Sista kollen innan beställning (i3570K speldator)

Permalänk

Sista kollen innan beställning (i3570K speldator)

Efter min tidigare tråd om uppgradering tänkte jag bara posta kundvagnen och få lite feedback.
Uppgraderar min gamla rigg

Nuvarande Dator
*CPU= Intel Core 2 Duo CPU E8400 @ 3Ghz
*PSU= Corsair vx 550W
*Moderkort= Gigabyte EP35-DS4
*Minne: 4G (2x Corsair XMS2 PC6400 DDR2 2GB CL5)
*GFX: Sapphire Radeon HD 4870 (512mb GDDR5)
*CF/SLi= icke aktuellt (tror jag)
*Gränssnitt= PCI-E på mitt nuvarande (förmodar jag)
*Spelar just nu guild wars.. annars inte så mycket krävande. Men vill att det ska flyta bra och spelar då och då lite nyare krävande spel.

Dold text

Kommer utgå ifrån mitt Antec 180 chassi och med nätagg Corsair vx 550W, allt fyra år gammalt.

Kundvagnen är som följer:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2417557/2012-10-14

1. Min störta undran är om ni kan rekommendera billigare moderkort och grafikkort för att banta priset lite.
Jag kommer troligen inte överklocka och hålla på (inte gjort det med min gamla dator) så alla sånna funktioner kan jag kanske spara någon hundralapp på?

2. Min andra tanke är att bara beställa grafikkortet först (läs idag) och vänta med resten till runt jul.
Min nuvarande rigg borde klara detta va? eller blir det för mycket "flaskhals". Grafikkortet är den största anledningen till nuvarande uppgradering.

tacksam för lite input såhär på söndagen!
Mvh
Jocke

ps. spelar inte BF3 i nuläget, som de flesta har som krav när man postar här om ny datorn, vad jag har märkt. Men man kanske börjar spela...

Permalänk
Medlem

Blir svårt att hitta något som ger mer valuta för pengarna idag än ett ASRock Z77 EXTREME4 tillsammans med en i5 3570K, sen kan man diskutera kvaliteten på ett ASRock jämfört med ett Asus moderkort, finns många trådar om det. Radeon HD7870 2048MB OC är också väldigt prisvärt. Den kan mäta sig bäst med 7950 och GTX660 korten. Den är dessutom ca. 167% bättre (enligt tester) jämfört med ett HD 4870 1Gb när det kommer till "texture filtering" (Mtexels/sec) samt höga AA (Mpixels/sec).

Ditt gamla moderkort stödjer PCI Express x16, och någon direkt flaskhals att tala om ser jag inte

Permalänk

ah låter bra... känns bra med den % ökningen gällande grafiken iallfall.. skall ju också tilläggas att mitt nuvarande hd4870 är på 512 mb och inte 1Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormfrost:

ah låter bra... känns bra med den % ökningen gällande grafiken iallfall.. skall ju också tilläggas att mitt nuvarande hd4870 är på 512 mb och inte 1Gb

Då blir det ännu större skillnad