distorderad version av cd n om man bara ser det ur ett teknikperspektiv, men en del tycker att det låter trevligt, det är väl inget fel med det, men det är däremot fel att påstå att lp är mer likt originalet än cd.

3:16 för kortversionen om ni är lata "digitalt låter mer likt originalet, men analogt ger en angenäm distosion"

Vad ska man säga då? jo digitaltekniken är i princip transparent, medans analogt ger en distorsion som uppskattas av många, men är man duktig när man skapar musiken så borde man inte behöva maskera det med dist eller ?
Vad det gäller att ta ut ljudet ur en dator så ska man kanske främst tänka på 2 saker, dels så kan datorn ge elektriska störningar, det kan man lösa oavsett analog eller digital överföring, man ser till att isolera den galvaniskt, billigaste sättet är troligen att använda toslink men det går lika bra med transformatorer både till analogt eller digitalt.
Det andra man ska tänk på är var sker da omvandlingen bäst, man bör använda den bästa omvandlaren man har tillgänglig oavsett om den är i datorn eller utanför.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon gång i livet har jag bestämt mig för en resa till Abbey Road
Så jäkla sjuk utrustning.

Ontopic
Jag förstår inte ens vitsen med hela TS projekt till ett par Logitech högtalare. Lägg projektet på is tills du hittar bättre högtalare.

Permalänk
Proffsmobbare

Mvh

Är du på riktigt?
Menar du helt seriöst att du har kopplat in en analog line in i din nForce DAC?

Det är klart man hör skillnad på digital och analog kabel, en digital kabel avger inget ljud what so ever. Det är en digital signal, det blir inte ljud, ljud är analogt.

Logitech har allt annat än bra DAC'ar, företaget har aldrig någonsin varit känt för välljud. Enda anledningen att Logitech går runt är för att folk tror att datorhögtalare är något helt annat än vanliga högtalare.
DAC'en i Logitech-systemet är hårfint bättre än en realtek-krets, och enda anledning att någon skulle kunna tro att det är bra saker är för att högtalarna i sig är så pass dåliga på att återge ljud. Det är så långt ifrån ett referenssystem man kommer, punkt.

Utöver källan så är det DAC'en som avgör kvaliteten på signalen. Dvs den punkten där den digitala källan blir analog. EN digital kabel kan samla på sig störningar på samma sätt som en analog kabel kan, särskilt genom USB.

TS; Kör på optiska kablar om du känner att du inte har plats att dra analoga kablar till ditt ljudsystem. Skillnaden i kvalitet är inte speciellt nämnvärd, om inte ditt inbyggda ljudkort drabbas av interna störningar från nätdel och annat.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HerrNi|sson:

Sök på "Loudness war" så förstår du säkert att det inte handlar om CD-formatet, utan om Mastering.
Album där skivbolagen har trashat sönder ljudet fullständigt (Bland annat så tar skivbolagen bort dynamiken) för att "låta bättre" än konkurrerande skivbolag är ett enormt problem.

Exempel:

Det här är vad skivbolagen gör:

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zache_:

Ska ge dig ett varningens ord innan du köper kabeln (om det inte redan är för sent! ) Kör på 3x 3.5mm istället för optisk. Jag har samma ljudsystem som dig och fick också höra från alla håll att optisk är det bästa alternativet, samt att man bara behöver en sladd. Men icke sa nicke. Hur jag än gjorde med min optiska sladd kunde jag inte få surroundljud ifrån spel och många filmer. Fick idag hjälp här på forumet med att lösa mitt surroundljud och detta gick endast med 3x 3.5mm, och nu fungerar det utmärkt!

Vänta nu du påstår att det gav dig problem för att du ville köra på digitalt ljud istället?? beskriv gärna lite tydligare vad som hände?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Sök på "Loudness war" så förstår du säkert att det inte handlar om CD-formatet, utan om Mastering.
Album där skivbolagen har trashat sönder ljudet fullständigt (Bland annat så tar skivbolagen bort dynamiken) för att "låta bättre" än konkurrerande skivbolag är ett enormt problem.

Exempel:
http://www.youtube.com/watch?v=3TlQo9k827c&feature=fvwp

Det här är vad skivbolagen gör:
http://www.youtube.com/watch?v=bY4UFEZFRpg

Jo jag vet att det inte har med formatet att göra, men eftersom att 999/1000 album som släpps på CD idag är så förstörda så tycker jag att vinyl är bättre om man ser på helheten. Visst skulle man kunna göra en bra cd om man vill, men det är det ju ingen som gör så då köper jag hellre vinyl.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag brukar skita i all musik som är dålig, om alla bojkottade skräpet så skulle branschen saneras när de inte fick sälja pop som låter skit.

Visa signatur